Vuurwerk weer harder?

Discussion in 'De lounge' started by Warboel, Dec 23, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Warboel

Warboel Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,541
    625
    113
    Ik las trouwens dat die nieuwe cobra's niet meer vallen onder een normaal vuurwerkstrafje, maar dat je met die dingen op zak berecht wordt voor verboden wapenbezit.

2. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

Oct 7, 2013
    1,472
    113
    63
    Almere
    Dat valt nooit te controleren .. Vooral niet met oud en nieuw ..

3. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,771
    18,916
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    De kortere afsteektijd valt ook niet te controleren, maar: wij hebben vorig jaar al een stuk minder vuurwerkoverlast gehad. Blijkbaar zijn er daardoor wel ouders die hun kind overdag niet meer met vuurwerk de straat op laten gaan en dat scheelt al stukken.
    Handhaving op dronkenschap is ook ondoenlijk, zeker in woonwijken. Maar er kan wel op een andere manier een preventieve werking vanuit gaan. Het is dan makkelijker om mensen te vervolgens nadat er ongelukken gebeuren omdat vuurwerk werd afgestoken terwijl iemand dronken is. Wellicht dat de verzekeraars in die situatie ook kunnen zeggen niet uit te keren, zodat mensen schade uit eigen zak moeten vergoeden.

4. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Ik heb ook het idee dat het harder wordt.

Ik ben tegen een vuurwerkverbod, siervuurwerk mag blijven en de harder knallers mogen wel weg.

5. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Knallers worden niet harder, de mensen kunnen steeds minder hebben. Althans dat was bij ons.. Ik hou van vuurwerk zowel sier als knal..

6. Islah

Islah Niet meer actief

Ik heb het idee ook dat het steeds harder wordt! Onze buren steken er meerdere per dag af en dat lijken dan net bommen, zúlke harde knallen gewoon. M'n kinderen (en ikzelf ook!) schrikken er zo enorm van. Hartjes bonken en m'n jongste staat gewoon te trillen steeds na zo'n knal. Snap echt niet dat mijn buren hier niet gewoon een beetje rekening mee houden. Vervelend, zal blij zijn als het 2 januari is...

7. Islah

Islah Niet meer actief

Nou ik hoorde 10 jaar geleden echt niet van die "bom-knallen" hoor.

8. zonnestraal21

Heb je het wel gemeld? Als jullie zo schrikken zou ik het eerst 1-2x aan je buren vragen, anders de politie?

9. zonnestraal21

Dat is al jaren zo toch?

10. misa

misa Niet meer actief

Klopt. En zo wel, dan nog. Dingen veranderen soms en meestal niet zonder reden. Ik vind georganiseerd vuurwerk ook mooi! Ergens in de late avond van 31dec en tot max 1uur snachts oid. Maar vuurwerk wordt naar mijn mening enorm onderschat, het is gewoon gevaarlijk, zeker als kind om het af te steken.
    En de enorme bommen/knallen vind ik gewoon echt volledig nutteloos.

Mensen die andere daarover vinden zeuren, moeten gewoon wennen aan de verandering.

Dingen veranderen mensen. Get used to it.
    Dus ja, ik hoop dat het zelf afsteken verboden wordt.

11. misa

misa Niet meer actief

Ik zou het ook melden!
    Heb het trouwens ook al eens gedaan, maar meer omdat ze hier soms ook in de avond en nacht knallen. Gewoon werkelijk triest. Maar omdat ik niet een persoon gericht kon aanwijzen, konden ze er niets mee..

12. zonnestraal21

als je dit nu ook even antwoord op de vraag of de knallen steeds harder worden :)

13. misa

misa Niet meer actief

Haha ja dat zou kunnen. Maar vuurwerk is er al jaren en de veranderingen die er de afgelopen jaren zijn rondom bepaalde feestdagen wordt zo hard tegen aan geschopt dat ik daarom soms denk: verandering is er soms gewoon.

Daarbij denk ik dat het stukje vuurwerk gewoon ook heel erg met veiligheid, veilig gevoel en overlast te maken heeft.

14. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

Dec 11, 2012
    2,849
    1,060
    113
    Dingen veranderen ja, maar moeten we niet oppassen dat we straks steeds meer dingen niet mogen of er strenge regels aan hangen?

En het is ook herinneringen en nostalgie hoor. Beetje knallen op oudejaarsdag en 's avonds siervuurwerk afsteken. En dan niet van die gigantische dingen. Gewoon de hele straat vol met leuk siervuurwerk dat niet ver boven de dakgoot uitkomt. (die ene rotte appel van een buurjongen die een lawinepijl vast in de grond propte en hem aanstak om 00:15 en de wiebelende ramen in de kozijnen vergeet ik maar even).

De komst van steeds meer illegaal vuurwerk en het normaliseren door volwassenen daarvan (gevolgd door jeugd) maakt alles kapot. En, het verbieden van het zelf afsteken van vuurwerk gaat regelmatig door mijn hoofd, omdat hier al ruim 2 weken lang elke avond meerdere knallen in de buurt me de stuipen op het lijf jagen.

Maar verbieden is in mijn ogen te makkelijk en naar siervuurwerkshows kijken vind ik zo bedacht. Het gaat mij er niet om of het vuurwerk het prachtigste is wat ik zie, maar wel de sfeer er om heen. En die zou ik missen als ik naar een show moet.

15. tuc

tuc Niet meer actief

Ik denk dat dat knallen voor 31-12 alleen maar erger geworden is sinds dat je pas vuurwerk vanaf 18.00 mag afsteken. Ik vond het sowieso al een stomme maatregel, maar op oudjaarsdag werd hier vorig jaar al streng gecontroleerd. Alle dagen daarvoor minder.

Die knallen zijn niet meer leuk als het al donker is om 18.00 uur. Dus die worden nu veel meer overdag afgestoken, en dan dus niet op 31-12 vanwege de controles.

16. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Ik heb nog niks gehoord dit jaar..

Al moet ik zeggen dat hier in de buurt amper wat wordt afgestoken, we moeten ons best doen om überhaupt wat te zien rond middennacht (en dan in de verte).
    We waren nooit thuis met oud en nieuw, heb het dus pas gemerkt toen we kinderen kregen. Met een baby is dat fijn, maar een kleuter vindt het al jammer dat het doodstil is om middennacht, dat is ook niks hoor..

Ik heb geen idee of het harder wordt, weet echt niet precies hoe het 365dagen geleden klonk.

Share This Page