na 45 min. wakker, maar te moe om uit bed gehaald te worden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Natasja2, 10 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Natasja2

Natasja2 Actief lid

16 feb 2007
    179
    0
    0
    Noord Brabant
    Hoi moeders,
    Zit met een probleem en mijn vriendin met een zoontje in dezelfde leeftijd loopt tegen hetzelfde probleem aan, dus graag advies! Mijn zoontje is 3,5 maand oud en sinds een week of 2 wordt hij telkens na 45 minuten slapen wakker en begint dan te protesteren/huilen. Al van alles geprobeerd: speen geven, laten huilen, over hoofdje aaien, uit bed halen. Niets helpt echt om hem weer door te laten slapen en laten huilen zorgt voor schreeuwen/hysterisch worden. Duidelijk is dat hij nog erg moe is en hoe verder de dag vordert, hoe prikkelbaarder hij wordt, omdat hij niet uitgerust raakt. De voeding van en het uur na +- 7.00 uur is hij op zijn best, want dan heeft hij ruim 7 uur geslapen. We passen beiden regelmaat toe: bij wakker worden voeding, even vermaken en knuffelen, even spelen in de box en dan luier verschonen en naar bed. Het naar bed gaan gaat goed (zonder huilen), maar klokslag drie kwartier later is het weer raak. Hierdoor komt die regelmaat van voeding bij het wakker worden ook in het geknoei, want hij kan natuurlijk niet iedere 2 uur voeding krijgen (ik geef flesvoeding, mijn vriendin borstvoeding). Gelukkig gaan onze zoontjes na de voeding van +- 19.00 en 23.00 uur wel goed slapen en doorslapen.
    Herkenbaar voor iemand en wat hebben jullie geprobeerd of wat werkte bij jullie kids? alvast bedankt!

2. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Mijn zoontje heeft dit ook wel gehad rond die leeftijd.
    Maar ik gaf toen nog bv en ik voedde hem dan dus wel. Bij hem waren dat dan ook meestal regeldagen. Of hij had gewoon behoefte aan mijn aanwezigheid. Ik heb daar eigenlijk altijd gewoon aan toegegeven, en het ging ook vanzelf over. Ik heb wel met hem rondgezeuld in de draagzak op dat soort dagen.

Succes, hopelijk hebben jullie zoontjes snel hun ritme en hun rust weer.

3. babytje

babytje Bekend lid

9 jan 2007
    926
    0
    16
    misschien heeft ie krampjes?em hoeveel flesvoeding geef je per keer?

4. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Het had mijn verhaal kunnen zijn! Yara doet namelijk precies hetzelfde. 's ochtends is ze op haar allerbest en aan het eind van de middag is ze huilerig en prikkelbaar.
    Ik pas hetzelfde ritme toe als jij: voeden-knuffelen-spelen-slapen-voeden-etc. Yara slaapt ook ongeveer 45 minuten, met een speentje kan ik het soms nog 15-20 minuten rekken. Alleen het verschil is dat ik borstvoeding geef en haar dus uit bed haal en gewoon voed. Zo blijf ik in het ritme.

Met flesvoeding moet je om de 4 uur voeden? Ik zou dan aanraden gewoon je zoontje mee beneden te nemen, lekker te knuffelen of bij je te dragen in een draagdoek. Als je merkt dat hij rustig is kan je na een half uur altijd nog weer proberen hem in het bedje te leggen.

Succes!

5. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Misschien zeg ik nu iets raars maar wat als je ipv om de 4 uur wel om de 2 uur voed?
    Wie zegt er eigenlijk dat dat niet kan?

Je kan toch de halve voeding geven?
    Als je maar in totaal op de hoeveelheid komt die hij hebben moet.

Voor een baby is het eigenlijk onnatuurlijk om in 1 keer veel voeding binnen te krijgen, ze hebben maar een klein maagje dus om de 2 uur een beetje voeding is eigenlijk veel logischer. Niet altijd even handig voor de moeder maar ja....

Toen ik overging van bv op fv zorgde ik er ook voor dat hij de voorgeschreven hoeveelheid kreeg maar ik verdeelde dat in het aantal flessen dat hem uitkwam.

