Nog steeds niet goed praten

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door paars, 26 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. paars

paars Fanatiek lid

27 nov 2008
    1.117
    18
    38
    Hoi!!

Mijn zoon word bijna 3 jaar en nog praat hij niet goed.
    Het zijn de standaard woorden die hij nu gebruikt. Auto papa mama aardbei beer hoi dierengeluiden kan hij ook doen en zo zijn er nog wat woordjes. Soms zegt hij 2 woorden achter elkaar zoals hoi papa.
    In januari hebben we een afspraak voor het audiologisch centrum.
    Ik begin te merken nu dat hij steeds meer woorden anders om begint te zeggen.. Zoals op is po en uit is tui. Opa is apo en pake is kepa.
    Bij vla zegt ie laa..
    Ik maakte me eerst niet zo druk en had zoiets van hij is gewoon wat later. Maar nu soms denk ik zou er wat aan de hand zijn??
    Heeft iemand hier misschien ervaringen mee?? Ik zou graag ervaringen van mensen willen horen die dit ook mee maken met hun kind of ervaringen mee hebben.

Alvast bedankt

Liefs,

2. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik heb geen ervaring die ik met je kan delen, maar misschien kan je zelf al wat dingen uitsluiten. Bijv problemen met zn gehoor: reageert hij wel op geluiden uit zn omgeving? Muziek die opstaat, als je hem roept, kijkt hij dan op, of als er een hond blaf: schrikt hij dan, dat soort dingen.
    Ook kan je misschien uitsluiten of het iets met zn begrip te maken heeft: als je hem een opdracht geeft: voert ie dit dan ook uit? Bijv jas pakken, schoenen pakken, iets geven aan jou, rode auto aanwijzen etc.
    Als hij zowel reageert op aanspreken en ook juiste opdrachten uitvoert lijkt mij dat er in ieder geval niks mis is met zn gehoor of zn begrip en is hij misschien "gewoon" laat? Zit er wel vooruitgang in of blijft hij momenteel hangen in zn ontwikkeling? Heeft hij zich onlangs op ander vlak snel ontwikkelt?
    Misschien kan je hem wat stimuleren door veel met andere kindjes te laten spelen ( PSZ, KDV), veel boekjes lezen en veel praten met hem?

3. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Mijn zoon heeft ook een spraakprobleem. Vanaf 2 jaar heeft hij logopedie gehad, omdat wij dit zelf hadden aangevraagd omdat wij het niet vertrouwde. Hij leerde bijna dagelijks wel woorden bij, maar qua uitspraak geen verbetering. Niet hetzelfde als in jouw geval, maar wel met verwijzing naar het audiologisch centrum...

Wij zijn toen met 3 jaar voor het eerst bij het audiologisch centrum geweest met hem. Daar kreeg hij allerlei testen wat te maken hadden met spraak/taal. Ook moest 1 van ons met Joris gaan spelen in een kamertje waar hun achter een spiegel konden meekijken hoe Joris reageert in zijn spel en hoe wij met hem omgaan, hoe wij met hem praten etc.

Ook werden zijn oren gecontroleerd door middel van een apparaatje (hetzelfde als wat bij de geboorte gebruikt werd).

Wij kregen toen een paar weken later de uitslag van die testen en de logopedie kreeg tips hoe om te gaan met Joris zijn probleem. Helaas met 3,5 jaar (toen we weer op controle moesten komen), geen vooruitgang.

Ondertussen is hij dik 4,5 jaar en zit op speciaal onderwijs, speciaal voor zijn spraakprobleem. Hij blijft ook op die school tot zijn spraak in orde is. Zodra zijn spraak optimaal is, mag hij gewoon de overstap maken naar een reguliere basisschool.

Heb je nog vragen, stel ze gerust :)

4. Taby

Taby Fanatiek lid

7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Op druif78 heb ik eigenlijk niets meer toe te voegen.

Mijn broertje praatte ook slecht en op een monotone toon, hij bleek toen hij eindelijk naar de kno-arts doorgestuurd werd echt een zeer slecht gehoor te hebben en echt kno problemen te hebben.
    Amandelen eruit, buisjes in de oren deden al wat wonderen en het praten ging ineens goed vooruit.
    Dus wie weet kan het met een relatief kleine ingreep goed opgelost worden.

5. Yelice

Yelice Niet meer actief

Mijn zoontje heeft dit ook heel erg gehad.
    Was ook heel bang dat hij een spraakgebrek zou hebben of iets met zijn oren.
    Ik ben er toen mee naar de kinderarts gegaan en die drukten mij op het hart niet bang te zijn en dat kinderen tot 4 jaar " slecht" mogen praten.
    Ik kreeg de tip om verhaaltjes te blijven voorlezen en dingen goed te blijven benoemen.
    Sinds februarie gaat hij naar school en hij spreekt SUPER goed! niks meer te merken van zijn spraakachterstand.
    Je zou natuurlijk altijd een arts of logopediste kunnen raadplegen voor advies maar nu uit eigen ervaring weet ik soms zijn kinderen wat langzamer dan de ander ( mijn dochter sprak met 11 maanden al vrij veel)
    Succes ermee en ik hoop dat het net als bij mijn zoontje gewoon vanzelf goed komt !

6. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Dochtertje van mijn schoonzus had precies hetzelfde. Met 3,5 jaar zijn ze gestart met intensieve logopedie, 2 x per week. Ze ging heel langzaam vooruit en ouders maakten zich enorme zorgen omdat ze bijna naar school moest. Toen ze naar school ging had ze dan ook een flinke taalachterstand terwijl ze toen al enorm vooruit was gegaan. Nu is ze bijna 5 en heeft bijna geen achterstand meer. Waarom ze achterstand had is nooit vastgesteld overigens.

7. anastasia

anastasia VIP lid

29 jul 2007
    7.702
    0
    0
    verpleegkundige
    Zuid Holland
    mijn zoontje heeft ook wel wt problemen gehda met zijn spraak, beetje lastig uit te leggen en ook helemaal niet zoals jij dit verder beschrijft maar bij hem had het altijd te maken met KNO problemen. Na een AB kuur ging het praten telkens veel beter!

8. paars

paars Fanatiek lid

27 nov 2008
    1.117
    18
    38
    Bedankt voor de snelle reacties!! Het is echt alleen zijn taal vermoeden wij. Hij kan goed luisteren naar wat we zeggen hij is wel vaak oost indisch doof haha. Hij begrijpt ook echt alles. Soms denk ik dat hij alles wat te goed onthoud zoals mij moeder dan zegt hij is niet gek int kopje. Ik weet niet wat normaal is bij een peuter van bijna 3. Hij gaat nu 2 dag delen in de week naar de peuter en een dag naar het kdv. De juf van de psz zei ook al dat hij dingen erg goed onthoud. Bijv auto onder de kast gevallen. Weeek later gaat hij naar de kast en maakt duidelijk dat de auto ernog onder ligt. Memorie is voor hem ook geen probleem om te spelen.
    Wat me op het moment het meest zorgen dat hij steeds meer woorden anders om zegt.

9. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Mijn zoontje is van februari 2009, dus ook bijna 3 en praat echt hele zinnen, met soms best ingewikkelde woorden. Grammaticaal ook best kloppend, al zegt hij af en toe nog wel eens dingen als: "Ik heb de andere schoen aangetrekt", ipv aangetrokken. Maar bij andere woorden kan het wel feilloos gaan.
    Dat omdraaien van lettergrepen kan denken ik goed met logopedie verholpen worden hoor. Mn zoontje heeft het heeeeel lang met zn eigen naam gehad, en bleef consequent zn eigen naam omgedraaid uitspreken en ineens viel het kwartje!

10. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Zoontje van schoonzus had precies hetzelfde. Hij kon een beperkt aantal makkelijke woorden en eigenlijk konden alleen zijn ouders hem verder verstaan. Hij draaide woorden om, had er andere (niet bestaande) woorden voor, of bleef dingen constant verkeerd zeggen ("Koe" is een "Boe"). Moet er wel bij zeggen dat mijn schoonzus ook niet echt "moeite" deed om het hem goed te leren (veel praten, lezen, verbeteren of zo...). Maar vlak voor zijn 3e verjaardag gingen ze met vakantie en toen heeft hij een een spurt qua praten gemaakt. Binnen een maand begon hij met korte zinnetjes en werd hij ook voor anderen goed verstaanbaar. Er hoeft natuurlijk helemaal niets aan de hand te zijn (medisch gezien), misschien is hij met zijn spraak gewoon niet zo snel.....?

11. marleen2109

marleen2109 Fanatiek lid

13 jan 2010
    2.575
    0
    0
    Het lijkt wel of dit stukje over mijn jongste zoontje gaat!
    Jasper was ook laat met praten. Hij is nu 3 jr en 4 mnd en heeft echt een inhaalslag achter de rug. In januari krijg ik een extra oproep van het CB om zijn praten te beoordelen en om misschien logopedie in te schakelen want ik wil dat hij goed verstaanbaar is als hijnaar school gaat. Er is geen duidelijke reden waarom Jasper zo laat is met praten. Mijn oudste was juist heel vlot en heeft nooit letters omgedraaid of anders uitgesproken. Nog steeds spreekt hij moeilijke woorden in 1x goed uit dus misschien dat ik daardoor bij Jasper wel zo snel bezorgd was/ ben.

12. XoXo

XoXo Niet meer actief

#12 XoXo, 26 dec 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 dec 2011
    Bij mijn zoontje precies het zelfde verhaal als jou zoontje. Hij is nu bijna 3,5 en praat heel slecht/niet. We zijn in aug voor het eerst bij een audiologisch centrum geweest en daar deden ze eerst een gehoortest, deze was prima. Daarna een intake met logopedist. We kregen vragenlijsten mee, die wij en de psz moesten invullen. Bij de volgende afspraak werd hij geopserveerd door de psygoloog en logopedist en moest hij een niet verbale inteligentietest maken. Zo konden ze zijn niveau vastellen en kijken of meerde achterstanden had dan allen spraak/taal achterstand. Gelukkig verder geen achterstand en nu mag hij naar een speciale peutergroep gericht op spraak/taal moeilijkheden. Deze uitslag hebben we van de week gekregen en wachten nu op een plekje hier in de omgeving.

