Oh Ja, als we er met de hond komen aan lopen dan stopt de jeugd ook altijd met afsteken tot we voorbij zijn gelopen. Heel top allemaal.
Voor het eerst hier oud en nieuw (in deze wijk/straat). Dus hoe het er hier aan toe gaat weet ik nog niet. Wel knalt er nu al veel in de buurt/straat. Ik vind vuurwerk prachtig om te zien, maar die knallers die sinds gisteren al veel worden afgestoken hoeft niet van mij en vind ik mega irritant (mijn man en kids delen die mening). Mijn dochter vind buiten spelen al niet leuk meer nu en de kat laat ik nu maar ff niet meer buiten, voordat ie zometeen van angst ineens niet meer thuis komt of erger. Ik zal blij zijn als het voorbij is!!
Hier wordt aardig wat afgeknald. Ach leuk voor de jongens dat ze een keer los kunnen gaan. Voor dochter wat vuurwerkfonteintjes gekocht. Die we maandagavond afsteken. Verder geen vuurwerk gekocht.
Van mij mag het vuurwerk blijven, hoeft zeker niet afgeschaft te worden. Het hoort voor mij echt bij oud en nieuw. Maar wel binnen de daarvoor gegeven tijden. Nu al vuurwerk afsteken vind ik ronduit asociaal. Er zijn mensen die er angstig van zijn of constant erg schrikken, kinderen die wakker schrikken en niet meer durven slapen, ouderen die hierdoor niet meer over straat durven om boodschappen te doen. En de meeste dieren zijn er ook panisch voor en sommigen vluchten daardoor soms zelfs uit huis als de deur even open gaat en raken zo vermist. Waarom zou je daar schijt aan hebben en toch nu al afsteken? Want dat is wat ik hier in sommige reacties lees, toch afsteken en wie er wat van zegt of politie belt zeurt.
Wij kopen geen vuurwerk. Gaan oudejaarsavond wel kijken met dochter. Maar ik word zelf gewoon agressief van die harde knallen, hou daar absoluut niet van. Helaas hebben we een overbuurman die dat allemaal wel geinig vindt, en die ik rond deze tijd van het jaar dus al tig keer heb vervloekt. Ik snap werkelijk de lol niet van een onverwachte keiharde knal. Het carbidschieten was hier vorig jaar toegestaan op een veld vlak naast het bos. Ik ben dan zo'n zeikerd die alleen maar denkt aan de dieren die daar lopen en zich compleet de tyfus schrikken van dat geweld. Siervuurwerk vind ik prima en mooi, maar dat achterlijke geknal vind ik echt niveauloos onzinlawaai.
@Madelie nouja, dat dus. Al is er wel vuurwerk wat je het hele jaar mag afsteken. Maar dat is doorgaans niet die pokkeherrie die je nu steeds hoort.
Inderdaad bange mensen en dieren. Zo sneu. Hier een grote hond die gewoon zo bang is buiten en daardoor als ze verkeerd wil, een hapje uit je achterwerk neemt.
Ik vind vuurwerk echt bij oud en nieuw horen, maar tegelijk zou ik geen enkel probleem hebben met een verbod. Zojuist ook schrik ik weer wakker van een knal. Als er alleen op oudejaarsdag wordt afgestoken, prima, daar stel ik me dan op in, maar mensen hebben er blijkbaar lak aan. Plus de bende die het geeft. Want niet iedereen heeft het fatsoen zijn zooi op te ruimen. Zelf kopen wij sowieso geen vuurwerk.
Mijn jongste is doodsbang voor vuurwerk, de oudste kijkt er wel naar. In onze woonwijk wonen veel gezinnen met jonge kinderen, en daar is vaak tussen 18-20 uur overal al siervuurwerk te zien. Ik hou zelf van kleine sterretjes of een klein potje met wat leuke fontijntjes vuurwerk. Meestal geven we er 30-50 euro aan uit. Mijn man koopt het meestal. Van huis uit staken we nooit vuurwerk af, mijn ouders vinden het zonde van het geld! We hebben dit jaar een briefje in de bus gekregen van buren die een feestje voor vrienden geven met harde muziek en vuurwerk. Dus dat we ervan weten, dat het een herrie kan zijn. Vond dat wel netjes. Ik ging het al ergens anders vieren. Verder ervaar ik er overlast van als ik hardloop en er staan wat jongeren van die dingen af te steken, dan schrik ik me kapot. En er zijn her en der al verschillende vuilnisbakken en ondergrondse containers in de fik gestoken of ontploft door vuurwerk.
Ik vind vuurwerk er ook bijhoren, mijn man vind het geweldig en er gaan ook jaarlijks de nodige euro's naar vuurwerk. Maar met knallers heb ik weinig en vind het ook niet nodig om nu al af te steken, mijn hond en paard zijn erg bang buiten en de katten durf ik niet meer naar buiten te laten.
