Vuurwerkverbod ivm corona

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Olympia, 10 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.824
    18.542
    113
    Vrouw
    Leg uit dan? Wat is er zo mis gegaan dat je nu voor een totaal verbod bent?

Helaas gebeuren er vaker ongelukken met onschuldige omstanders, terwijl er geen kwade bedoeling in het spel was. Zo heeft mijn schoonmoeder hersenletsel opgelopen door een loslopende kat die die straat oprende tegen haar voorwiel aan, waardoor ze van haar fiets is gevallen.. moet dan ook maar verboden worden dat katten loslopen? want die beesten halen wel vaker rare capriolen uit waardoor een ongeluk veroorzaakt wordt..
    Nee want zoiets komt niet vaak voor. Net als slachtoffers van vuurwerk wat normaal wordt afgestoken. Maar dan ineens telt het héél zwaar.

hummeltje5 en tuc vinden dit leuk.
  2. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Waarom moet er iets mis gegaan zijn? Is dat de voorwaarde om er iets van te mogen vinden?

3. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.824
    18.542
    113
    Vrouw
    Dat zeg ik niet. Maar er is blijkbaar iets gebeurd waardoor je nu persoonlijk zo'n afkeur hebt gekregen tegen vuurwerk...

tuc vindt dit leuk.
  4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.822
    113
    Je mag er altijd iets van vinden, maar als er niet zoveel mis gaat is er geen reden om het te verbieden. Als jij het zo vervelend vindt, kun je er ook zelf afstand van houden.

5. HappyRabbits

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
  6. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.824
    18.542
    113
    Vrouw
    Nee, maar het moet dan toch ergens vandaan komen dat je zegt ook al ga je normaal om met vuurwerk, kan nog steeds misgaan. Ja dat is met alles zo helaas.

puzzelstukje vindt dit leuk.
  7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wat een onzin, hoe kom je daarbij?

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3290098/al-reanimerend-reden-we-naar-de-spoedeisende-hulp-coronadrukte-in-het-amphia

Dat artikel bijvoorbeeld gaat over bekenden van mij (één van de overledenen + familieleden).
    Heel verdietige situatie, maar wat ik er vooral vreselijk aan vindt: dit is gewoon geen uitzondering. Al die keren dat je de afgelopen weken hebt gelezen dat ziekenhuizen de spoedeisende hulp sloten: daar zitten stuk voor stuk dit soort verhalen achter.
    Moet je daar dan nog even een paar vuurwerkslachtoffers bovenop gooien?

Zorgmedewerkers van bepaalde afdelingen worden alweer weken overbelast. Na een periode van relatieve rust in de zomer. Voor die tijd werden ze ook al zwaar overbelast.
    Het is bekend dat met oud & nieuw meer personeel wordt ingezet op de SEH van ziekenhuizen, vanwege de vele ongelukken. Dat is al decennia zo. Maar nu moeten mensen al extra werken. Dus nog meer personeel bovenop het extra personeel dat er al is? Met het huidige ziekteverzuim? Hoe dan?

Vorig jaar 385 vuurwerkslachtoffers geholpen op de SEH. Dan wordt er geroepen dat 385 echt héél weinig is op 17 miljoen inwoners. Dat is logica die nergens op slaat. Het gaat om 385 patiënten op een stuk of 80 afdelingen voor spoedeisende hulp. Dat is ineens een andere rekensom. Als die patiënten zo vriendelijk zijn zich gelijkmatig te verdelen, heb je dus 4 à 5 extra patiënten in die ene nacht. Maar het is niet zo dat covid zich dan wel een nachtje gedeisd houdt hè. Dus bovenop zo'n situatie zoals beschreven in het artikel hierboven, moeten er dan nog een paar extra patiënten bij.

Waarom?

"Omdat oud en nieuw zonder vuurwerk saai is."

Nou, dan gun ik de mensen op de SEH-posten een héle saaie nacht!

Beukenhaag, KleineLai, Zuul en 7 anderen vinden dit leuk.
  8. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.824
    18.542
    113
    Vrouw
  9. HappyRabbits

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Maar iedereen die een grondige hekel heeft aan vuurwerk en het idioot vindt dat elke leek het mag afsteken, daar moet iets aan ten grondslag liggen? Wat een rare redenatie.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.822
    113
    Ik heb er ook een hekel aan, maar heb er wel begrip voor dat anderen het leuk vinden en pleit dan niet voor een geheel verbod, maar blijf er zelf bij uit de buurt.

Als ik zie hoeveel illegale rotzooi er elk jaar de lucht ingaat en hoe weinig daar op gehandhaafd wordt, dan heb ik er gewoon een heel hard hoofd in dat dit gaat werken.

