Peuterspeelzaal: verwacht ik te veel?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Veertje84, 9 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Hoi allemaal,

Mijn zoon gaat sinds twee maanden ongeveer naar de psz (op woensdagochtend en vrijdagmiddag). Met die vrijdagmiddag ben ik in principe niet heel blij (ivm middagslaapje) maar daarin heb ik geen keuze, dit geldt voor alle kindjes.
    In ieder geval is mijn zoon op "indicatie" van het CB naar de psz omdat hij niet praat (hij zegt enkele woordjes, meer niet).
    Dit betekent dat er bij hem wat meer gelet zou worden op spraak en taalontwikkeling en noem maar op.
    Ondertussen ben ik al voor een gehoortest geweest (kwam niks uit gelukkig) en ook zijn we gestart met logopedie.
    Ik heb dit wel verteld bij de Psz maar hier wordt verder nooit naar gevraagd. Ik heb ook tot nog toe geen feedback gekregen vanuit leidsters (Hij is pas een paar keer geweest, hoe is deze opstartperiode verlopen? hoe het gaat met taal/spraak, zijn er opvallendheden?).

Afgelopen week is mijn schoonmoeder hem vergeten te brengen (ze was in de war met de dagen...:cool:) en hebben ze me niet eens gebeld om te vragen waarom hij er niet was? Is dit niet raar?

Of verwacht ik misschien te veel?

2. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

20 mei 2012
    2.133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Ik zou zeggen, vraag er zelf naar! Als jij dat graag wil weten kun je ook zelf inniatief om er naar te informeren

3. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Ja ik ga er zeer zeker naar vragen!
    Maar als je 150 euro moet betalen per maand en de leidster "geschoold" zijn, verwacht je toch wat he...

4. Truusdemier

Truusdemier Niet meer actief

Dat ze niet bellen als hij niet op komt dagen vind ik wel een beetje raar. Voor de rest: daar zul je zelf echt het initiatief in moeten nemen. Vraag zelf aan ze om extra op de spraak te letten en vraag zelf regelmatig om feedback.

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Als hij op indicatie gaat, zou hij toch meer dagdelen moeten gaan? Meestal is 2 dagdelen standaard en 4 voor kinderen met een indicatie (VVE). Verder is een psz vooral voor een rijk talig aanbod, dus veel voorlezen, liedjes zingen, dingen benomen etc. Er wordt geen specifieke aandacht aan kinderen met een specifiek probleem gegeven (tenminste dat is mijn ervaring), daar heb je logopedie voor. Verder word ik als ouder alleen aangesproken als er iets opvallend is, maar je kunt altijd vragen hoe het er nu mee gaat. En gebeld worden als je niet komt, gebeurt hier ook niet. Psz is niet verplicht he :) er zijn best veel ouders die niet afbellen als hun kind niet komt.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Dat ze niet bellen is niet vreemd. Je moet ze de kost eens geven die niet afbellen als hun kind niet komt.
    Hier kun je trouwens niet 2 keer met een indicatie...dat is standaard 4 keer.

Verder gaat hij 2 maanden waar dus ook een herfstvakantie in zit. Ik denk dat ze voorlopig nog bezig zijn te bekijken wat je zoontje al goed kan en wat niet. Je mag er altijd naar vragen..maar om al terug te koppelen is het nog wat vroeg denk ik.

7. Proudmama2012

Proudmama2012 Bekend lid

16 jul 2012
    904
    128
    43
    Tilburg
    Hier was na zes weken een gesprekje hoe de eerste periode was gegaan, dus niet raar om hier om te vragen. Verder bellen ze hier ook niet als je niet op komt dagen. Heel veel mensen bellen niet af.

8. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties!
    Ik merk dat het dus schijnbaar vrij normaal is als ze niet bellen :D maar toch vind ik dit voor mijn gevoel raar. Komt misschien omdat ik zelf in de zorg werk en als een kind niet op komt dagen, dan bel ik wat er aan de hand is... maar psz is niet de zorg uiteraard!

Hij zit op indicatie maar gaat maar twee keer. Hij kan pas vier keer als hij 2.5 jaar oud is... Zo heb ik dat begrepen... ik zal het nog eens navragen in ieder geval!

9. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Wat raar dat dit allemaal niet bij de intake is besproken. Hier krijgen we na 3 maanden na starten een gesprekje over hoe het gaat. Ook wordt er wel gebeld als een kindje er niet is.

10. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Een late prater kan betekenen dat ie misschien dyslectisch is.
    De oudste was ook een late prater, ondanks 3 dagen crèche vanaf 1 jaar, en 2 x peuterspeelzaal. Ze is ook naar logopedie geweest.
    Plaatjesboeken lenen van de bibliotheek en veel oefenen.

11. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Bestaat daar een verband van, ik heb er nl nog nooit van gehoord? Onze dochter is dyslectisch trouwens, maar praatte echt super snel en veel vanaf 7 maanden gericht.

Maar ontopic: ik vind het niet zo gek klinken allemaal. Anders gewoon even navragen :)

12. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.916
    3.937
    113
    Dat slaat werkelijk nergens op.
    Als je blond haar hebt kun je ook dyslectisch zijn en als je jubeltenen hebt ook.

Ik zou inderdaad zelf even initiatief nemen om te vragen hoe het gaat. Verder zal hij naast de psz ook logopedie hebben of is dat nog te vroeg?

13. tuc

tuc Niet meer actief

daar heb ik ook echt nog nooit van gehoord...in geen enkele theorie en ik heb echt heel wat gelezen over taalontwikkeling.

Deel Deze Pagina