VVE Peuterspeelzaal

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Browny89, 18 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.546
    2.016
    113
    In dit geval gaat het 9mdat het kind jong is. Daar is een vve niet voor. Een kind van een jaar of 3 of 3,5 kan dat beter aan dan.
    Vve is puur herhaling en veelal gericht op taal

2. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.546
    2.016
    113
    Dat is dus niet zo. Je gaat iets aan en dat moet je afmaken

3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Daar is VVE wel voor, juist ook voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Plus TS geeft zelf aan dat haar kind niet altijd goed begrijpt wat de juf bedoeld, dus daar zit mogelijk ook een talig element.

4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dat is hier niet zo, als je van 4x bv weer naar 2x wil dan kan dat gewoon.

Mijn jongste had ook VVE, maar dat is na de psz afgerond; duurt dus ook niet tot 7 jaar.

tuc vindt dit leuk.
  5. tuc

tuc Niet meer actief

Nee dat klopt echt niet. Na de psz wordt het traject afgerond. Als je geen warme overdracht wil van psz naar school dan weet de school niks van het VVE traject.

6. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.227
    113
    Wat een onzin! De peuterzaal is niet verplicht. VVE dus ook niet.... Dat bepaal je als ouder zelf wel. Natuurlijk in overleg met de leidster. Hier schalen ze regelmatig op of juist af. Onzinnig om het te blijven doen als het niet meer nodig is.

En 7 jaar is zeker geen sprake van. Na de psz is het afgelopen.

Fuddey vindt dit leuk.
  7. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Ik word hier best kribbig van merk ik. Een praten over een meisje van 2,5! Die dus tussen 2 jaar en 2,5 jaar niet met alles meedoet en lijkt te begrijpen. Serieus... welke verwachtingen hebben we tegenwoordig van kinderen? Peuters! Waarom moet een een kind van 2,5 álles snappen en al begrijpen? Wat doet het dan uberhaupt op een psz?
    Sorry... moest er even uit. Heb echt medelijden met deze kinderen, die gewoonweg geen kind mogen en kunnen zijn.

Lavita, Essie3 en Krabje vinden dit leuk.
  8. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.231
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik snap je punt echt niet. Er staat nergens dat ze alles moeten snappen en begrijpen. Maar ze moeten echt mee kunnen doen in het dagritme. Dus we gaan nu aan tafel om te eten en drinken, dat moet een peuter van 2,5 die al een half jaar heen gaat dan inmiddels wel snappen hoor. Als andere kinderen haar nog zien als een baby en de leidsters constateren dat ze achterloopt op haar leeftijd (en ik denk dat ze echt wel kijken naar leeftijd en weten wat normaal is) dan is het toch beter om nu een paar extra stappen te maken, voordat straks als school in beeld komt?

Ben het eens dat kinderen kind moeten kunnen zijn en lekker spelen hoort daarbij. En volgens mij doen ze dat ook op de peuterspeelzaal.

Amberxx vindt dit leuk.
  9. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik neem aan dat de leidsters weten wat gemiddeld is en welk kind dus een extra ondersteuning kan gebruiken. Prima dat jij dat niks vindt, maar voor veel kinderen is VVE gewoon ontzettend fijn ter ondersteuning. Het ‘laat een kind toch kind zijn!’ vind ik totaal misplaatst in deze context; VVE ís er vor peuters, is gericht op peuters, het is dus ‘kinds’! Mijn dochter had VVE op de psz en ís gewoon een kind, ze mocht daar een kind zijn, júist super spelenderwijs allemaal. Je hebt volgens mij een totaal verkeerd beeld bij VVE.

tuc vindt dit leuk.
  10. Mammielove

Ik weet echt wel wat een VVE inhoudt, dus nee; geen verkeerd beeld ;) Ik heb er in dit geval gewoon mijn vraagtekens bij, juist omdat het kind nog zo jong is en het mi geen eens een kans krijgt om het te ‘leren’. Zoals ik al zei; kijk het gewoon nog een half jaar aan en kijk dan waar het kindje staat in de ontwikkeling, dan is het nog vroeg zat om evt een VVE aan te bieden.

Krabje vindt dit leuk.
  11. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind dit een hele vreemde en alarmerende opmerking voor iemand die zelf op een psz werkt.

12. tuc

tuc Niet meer actief

En ze werkt zelf op een psz:|

13. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Natuurlijk kan TS het nog aankijken als ze dat wil, maar met 4x psz ipv 2x psz ondermijn je dat ‘kind-zijn’ niet; dan geef je een kind óók de kans te leren.

tuc vindt dit leuk.
  14. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.546
    2.016
    113
    Je bent verplicht om een warme overdracht te doen bij een vve kind. Dat is iig bij ons wel zo. Denk dat het ook verschilt per gemeente. De gemeente waar ik werk stelt er hele hoge eisen aan.

Mammielove vindt dit leuk.
  15. Mammielove

Als je een VVE hebt heb je daarin niet zoveel te willen. De pwers zullen een warme overdracht doen, van te voren wordt hier met de ouders over gepraat.
    Wr hangen wel wat voorwaarden aan een vve, heb je je daar weleens in verdiept?

16. Mammielove

Is niets vreemds aan hoor ;)

17. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.264
    25.723
    113
    Dat lijkt mij ook alleen maar logisch en zou ik me dus op voorhand geen zorgen om die overdracht. Vve is er om te voorkomen dat kinderen met achterstanden naar de basisschool gaan. Zijn die achterstanden er nog steeds, lijkt het mij alleen maar in het belang van het kind dat school hiervan op de hoogte is. En zijn de achterstanden weggewerkt heb je dus vooral te melden hoe goed het kind zich heeft ontwikkelt.

Krabje vindt dit leuk.
  18. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Je werkt op een psz maar zegt dingen waar ik niks in herken na mijn ervaring met VVE van mijn jongste (en oudste zat ook op een VVE-zaal, maar zonder indicatie; zelfde methode dus). Je hebt het over moeten leren en geen kind meer mogen zijn etc, dat is toch totaal niet de realiteit van VVE? Of worden peuters op jouw psz gedrilld en mogen ze niet spelen?
    Ik vind dat toch behoorlijk vreemd uit de mond van een medewerker van een psz...

tuc vindt dit leuk.
  19. Browny89

Browny89 Bekend lid

22 jan 2018
    689
    678
    93
    Vrouw
    Ik zie dat dit nog een hele discussie is geworden. Ik vind het nog steeds erg lastig. Ik ben het met jullie beide eens. Een kind is een kind en moet zich op zijn eigen tempo ontwikkelen. 4 ochtenden is misschien ook wel vermoeiend voor haar.. Aan de andere kant als ze een achterstand heeft, dat de juf zegt en ze zal er wel verstand van hebben want ze is al 30 jaar juf op de peuterspeelzaal, dan is het alleen maar mooi om die in te halen. Lastig :(

Ik las ook iets over de montesori peuterspeelzaal waar kinderen gewoon zichzelf kunnen ontwikkelen waar zij heel goed in zijn. Mijn dochter zingt bijvoorbeeld de hele dag. Ze zingt alle liedjes al mee. Dan focussen op de dingen die je wel mag. Wat ik ook hoor, mijn dochter kan niet heel lang achter elkaar in de kring zitten. Sommige mensen zijn niet voor kring zitten voor zo'n jong kindje die eigenlijk horen te spelen. Alweer lastig :(

Ze staat nu op de wachtlijst dus misschien duurt het nog wel lang en dan kan ik altijd nog beslissen. 3 ochtenden is ook nog een optie dan zit ik er wat tussenin :p

Mammielove en Fuddey vinden dit leuk.
  20. Mammielove

Precies, en daarom vind ik het in DEZE situatie een geval van; eerst nog een half jaar aankijken en dan bekijken.
    Ook omdat moeder dus hele grote twijfels heeft en het zelf niet zo herkent. En dan nog in combinatie met dat ze op 2jarige leeftijd al naar de psz is gegaan, wat gewoon erg jong is, zij het niet té jong.
    Ik zeg namelijk nergens dat ik niet achter vve sta, er zijn namelijk situaties dat deze juist aan te raden is, of dat het gewoon erg fijn is dat het er is voor een bepaald kind.

Deel Deze Pagina