Vuurwerkverbod ivm corona

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Olympia, 10 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Jij niet toch? Want jij weet wel precies hoe de wereld in elkaar zit.

2. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

#662 Whysteria, 12 dec 2020
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 dec 2020
    Eh nee? Je doet echt heel veel aannames hier die gewoon compleet niet kloppen met wie ik ben i.r.l.

3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Jij krijgt betaald om het klootjesvolk voor de gek te houden? Of snap je gewoon niet wat ze zegt?

4. Whysteria

Nee, jij begrijpt de strekking van mijn post niet. Maar never mind...

5. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.383
    30.688
    113
    Vrouw
    @tupp Ik heb echt diep respect voor jou dat je nog serieus reageert op de onzin die @Whysteria en @Mila1988 hierboven hebben gepost.

Echt. Ik heb 2 glazen port op. Maar die twee minimaal 2 flessen denk ik :roflmao::roflmao:
    Heb er in elk geval smakelijk om kunnen lachen.

Welterusten dames. Bedankt voor deze genoeglijke avond :D

bosi333 en Fuddey vinden dit leuk.
  6. Whysteria

Port is voor broekies johhh. Ik heb al twee flinke weckpotten boerenjongens op en voel me nog steedzz hett ventjje hoorrrr. Truzzzztttteeehhhh...

7. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Bedankt voor de tip! We weten leuk op vraag en aanbod in te spelen. Wat een prijzen voor cat.1 vuurwerk. Van vorig jaar hebben we vooral nog knalwerk over en man heeft 1 groot flowerbed voor 00.00 uur weten te kopen. Maar dit is leuk voor docher om de avond mee door te komen in de achtertuin en als het er leuk uitziet dan zal het man kennende met cat.1.vuurwerk elke avond een mini showtje worden tot oud en nieuw.

Zal het morgen ook aan zoon laten zien. Misschien zit er nog wat knalwerk tussen waar hij zich dagelijks tot oud en nieuw mee kan vermaken de komende maanden want hij mag maar heel af en toe een knaller of 3 uit de doos van vorig jaar mee en met dit werk mag hij van mij los gaan tot oud en nieuw. Verwacht zelf een avondklok op nieuwjaarsavond en nacht en met dit werk (als hij het leuk vind) kan hij nog even los. Mijn kind vind vuurwerk namelijk 1000 x leuker dan jarig zijn. Ik weet dat hij vorig jaar vooral de knetterlinten leuk vond en die waren toen moeilijk te krijgen en zie er ook voetbal fakkels tussen en die vind hij ook altijd erg leuk!!
    Ik ga dus zeker morgen eea bestellen, ging er al vanuit dat het voor dochter bij sterretjes zou blijven.

bosi333 vindt dit leuk.
  8. GossipGirlxoxo

Die boete heb ik er voor kind (en man) wel voor over. Wij of eigenlijk zij genieten intens van siervuurwerk. Normaal gaat er zoveel de lucht in hier dat voor beide een boete van 100 euro nog In het niets valt in vergelijking wat er dit jaar is uitgegeven. (Een flowerbed en wat sierchells)

9. GossipGirlxoxo

Waarom ik daar niet naar wil kijken, de beleving is heel anders. niet te vergelijken. Ik zie het als naar een festival toe gaan of dat festival op tv kijken. Hele sfeer, gevoel enz mis je dan compleet waardoor er in mijn ogen geen bal aan is. Zelfs van die koude neus en rode wangen van de kou bij de kinderen geniet ik van op nieuwjaarsnacht.

10. GossipGirlxoxo

Als je het samen leert afsteken kun je je kind ook heel goed uitleggen wat misbruik van vuurwerk is. En kinderen die vuurwerk als wapen richting dieren of mensen gebruiken hebben dat in heel veel gevallen niet van ouders geleerd ga ik van uit. Ik denk zelfs dat dat kinderen zijn die juist niet geleerd hebben om met vuurwerk om te gaan. Wat mij betreft zijn dat kinderen met een steekje los die bij een pyschiater horen te lopen. Die ouders hadden a. Betere voorlichting over vuurwerk kunnen geven. En B. Beter het gedrag van hun kinderen moeten lezen zodat ze bij voorbaat al psychische hulpverlening in konden schakelen. Want ik geloof dat aan zulk raar gedrag al andere rare dingen vooraf gaan.

SAARC en Cin85 vinden dit leuk.
  11. GossipGirlxoxo

Ook daarin kun je kinderen heel goed leren wat een uitzondering is en dat we het bij die ene uitzondering laten. Jij bent ook nooit door rood licht gegaan met oversteken, fietsen, de auto? Rijd ook keurig overal de maximum snelheid en zo kan ik nog wel een lijstje opsommen.

Cin85 vindt dit leuk.
  12. GossipGirlxoxo

Neem aan dat je dit niet serieus meent?

13. GossipGirlxoxo

Haleluja. Nu krijg ik al kippenvel van de zin "mijn kind doet dat niet". Dan vraag ik me af of die ouders echt zo naief zijn of het heel graag willen geloven of het voor de buitenwereld mooier voor willen doen dan het is.

Als ik van zoon hoor hoeveel kinderen en klasgenoten om hem heen illigale nitraten kopen omdat normaal vuurwerk van hun ouders niet mag ben ik alweer super gelukkig dat zoon blij is met zijn thunderkings en knalvuurwerk van vorig jaar wat gratis is (want hij is zuinig op zijn geld). En de nitraten die hij zo nu en dan samen met zijn vader mag afsteken. Ook met vriendjes erbij dus stoer voelt hij zich toch al hij hoeft niets te bewijzen door wat via via te kopen. Ook al heel veel vriendjes en buurtgenoen die vuurwerk van zoon willen kopen (ook weer stiekem) dat mag van mij niet want ik wil daar geen verantwoording over.

