Nou, als je maar even rondkijkt op diverse fora of de reacties onder nieuwsberichten, dan zie je toch heel wat mensen die aankondigen dat ze al vuurwerk in huis hebben (gauw alvast over de grens gehaald, voordat de echte controles beginnen). Of de verwachtingen die al her en der worden uitgesproken over vreugdevuren, auto's in de fik, rellen, illegale feesten etc. Want ja "De overheid pakt alles af. En na een stom jaar hebben we wel recht op een feestje."
Rellen en vandalisme ben ik absoluut tegen. Maar mensen die gewoon gezellig met wat vuurwerk het feestje willen afsluiten, geen bezwaar tegen... België is hier ook om de hoek. Maar zo zijn wij dan ook weer niet. Heb de neiging wel, maar een boete heb ik er niet voor over.
Hoezo zou zorgcapaciteit en premie los van elkaar moeten staan? Ja, je kunt het natuurlijk ook voor een groter deel vanuit de belastingen gaan betalen. Dan gaan die omhoog, in plaats van je premie. Maar linksom of rechtsom, betalen we met zijn alleen voor de zorg. En het zorgbudget stijgt elk jaar al gigantisch. Kunnen we trouwens wel wat aan doen hoor. Dan moeten we stoppen met de allerduurste behandelingen, tegen bijvoorbeeld kanker. Dat zou echt heel wat miljoenen schelen. Die kun je dan weer uitgeven aan hogere salarissen voor verpleegkundigen, om extra personeel aan te trekken. Maar ik geloof ook niet dat we die kant op willen met zijn allen. Want nu zegt iedereen "er moet meer capaciteit bij in de zorg". En dat moet de overheid dan regelen. En dan zegt de overheid "Da's prima, kunnen we dan even vangen?" En dan staat iedereen op zijn achterste poten. Want het is toch belachelijk hoeveel we moeren betalen.
Oh zo, ik dacht dat je hier bedoelde. En ja klopt, dat had ik zelf ook gezien. En ben het met je eens dat dat belachelijk en ontzettend asociaal is. En dat het dit jaar niet door kan gaan, snap ik, vind het jammer, maar heb er wel begrip voor (al twijfel ik wel aan de effectiviteit).
Ik heb er wel bezwaar tegen. Niet tegen vuurwerk op zich, ik kijk er zelf ieder jaar ook graag naar. Maar wel tegen het feit dat die mensen niet weten of de afsluiting van hun feestje niet er ongeluk één van die 385 vuurwerkslachtoffers gaat veroorzaken. En of de plaatselijke SEH op dat moment wel de capaciteit heeft om dat op te vangen. Er zijn situaties dat je niet alleen aan je eigen lolletje moet denken, maar ook even aan wat dat voor een ander betekent. En ja, dat doen we nu al maanden. En dat is allemaal heel stom en saai enzo. Maar vuurwerk is niet onmisbaar. Leuk, maar niet onmisbaar.
Ik vind het verbod jammer. Ik ben gek op vuurwerk. Toegegeven, in het verleden zijn er ooit wel eens wat onveilige situaties geweest toen ik wat jonger, roekelozer was met wat champage op. Zeker niet verstandig natuurlijk, maar er raakte meer leeftijdsgenoten gewond tijdens sporten. Om gewoon even en voorbeeld te noemen. En ja, sporten is gezond enzo, maar is gewoon even een voorbeeld Nu kocht ik elk jaar wat mooi siervuurwerk, heel jammer dat dat niet meer kan.
Ze hebben ineens wel 40 miljoen beschikbaar ter compensatie van het vuurwerk verbod, maar geld om de zorg capaciteit te verhogen moet betaald worden van een hogere premie
Dat heb ik toch gelezen. Qua percentages kwamen de meeste slachtoffers door pijlen en illegaal knalvuurwerk.. het minste door sierpotten
Ik vind het verbod niet meer dan logisch. En ik hoop dat het zó'n groot verschil maakt met voorgaande jaren -qua overlast, vandalisme, schade, dierenmishandeling, inzet van hulpdiensten, letselgevallen, zorgkosten, vervuiling- dat het permanent wordt.
