Vuurwerkverbod in Nederland

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Consuminderma, 1 apr 2025.

1. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.804
    5.941
    113
    Vrouw
    Mocht je dan hulp nodig hebben tijdens de jaarwisseling, dan hoop ik dat je wel wat mensen optrommelt die de hulpverleners komen beschermen
    Die hebben namelijk het recht om niet bedreigd te worden of met vuurwerk bekogeld te worden
    Verder leef je behoorlijk in je eigen bubbel als je serieus denkt dat je niet voor overlast zorgt.

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.804
    5.941
    113
    Vrouw
    Dit. De tijd van JaMaar is echt voorbij

Zara75, Sado en Mamafiets vinden dit leuk.
  3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.804
    5.941
    113
    Vrouw
    Zelf heb ik meerdere malen centraal georganiseerd vuurwerk meegemaakt in Nieuw Zeeland en ook een keer in Australië
    Helemaal prima.

Zara75, nizzie86, Saartje33 en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.457
    8.609
    113
    Vrouw
    Hier ook niet hoor, heb er echt niets van gemerkt!

5. Peonia

Peonia Lid

5 sep 2024
    32
    19
    8
    Dan had ik het verkeerd begrepen, ik dacht dat ook in België een geheel afsteekverbod geld. Dan hoop ik dat in Nederland de handhaving erop wat strenger word, bijvoorbeeld hoge boetes (dat schrikt af) en dat de grenscontroles toch wat strenger worden.

6. Peonia

Peonia Lid

5 sep 2024
    32
    19
    8
    Dat is toch ook veel mooier vuurwerk om naar te kijken dan die fonteintjes!

Zoe123 vindt dit leuk.
  7. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.664
    18.730
    113
    Vrouw
    Verbod is per gemeente anders.
    Maar er is geen afsteek verbod in België.
    Maar ze zijn wek bezig met hoe ze dit gaan aanpakken. In Baarle sluiten de winkels allemaal volgens mij (niet 100% zeker mazr heb daar wel vanalles rond gelezen) en dit alles word ook besproken met ministers. Dus het leeft al langer dan dat er sprake is van een verbod in Nederland.

Mss dat alles nu wel sneller gaat gaan?

Contrôles zijn sowieso belangrijk.
    Maar eigen verantwoordelijkheid natuurlijk ook.
    Je ziet her hier ook vaak staan: dan halen we in België....
    Tja dat is dus een foute mindset....

Mamafiets en Sado vinden dit leuk.
  8. Peonia

Peonia Lid

5 sep 2024
    32
    19
    8
    Eigenlijk zou het probleem voor een groot deel op te lossen zijn als ze verplichten legitimatie te laten tonen bij aankoop. Ben je geen Belg of Duitser dan krijg je ook geen vuurwerk mee. Scheelt veel grenscontroles waar toch heel veel nog doorheen komt!

Zara75, Saartje33, Zxcvb en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.857
    5.118
    113
    Home
    Ja had niet anders verwacht

10. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.857
    5.118
    113
    Home
    Iedereen moet zelf weten wat ie doet ik steek niet eens vuurwerk af

Vind het vreemd om te roepen dat het slecht is voor het milieu ( als dat de reden is ) terwijl je zelf
    Net zo hard mee doet aan een slecht milieu met andere dingen

Bloempjelief vindt dit leuk.
  11. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.818
    18.533
    113
    Vrouw
    Zijn ze bij jullie ook aan het werken aan een algeheel verbod?
    Hier geldt voor veel steden ook al een verbod, maar daar wordt alsnog (zwaar) vuurwerk afgestoken. Het nu al verboden spul steekt men toch wel af als ze dat willen.

Kijk voor mij maakt zo'n verbod echt niet uit. Ik kan daar prima mee leven. Ik zou het jammer vinden, een jaarwisseling zonder vuurwerk, maar geheel zonder vuurwerk bij zo'n verbod betwijfel ik dus... juist omdat men toch wel aan vuurwerk kan komen in andere landen.

Zeker ligt het dan aan de volwassenen zelf om zich gewoon te gedragen en aan zo'n verbod gehoor te geven, maar genoeg die dat ook niet zullen doen, omdat ze dat nu ook al niet doen.