Uiteindelijk kwamen we wel uit op een ritme van 4 flessen op een dag (6 a7 maanden).

Misschien is het voor jou geen oplossing maar het is een idee.

nogmaals succes.

6. Natasja2

Natasja2 Actief lid

16 feb 2007
    179
    0
    0
    Noord Brabant
    Bedankt voor jullie antwoorden. Ik geef Yoran 180 ml klaargemaakte voeding en mijn vriendin dus borstvoeding. Zij heeft een paar dagen hem toch maar om de twee uur aangelegd, maar vervolgens dronk hij maar een paar minuten en alleen de voormelk. Schoot ook niet erg op.
    Ik vind het erg lastig wat te doen. Ik heb hem meerdere keren uit bed gehaald. soms legde ik hem naast mij op het grote bed (met zijn hoofd op mijn arm), soms liep ik met hem rond in de kamer, soms legde ik hem in de box. Maar bij alle opties bleef hij huilen. En voor de draagdoek is hij helaas te groot geworden om erin te liggen en dat vindt hij ook niet lekker meer. Dus nog meer tips blijven welkom!

7. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    hoi hoi

wat je ook zou kunnen proberen omdat je hem natuurlijk niet elke 2 uur wilt en kan voeden is slokje water geven of diksap misschien heeft hij wel gewoon dorst en is hij daarom zo prikkelbaar

succes groetjes nathalie ;)

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Een kind van 3 maanden geef je natuurlijk geen diksap!

Maar de suggestie om wat vaker op de dag een kleinere fles te geven lijkt me een goede. En so wie so, dat huilen terwijl je moe bent kan ook een vorm van mamahonger zijn. Heb je al eens geprobeerd om gewoon samen met je kind te gaan liggen? Of om hem in een draagdoek (een doek, geen bjorn of zo!) bij je te houden?

Wat je vriendin betreft: op verzoek aanleggen is bij borstvoeding het beste recept. Het is helemaal niet gezegd dat hij bij kort om de 2 uur drinken alleen maar voormelk zou krijgen! Sommige kinderen kunnen heel snel heel veel binnenwerken. Maakt ze zich zorgen over de voormelk, dan kan ze met borstcompressie zorgen dat er snel vette melk komt. En door gedurende de 3 uur na een voeding steeds dezelfde borst aan te bieden voor de troostslokjes komt hij juist aan extra veel achtermelk!

9. Gup1982

Gup1982 Niet meer actief

nou inderdaad wat Line zegt het had mijn verhaal kunnen zijn, precies Dani.
    Het is vooral tussen de fles van 11 en 3 's middags. Soms als dani niet na 3 kwartier wakker wordt dan slaapt hij 2 of 2,5 uur, raar hè.
    Dit heeft hij trouwens al sinds dat hij 2 maanden is.
    Hij is dan ook niet meer te genieten in de vooravond.

Hopelijk gaat dit snel over, succes in iedergeval.

groetjes Gup

10. Marijntje

Marijntje Bekend lid

9 nov 2006
    674
    0
    0
    Secretaresse
    Amersfoort
    Wij hadden dit met Fleur ook in het begin. Een baby heeft elke keer een slaapcyclus van 3 kwartier en dat herhaalt zich dan. Wij hebben dat ook snachts alleen wij worden er niet wakker van na 3 kwartier. Logisch dat een baby dan nog niet is uitgeslapen maar wat doe je er aan?

Ik liet haar toch liggen en vaak na 10 minuten sliep ze weer verder. Ze moeten toch zelf leren weer in slaap te vallen. Wat wel helpt is er echt snel bij te zijn. Het moment dat ze gaan huilen zijn ze eigenlijk nog aan het slapen (dat klinkt gek). Ik zou zeggen, ga bij de deur staan en doe er zo snel mogelijk een speen in en wie weet slaapt je kindje door. Bij Fleur hielp dit wel de 2de cyclus te pakken. Zo niet dan inderdaad even meenemen naar beneden en probeer je het hele slaapritueel na een half uurtje weer.