“De meeste vuurwerkletsels ontstonden door vuurpijlen (11%), illegale nitraten (10%), sierpotten/fonteinen (10%) en cakeboxen (9%).” Dat is een opsomming van de grootste veroorzakers. En in totaal is 73% van het letsel veroorzaakt door legaal vuurwerk.
Ik heb het maar even voor je opgezocht. Heb er genoeg over gezegd nu, denk dat mijn punt wel helder is. We hoeven het niet eens te zijn, maar ik heb de cijfers nog even opgezocht in het rapport, want dit staat er: Van de vuurwerkletsels waarvan we weten of het door legaal, dan wel illegaal vuurwerk is veroorzaakt, werd 27 procent veroorzaakt door illegaal vuurwerk (vorig jaar 22%) en 73 procent door legaal vuurwerk (tabel 4.6). De meeste vuurwerkletsels ontstonden door vuurpijlen (11%), illegale nitraten (10%), sierpotten/fonteinen (10%) en cakeboxen (9%).
Binnen alleen de zorgverzekeringswet is in 2019 50,4 miljard uitgegeven. Met 40 miljoen verander je niks structureels, das een druppel op de gloeiende plaat.
Daar ben ik dus echt zo benieuwd naar. Wat het verschil gaat zijn en of dat er gaat zijn. Mocht een vuurwerkverbod er definitief komen dan hoop ik wel dat er vanuit de gemeente een alternatief wordt gedaan.
Zoals Cowgirl al zegt is 40 miljoen een schijntje. Ja: voor jou en mij is het veel geld. Althans... ik kan niet voor jou spreken. Maar voor mij is het een ENORM bedrag. Maar op de totale overheidsbegroting is het een schijntje. Zelfs als je alleen kijkt naar het deel van de begroting dat naar de zorg gaat. Buiten dat wordt een groot deel van de compensatie voor deze en andere ondernemers betaald door de overheidstekorten op te laten lopen. Dat kan Nederland redelijk makkelijk en relatief goedkoop, doordat ons begrotingstekort de laatste jaren erg laag is geweest. Dat is teruggedrongen door keuzes die in het verleden gemaakt zijn. In bijvoorbeeld Italië zijn ze minder zuinig en hebben ze veel meer IC-bedden dan wij, per 100 000 inwoners. Maar ook enorme schulden en tekorten en geen rooie cent om bedrijven te compenseren de in de problemen raken nu door alle coronamaatregelen.
Ik ga ook geen discussie meer voeren want dan blijft het eindeloos doorgaan.. Punten zijn duidelijk en we hoeven het allemaal niet met elkaar eens te zijn.
Er zijn nu eenmaal mensen die zich niet "normaal " gedragen en die gaan zich ook nooit "normaal " gedragen, bij bepaalde groepen in de maatschappij zit nu eenmaal heel veel frustratie en dat uit zich in vandalisme en agressie en dat zal met een verbod als dit echt niet ineens over zijn. Ze zullen niet met Oud en Nieuw een spelletje rummikub met de familie gaan spelen. Dat hele vuurwerkverbod is echt niet de oplossing en al helemaal niet met van die kreten over boetes met allerlei sancties van meneertje Grapperhaus.
Dit soort bedragen is toch ook niet normaal meer. Er zijn mensen die het behang van de muur moeten vreten en dit kan allemaal maar zo 123 en dan inderdaad weer die verhoogde premies, al die gekke Nederlanders betalen wel.
Niet normaal wat een geld daarin omgaat. Veel medicatie is ook peperduur, schandalig gewoon. De macht van de farmaceutische industrie.. en dan heb je ook nog eens alle verschillende zorg aanbieders met hun peperdure bestuursvoorzitters.. en wij maar betalen.