Dan ben ik maar die tokkie moeder die haar kind met een jaar of 6 verantwoord vuurwerk leerde afsteken (tenminste zijn vader) en hem nu dus vuurwerk van vorig jaar meegeeft om af en toe wat af te steken. Anders had hij gegarandeerd illigale nitraten gekocht die al afgestoken waren voor ik zijn jaszakken had kunnen controleren. Want die dingen worden voor 1 euro per stuk op straat en school verkocht en niet meer perse per hele doosjes. En dan zeg ik nog niet dat hij dat niet doet (want de zin mijn kind doet dat niet zul je nooit uit mijn mond horen) maar de kans is vele malen kleiner omdat hij eigen vuurwerk heeft waaronder die zo populaire nitraten. Ook is de kans klein dat hij het stiekem doet omdat hij weet dat man er niet over uit zijn slof zou schieten maar vooral de gevaren zou bespreken. Het enige waar we boos om worden qua vuurwerk is als hij het naar mensen of dieren gooit of dingen ermee vernielt. Hij weet hoe we daar over denken en dat betekend vaarwel al het vuurwerk in 2020 en huisarest voor de rest van 2020. En aangezien het buiten zijn op dit moment zijn leven is schat ik in dat hij dat niet op het spel zet. In mijn ogen de kans op ongelukken voor hem dus ook vele malen kleiner door zijn ervaring. Het grootste gevaar voor hem zit hem in kinderen die er niet mee om kunnen gaan en in wilde panier zo een ding ongecontroleerd weg gooien.

Cin85 vindt dit leuk.
  14. GossipGirlxoxo

Dan doe je toch precies hetzelfde als de ouders die het toestaan en van jongs af aan aanleren?

15. GossipGirlxoxo

En daar vergis je je in. Voor de jongere kinderen ja. Maar dit jaar schatten ze dat er 25x zoveel illigaal vuurwerk in Nederland is dan voorgaande jaren. Waar voor middelbare scholieren makkelijk aan te komen is. En wat zorgt voor de meeste ongelukken? Juist. Illigaal vuurwerk. Niet het goedgekeurde Nederlandse vuurwerk wat tot vorig jaar verkrijgbaar was. Ik ben blij dat man toen het verbod op knalwerk al aan zag komen en een belachelijke voorraad heeft ingeslagen voor zoon.

16. GossipGirlxoxo

Ik leer mijn kind dat hij zich aan de regels en wetten moet houden maar dat we in dit geval een uitzondering maken en niet in andere gevallen. En hem leren dat hij zich aan alle wetten moet houden is inderdaad helema niet moeilijk. Maar dit is een keuze die we maken omdat we dat willen..

17. GossipGirlxoxo

Maar die wet van 100 km per uur overtreed ik ook regelmatig zonder me daar schuldig over te voelen. Mijn risico op een bon. Zelfde geld voor de vuurwerk wet dit jaar. Mijn risico op een bon. En als ik dan zoon en man hun vrolijke snoetjes zie is het mij die bon dubbel en dwars waard.

18. GossipGirlxoxo

Wet overtreden is wet overtreden. Of dat nou vooraf bedacht is of spontaan gaat. Dat is bullshit. Ik parkeer mijn auto ook weleens op de stoep. Ik liet mijn kind ook weleens de vuilcontainer buiten zetten voor de tijd waarop dat mag. Maakt jou geen betere opvoeder omdat het in jouw situatie zonder voorbedachte rade gaat en in mijn geval gepland. Wet overtreden is wet overtreden. Zo zie ik in de ochtend veel scholieren zonder verlichting fietsen nu in het donker mag ook niet. ook allemaal incapabele ouders? Of zullen die het ook stiekem doen?
    En mbt cat.1 vuurwerk wat wel mag. Ook daar heb je weer zeikerds over die klagen dat het belachelijk is terwijl dat het hele jaar door mag. Mbt vuurwerk is het echt werkelijk waar nooit goed.

lidu1 vindt dit leuk.
  19. GossipGirlxoxo

Voor mij heeft het 0,0 te maken met wat een ander wel of niet doet. Van ons mag zoon vuurwerk afsteken ondanks dat het niet van de wet mag. Boete neem ik voor lief. En betaal ik nog voor hem ook, zo lang het niet gaat om vuurwerk wat hij stiekem gekocht heeft. Is dat het geval is het de maand december vanaf school naar huis, alle dagen binnen blijven en met oud en nieuw samen met zijn zusje in de achtertuin sterretjes en cat.1 fontijntjes afsteken. En de boete mag hij dan zelf betalen.

20. GossipGirlxoxo

Het vuurwerk verkoop vanuit België naar Nederland is nog nooit zo groot geweest als dit jaar. Ik durf het niet ivm controle en het risico dat je auto in beslag kan worden genomen. Man overweegt nog een oud barrel te kopen voor 1 dag om de gok te wagen als hij tijd heeft en dat barrel daarna door te rijden naar de sloop. Maar ik verwacht alles behalve een knalloze jaarwisseling. En al helemaal niet in het stadsdeel in Amsterdam waar wij wonen. Het jaar dat de kerstbomen stapel niet mocht met oud en nieuw heeft er een week lang ME met tankwagens en spuitwagens door de wijk gereden en ik ga er vanuit dat deze fanatiekelingen gewoon ook vuurwerk afsteken zoals dat hoort met oud en nieuw. Het ergste wat kan gebeuren is een avondklok wat betekend dat het vuurwerk niet op de straat maar in de achtertuin word afgestoken.

SAARC en Cin85 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina