Mijn zoontje is morgen 3 weken oud, maar ik ben wat onzeker over zijn eetpatroon. We geven hem op het moment zoiezo om de 3 a 3,5 uur. Als hij niet zelf komt maken we hem er wel voor wakker, maar dat wakker maken gebeurd tot nu toe maar weinig. Om je een idee te geven van wat ik bedoel is hier het schema hoe hij gegeten heeft. Maandag 30-12-13: 0:15- 100 ml 4:15- 80 ml 8:15- 60 ml 12:30- 100 ml 16:00- 70 ml 19:30 - 80 ml 23:20- 100 Dinsdag 31-12-13: 3:20 -70 ml 7:30- 70 ml 10:30- 60ml 14:00- 90 ml 17:30 - 75ml 20:30- 100 23:50- 100 Vandaag 01-01-14 3:30- 100 ml 7:00- 60 ml 10:30- 100 ml 13:45 - 100 ml 17:20- 95 ml Als we de richtlijnen mogen geloven dan zit hij wel op zijn aanbevolen hoeveelheid per dag. We hebben een babyweegschaal en hij komt ook aan, hij woog vandaag 3150 gram. Zijn krampjes vallen mee, maar hij geeft wel zelf aan wanneer hij honger heeft en dan geven we hem ook eten. Hij drinkt meestal de eerste 30 - 50 ml in 10 tot 15 minuten om vervolgens in slaap te sukkelen. we laten hem dan even uitbuiken en goed boeren en bieden hem dan meer aan wat hij meestal wel opdrinkt. Al met al zijn we hier soms wel een uur mee bezig. Nu vraag ik me dus af of we het wel goed doen zo, ik ben daar erg onzeker over. Zeker als ik lees over hoeveelheden van 120 ml die bij een hoop babys al naar binnen gaan. Sinds vandaag bieden we hem ook 120 aan, maar hij heeft nog geen fles leeggedronken dus. Hij krijgt overigens de Nutrilon en dan de variant die de kans op koemelkallergie verkleind. Kunnen we gewoon zo doorgaan of doen we toch iets fout.
De richtlijnen zijn gebaseerd op zo snel mogelijk naar grote flessen om zo snel mogelijk zo weinig flessen te geven. Voor baby's is het juist beter om vaker kleine beetjes te drinken. De maag is nog erg klein. De richtlijn is 450cc voeding (= de totale hoeveelheid klaargemaakte voeding) per 24 uur, op dit gewicht. Max 540. En je hebt 7 voedingen. Als ik 31-12 optel kom je zelfs al aan 565 voeding. Je zit dus al over je max heen! (30-12 geef je totaal 590!) Het gaat niet alleen om de hoeveelheid per fles, maar ook de hoeveelheid per dag. Ga terug naar de normale hoeveelheden, dwz 450cc per dag en dat delen door de flesjes die hij over de gehele dag (24 uur) krijgt. Dat betekend 65cc voeding, dus maak je 60/2 klaar. Geeft hij aan echt nog honger te hebben, dan maak je 30cc bij.
Het kan ook aan het soort fles liggen hoor. Onze eerste deed ook een uur over de fles toen we avent gebruikte en daarna met difrax was het in 20 minuten klaar. Nu meteen met de difrax gestart
Mijn zoontje is nu 4 weken en ik was ook zo onzeker over de voeding en liep maar te klooien. Nu was ik vanmorgen bij het consultatiebureau en daar heb ik het gevraagd of wat ik geef goed is. Mijn zoontje weegt nu 4260gram en krijgt overdag om de 3-4 uur 100cc (soms 135cc)en in de avond 135cc. Die arts zei dat het prima is en dat dat gewoon is wat hij nodig heeft en dat ik niet teveel naar de richtlijnen moet kijken. Dus als je twijfelt zou ik gewoon het CB opbellen misschien dat hun advies hebben.
Oh Anousje, jou kleintje drinke nog minder dan de mijne. Ik heb inderdaad eens gebelt, maar dan naar mijn HA die ik toevallig toch moest hebben. Ze zei me gewoon zo door te gaan want hij geeft inderdaad zelf aan wat hij nodig heeft. Wel kon ik nadenken over andere voeding omdat hij wat hongerig bleef op die nutrilon HA. We zijn nu over gestapt op Friso standaard en ik zie een wereld van verschil. Vanaf dag 1 gaan er flesjes van minimaal 100 cc in, tot 135 cc, en met gemak zelfs. Hij is nu ook stukken rustiger en veel verzadigder en zijn krampjes (die hij toch al weinig had) zijn nu nog minder geworden. Al met al dus weer onervaren moeder bezorgdheid om niks