Mijn dochtertje is 2,5 jaar en gaat nu een half jaar naar de peuterspeelzaal. Ze heeft haar eerste beoordeling gehad. Daaruit blijkt dat ze nog heel kinderlijk is. De andere kinderen zien haar als een baby.. Nu willen ze dat ze 4 ochtenden naar de peuterspeelzaal gaat ipv 2, de VVE, voorschool heet het geloof ik. Ik heb hier nog nooit van gehoord... Op internet las ik iets over dat elk kind gelijke kansen moet krijgen en dat het gaat om kinderen waarvan de ouders laagopgeleid zijn en het kind in armoede. Mijn man heeft universiteit en ik HBO en we zijn niet arm. Ik snap niet helemaal waarom onze dochter zo kinderlijk is. Volgens mij heeft ze er gewoon nog niet zoveel aandacht voor. Ze is heel erg met het lichamelijke bezig, springen, dansen koprollen. Praten was ze laat mee, maar ze inmiddels ook goed. Ik denk dat ze ongeveer 400 woorden kan. Ze praat met hele zinnen. Denken jullie dat het zin heeft om haar 4 dagen naar de peuterspeelzaal te doen? Als ouders niet tegen het kind praten heeft ze geen gelijke kansen en snap ik dat het zin heeft, maar onze dochter is gewoon nog niet zo toe aan bepaalde dingen die pakt ze nog niet op. Weten jullie ook hoe het zit met als ze straks naar de basisschool gaat? Ik wil niet dat ze al meteen een stempel op zich krijgt van kinderlijk en heeft een achterstand. Of gaat dat tegenwoordig niet meer mee voor de privacy?
Oke of het zin heeft kunnen wij niet beoordelen omdat we jouw kindje niet kennen. Ik lees in je verhaal wel een hoop aannames en vooroordelen. Een VVE traject is niet alleen voor laagopgeleide arme ouders. Het is voor ALLE kinderen die wat meer ondersteuning kunnen gebruiken. Dat kan op taalgebied zijn, maar ook op sociaal gebied. Kinderen die heel verlegen zijn en niet uit de verf komen of juist kinderen die snel duwen of slaan omdat ze niet weten hoe ze dat anders moeten uiten. Wat bedoelen ze precies met kinderlijk?? Heb je voorbeelden? Verder krijgt je kind geen stempel en heeft dat verder niks met de privacywet te maken. Er moet sowieso van jullie toestemming worden gegeven of het verslag straks naar de basisschool mag maar een VVE indicatie is erg onschuldig. Ik persoonlijk zou zo'n kans zeker aangrijpen als ze met duidelijke voorbeelden komen. Je doet het om je kindje te helpen he?
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) is een programma dat erop gericht is om onderwijs- of ontwikkelingsachterstand bij jonge kinderen van circa 2 tot 6 jaar te verminderen. Hierdoor kunnen deze kinderen een betere start maken aan het begin van de basisschool. Dat kan een positief effect hebben op hun verdere schoolloopbaan. VVE valt in twee delen uiteen: Voorschoolse educatie. Dit gebeurt op de peuterspeelzaal en/of het kinderdagverblijf en richt zich op peuters van 2 à 2,5 en 3 jaar. Dit valt onder de verantwoordelijkheid van gemeenten. Vroegschoolse educatie. Dit gebeurt op de basisschool en is gericht op kleuters. Een VVE-programma richt zich op meerdere ontwikkelingsgebieden. Het omvat de: Taalontwikkeling. Hierbij gaat het om woordenschat en het stimuleren van de beginnende geletterdheid. Beginnende rekenvaardigheid. Hierbij gaat het om het leren tellen, het meten en de oriëntatie in ruimte en tijd. Motorische ontwikkeling. Hierbij gaat het om het ontwikkelen van de grove en de fijne motoriek. Sociaal-emotionele ontwikkeling. Hierbij gaat het om het stimuleren van zelfstandigheid, zelfvertrouwen en het samen spelen en werken. https://wij-leren.nl/vve-voor-vroegschoolse-educatie.php andere link https://www.nji.nl/nl/Kennis/Dossier/Voor-en-vroegschoolse-educatie-(vve)/Beleid/Wet-en-regelgeving
Ik zou er zelf nog niet akkoord mee gaan. Ik werk zelf op een psz en zie al duidelijk verschil tussen onze jongste kinderen en kinderen van een half jaartje ouder. En dan te bedenken dat ze bij ons pas starten als ze 2.5 jaar zijn. Ik vind persoonlijk 2 jaar ook veel te jong om al te gaan, dat zie ik al bij onze 2,5 jarigen. Ze zijn nog zo klein, en dat mag! Ik zou het dus nog lekker een half jaartje aankijken en eens bekijken hoe het over een half jaartje gaat met haar. Grote kans namelijk dat ze dan helemaal lekker meedraait omdat ze gewoonweg wat ouder is
Hier heeft de jongste ook vve gehad. En wij zijn niet laag opgeleid. Hij had het voor het sociale gedeelte. Hem heeft het zoveel goeds gedaan. Hij vond het geweldig op de peuterspeelzaal. En ik was blij dat ie 4x mocht komen want hij was ontzettend toe aan school na een tijdje en zo had hij toch nog een hoop afleiding. Op school is het bij de eerste ouder gesprek ter sprake gekomen. Maar de juf gaf aan dat ze niks aan hem merkte en er nu niks mee kon. Hij had al grote stappen gemaakt op sociaal gebied. Wanneer zij of wij dachten dat hij extra begeleiding hiervoor nodig had kon hij dit wel meteen krijgen van de ib'er omdat hij vve heeft gehad. Is uiteindelijk niet nodig geweest. Verder zou hij de cito toets moeten doen. Dat hoeven bij ons op school alleen de vve kinderen maar omdat hij het voor sociale ontwikkeling heeft gehad had dit geen meer waarde en hoefde dit niet van de juf. Zal hij zelf wel heel leuk hebben gevonden. Dus hier erg positief over vve.