Ik vind het dus ook een goed idee om het georganiseerd te gaan doen. Kunnen mensen die het leuk vinden ervan genieten en degenen die er niet op zitten te wachten het vermijden. En mijn dochter (geen vuurwerkslachtoffer hoor) was onder behandeling bij dr. Faber dus ik ben er alleen maar meer van overtuigd dat het beter is als consumenten geen vuurwerk meer afsteken. Dan maar betutteling. Als het onschuldige kinderen een levenslange handicap bespaart, betuttel ik iedereen plat
Ik vind vuurwerk echt bij oud en nieuw horen en vind een verbod onzin. Wel vind ik het eerder afsteken echt vervelend. En oké een sterretje of klein knalletje prima maar hier zijn het cobra's die ze voor je deur afsteken. Gisteren hielden ze vuurpijlen in de handen en dan op het laatste moment loslaten richting een huis zodat hij voor / tegen een raam aanvliegt. Vorig jaar heb ik er wat van gezegd ook omdat de kinderen wilde slapen en ja die slapen echt overal doorheen normaal. Kreeg gewoon als antwoord: is niet ons probleem. 10 min later vlogen de steentjes vanuit mijn voortuin tegen het raam aan door het vuurwerk (ze wisten niet waar ik woonde) toen wel de politie gebeld en ze kwamen gelijk.. helaas daders gevlogen maar geen last meer gehad
Over dat vuurwerk heb ik het inderdaad niet. Maar ik zou het ook niet erg vinden als ze dat verbieden buiten de reguliere vuurwerktijden om.
Hier een hater. Schrik ne altijd kapot van die knallen en ga het liefste niet naar buiten. De beestjes zijn er ook allemaal bang voor. Maar ben niet zo’n hater die het wilt verbieden.
Hier in de wijk een aantal groepen die proffesioneel siervuurwerk afschieten. Wij kopen dus niks want naast dat vuurwerk zie je je eigen vuurwerk niet eens terug We kijken er uiteraard wel graag naar net zoals de rest van de buurt. Zelf kopen we alleen wat sterretjes voor de kids.
En als ze dat hapje neemt krijgt jouw hond nog de schuld ook. Te erg gewoon! Van mij persoonlijk had je hond gewoon in diegene zijn kont mogen hangen. Eigen schuld! Misschien dat ze dan eens leren te wachten tot oud en nieuw met het afsteken van vuurwerk.
Ze mogen nu nog niet afsteken. Maar op oudejaarsdag wel. Officieel zou het volgens mij pas om 18 uur mogen maar ze steken het smiddags al af. Die politie toen was oudejaarsdag om 10 uur ofzo, toen mocht het nog net niet. Nu vuurwerk afsteken vind ik ook niet oké, er zijn nog veel katten buiten. En onze overbuurvrouw heeft een hond die bang is, die brengt ze morgen naar het pension. En hier wordt elke nieuwjaarsdag netjes de hele straat schoongeveegd door allemaal witte, brakke koppies
Oh, in het kader van vuurwerk-aso's, ik kwam er laatst (begin december) al eentje tegen op het fietspad langs het bos. Ik had dochter even snel achterop, want laat voor gym, dus even snel-snel. Stond er een man bij een lantaarnpaal met z'n fiets en een plastic boodschappentas. Stond wat druk/ nerveus te doen en heel eerlijk, ik vond t een engerd. Dus extra snel langsgefietst en nog voor de show 'hoi' geroepen. Dochter en ik keken naar de paarden aan de bosrand en horen ineens een knal. Paarden schrokken, wij ook. Ik kijk achterom en zie die man inmiddels op z'n fiets zitten. Nog niet de link gelegd met die knal. Totdat hij vrij snel nadert, wat ik op zich al niet zo prettig vond, en er iets naast mijn fiets op de grond ploft. In eerste instantie remde ik af, omdat ik dacht dat dochter iets liet vallen. BAM! Vlak achter ons! En die man maakte haast om ons in te halen. En toen pas zag ik dat ie bommen in z'n hand had (en in de boodschappentas waarschijnlijk). Ik ben op topsnelheid naar de sporthal gefietst, want ik wilde zo snel mogelijk in de buurt van andere mensen zijn. Op dat moment overheerste mijn vluchtmodus, ik was echt heel bang dat hij een volgend bommetje bijvoorbeeld bij dochter op schoot of in mijn fietsmand zou mikken. Maar ik kan er achteraf zó ontzettend boos om worden! Wat bezielt je verdomme om een bom naar een moeder met kind te gooien?! Mocht ik hem in mijn eentje tegenkomen, zonder kinderen of honden, dan weet ik echt niet hoe ik reageer. Mijn huidige korte lontje (haha) kennende, vlieg ik m aan...