nou in de titel lees je het al ik ben mamma van Quew!! hij is 7 november geboren! we zijn helemaal dol gelukkig! zo gelukkig dat ik eraan zit te denken niet meer te gaan werken.. nu heb ik gehoord dat thuis mamma's een zakcentje kunnen krijgen van de regering/overheid.. ben daar wel benieuwd naar heeft iemand daar info over? ik kan niks vinden op het internet. EN nog een vraagje Quew is november geboren dus dan krijgen wij januari voor het eerst kinderbijslag toch? alvast bedankt voor het reageren liefs
Hoi Nirak, Allereerst gefeliciteerd met de geboorte van je zoon! Op je eerste vraag weet ik niet goed een antwoord, ik denk dat je het over de algemene heffingskorting hebt. Misschien dat iemand anders je daar beter over kan vertellen. Wat betreft de kinderbijslag moet ik je helaas 'teleurstellen'. Kinderbijslag krijg je nl altijd achteraf. Als je kindje voor 1 oktober geboren wordt, heeft hij per 1 oktober recht op kinderbijslag en die wordt dan aan het eind van het kwartaal/begin volgende kwartaal (januari dus) uitbetaald. Jouw kindje is van november, dus heeft pas recht vanaf 1 januari en dat krijg je dan begin april uitbetaald. Hoop je in ieder geval met de laatste vraag geholpen te hebben. PS Je kunt verder kletsen bij het baby en dreumesforum. Allerlei topics en tips voor kindjes tot 2 jaar.
Dat heet idd heffingskorting. In de volksmond huisvrouwenbelasting genoemd. Kan je niet naar de belastingdienst bellen voor info?
Ik heb dat ook wel eens gehoord. Maar dat is iet van 200 euro per maand of zo. Best wel weinig vind ik.
Dat is inderdaad de algemene heffingskorting, is zon 195 euro per maand, als je voor januari je voorlopige teruggaaf invult (heb je eigen huis?) dan kun je dit aangeven. wat het is: Iedereen betaalt belasting over z'n loon, iedereen heeft recht op zo'n 2000 euro korting hierop, dit is de loonheffingskorting. Iedereen die werkt word hiermee in het loon al rekening gehouden. Als jij dus straks niet werkt, en je man betaalt genoeg belasting (dus meer dan 4000 in totaal op jaarbasis) dan betaalt hij dus genoeg om zijn heffingskorting, maar ook voor jou heffingskorting, dus dan krijg jij inderdaad de heffingskorting terug. (je man moet dus wel genoeg belasting betalen.... dus een goed salaris hebben) Je kan zelf kiezen of je dit maandelijks of jaarlijks uitgekeerd wil hebben, als je jaarlijks wil kun je het gewoon aan het eind van elk jaar bij je reguliere aangifte doen en anders vraag je een "voorlopige teruggaaf" aan. Hoop dat je zo iets wijzer bent geworden!
hallo dames, sorry voor de super late reactie maar het is me helemaal helder bedankt voor jullie reactie's