Ik sluit me aan bij mammielove. Je kindje is nog zo jong. Vind je het gek dat ze nog kinderlijk is? Ze is pas 2. En beoordeling op 2jarige leeftijd? Ja sorry hoor maar krijg er zelf altijd de kriebels van. Kijk het gewoon aan, veel kinderen gaan niet eens naar een psz en daar zou je het dus ook niet van weten. Wel zou ik informeren waar ze dan zo’n verschil in zien en kijken of je dat thuis misschien nog wat meer kunt stimuleren.
Bedankt voor al jullie snelle reacties. Er wordt heel verschillend gedacht. Ik neig er naar om het wel te doen als ze 3 jaar (of bijna 3) is (als ze dan nog zo kinderlijk is). Ze vindt het super leuk op de peuterspeelzaal. Of het helpt weet ik niet maar het schaadt haar in ieder geval niet. Ik snap nu dat het voor alle kindjes is. Ik las alleen op internet ergens dat het voor kansarme kinderen is maar dat is dus niet zo. Ik vind het wel wat vreemd dat het gratis is. Wij hebben een goed inkomen dus we kunnen dat ook gewoon betalen? Ik bedoel het niet als vooroordeel maar ik vind het gewoon een beetje vreemd.. Anderen moeten wel hoge opvangkosten betalen. Ze bedoelen met kinderlijk dat ze niet alles meteen meekrijgt. Ze doet waar ze zelf zin in heeft en lol in beleefd. Ze luistert dus niet expres niet naar de juf maar ze snapt het gewoon allemaal nog niet zoals andere kindjes wel doen. Dat is kort waar het op neer komt.
Heel herkenbaar gedrag voor een 2,5jarige. Echt waar, maak je daar (nog) geen zorgen om! Wacht lekker een half jaartje en bekijk het dan nog eens met elkaar. Dat het gratis is... er zijn ook veel kinderen waar het goed voor is, maar ouders niet de mogelijkheden zelf hebben. Maar er wordt natuurlijk wel één lijn getrokken dan.
Wij zijn ook beiden hoogopgeleid en hebben een zoon met vve-indicatie. Bij mijn zoon is het ivm met zijn spraakontwikkeling. Hij al vanaf dat hij 2 jaar is en vindt het helemaal geweldig. Hij wordt soms zelfs boos als hij op woensdag niet ‘naar school’ gaat en zijn zussen wel. Ik vind 2 jr dan ook helemaal niet per se te jong om naar de psz te gaan. Sommige kinderen vinden dat geweldig en dan maakt het geen drol uit of ze 2 of 2,5 jr zijn. De verschillen met de oudste peuters vind ik heel mooi juist. Daar leren ze ook weer van. Ik vind dat vergelijkbaar met een 4-jarige kleuter en een 6-jarige kleuter. Dat is ook een wereld van verschil, en toch werkt het prima om ze in combinatieklassen te samen te hebben. Nou vind ik de term ‘kinderlijk’ voor een peuter wel wat vaag. En wat ik verder lees, vind ik dus gewoon peutergedrag. Mijn zoon gaat ook graag zijn eigen gang en ik merk ook dat hij langzamerhand steeds meer begrijpt en toepast. Dat is in mijn ogen een natuurlijke ontwikkeling. Maar als je dochter de psz heel leuk vindt, zie ik zelf geen enkel bezwaar om haar nog 2 dagdelen extra te laten gaan. Je kind heeft niet opeens een stempel, maar vve kan wel helpen in de ontwikkeling. Ik heb hier toevallig vorige week een gesprek over gehad. De leidster benadrukte nog dat het dossier niet meegaat naar de basisschool, maar dat dat wel kan als wij dat wensen. En ook dat lijkt me helemaal logisch. Als onze zoon straks nog steeds veel moeite heeft met spreken en hij kan zich niet verstaanbaar maken voor derden, dan gaat hij daar op school echt wel last van krijgen. Wat mij betreft gaat dat dossier dan gewoon mee naar school. Zou zinloos zijn om mooi weer te spelen en dat zou ook niet in het belang van mijn zoon zijn.
