Ik heb een 0- urencontract, maar werk elke week het zelfde aantal uren. Mijn werkgever heeft mijn zwangerschapverklaring aan haar financieel adviseur gegeven. Moet ik verder nog niets doen, bellen met uwv bijvoorbeeld? En ik mag kiezen of het geld vanuit het uwn gelijk op mijn rekening komt of eerst naar mijn werkgever, maakt dit nog wat uit?
Beste Missfrance, Meestal vraagt de werkgever het zwangerschaps- en bevallingsverlof (de WAZO) voor je aan. Zodra we de aanvraag van je werkgever hebben ontvangen, krijgen jij en je werkgever een ontvangstbevestiging. Daar hoef je zelf niets voor te doen. Als de aanvraag niet compleet is, krijg je soms een verzoek om informatie op te sturen, zoals een kopie zwangerschapsverklaring van je verloskundige of gynaecoloog. Als de aanvraag op tijd is gedaan (8 weken voor je uitgerekend bent), ontvang je binnen vier weken na de ingangsdatum van het verlof de beslissing over de aanvraag. Hier staat in wanneer het verlof begint en eindigt, en hoe hoog de uitkering is. Je mag zelf kiezen of UWV de uitkering aan je werkgever betaalt of aan jou. Wil je de uitkering zelf ontvangen? Laat dat dan door je werkgever op het aanvraagformulier vermelden. Hij moet dan jouw rekeningnummer opgeven. Betalen wij de bruto-uitkering aan je werkgever? Dan reserveert hij vakantiegeld en krijg jij je netto-loon betaald. Betalen we direct aan jou? Dan krijg je wekelijks een netto-betaling inclusief 8% vakantiegeld. Actuele informatie over de WAZO vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare