Had ik geen idee van. Maar als je erover nadenkt wel logisch. Knalvuurwerk hoeft alleen te knallen. Maar wat is er nodig om die kleuren te krijgen?
Hier was wel meer dan normaal vuurwerk. Ongeveer een half uur flink veel siervuurwerk. Tegen 1.00 gingen we terug naar binnen. Was alleen nog geknal. Tegen 2.00 werd ook dat rustiger. En rond 4 uur ineens weer geknal. Denk een groepje wat terug naar huis ging.
Ik was blij dat het weer voorbij was. Hier knalt men al dagen. Om 12 uur op het plein voor ons huis enorm veel vuurwerk, amper siervuurwerk maar vooral veel knallen. En om het nog irritanter te maken, de buren aan de andere kant van de straat zetten hun spullen een stuk van hun huis af, en daarmee dichter bij mijn voordeur dan die van hun. Dat is nu de 2e keer dus volgend jaar maar eens wat van zeggen. Mn katten volledig in de stress. En de troep die mensen achterlaten… Hoe aso ben je als je “leuk” vuurwerk afsteekt en vervolgens niet het afval weg haalt? Ik heb toen ik in Nieuw Zeeland woonde centraal geregeld vuurwerk gezien en vond dat prima Wat mij betreft mag er een geheel verbod komen hier in Nederland
Wat mij dan vooral opvalt dat je in eens heel voor jongeren ( 18+) op straat ziet lopen die je normaal nauwelijks buiten ziet of die je niet eens herkent. Het schijnt dit jaar vooral het afsteken van vuurwerk bij anderen voor de deur te zijn en niet voor je eigen deur. Vooral 's middags veel extreem harde knallen, dochter is daar erg bang voor en vroeg al of ze met telefoon en koptelefoon in de kruipruimte mocht zitten (kan natuurlijk niet, ga haar echt niet door een klein luikje drukken om in de kruipruimte te komen). De vogel (oudje 9 jaar) viel van schrik van zijn stok en we waren even bang dat hij erin bleef. (gelukkig begroette hij ons nieuwjaarsdag met zijn oude vertrouwde hoi pickachu) Uiteindelijk zijn de kinderen van de buurvrouw naar buiten gegaan (volwassenen) om te vragen of ze ermee wilde stoppen (buurvrouw ligt op sterven en ze stonden precies in het gangetje tussen ons huis en de hare want dat knalt zo lekker hard.) maar daar werd niet naar geluisterd. Waren onbekende jongeren dus ouders aanspreken wilde ook niet. En dus hebben ze de politie maar gebeld, die reed vanaf toen regelmatig door de straat en was het ook een stuk rustiger. Helaas zijn ze niet terug gekomen om hun puinzooi nog even op te ruimen.
Hier waren het veel harde knallen, maar rond 00.00 ook echt veel siervuurwerk. Die harde knallen hadden van mij dan weer niet gehoeven, onze ruiten trilde af en toe gewoon. Opruimen lijkt hier wel te zijn gedaan, vast niet overal. Maar zag gister en vandaag niet veel zooi liggen. Wij hebben vaak een vuurtje aanstaan, in een hoge ton waar we gelijk de fonteinen in opruimen die al aangestoken zijn!
https://www.nu.nl/jaarwisseling/6296482/elfjarige-jongen-verliest-hand-door-vuurwerkongeluk-in-gouda.html Pfff afschuwelijk!
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5427087/incidenten-jaarwisseling-oud-en-nieuw-geweld-brand-hulpverleners Alle incidenten rondom de jaarwisseling op een rij. Dat zijn er nogal wat…
Zijn er ook een aantal die toevallig die dag of nacht waren natuurlijk. Maar denk dat nog lang niet alles hier op staat. Hier in het dorp was het verrassend rustig dit jaar. Wel gewoon vuurwerk, maar niet al dagen van tevoren en geen rotzooitrappende jeugd.
Mis idd nog wel eea in die lijst. Wat mij betreft wordt vuurwerk en de verkoop ervan landelijk verboden. Controles bij de grenzen periode ervoor.
https://nos.nl/artikel/2503589-overleden-man-uit-leek-mishandeld-nadat-hij-jongeren-aansprak-op-vuurwerk bizar toch dit..
Dat maakt de mishandeling niet minder erg omdat je er wat van zegt als ze vuurwerk naar je hond gooien
Niet aan de directe verwondingen. Misschien heeft die man thuis wel een hartinfarct gehad of een tia. Kan evengoed een gevolg zijn van de mishandeling
Klopt. Maar er zit wel een groot verschil tussen iemand een paar klappen verkopen (is echt niet ok) of iemand doodslaan (is zwaar misdrijf).