Vuurwerk verbieden ? (Dierenleed)

Discussie in 'De lounge' gestart door lisanne123, 1 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Wat is er precies nuttig aan een auto dan? Je heb het openbaar vervoer toch ook nog? Een fiets?

Niet alles wat leuk is, is trouwens nuttig. Maar daar in tegen zullen er genoeg leuke dingen te verpesten zijn door een handjevol mensen die dat gewoon wel eventjes zien zitten.

Ik blijf voor goede voorlichting, strengere straffen en gewoon lekker afsteken met oud & nieuw.
    De mafketels komen toch wel aan de spullen die ze nodig hebben om een kitten op te blazen. Of dacht je nu echt dat het probleem met verbieden ook de wereld uit was?

2. tuc

tuc Niet meer actief

ja en....ik vind het leuk om vuurwerk te zien, moeten het niet verbieden maar het misbruik aanpakken en goed aanpakken. Er zijn heel veel oorzaken van dierenleed, milieuvervuiling en ongelukken...moeten we dat allemaal verbieden??

3. tuc

tuc Niet meer actief

en wat een naief typje ben jij zeg..dat je denkt dat een verbod leidt tot het ophouden ervan. Er komt gewoon veeeel meer illegale shit binnen.

4. Katja77

Katja77 Fanatiek lid

8 jan 2011
    1.998
    885
    113
    Groningen
    Het valt dan in ieder geval veel beter te handhaven bij een verbod. Normale mensen zullen dan geen vuurwerk meer kopen. En die kleine percentage die het wel doet zijn dan beter aan te pakken. Zo naïef vind ik dat niet.

Als je in Nederland een pistool in de winkel kon kopen zouden er veel meer doden vallen in Nederland. Een verbod werkt dus wel degelijk.

5. Partyrocker

Eigenlijk vind ik dat wel, want jij gaat er van uit dat 'normale' mensen zichzelf niet zullen vergrijpen aan illegale zooi als de veilige zooi niet meer te krijgen is.

Er zijn namelijk genoeg normale liefhebbers van diverse soorten vuurwerk. Ook liefhebbers die op een normale manier aan troep kunnen kopen.

6. Katja77

Katja77 Fanatiek lid

8 jan 2011
    1.998
    885
    113
    Groningen
    Een verbod geeft de politie de mogelijkheid om de sukkels die een verbod negeren op te pakken.

Ik vind jou naïef.

7. Partyrocker

Grappig, want hier wordt toch echt al de hele dag ondanks een verbod flink afgestoken. Geen politie te zien. Terwijl het nu toch flink makkelijk moet zijn..

8. Katja77

Katja77 Fanatiek lid

8 jan 2011
    1.998
    885
    113
    Groningen
    Hier in groningen wordt wel goed gehandhaafd gelukkig. Al twee dagen rust. Laatste knal hoorde ik om drie uur 's nachts van oud en nieuw. Bij buren van mijn ouders hebben ze vuurwerk in beslag genomen.

9. Partyrocker

Dan heb je geluk dat je relatief rustig woont, maar ook met een paar mensen die zichzelf niet aan deze regels houden wordt hier nog regelmatig afgestoken. Denk je dat dat anders gaat zijn als het in zijn geheel wordt verboden dan? In een grotere stad zoals Rotterdam of Amsterdam kunnen niet alle politiemannen en vrouwen oog houden op zoiets onbelangrijks als een rotje afsteken.

10. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Ik denk dat kinderen hier veel eerder op bijvoorbeeld basisscholen al informatie en begeleiding over moeten krijgen. Hier gooide een knul van een jaar of 8 ook een rotje richting onze teckel. Vader stond er een beetje schaapachtig om te lachen toen ik er wat van zei. Kinderen mogen op dit moment gewoon te veel, er is te veel vrijheid. Beetje zoethouden allemaal.. Dan maar wat meer opvoeding vanuit scholen.

