Vuurwerk verbieden ? (Dierenleed)

Discussie in 'De lounge' gestart door lisanne123, 1 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mijn man en ik waren gister echt verbaast toen we over straat liepen over de hoeveelheid vernielingen die we tegenkwamen. Opgeblazen brievenbussen, kapotte vuilnisbakken…. En wij maar betalen ;)

En dan hebben we het nog niet eens over het dierenleed en de hoeveelheid ongelukken die ermee gebeuren….

Wat mij betreft mag vuurwerk afgeschaft worden. Of een stuk duurder gemaakt worden… Ik zie een soort extra vuurwerkbelasting waarmee de kosten voor al die vernielingen en operaties en dergelijke kunnen worden bekostigt wel zitten. En de leeftijd waar vanaf vuurwerk mag worden gekocht en afgestoken mag van mij ook flink omhoog

2. MommyA

MommyA Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.016
    0
    36
    Van mij mogen ze het verbieden. Laat ze het maar gewoon op bepaalde plekken doen, elke stad een plein ofzo. Maar overal en nergens, in woonwijken, illegaal vuurwerk hier en daar, iedereen die maar afsteekt en doet. Dan nog niet te spreken over het dierenleed elk jaar weer. Vernielingen, zoals een grote overdekte glijbaan die hier in de buurt erg geliefd is bij kinderen. Zit een gevaarlijk gat in nu. Nee ik vind het niks, van mij mogen ze die onzin verbieden.

3. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik heb er nog eens over na zitten denken en ik denk dat je met afschaffen van vuurwerk niets bereikt. Die vandalen doen toch wel wat ze nu ook al doen. Halen dan straks gewoon hun vuurwerk over de grens. Ik denk dat je het probleem an sich moet aanpakken, dus de mensen die voor overlast zorgen aanpakken. Inderdaad hogere boetes, laat ze langer werken bij bureau halt, laat ze verschrikkelijke filmpjes zien wat vuurwerk kan aanrichten etc etc. Ik blijf er bij dat je met het afschaffen alleen maar de mensen pakt die er juist wel goed mee om gaan. Er zijn namelijk veel meer mensen die er wel goed mee om gaan dan mensen die er niet mee om kunnen gaan. Het verbieden van vuurwerk zal ( denk ik ) alleen maar meer zorgen voor bijvoorbeeld illegaal vuurwerk.

4. MommyA

MommyA Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.016
    0
    36
    Maar door het op 1 vaste plek te doen verbied je het niet voor mensen die graag vuurwerk afsteken. En tuurlijk relschoppers hou je altijd.

Hogere boetes doen denk ik niet zoveel want het meeste word stiekem afgestoken. Net als al die vernielingen, 9 van de 10 keer komt men er niet eens achter wie dat heeft gedaan.

En of filmpjes echt indruk maken weet ik ook niet. Op scholen doen ze dat al jaren.

5. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.244
    11.824
    113
    Ik ben voor vuurwerk vanaf een centrale plek in de stad/het dorp. Dan heb je heel mooi vuurwerk en het is veilig.
    Daarmee is een heleboel leed opgelost oa. dierenleed, aanvallen op hulpverleners, kosten van ziekenhuisbehandelingen, etc etc.

6. Die filmpjes maken wel indruk, maar helaas meestal niet op de juiste personen…. ;)

7. MommyA

MommyA Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.016
    0
    36

Klopt, meer filmpjes is nooit verkeerd maar de personen die het bont maken en lopen te rellen bereik je er niet mee. Dus zal het 't probleem helaas niet oplossen.

8. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ja maar ik denk dat als je het op 1 centrale plek af gaat steken je ook heel veel '' goede '' mensen pakt. Bedoel, ik ga echt niet om middernacht met de kinderen lopen slepen naar die centrale plek. Denk dat je dat met oudere mensen ook niet kan doen. Mijn oma'tje is gek van vuurwerk maar wel als je er gewoon vanachter het raam naar kan kijken, dan zou ik dus met haar moeten gaan slepen naar die plek om haar toch nog wat vuurwerk te kunnen laten zien. Nu zit je gewoon in je eigen huis ( of bij andere ) kunnen de kinderen slapen mochten ze dat willen en kan je gewoon naar binnen als je dat wilt. Stel dat het met bakken de hemel uit komt zetten? Dan zit ik dus liever binnen naar het vuurwerk te kijken dan dat ik met de kinderen zeiknat op die centrale plek sta.

Ik zie meer nadelen dan voordelen. Die vandalen blijf je sowieso houden, ook als je het vuurwerk op een centrale plek afsteekt. Dus wat schieten we er dan uiteindelijk mee op?

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Heerlijk feest...burning effigies!

10. tuc

tuc Niet meer actief

maar wel voor mensen met kleine kinderen die zich aan de regels houden, want die kunnen dus geen vuurwerk meer zien met oud en nieuw.

11. Katja77

Katja77 Fanatiek lid

8 jan 2011
    1.998
    885
    113
    Groningen
    Nou en!! Hoe belangrijk is het zien van vuurwerk t.o.v. Dierenleed, milieuvervuiling, ongelukken en noem maar op.
    Gewoon helemaal stoppen. Het is helemaal uit de hand gelopen.

12. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Ueh, ik kan mij een verhaal van c.a. 5 jaar geleden herinneren. Soortgelijk trouwens. Denk je dat je zulke zieke geesten ineens tot de orde brengt door één van de 1000 manieren af te nemen?

Want als je het zo bekijkt; hoe belangrijk is een auto ten opzichte van al deze zaken? Een fabriek, deodorant en ga zo maar door.
    Zo kan je alles wel verbieden/ bestraffen.

Bestaat er niet zoiets als je kinderen iets bijbrengen wat respect voor mens en dier heet. Het lijkt wel alsof iedereen te bang is zijn of haar kinderen terecht te wijzen en in plaats daar van alles er omheen proberen aan te pakken.

13. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    En dat dierenleed is er volgens jou alleen maar met oud en nieuw? Kan mij namelijk verhalen herinneren van afgelopen jaar van mensen die paarden op brute wijzen hadden verminkt, diertjes op de kinderboerderij hadden verminkt. Moeten we dan ook maar de kinderboerderijen dicht gooien?

Lekker makkelijk gezegd met je nou en ;) beetje het probleem opzij schuiven i.p.v. het probleem aan te pakken. Denk jij serieus dat die mensen stoppen met het dierenleed als het vuurwerk word afgeschaft?

Het is gewoon belachelijk dat je voor die kleine groep relschopper zulke grote dingen moet gaan ondernemen en daardoor dus een hele grote groep teleurstelt

14. Katja77

Katja77 Fanatiek lid

8 jan 2011
    1.998
    885
    113
    Groningen
    Euhh het is al jaren uit de hand aan het lopen. Beetje respect voor mens, dier en natuur en je moet dit gewoon niet willen. Lijkt me veel beter om dat je kinderen bij te brengen.

Vergelijking met autorijden: appels en peren

15. Katja77

Katja77 Fanatiek lid

8 jan 2011
    1.998
    885
    113
    Groningen
    Waar zeg ik dat? Want het antwoord hierop is nee... Maar in dit topic gaat het over vuurwerk.

Het zou dan iig een pietsje minder dierenleed opleveren. Mooi!!

16. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Meer over vuurwerk op nl2

17. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Hoezo? Autorijden is toch eigenlijk ook een luxe? Milieuvervuiling, ongelukken, dierenleed. En dat het gehele jaar door. elke dag weer.

Neem het aantal verkeersongevallen, de uitstoot, aanrijdingen met dieren over één dag. Dan nog schieten deze statistieken ver boven eventuele vuurwerkslachtoffers uit.

Maar door je appels en peren opmerking heb ik wel het idee dat jij dankbaar gebruik maakt van je autootje ;) of iemand in het gezin in ieder geval.

18. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Er vallen jaarlijks meer slachtoffers met auto ongelukken dan dat er slachtoffers vallen tijdens oud en nieuw met vuurwerk. Dus dat is geen appels en peren vergelijken maar gewoon realiteit.

19. Katja77

Katja77 Fanatiek lid

8 jan 2011
    1.998
    885
    113
    Groningen
    Er zullen vast ook meer auto ongelukken zijn dan ongelukken met atoombommen maar toch zijn die verboden.

Begin dan eens met de minst nuttige dingen. Autorijden heeft een zekere nut ... Ik noem een dierenambulance om een dier snel naar een DA te vervoeren. Ik kan niets nuttigs aan vuurwerk bedenken...

En toevalligerwijs hebben wij geen auto. :p

20. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Ik heb een gruwelijke hekel aan knal vuurwerk(sier vuurwerk vindt ik prachtig, van achter het raam).
    Ook vertrouw ik niemand met vuurwerk en vuurwerk zelf al helemaal niet.

Verbieden.....tsja ergens zou ik dat totaal niet erg vinden, maar aan de andere kant is dat misschien wel te overdreven.
    Eerst maar eens strengere richtlijnen voor zowel de import als het gebruik van.

Deel Deze Pagina