Vraagje ouderschapsverlof

Discussie in 'De lounge' gestart door Tinkerbell81, 19 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    Hey meiden

Kunnen jullie ff helpen meedenken?
    Heb t gevoel dat ik iets over t hoofd zie...

Ik had altijd t idee dat t geen nut voor mij had om ouderschapsverlof op te nemen omdat het ons teveel geld zou kosten, ik krijg geen percentage van mijn loon van mijn werkgever

Maar...nu was ik helemaal vergeten mee te rekenen dat je wel 4,19 van de belasting krijgt per uur, en dan wordt t toch aantrekkelijk geloof ik:)
    We hebben nu nl een crèche rekening 778 euro - teruggaaf van de bd 373 euro = 405 euro en dit wordt nog meer natuurlijk als onze kleinste dameook naar de crèche gaat.. Nu krijgt ik van de bd 300 a 340 euro aan ouderschapsverlofkorting terug:) kost mijn verlof mij dus maar 100 a 80 euro in de maand?!!!

Bijna te mooi om waar te zijn , vergeet ik nou iets belangrijks mee te rekenen oid????of zie ik iets over t hoofd waar ik ook rekening mee moet houden?

2. jilina

jilina Fanatiek lid

27 mei 2010
    2.362
    0
    0
    verkoopster
    friesland
  3. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Je baas moet wel akkoord gaan met het verlof, dat is helaas niet overal zo. En je moet er in salaris op achteruit gaan om aanspraak te maken op de korting. Je mag bijvoorbeeld als je vroeger maar 3 dagen werkte niet zeggen dat je nu ineens 4 dagen werkt en 1 dag ouderschapsverlof opneemt. Dan zou je die korting als het ware extra krijgen, maar hij is om te compenseren dat je tijdelijk minder verdient.

4. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Je moet ook heel erg opletten en het aan het eind pas terug vragen van de belastingdienst. Je loon moet met een bepaald percentage gedaald zijn t.o.v het jaar ervoor. Ik kreeg deels vanuit mijn werk een vergoeding en nam 1 dag pw op. Daarnaast een periodiek er bij en toen had ik er al geen recht meer op. Was blij dat ik het eventueel achteraf aan wilde vragen anders had ik alles terug moeten betalen.

5. Gespannen

Gespannen Bekend lid

14 jul 2012
    905
    3
    18
    In de zorg
    Noord-Holland
    Ik,snap jou berekening niet helemaal.
    Gaat al jouw inkomen op aan de crèche? Want zo lijkt het als,ik jouw berekening zie.

Als jij echt nu gewoon een half jaar volledig verlof opneemt, dan zul je wel een bedrag terug krijgen van de belastingdienst. Zij vergelijken je jaarsalaris 2013 met die van 2012 en over het verschil schiet de belastingdienst bij met een max. van ruim €4,- per uur.

Ik ga komend jaar maar 8 uur minder werken, maar krijg in de tussentijd er een periodiek bij (dus uurloon wordt voor de overige uren die ik wel werk hoger), daarnaast betaalt mijn werkgerver nog wel 25% van de uren die ik niet werk. Dus ik verwacht aan het einde van 2013 een niet veel lager jaarsalaris te hebben dan in 2012, en zal dus weinig tot niets van de belastingdienst krijgen (qua ouderschapsverlofkorting)

6. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Dit had ik inderdaad ook! Maar mij kost het al met al niet zo heel veel.
    In mijn netto salaris scheelt het wel 150 pm maar inclusief de kosten voor kdv, toeslagen ed kost het me eigenlijk niks extra nu... Hou onder de streep hetzelfde over.

TS, je kindjes gaan toch ook minder naar het KDV als jij minder gaat werken?
    Weet niet of je nog andere toeslagen ontvangt maar ook dat zou kunnen gaan veranderen dan.

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Wanneer jij OV (ouderschapsverlof) opneemt, dan ga ik er idd van uit dat je kinderen dan ook minder naar het KDV gaan... dus minder kosten KDV, maar ook minder KOT.

Zoals door anderen al gezegd... je bruto jaarinkomen moet er tov vorig jaar wel op achteruitgaan om in aanmerking te komen voor de OV-korting. Stel je zou recht hebben op 1500 euro korting obv je opgenomen uren OV, maar je totale inkomens teruggang is maar 1000 euro dan krijg je dus nooit meer dan die 1000 euro.

Bijkomend voordeel... bij de meeste werkgevers loopt de opbouw van je pensioenpremie door over je fulltime salaris.

8. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik snap je berekening ook niet goed...
    Kosten KDV per maand
    MIN
    Kinderopvangtoeslag per maand
    =
    Netto kosten aan kinderopvang per maand

In jouw berekening trek je twee keer iets van 300 zoveel euro er vanaf?

Die ouderschapsverlofskorting is niet iets wat je terug krijgt. Het is een heffingskorting. I.a.w.: Het zorgt ervoor dat je over je normale loon iets minder belasting hoeft te betalen. Dit komt dus neer op een korting. Maar dan heb je het niet over honderd euro per maand of zo! Of wil je al je ouderschapsverlof in één keer opnemen?

Verder is het nog onzeker, of er aan het eind van het jaar nog ouderschapsverlofkorting bestaat, met al die bezuinigingen.

Deel Deze Pagina