Ik heb ook een hekel aan alcohol, potentieel ook heel gevaarlijk. Maar ga toch niet pleiten voor een totaal verbod?

tuc vindt dit leuk.
  11. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.824
    18.542
    113
    Vrouw
    @tupp ik begrijp dat punt heus wel. Maar daar zit dan ook het probleem. Dat 385 patiënten al veel is. Dan is het wel erg slecht gesteld met de zorg capaciteit in dit land en daarom vind ik het triest dat wij als volk ervoor boeten.

tuc vindt dit leuk.
  12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Overigens ook altijd een stuk of 300 mensen met alcoholvergiftigig op de SEH met oud&nieuw. Ik denk dat dat ook een stuk minder zal zijn, zonder grote feesten. Er zullen heus patiënten binnengebracht worden met "oud & nieuw gerelateerd letsel". Maar andere jaren zijn dat er dus een stuk of 700 bovenop de patiënten die je in een normale nacht binnen krijgt. Het zullen er nu allicht een een hoop minder zijn.

Zuul, Fuddey en Mamafiets vinden dit leuk.
  13. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.496
    8.417
    113
    Jij ziet alleen wat je wilt lezen volgens mij.
    Paar jaar geleden van dichtbij mee gemaakt op oudjaarsdag dat het met legaal vuurwerk en normaal afsteken toch mis ging.
    En dat was geen vuurpijl, maar grond vuurwerk. Die kon dus naar de SEH.
    De huisartsenpraktijk is 's nachts namelijk dicht.

Ander jaar, kind verbrandt de hand aan een sterretje wat nog loeiheet was en op de grond lag. Ging ook naar de SEH.

Weer een ander jaar, i.v.m. plotselinge ziekte van een familielid gingen we daar mee naar de SEH, hele tijd daar in de wachtkamer gezeten, en je gelooft het vast niet, maar ook daar kwamen een aantal mensen met wonden aan de handen binnen door vuurwerk. Nu weet ik natuurlijk niet van welk soort vuurwerk dat was, maar dan nog.

Daarbij was het bij het laatste geval extra druk doordat het oudjaarsdag was en er minder personeel was.
    Wat wil jij dan? Alle verloven van SEH en HAP personeel maar intrekken op oudjaarsdag? o_O

14. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.824
    18.542
    113
    Vrouw
    Jij wilt iets verbieden op je persoonlijke afkeur van iets.
    Zo zou ik ook graag bepaalde rashonden verbieden omdat iedere leek een hond mag kopen.. Ohnee daar heb je het al; Ligt AAN DE MENS zelf.

nelta, tuc en suus1983 vinden dit leuk.
  15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ja weet je, dat kan wel zo zijn. Maar punt 1: we hebben hier als volk natuurlijk deels ook zelf voor gekozen. (Of had jij liever een nog hogere zorgpremie gehad de afgelopen jaren? En een nòg hoger eigen risico?) En punt 2: al zou je daar iedereen behalve "het volk" de schuld van kunnen geven, dan nog krijg je het niet tussen nu en eind december opgelost.

Dus ja: het is erg jammer. Dat vind ik ook! Maar je kunt blijven mokken dat het stom en oneerlijk is. Of gaan bedenken hoe je er een zo leuk mogelijke avond van maakt. Want hoe je het ook wendt of keert: op dit moment is de capaciteit gewoon onvoldoende om bovenop de gewone zorg èn de covid zorg ÓÓK nog een stel vuurwerkslachtoffers erbij te hebben.

Dat mensen zich dan in allerlei bochten gaan wringen om vooral voor zichzelf goed te praten dat zij lekker toch vuurwerk gaan afsteken, vind ik echt asociaal, belachelijk en dom. En ik weet dat SEH-artsen en -verpleegkundigen zo niet in elkaar zitten (dat zijn gelukkig betere mensen dan ik) Maar als de SEH overspoelt wordt en niet iedereen kan geholpen worden, dan weet ik wel wie ze van mij mogen laten liggen... Iets met eigen keuze.

16. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.824
    18.542
    113
    Vrouw
    @Felice en toch lees ik ook in het artikel zelf dat de slachtoffer aantallen vermindert waren in vergelijking met voorgaande jaren. En ja met kinderen buiten en vuurwerk is het de taak van de ouders om op te letten.. En soms gebeurd het dan helaas in een onoplettend moment dat er tóch iets gebeurd helaas. In de zomer ook eens meegemaakt helaas met een bbq, kind er tegenaan gelopen.
    En op dagen dat je meer drukte verwacht zorg je dat er voldoende (back up) personeel is indd. Is bij mijn baas ook zo. Rond de feestdagen en in de zomer vakantie is het rete druk, dusja extra personeel nodig.

17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.822
    113
    Waar lees je dat dan? Dat haal ik er niet uit namelijk.

18. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Maar er is dus nu al extra back-up personeel vanwege de covid patiënten. Op een gegeven moment is het personeel gewoon "op". Zowel letterlijk als figuurlijk.

Nellie4 en Zuul vinden dit leuk.
  19. HappyRabbits

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Alleen mijn persoonlijke afkeur? Whatever, je leest maar wat je wilt lezen.

20. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.824
    18.542
    113
    Vrouw
    @tupp zorg capaciteit en zorg premie zou los van elkaar moeten staan. Stijgt ieder jaar toch wel die premie en de capaciteit wordt er niet beter op.
    Wij maken er zeker gewoon een leuke avond van met vrienden en wat vuurwerk ;) voor de kindjes dan.

Deel Deze Pagina