Weet iemand hoe dit zit - oppas - avondklok?

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door einad, 23 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sorry als deze vraag al gesteld is.

Ik werk in de zorg en heb voor mijzelf een werkgeversverklaring.
    Ongeveer 1x per week maken wij gebruik van een vaste oppas. Zij gaat om 23u meestal naar huis.

Zij komt particulier oppassen, maar hoe zou dit nu gaan met de avondklok?

Ik ga proberen komende 2 weken mijn diensten te ruilen maar er zijn misschien wel meer mensen die hier tegenaan lopen?

2. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.234
    1.891
    113
    Vrouw
    Hebben jij en je partner allebei een werkgeversverklaring avondklok?
    Dan zou je oppas een eigen verklaring avondklok kunnen invullen met: iemand anders heeft mijn hulp nodig en daarbij een kopie van jullie werkgeversverklaring. Geen idee hoor, maar dat lijkt mij het meest voor de hand liggend.

Als je partner geen werkgeversverklaring avondklok heeft, is een oppas geen geldige reden om buiten te zijn in de avond.

Juffie26 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  3. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Tsja ik zou denken..... gewoon lekker laten oppassen

4. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.234
    1.891
    113
    Vrouw
    En dan ook de 95 euro betalen, mocht ze een BOA tegenkomen...

Neuzeke vindt dit leuk.
  5. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Jullie kunnen toch een werkgeversverklaring voor haar invullen.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  6. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Inderdaad zij moet een verklaring invullen en jullie een werkgeversverklaring.

Syane vindt dit leuk.
  7. Plopperdeplopperdeplop

1 feb 2020
    308
    485
    63
    Vrouw
    Tja, omdat ze partikulier op komt passen en er waarschijnlijk geen echte arbeidsovereenkomst tussen jullie is, denk ik dat het officieel waarschijnlijk niet mag, maar dat ze er wel coulant mee om zouden kunnen gaan. Het is dan denk ik maar net welke werhandhaver je treft.

Voor gastouders geldt het volgende:

Mogen gastouders buiten zijn tijdens de avondklok als dat noodzakelijk is om hun werk te kunnen doen?

Als u voor uw werk als gastouder naar buiten moet, dan moet u een Eigen verklaring avondklok en een Werkgeversverklaring avondklok laten zien. U kunt ook de werkgeversverklaring zelf invullen, zoals dit ook voor zzp’ers geldt.

Ouders die in cruciale beroepen werken en voor de opvang van hun kinderen gebruik maken van de gastouderopvang, kunnen tijdens de avondklok hun kinderen brengen en halen (van en naar de gastouder). Zij hebben dan een Eigen verklaring avondklok en een Werkgeversverklaring avondklok nodig waarmee ze kunnen aantonen dat ze tijdens de avondklok op straat mogen zijn.

HappyRabbits vindt dit leuk.
  8. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.459
    8.610
    113
    Vrouw
    Ik zou haar gewoon laten oppassen. De handhaving gaat er niet zo streng uitzien als iedereen denkt voor iemand die zomaar op straat wandelt hoor. Wel als er groepen op straat verblijven.

“De burgemeesters zeggen veel vertrouwen te hebben dat de mensen zich aan de avondklok houden. In het algemeen geldt: bij evidente gevallen - zoals een groepje mensen - wordt gehandhaafd, maar niet iedereen op straat wordt standaard gecontroleerd. Hoe de avondklok precies wordt gehandhaafd, beslist de plaatselijke ‘driehoek’ van burgemeester, politie en Openbaar Ministerie.“

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  9. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.842
    4.103
    113
    Volgens mij mag het niet. Gister was er een oma op tv en die gaf aan toch te blijven oppassen bij haar dochter, maar dat mocht niet.
    Denk inderdaad als het gaat om een oppas die echt als werknemer in dienst is, het misschien wel mag met verklaring, maar anders niet.
    Er is gezegd dat de regels duidelijk moesten zijn en geen uitzondering zou krijgen, behalve voor werk en dringende medische hulp.

10. Bee80

Bee80 Fanatiek lid

7 aug 2017
    1.314
    993
    113
    Vrouw
    Ik vroeg me af hoe het zit als ik mijn dochter plotseling naar de oppas moet brengen omdat ik moet bevallen...ik denk dat de baby geen rekening houdt met de avondklok :D

hummeltje5 vindt dit leuk.
  11. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.238
    11.817
    113
    Dat valt onder medische redenen om op straat te mogen zijn.
    Dus geen enkel probleem.

Vero0504 en Neuzeke vinden dit leuk.
  12. Bee80

Bee80 Fanatiek lid

7 aug 2017
    1.314
    993
    113
    Vrouw
    Snap ik. Was meer een grapje. Maar vraag me af of we in de haast dan denken aan die verklaring.

Syane vindt dit leuk.
  13. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Zou 1 van jullie de oppas naar huis kunnen brengen? Dan zou ik het namelijk onder werkgerelateerd zien. Om jouw (blijkbaar cruciale) beroep uit te kunnen oefenen is de oppas nodig.

14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Gewoon nu alvast in de auto leggen of in de ‘vluchttas’ of in je jaszak of portemonnee stoppen? En digitaal mocht ook, begreep ik, opslaan op je telefoon dus. (y)

hummeltje5 vindt dit leuk.
  15. Bee80

Bee80 Fanatiek lid

7 aug 2017
    1.314
    993
    113
    Vrouw
    Ah kijk dat wist ik niet dat het ook digitaal mocht:thumup: Dat is wel makkelijk aangezien we niet eens een printer hebben ;)

16. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Dubbel

17. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Mag ook niet

20210123_093758.jpg

18. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.273
    2.975
    113
    Oppas op kinderen
    Mogen oppasoma's en opa's na 21.00 uur 's avonds naar huis?

Nee. Oppassen is geen geldige reden om tijdens de avondklok buiten te zijn.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/avondklok/wanneer-wel-en-niet-buiten-tijdens-avondklok

19. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Waarom maken ze dit nou weer zo onnodig ingewikkeld zeg. Ik zou de oppas wel gewoon laten komen en eventueel weer thuis brengen. En de boete voor lief nemen.

Deel Deze Pagina