zenuwbeknelling/hernia/ruggenprik

Discussion in 'Gezondheid' started by bozoe, Jul 1, 2024.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. bozoe

bozoe VIP lid

Jul 9, 2014
    5,478
    5,838
    113
    Weer terug van weggeweest. Ik ben in maart 2023 bevallen van ons zoontje, ik heb hierbij een ruggenprik gehad zonder problemen overigens.

Ik kamp nu al een tijd met vage klachten die heftiger lijken te worden. Ik wijtte het eerst aan vermoeidheid/drukte van een groot gezin maar inmiddels belemmert het mij dusdanig en zijn er pijnklachten bijgekomen dat ik niet meer normaal kan functioneren.

Het begon begin mei met tintelingen ter hoogte van mijn bh-sluiting op mijn rug. Alsof er beestjes liepen, soort gekriebel. Ik heb dit nog steeds meerdere malen per dag, ik kan exact uittekenen tot waar dat gevoel zit op mijn rug. Dit gaat gepaard met een doof gevoel er omheen. Een paar dagen later voelde mijn rechtervoet slaperig en ijskoud aan, dit is nog steeds zo. Omdat ik me al een tijdje anders dan anders voelde ben ik naar de huisarts gegaan en heb ik gevraagd om een verwijzing naar de neuroloog. Ik ben erg vergeetachtig, kom soms niet op woorden en ben wazig.

Ik heb sinds kort niet alleen tintelingen in mijn voet maar ook in mijn armen, verlies van kracht, onaangenaam gevoel in mijn vingers en dus sinds 3 weken een gruwelijke pijn onder mijn linkerborst, ter hoogte van een rib alleen als ik er op duw verergert de pijn niet. De pijn is werkelijk verschrikkelijk. Ik beval nog liever 6x dan deze pijn nog langer te hebben. Het is een pijn die constant aanwezig is maar met vlagen (liggen/draaien) verergert. Ik kan mijn zoontje bijvoorbeeld nog amper tillen.

Ik ben (voordat de pijnklachten kwamen) naar de huisarts geweest en die heeft een verwijzing voor de neuroloog aangevraagd, wachttijd is 20 weken. Toen de pijn op kwam zetten weer naar de huisarts en die dacht misschien toch dat het van de longen kwam, antibiotica gehad maar dat hielp niet. Een thoraxfoto gekregen maar hart en longen waren normaal. Ze hebben nu geen andere optie meer dan afwachten totdat ik aan de beurt ben. Ik slik nu 3 x per dag 50mg diclofenac, 4x 1000mg paracetamol en 4x ibuprofen.

Dus totdat ik aan de beurt ben vraag ik me af of er iemand is die dit herkent? Het klinkt alsof het iets met de zenuwen (wellicht door de ruggenprik?) is alleen dat verklaard de andere klachten zoals warrig etc niet maar dat zou dan door de vermoeidheid kunnen komen natuurlijk. Want slapen is een drama door de pijn.

2. evaleana

evaleana Fanatiek lid

Nov 2, 2021
    4,878
    6,405
    113
    Ik had een beknelling in mijn nek (dus niet door een ruggenprik) en ook klachten van tintelingen, zenuwpijn en krachtverlies in armen/handen en 1 been - ik herken het warrige en vergeetachtige ook, dat kwam bij mij denk ik door een combinatie van pijn, slecht slapen en stress rondom die klachten. Die pijn was er continu en ging gewoon door alles heen, het voelde een beetje alsof mijn hersenen zichzelf verdoofden om het minder te voelen ofzo? Maar ik voelde me dus echt een soort wazig.
    Qua pijnstilling valt me op dat je zegt dat je diclofenac en ibu gebruikt - over het algemeen combineer je die twee niet samen, omdat het allebei nsaid’s zijn. De maximale dosis diclo bij mij was 200mg per dag, dus met 150mg én 4x ibu zit je al heel hoog in je nsaid’s lijkt me. Ik zou navragen of dat wel ok is…

Bij mij werkte die pijnstilling overigens niet fantastisch, ik slikte het wel omdat het misschien toch net een gemeen randje van de pijn af haalde - maar echt maar een randje… Iets sterkers mocht ik niet.

