Wij gaan as november op vakantie en zullen daar een auto huren. Het gaat hierbij om een Dodge Grand Caravan 7sittter. Nu reizen we de eerste 2 weken met 4 volwassenen en 2 kinderen. Ik vraag mij nu af wat de veiligste plek is om onze kinderen te vervoeren of zal hier geen verschil in zitten? Het gaat om een kindje van 4 maanden en 1 van 2,5 jaar.
Maxicosi neem ik zelf mee en ik huur een autostoeltje. Middenbank dus, dat was ook mijn gedachte. Nu kunnen de middelste stoelen ook omgedraaid. Dus dat de middenrij en de achterste rij elkaar aankijken. Dit is toegestaan daar en zal wellicht ook gezellig zijn voor mijn zoontje maar of dit veilig is?
Als je de stoelen omdraait, ga je met de maxicosi ineens voorwaarts vervoeren en dat is juist niet veiliger. Voor de gewone kinderstoel is dat wellicht veiliger, omdat je dan juist weer wel achterwaarts vervoert. Dus als je de middenstoelen wilt omdraaien, zou ik de oudste wel op de middenbank doen, naast een volwassene die niet misselijk wordt en de jongste juist op de achterbank. Al lijkt me dit voor de 2 volwassenen voorin juist weer minder gezellig. Maar als je regelmatig wisselt van plek maakt dat denk ik niet uit. Twee volwassenen voorin en twee helemaal achterin is waarschijnlijk ook niet de meest gezellige verdeling. Als je een clubje van vier maakt, is het ook makkelijker voor de volwassenen achterin om zich met de kindjes bezig te houden?
Over het achterwaartsvervoeren voor de oudste zat ik ook te denken. Thuis heeft hij een achterwaartsestoel en voor hem is het gezellig dat hij dan met zijn oom en tante kan praten. Het voelt wel veiliger aan omdat je een grotere ruimte hebt als de stoelen zijn omgedraaid. Ook de achterste kunnen dan sneller/makkelijker de auto uit.