Zonnestralen vindt dit leuk.
  12. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.818
    18.533
    113
    Vrouw
    Ik ben in Amerika geweest tijdens 4th of july. Geweldig om mee te maken. Maar totaal niet te vergelijken met de shows die hier gegeven worden. Als ze dan toch een verbod gaan invoeren en georganiseerde shows gaan geven, moeten ze ook wel goed uitpakken vind ik. :o:

13. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.368
    21.747
    113
    Maar het één sluit het ander natuurlijk niet uit.

Volgens deze beredenering kan je ook niet soms vegetarisch eten, wanneer je nog een auto of e-bike bezit.
    Of geen plastic recyclen omdat je je wel hebt geabonneerd op bepaalde e-mail nieuwsbrieven.

Maar je kan er natuurlijk ook voor kiezen om wel selectief te zijn in waarin je groen bent, en hopen dat je op andere vlakken nog zal verbeteren. Het is niet altijd alles of niets.

meisjemetdeparel, Zara75, juf1987 en 14 anderen vinden dit leuk.
  14. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.804
    5.941
    113
    Vrouw
    En zo draaien we allemaal in een kringetje rond en zetten we nooit een stap vooruit
    Ik moet altijd een beetje lachen om dit soort non-argumenten

Zara75, nizzie86, Luna86 en 7 anderen vinden dit leuk.
  15. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.664
    18.730
    113
    Vrouw
    Dat algeheel verbod is er geweest 2019/2020 maar was toen spoed procedure en er terug afgegaan.
    Het is ergens in januari aan bod gekomen om verkoop te gaan verbieden maar hoe ver dit dossier al zit?
    Allesinds er beweegd vanalles rond dat vuurwerk en de verkoop ervan en dat is goed in mijn ogen.

Hoe kleiner de groep die er aan meedoet, hoe makkelijker te handhaven.
    Maar dat vraagt tijd en zeker in Nederland waar vuurwerk nog heel erg in beeld is.
    Als het er door komt zal je wss dit jaar nog geen verschil zien.
    Je zal mss de dwarsheid extra zien maar het komt wel ....
    Dus degene die dan gaan roepen: zie je wel dat het niet werkt daar houden ze vast wel rekening mee...

Als Europa hier duidelijke afspraken zou maken, was het al veel makkelijker.

Zara75, Peonia, citroenrasp en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    wet een flauwekul. Wij wonen in een normale rustige woonwijk. Iedereen kon daar prima zijn werk doen. Geen politie gezien hier. Mijn vader kreeg een acute longembolie en werd met de ambulance opgehaald zonder problemen. We lezen in de krant en op social media alleen de excessen. De grootste ellende is met illegaal vuurwerk en knalvuurwerk en dat was dus al verboden. Die problemen ga je niet oplossen met een verbod. Het is gewoon een hetze tegen vuurwerk. Onterecht en wij doen er dus ook niet aan mee.

17. Consuminderma

Consuminderma Bekend lid

27 apr 2024
    868
    599
    93
    Tja niet iedereen heeft daar behoefte aan he. Zeker niet omdat we een hond hebben die niemand achter wil laten. En wij wonen hier zo mooi dat alle toeristen naar deze regio willen komen. En binnen een uur zijn wij in een groot deel van Nederland en zelfs een stukje Duitsland in.

18. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.957
    3.836
    113
    Vrouw
    Als vuurwerk verboden wordt is het toch veel simpeler te handhaven? Gewoon iedereen die vuurwerk bij heeft kan m'n een boete geven. Met vuurwerk toestaan is het moeilijker te zien of mensen het legale of het illegale vuurwerk bij zich hebben.

Van mij mag het afgeschaft worden. Ik kan mijn katten wel binnenhouden en hun laat ik niet alleen maar er zijn genoeg dieren en vogels op straat, wilde dieren. Die kan je niet veilig binnenhouden en geruststellen. Die vallen dood van de angst en dit is iets wat mensen daadwerkelijk leuk vinden?

Zara75, Bloem2310, nizzie86 en 10 anderen vinden dit leuk.
  19. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.957
    3.836
    113
    Vrouw
    Screenshot_20250402_140845_Google.jpg
    64% van de verwondingen gebeurd dus door legaal vuurwerk.

Zara75, zegenwens, Mamafiets en 7 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina