Vve

Discussion in 'De lounge' started by Jubbos, Dec 9, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jubbos

Jubbos Niet meer actief

Ik vroeg mij af of bij de VVE ( vereniging van eigenaren ) van jullie appartementencomplex kapotte voordeuren voor hun rekening neemt.

In ons gebouw heeft bijna iedereen dezelfde voordeur, onze voordeur is aan het rotten en moet vervangen worden maar volgens de VVE moeten we daar zelf voor opdraaien.

Ik moet hoognodig de statuten eens opzoeken en grondig doornemen.

En vinden jullie dat de VVE het kan maken om eenmalig 500 euro extra te vragen aan de bewoners vanwege een tekort in de kas?
    dat staat hier in mei te gebeuren maar ik vind het zo absurd!

2. PBiard

PBiard Actief lid

Mar 6, 2007
    475
    0
    0
    Management secretaresse
    Hendrik Ido Ambacht
    Hoi,

Ik voer zelf de administratie van een VVE.
    Bij ons is het zo dat een ieder verantwoordelijk is voor het eigen onderhoud aan kozijnen en deuren. Het is per complex verschillend wat het reglement is denk ik.
    Bij "ons" complex is het zo dat de achterkant gelegen aan een hoofdweg hetzelfde moet zijn, dit is collectief aangepakt d.m.v. het vervangen van de kozijnen.
    De voorzijde is vrijgegeven en iedere bewoner mag zelf beslissen wat ze doen. Ze mogen zelf bepalen wat voor soort kozijnen en deur ze willen mist ze zich maar aan de vastgestelde kleuren houden.
    Het onderhoud van jullie deur is echt voor jullie eigen rekening is. Net als dat het zou zijn als je een eensgezinswoning hebt.
    Het is immers een belangrijk onderdeel van jullie woning. Ik heb zelf inmiddels ervaren dat veel kopers niet goed op de hoogte zijn van wat een VVE precies doet en denken dat de VVE (alles) betaald als er een "defect" is aan de woning.
    VVE gaat in feite alleen over de gemeenschappelijke ruimtes.

Ik vind het wel vreemd dat ze een eenmalige bijdrage vragen voor een kas-tekort. Blijkbaar is er dan niet goed omgegaan met de gelden.
    Wel zouden ze kunnen voorstellen om de maandelijkse bijdrage te verhogen om zo het kastekort langzaam aan te vullen en merken de bewoners er ook niet zo heel veel van. Let wel, dit moet wel in overeenstemming gebeuren met de bewoners.

3. Mammie van Roy

Mammie van Roy Fanatiek lid

Jul 8, 2009
    1,445
    0
    0
    Ik vind persoonlijk niet dat ze dat kunnen maken, maar volgens mij mag het wel. Misschien dat er over gestemd moet worden en alleen bij meerderheid van stemmen? Weet ik zo niet... Betekend wel dat er ook in de voorgaande tijd niet echt goed naar is gekeken naar de financien en dat je een hele negatieve VvE hebt. Is ook niet goed voor de verkoop mocht dat ooit gebeuren...
    Kapotte voordeuren hoort mijns inziens ook bij de VvE, maar dat is ook maar net wat er is afgesproken...
    Ik zou e.e.a. goed nakijken!

4. Jubbos

Jubbos Niet meer actief

Mijn moeder had dus iemand gesproken die ook heel lang in het bestuur had gezeten van een VVE en die zei dus dat het voor de VVE valt.
    Wat ik net las in het huishoudelijk regelement is: reparaties of vernieuwing van het hang en sluitwerk van deuren en beglazing zijn voor eigen rekening van de eigenaar. Of er verder nog dingen in staan weet ik nog niet ben nog aan het lezen.

De VVE heeft hier een tijd niet goeg gedraaid, kas tekort, achterstalling onderhoud enzovoort, wij wisten niet eens hoe of wat toen we hier kwamen wonen en zijn nu nog steeds bezig met het aflossen, ok was ook wel een beetje slordig van ons maar toch.
    Inmiddels is het overgenomen door medebewoners.

De servicekosten zullen ook verhoogd worden, in ons geval bijna 10 euro en dan nog eens de 500 euro.

5. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Poeh VVE, hier één en al drama wat nu opgelost gaat worden gelukkig.

Kleine impressie:

De gemeente Dordrecht schiet de bewoners van de verpauperde flats aan *** (even verwijderd ivm privacy) te hulp. De bewoners van het complex mogen ieder 20.000 euro van het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederland (SVn) lenen tegen een lage rente van 2 procent, om daarmee het achterstallig onderhoud te kunnen uitvoeren. De 28 galerijwoningen kampen met betonrot, houtrot in de kozijnen, scheuren in de muren en een onveilige lift. Binnen het stimuleringsproject VvE's is een onderhoudsplan opgesteld, dat een bedrag van ca 600.000 euro beloopt. De VvE wil wel hiertoe besluiten, maar heeft sindsdien slechts 30.000 euro apart kunnen zetten. Een derde van de bewoners kan een extra eenmalige bijdrage niet ophoesten en zou zijn huis gedwongen moeten verkopen.

6. Jubbos

Jubbos Niet meer actief

Nou daar word je ook niet vrolijker van zeg!!!!
    Gelukkig word het opgelost maar het is dus bij meer VVE een puinhoop

7. lvp

lvp Actief lid

Oct 17, 2009
    440
    0
    0
    Ik denk dat iedere VvE z'n eigen voorwaarden heeft opgesteld. Denk daarom dat je de statuten er inderdaad eens op moet nalezen.

Dan nog over die 500 euro. Ik vind het erg vreemd. Ik denk, als jullie hieraan meewerken, dat je iig mag verwachten dat er verantwoording wordt afgelegd over de (toekomstige) besteding van het geld. Ook zou eigenlijk eens per jaar een vergadering moeten worden gepland waarin de besteding van de gelden wordt toegelicht. Voor dit soort hoge bedragen lijkt mij dat niet meer dan normaal. Als ze mij niet zouden vertellen waar ze maarliefst 500 euro voor nodig hadden dan ging ik het iig niet betalen.

8. hugbear

hugbear Actief lid

Sep 26, 2008
    306
    0
    0
    Enschede
    Hoi,

Bij ons is de voordeur ook voor eigen rekening!

Onze servicekosten zijn al 300 euro per maand (meer dan de hypotheek, is ook geleidelijk verhoogd). Dit ook ivm een kastekort na de renovering van het pand! (blijkt dat de woningbouwvereniging die onze Vve beheerde tijdelijk voor ons, niet met ons heeft overlegd en zomaar tegen de aannemer heeft gezegd dat ze 200.000 over budget mochten gaan.... :( gevolg 200.000 schuld. 300 euro "servicekosten" in de maand en evt. volgend jaar 1800 euro per appartement ophoesten! :x... Wij gaan als gezamelijk flat dit niet doen en hebben een advocaat in de arm genomen om dit voor ons op te lossen met de woningbouwvereniging!

Proef je al een beetje frustratie bij me :D

Groetjes

9. corina83

corina83 VIP lid

Sep 10, 2009
    6,038
    0
    36
    Female
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Bij ons zat het erin omdat we allemaal dezelfde voordeuren en kleuren hadden.

Het verschilt per complex

10. Jubbos

Jubbos Niet meer actief

Ik heb gevonden in de het regelement cab splitsing en eigendom 1973:
    Tot de gemeenschappelijk gedeelten worden onder meer gerekend.. ...deuren.....dus lijkt het mij dat het wel voor de VVE is, als die opdraaien voor de gemeenschappelijke gedeelten

11. evamerel1

evamerel1 Bekend lid

Aug 4, 2009
    905
    0
    0
    De VVE ben je zelf. Mijn man heeft in het bestuur gezeten van de VVE van onze appartemencomplex en wij moesten ook een aardig bedrag betalen om de nieuwe lift te kunnen betalen. Hiervoor moest gestemd worden en de meeste stemmen gelden.

Mensen die een appartement kopen, moeten eens de reglementen gaan lezen en beseffen wat de VVE eigenlijk inhoudt. Het kan zelfs zover gaan dat mensen die verhuizen en een schuld hebben bij de VVE, dit overgaat (kan) gaan naar de nieuwe eigenaar. Dit gebeurt heel vaak zonder dat de nieuwe eigenaar dit weet omdat deze klakkeloos alles ondertekent.

Elk jaar wordt alles voorgelegd ter goedkeuring aan de bewoners dus als de financien een zooitje zijn, betekent dit dat de bewoners niet opletten.

Dit is niet bedoelt om neerbuigend te doen maar mensen beseffen vaak niet wat een VVE doet c.q inhoudt. Ik ben werkzaam bij een gemeente die voor VVE's de financieen beheren en hierdoor zie ik dat er heel wat misstanden ontstaan.

Maar iig veel succes ermee.

12. Jubbos

Jubbos Niet meer actief

Ik weet het dat je zelf ook verantwoordelijk bent, maar in ons geval is er van eind 2007-eind 2008 geen goede administrateur geweest, bewoner ging verhuizen en niemand nam het over, uiteindelijk is dus wel gebeurd door een aantal bewoners en zijn ze eerst heel lang bezig geweest om alles op orde te krijgen en ze hebben echt veel werk verricht, waaronder een 15 jarig onderhoudsplan. Het punt hier alleen is dat veel onderverhuurt word en de eigenaar er dus niet woont waardoor deze ook minder intresse heeft in zijn gebouw. Degene die er dus zelf wonen als eigenaar bemoeien zich er ook meer mee.

wij zijn hier dus eind 2007 komen wonen en niks over de VVE te horen gekregen omdat deze dus niet actief genoeg was.

13. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier zijn er zat bewoners die opletten of mee willen praten maar dit is al een zo lang lopend iets.. de meeste mensen die hier wonen hebben het hele begin van het probleem niet meegemaakt (waaronder wij) en dan is het moeilijk om je nog te mengen in het 'zooitje'.

14. evamerel1

evamerel1 Bekend lid

Aug 4, 2009
    905
    0
    0
    Kan je niet iets regelen met de gemeente? Sinds feb09 zijn de VVE's verplicht om een flink bedrag in kas te hebben in het geval dat er iets kapot gaat.
    De VVE's die bij ons aankloppen, wordt vaak door ons een krediet verstrekt. Mss dat er ook zoiets bij jullie gemeente geregeld kan worden?

15. Jeem22

Jeem22 VIP lid

Nov 12, 2009
    7,203
    0
    0
    Den haag
    Toevallig zijn wij nu bezig met een huis kopen.

De VVE van het hjuis bedraagt 25 euro pm.
    We zijn met zn 6e ( wel een actieve VVE want er zijn er nog veel "slapend" of niet actief ) in deze bijdrage zit al het onderhoud dat aan de buitenkant van het pand gedaan moet worden en de kozijnen en voordeuren. aangezien wij geen blok evrwarming hebben valt dit er gelukkig niet bij ander hadden ze er misschien wel 300 euro voor gevraagd.

16. nikster

nikster Fanatiek lid

Sep 26, 2006
    1,434
    0
    0
    Studente, bijnbaan: caissiere
    Enschede
    Hier valt alles onder de VVE!... Wij hebben gelukkig een hele leuke VVE!... We doen veel samen als buren, zo hebben we zelf een parkeerplaats aangelegd, een tuin aan gelegt, het trappenhal opgeknapt.... ook het klein onderhoud en het schoonmaken doen we zelf! hierdoor blijven de kosten mooi laag!... Wij betalen maar 80 euro in de maand!

17. Merijn

Merijn Niet meer actief

De VVE ben je zelf. Als er dus te weinig geld in de kas zit, betekent dit dat er te weinig geld is om JOUW woning te onderhouden in de toekomst. Wel is er als het goed is een functionerend bestuur die zaken in de gaten houdt en dit communiceert op een Algemene Leden Vergadering. Het is jouw taak als lid van de VVE om deze mensen te controleren op hun taken. Er kan wel sprake zijn van bepaald wanbeleid zoals bijvoorbeeld het aangaan van een schoonmaakcontract voor een veel te hoge prijs. Waardoor jij als VVE lid te veel geld per maand moet betalen (of achteraf zelfs moet toeleggen). Het kan ook zijn dat er structureel te weinig geld is gereserveerd voor groot onderhoud en bepaalde onderhoudswerkzaamheden in 1 keer voor jouw rekening komt. Dit betekent niet per definitie dat dit onterecht is. De werkzaamheden hadden hoe dan ook moeten plaatsvinden en of jij had anders per maand meer moeten betalen of je moet het bedrag dus in 1 keer betalen. Onze oude VVE is een tijdje slapende geweest waardoor we bijvoorbeeld een keer een groot bedrag voor het dak moesten betalen, een keer voor het vervangen van de kozijnen en een keer voor schilderwerk. Dat heeft al met al echt een paar duizend euro gekost. Maar ja, aan de andere kant betaalden we toen erg weinig servicekosten.

Wat betreft die deur, dat moet je inderdaad zelf checken ;) Hier valt het er volgens mij wel onder.

18. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

Aug 18, 2007
    1,383
    24
    38
    Ik sluit me echt volledig aan bij Merijn.

Bij het kopen van een appartement ben je zelf verantwoordelijk voor het nagaan van de financiële situatie van de VvE. Krijg je daar te weinig duidelijkheid over, dan is het je eigen risico als je het koopt en er hoge kosten staan te wachten, je kunt je nooit verschuilen achter een ander. Je bent zelf onderdeel van de VvE, het is niet zo dat de beheerder/administrateur hiervan jou opdraagt om bepaalde kosten te betalen: daar kies je zelf voor tijdens de vergadering (althans, de meerderheid, maar vaak hebben veel bewoners dezelfde doelen voor ogen). Zijn bepaalde dingen besloten vóórdat jij je appartement kocht, dan moet de verkoper dit melden bij de verkoop.

Over die deur moet je in je reglement nakijken of vragen bij de vergadering van de VvE. Als het goed is heb je die 1 of 2x per jaar.

Share This Page