Naar welk audiologisch centrum gaan jullie?

Liefs

Oja, die goedbedoelde adviezen van: hij is gewoon laat, hij gaat vanzelf wel praten op de basisschool, links laten liggen. Als jij je zorgen maakt, dan moet je actie ondernemen. Lijkt mij niet fijn voor een kind om niet begrepen op bijvoorbeeld school.

13. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Helemaal eens met xoxo.

Mocht er namelijk wel echt wat mis zijn wordt de achterstand alleen maar groter in de loop der tijd en dan kan hij straks op school beginnen met een achterstand terwijl school van zichzelf al zwaar genoeg is.

14. paars

paars Fanatiek lid

27 nov 2008
    1.117
    18
    38
    Juist daarom hebben we zelf ook aangegeven nu actie te willen ondernemen. Ze gaan nu 1 dag in de week naar het kdv. De reden dar ik mijn zoon op de psz laat blijven is dus ook om zijn taal te stimuleren. Zelf ben ik dr ook echt mee bezig om het te stimuleren.

Ik moet trouwens wel zeggen dat mijn zoon veel duimt en zijn mond vaak een beetje open staat. Duimen proberen we uiteraard af te leren. Zijn mond motoriek lijkt mij niet super goed veel verkouden laatste weken en sindsdien ook weer veel kwijlen. Door de vragen lijst die ik thuis kreeg van het audiologisch centrum ben ik gaan nadenken en zo besefte ik me ook opeens dat hij toen hij vast voedsel kreeg moeite had met kauwen het heeft heel lang geduurd voordat hij brood eerst goed kauwde voor dat hij het door slikte. Ook valt nu het kwartje dat mijn zoon niet veel brabbelde als baby. De kans is groot dat dit er allemaal mee te maken heeft denk ik??

15. XoXo

XoXo Niet meer actief

Ik sprak in het audiologische centrum een moeder en dat jongentje had een slechte mondmotoriek (ook slecht kauwen en duimen) Na een half jaar oefenen en logopedie kon hij al hartstikke goed praten, ook het eten ging een stuk beter.

Mijn zoontje heeft in zijn babytijd ook niet gebrabbeld, dat is hij nu pas aan het doen. Als je hem niet zou zien en hem alleen maar horen, zou je denken dat het een kind van een jaar is.

16. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Woorden omdraaien is heel normaal.

Mamo = oma
    papo = opa
    hoi = jo

Dit hoor je regelmatig. Kinderen vinden het lastig om met een klinker te beginnen in een woord, dus plakken daar zelf een medeklinker voor die voor hen logisch klinkt. Appel kan dus beginnen als 'pappo' bijvoorbeeld, en daardoor ook mamo en papo. Ook vinden kinderen de S lastig, zeker in combinatie met een andere letter, dus die laten ze weg en uiteindelijk (omdat ze de klank horen) zullen ze die klank er achteraan aan plakken om het woord te maken. Zo is mijn naam (Esther) altijd voor kinderen eerst 'ette' en dan wordt het vaak 'ettes' omdat ze die S er in horen. Pas later kunnen ze de ST klank maken en spreken ze het goed uit.

De ontwikkeling van je zoontje is misschien wat langzaam, maar op zichzelf zijn de stappen die hij maakt niet vreemd. Ik heb wel eens gehoord dat ze zinnetjes moeten kunnen maken van zo lang als dat ze oud zijn, dus 2 woord zinnetjes bij 2 jaar, 3 woorden bij 3 jaar. Hij loopt dan dus ietsje achter, zou eigenlijk met zijn verjaardag straks wel zinnetjes van 3 woorden mogen gaan zeggen, maar ik zou me er nog niet meteen druk om maken. Onhandig is het misschien wel, kan ik me zo voorstellen!

17. paars

paars Fanatiek lid

27 nov 2008
    1.117
    18
    38
    Het is vooral voor hem erg frustrerend wanneer ik hem eens niet begrijp. Hij probeert iets duidelijk te maken ik begrijp hem niet en hij word erg boos. Hij is ook erg druk en hij uit hem door druk te doen. Soms heefthij een huilbui ofgewoon een boze bui. Dan ishet erg lastig omdat ik niet weet wat er aan de hand is en zo kan ik hem niet op de juiste manier helpen dan.

18. joel

joel Fanatiek lid

10 jun 2007
    1.162
    0
    0
    kapster
    best
    hier ook naar audiologisch cemtrum geweest en sinds dien lult hij de oren van zijn kop.. idd anders logopodie denk ik. daxht dat hij zijn eigen niet goed hoorde en gehoorapp heeft mijn achterneef van 5 al 1 dus wou t uitsluiten maar had aangeboren probleem blijkt nu maar succes

Deel Deze Pagina