De neuroloog was uiteindelijk voor mij geen oplossing, maar ik kwam terecht bij een revalidatie-arts waar ook een fysiotherapeut werkte en daar ben ik wel goed geholpen. Misschien kun je om die tijd tot de neuroloog te overbruggen nog kijken of een fysiotherapeut je klachten kan helpen verminderen?

3. bozoe

bozoe VIP lid

Jul 9, 2014
    5,478
    5,838
    113
    Herkenbaar dat de pijn door alles heen gaat, dat is hier ook het geval. De pijnstillers helpen minimaal, het helpt inderdaad net dat randje weg te halen waardoor ik nog wat mee kan draaien in het gezinsleven.

Ik kreeg gelukkig net bericht nadat ik wederom huilend bij de huisarts vandaan kwam, dat ik donderdag bij de neuroloog terecht kan op een spoedplek!

evaleana likes this.
  4. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

Apr 22, 2017
    12,605
    8,357
    113
    Female
    Heb je al een massage geprobeerd? Spieren kunnen ook behoorlijk wat klachten geven.

5. bozoe

bozoe VIP lid

Jul 9, 2014
    5,478
    5,838
    113
    Deze klachten komen helaas niet van mijn spieren, pijn zit echt dieper dan dat
    Heb overigens massage inderdaad al geprobeerd, en spierzalf, toco-tholin, diclofenaczalf etc.

6. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

Apr 22, 2017
    12,605
    8,357
    113
    Female
    Fijn dat je nu snel terecht kan. Hopelijk staan de klachten voor een deel los van elkaar.

7. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,815
    2,674
    113
    Is er bloed geprikt op vitamines? Een b12 tekort geeft exact de klachten die jij omschrijft.

Fijn dat je al snel bij de neuroloog terecht kan, hopelijk kan die je helpen.

8. bozoe

bozoe VIP lid

Jul 9, 2014
    5,478
    5,838
    113
    Ik spuit al elke week 2x B12, een tekort heb ik niet. Ik krijg een MRI binnenkort. Hopelijk komt daar meer uit.

Jessi79 likes this.
  9. Minimensje83

Minimensje83 Fanatiek lid

Jan 19, 2014
    1,757
    1,067
    113
    Female
    Je zal toch consult neuroloog moeten afwachten. Overigens zijn privéklinieken vaak veel kortere wachttijden en ook vergoed dus je kan ook met je verzekeraar kijken waar je sneller terecht kan.

Ik vraag me wel af wie de combi diclofenac EN ibuprofen heeft bedacht want die gaan echt niet samen tenzij je je nieren of maag eraan wil hebben ;) een van de twee echt stoppen en bij langdurig gebruik nsaid heb je een maagbeschermer nodig! als het zenuwpijn is helpt dat echter allemaal niet en kan je ook niks nemen.
    sterkte!

bozoe and Neuzeke like this.
  10. mutskuh

mutskuh Fanatiek lid

Dec 10, 2014
    2,393
    1,173
    113
    Hoe was je afspraak bij de neuroloog?

bozoe likes this.
  11. bozoe

bozoe VIP lid

Jul 9, 2014
    5,478
    5,838
    113
    Ik heb voor aanstaande donderdag een MRI gepland staan. De pijn in mijn bovenbuik was echter niet meer vol te houden en de huisarts bleef mij maar wegsturen met pijnstillers zonder goed onderzoek. Een klacht op de mail gezet en via een derde partij uiteindelijk een echo gekregen en ik blijk een gebroken rib te hebben, dus dat verklaart in ieder geval de pijn!

De overige neurologische klachten worden dus nog verder onderzocht.

12. zwaaistaart

zwaaistaart Fanatiek lid

Jan 23, 2011
    2,438
    1,029
    113
    Female
    Jeetje wat een ellende zeg! Heb je de uitslag van de MRi inmiddels al?
    En weet je wel hoe je aan die gebroken rib gekomen bent? Gevallen? Veel gehoest?

Share This Page