Mijn man vertelde dat hij vroeger met rugzakken vol over straat heen liep. Maar hij haalde het niet in zijn hoofd om dat naar een dier of mens te gooien.. Dan kon ie oud en nieuw verder wel vergeten.

Ik vind het echt zorgelijk.. Steeds meer kinderen hebben gewoon echt een onderontwikkeld geweten, ik merk dat in het onderwijs steeds meer.

11. Katja77

Katja77 Fanatiek lid

8 jan 2011
    1.998
    885
    113
    Groningen
    Bij een verbod op vuurwerk zullen er toch altijd minder mensen vuurwerk kopen en afsteken. Alle beetjes helpen zeg maar. Dus dan denk ik dat het beter te handhaven is... Zal zeker niet verdwijnen. Dat beweer ik niet... Maar net als met pistolen... Er zullen altijd slachtoffers vallen maar lang niet zo veel dan als je het legaliseert.

Ik werk op een AZC en moest vandaag weer aan het werk. Tijdens oud en nieuw zaten veel bewoners aan kalmeringsmiddelen, een bewoner is opgenomen met psychotische klachten. Mijn vader was 9 in de oorlog toen hij de bommen hoorde vallen. Voor veel mensen is vuurwerk (en vooral de knallen) ook geen pretje.

12. Piepie

Piepie Fanatiek lid

17 jan 2013
    1.253
    1
    36
    Vrouw
    Zuid Holland
    Van mij mogen ze het verbieden zolang er nog steeds idioten rondlopen die met hun zieke geest dieren moeten martelen met dat kl*** vuurwerk!
    Die professionele show lijkt me wel wat!

13. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    En waar ligt de grens? Eerst vuurwerk compleet verbieden en dan?

Ik ben voor het verbieden van het houden van honden.
    Poep op de stoep is ontzettend smerig, mijn dochter raakt zwaar in de stress als er een hond los loopt en ze zijn gevaarlijk, mijn vriend heeft nog een liteken op zijn been van toen hij als kereltje van 4 is gebeten door een hond...

Ik vind mensen die vuurwerk of wat dan ook willen verbieden eng.
    En mensen die het jammer vinden dat de doodstraf niet bestaat helemaal....

Maar goed, het is weer voorbij. Weer een klein jaar vuurwerk vrij.

Xxx

14. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Verbieden? Er zijn meer mensen die er plezier van hebben en er netjes mee omgaan dan van die etterbakken. Al ben ik zelf echt bang van vuurwerk trouwens... Mij zie je op 31 december overdag en in de avond niet buiten hoor.

Maar als er dan een verbod op vuurwerk komt, zullen we dan ook maar drank verbannen uit alle winkels en cafés? Er zijn immers nog steeds mensen die met drank op achter het stuur kruipen en slachtoffers maken, of nee meteen het autorijden maar verbieden want er wordt door sommige mensen als een idioot gereden.

15. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Hoe weet je dat nou dat er dan meer doden zouden vallen? En wie geeft mij de garantie dat het vuurwerk op die openbare plekken wel veilig is ? Wie geeft mij de garantie dat die gene die het daar afsteken wel weten hoe ze er mee om moeten gaan? Niemand! Het is dus gewoon kull om te zeggen dat je het moet afschaffen. Je moet het probleem aanpakken en niet je ogen sluiten en denken dat het wel minder word als je het afschaft.

Wij zijn ook normale mensen die netjes met vuurwerk omgaan, wij kopen alleen wel ons vuurwerk over de grens. Voor nederlandse begrippen is dat al illegaal vuurwerk. Waarom wij het over de grens kopen? Omdat dat vaak mooier sier vuurwerk is ( vinden wij ) .

Wie zegt dat iedereen die illegaal vuurwerk heeft slecht is en er slecht mee omgaat?

Maar als ik jouw reacties zo lees kan het jou dus geen ene bal schelen dat met het afschaffen van het vuurwerk meer mensen worden getroffen dan als je er voor kiest voor hogere straffen voor die kleine groep verziekers?