Wat je ook altijd moet bedenken als je kindje overdag slecht slaapt is of ze inderdaad wel genoeg voeding krijgen. Geen fleur slechter en korter slapen dan gaf ik haar iets meer en sliep ze weer beter. Tja je moet steeds alle opties doorlopen!

Ze leren het wel hoor! Ik zou toch proberen je kindje zo veel mogelijk te laten liggen, aai over de bol etc. anders blijf je aan de gang. Rond 4/5 maanden gaat het beter!

Succes! M

11. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Ik herken je verhaal. Julia slaapt de laatste 2 dagen overdag elke keer maar 45 min. Ze is nog wel moe maar ik bed laten liggen is dan geen optie. Ik heb haar net na 3 uur weer een fles gegeven en ik bied haar nu 200 water en 6 schepjes aan. Soms laat ze wat staan maar meestal drinkt ze het op. Door het extra water heeft zij een meer gevult gevoel en slaapt ze lekkerder. Wat ik ook nog wel eens doe is een beetje water geven.

Ik hoop maar dat je het snel doorbreekt. Het lijkt dan toch een beetje met leeftijd te maken te hebben. Mischien toch iets van een sprontje.

12. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Blijkbaar heeft het inderdaad met de leeftijd te maken, als zoveel mensen dit herkennen. Vandaag gaat het erg goed: na drie kwartier werd ze wakker. Meteen bij het eerste kreuntje sta ik naast haar bed voor een speentje. Soms lukt het en soms niet. Vandaag wel, want ze slaapt al vanaf 11.15 :confused:. Dat is inderdaad een goede tip; niet eerst laten huilen maar meteen er op af :).
    En waar je misschien ook iets mee kunt is een muziekdoosje. Die gebruik ik altijd als Yara gaat slapen. Je kan dan het ritueel van 'gaan slapen' herhalen. Geef hem een kus of een aai over de bol, speentje, instoppen en het muziekdoosje aan doen.

De tip van Lily klinkt mij ook logisch in de oren. Niet 180 cc in één keer aanbieden, maar per keer 90 cc? Je kan het gewoon proberen of dat helpt voor Yoran.

Wat betreft de bv en voormelk, een tip voor je vriendin. Hier kwam ik ook mee in de knoei, mede omdat er geadviseerd wordt twee borsten per keer te geven. Als ik om de twee uur voed geef ik er maar één waaruit ze mag drinken. Dit doe ik sinds een paar dagen en dat gaat erg goed. Ze had nl ook last van krampjes en behoorlijke stinkscheten. Dat is nu al verminderd. Als er langere tijd tussen zit (zoals nu) dan bied ik wel twee borsten aan. Ook logischer; ze heeft nu meer honger als ze wakker wordt.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

13. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Sorry, had 2x gepost.

14. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Hoi,
    Mijn zoontje heeft dit ook sinds een week, ik merk dat jullie kindjes ook allemaal 3 a 3,5 maand zijn? Misschien is dit normaal voor deze leeftijd?

Om 08.00 a 09.00 krijgt hij zijn eerste flesje, daarna gaat hij weer naar bed en slaapt vaak nog 2 a 3 uurtjes.
    Na zijn flesje van 12.00 en 15.30 gaat hij nog een uurtje in de box of wipstoeltje, daarna slaapt hij vaak maar krap een uurtje.
    Na zijn flesje van 18.30 gaat hij nog in de box of wipstoeltje, meestal leggen we hem rond 20.15 weer op bed. Dan slaapt hij goed door.
    Om 22.30 maken hem dan wakker voor zijn laatste fles om daarna door te slapen tot de volgende ochtend.

Als hij al wakker wordt terwijl het nog geen tijd is voor zijn flesje, dan leg ik hem vaak in de box. Als hij erg gaat huilen, dan ga ik een stukje wandelen met de kinderwagen. Of ik hou hem een beetje bezig door te zingen voor hem ofzo.

Groetjes Saskia

15. baard

baard Actief lid

9 jul 2006
    196
    0
    0
    verzorgende
    marissa heeft het ook, al vanaf haar geboorte.
    alleen overdag hoor.
    ze is nu 7 maanden

Deel Deze Pagina