Te kinderlijk voor een kind van 2, echt?!?! . Hoe kun je nou kinderlijker dan kind zijn op die leeftijd, wat een rare bewoording. Misschien dat ze wat achterstand zien met leeftijdsgenoten. Maar we zijn nog altijd verschillende individuen die ook gewoon verschillend in ontwikkeling zijn, anders zijn er ook geen 'gemiddelden'. Ik zou denk ik doen wat je gevoel zegt. Als je t leuk voor haar vindt dat ze vaker kan gaan, zou ik t doen. Als je denkt, ik wil haar gewoon zichzelf kunnen laten zijn, al is dat blijkbaar nog wat jonger in overkomen dan 'gemiddeld', zou ik het niet doen en het volgend jaar nog eens bekijken.
Mijn jongste had ook een VVE-indicatie en vond 4x per week psz echt heel leuk. Nee, wij zijn niet laagopgeleid of arm, maar dochter had een taalachterstand door gehoorproblemen. Mede dankzij VVE die achterstand meer dan ingelopen.
Mijn oudste had een VVE indicatie wasr ik zelf voor heb gezorgd ivm haar taal. Een VVE is om te helpen. En de ontwikkeling van je kindje te stimuleren niet om ze een stempel te geven. Haar basisschool weet ook dat ze en VVE Indicatie had en krijgt nu ook extra aandacht voor taal op school. Ik herken het doen waar ik zin in heb trouwens helemaal de oudste heeft het en de jongste is nu net zo lekker koppig. Als de oudste er mee weg kan komen doet ze ook waar ze zin in heeft op school. Die staat geregeld in de Bouwhoek omdat ze dat leuker vind dan de leeshoek. Ik lees geen gekke dingen en samen spelen op 2,5 kon mijn oudste ook niet en speelt nu samen met iedereen in de klas. Als het aan haar ligt elke dan speelafspraakjes. Kijk het een half jaartje af of tot na de zomervakantie en kijk dan of het wel nodig is. Ohhh VVE aanvragen kan best lang duren. Duurde hier langer als 2 maanden.
Je schrijft dat andere kinderen haar zien als een baby,op basis van die zin zou ik toch die indicatie aanvragen voor haar.Doordat ze dan 4 dagdelen gaat leert ze beter met andere kinderen om te gaan en om beter voor zichzelf op te komen.Kwaad kan het sowieso niet. Helaas word er nog steeds gepest op school met alle gevolgen van dien,ik ben zelf ook jaren gepest op school vroeger omdat ik onzeker en iets te "kinds" was voor mijn leeftijd.
Aangezien het geld kost, geven ze niet zomaar een indicatie af. Maar als je je er nog niet prettig bij voelt, kijk je het nog even aan. Tot de voorjaarsvaksntie bijvoorbeeld. Maar ik zou liever nu spelenderwijs wat extra aandacht hebben dmv een vve indicatie dan als ze wat ouder is. Maar ik ben ook wel met je eens dat ze nog heel jong is. Zoon gaat sinds 2j3m naar de psz en deed de eerste maanden ook z’n eigen ding. Zei weinig in de kring. Nu bijna 3 en begint goed voor zich op te komen, veel meer samen te spelen en ook ruzie te maken, zoals peuters dat zo goed kunnen. Hij is enorm gegroeid daar op sociaal gebied. Al laat hij cognitief daar nog niet helemaal zien wat hij thuis wel doet. Maar dat hoeft ook niet, nog tijd genoeg.
Ik ben het met @Mammielove eens. Je meisje is nog zo jong. Geef haar de tijd om kind te zijn en te spelen. Werken en leren moeten ze nog lang genoeg. Ik betwijfel het of het CB hiervoor wel een vve verklaring afgeeft. Kijk het gewoon nog een half tot driekwart jaar aan, je zal zien dat ze nog zo'n ontwikkelingssprong maakt. Komt vast goed
Oh en nog als antwoord op je vraag.. Een vve indicatie en verklaring is niet alleen voor op de psz. Je kind wordt vve gevolgd tot 7 jaar.
Juist als je zelf goed bent opgeleid wil je toch niet dat je kind begint met een achterstand? Ik zou er zeker gebruik van maken en kijken hoe het gaat. Vindt ze het zelf ook leuk om te gaan. En merk je versvhil met andere kinderen van haar leeftijd? Je kunt altijd weer minder vaak gaan als het beter gaat.
Dit snap ik niet echt, VVE is juist spelen en kind zijn... En uiteindelijk zijn alle peuters met VVE-indicatie natuurlijk nog jong, dat vind ik ook geen reden om ervan af te zien.