16. Shendari

Shendari Fanatiek lid

28 jul 2012
    1.628
    29
    48
    Denk niet dat je zoiets kan gaan verbieden. Helaas zijn er altijd raddraaiers die het voor de rest verpesten. Dat is met alles wel zo...

Neemt niet weg dat ik een gruwelijke hekel heb aan vuurwerk (en vooral om het dierenleed inderdaad) maar het verbieden vind ik dan ook wel weer te ver gaan. Overal ter wereld wordt er op 1 januari vuurwerk afgestoken. Zoiets kan je niet verbieden en is ook niet eerlijk naar de mensen toe die wél verantwoord omgaan met hun vuurwerk.

17. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.862
    0
    36
    Ik ben zeker voor mensen dezelfde pijn laten voelen als dat ze dieren aan hebben gedaan vandaar noemde ik even de doodstraf omdat ze van mij op dezelfde gruwelijke manier aan hun einde mogen komen zoals ze bij die dieren hebben gedaan ?? Is dat zielig ?? Een groep die 2 ganzen zwaar martelen hun kop inslaan volstoppen met vuurwerk , dat is zielig ! Van mij mogen ze hetzelfde mee maken en ik zou er nog om lachen ook , hun doen een beestje zoveel pijn en verdienen dus hetzelfde !
    Maar daar gaat het nu niet over .

Honden afschaffen?
    Honden zijn (door)gefokt als huisdieren . Zou helemaal mooi zijn wij mensen fokken ze door tot afhankelijke beestjes om daarna te besluiten dat ze niet meer als huisdier gehouden mogen worden en zichzelf maar moeten redden .

En het is lastig dat je dochter er bang voor is , maar als je ze weg houd bij alles waar ze bang voor zijn wordt het alleen maar erger !

Waarom vind je mensen die vuurwerk willen verbieden eng ?
    Honden zijn gevaarlijk , mensen die vuurwerk willen verbieden eng ?
    Volgends mij zie je spoken .

18. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.862
    0
    36
    Precies je hoort veel beter waar het vandaan komt als het verboden is en een kleine groep is zeker beter aan te pakken.

Ik vraag me af of wij hier zelf niet wat aan kunnen doen ?
    We lachen overal maar om en slikken alles. Wordt er vuurwerk afgestoken op 30 december kijken we mee , wil er iemand bellen is het een zeur .
    Horen we de buren illegaal vuurwerk afsteken houden we ons oren dicht voor de knal maar meer niet . Gister hoorde ik nog vuurwerk we keken uit het raam naar de siervuurwerk meer niet . Moeten we dan niet met ze alle opletten ? Zonder een zeur genoemd te worden .

19. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Maar in heel veel landen is particulier vuurwerk wel verboden. En wordt het vuurwerk op 1 januari door overheden, bedrijven en/of verenigingen georganiseerd. Bijvoorbeeld zoals in Sydney.

20. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Ik vind het wel moeilijk verbieden/niet-verbieden. Siervuurwerk vind ik mooi om naar te kijken. Knalvuurwerk (100.00 klappers etc) hoeft voor mij niet zo).

Als er georganiseerde vuurwerkshows met Oud&Nieuw zouden komen, dan zou dat vanuit de diverse dorpsverenigingen, verenigingen dorpsbelangen stadverenigingen ect. gedaan kunnen worden.
    Ik denk dat het voor de hulpinstanties, brandweer, ambulance, politie wel beter beheersbaar is.
    De verleiding om rottigheid uit te halen wordt dan natuurlijk wel kleiner.

Op de avond voorafgaand aan de jaarmarkt hier (in oktober), wordt er ook een vuurwerkshow geregeld door de dorpsvereniging i.c.m. de handelsvereniging. Het halve dorp loopt dan uit en komen er ook mensen uit omliggende dorpen. Ook ouderen en kinderen. Da's aan het begin van de avond om ca. 20.00uur. Heel leuk, en ik denk niet duurder dan de kosten die ongeregeldheden en vandalisme dat Oud&Nieuw met zich meebrengt,

Deel Deze Pagina