Meiden de titel zegt het al. Voor mijn werk als pedagogisch werken ben ik op zoek naar zoveel mogelijk informatie over spelenderwijs bewegen bij peuters. Dit kan zijn over hoever de peuter motorisch moet zijn wil het goed kunnen bewegen, bewegingsprogramma's maar bijv. ook informatie (of artikelen) over peutergym, peuterdansen enz. Ik wil hier veel informatie over gaan verzamelen en ik ga daar een soort van ' scriptie' van maken, die ik weer kan delen met andere leidsters. Dus mochten jullie informatie hebben, boekjes, artikelen of wat dan ook die ik hiervoor kan gebruiken dan zou ik jullie erg dankbaar zijn!
wij doen op ons kdv peuterdans, dat is een cd met verschillende geluidjes waarop ze moeten bewegen, er staan bv geluiden op die paarden moeten voorstellen. De cursus die erbij hoort heet dansspetters, misschien kun je daar online wat info over vinden. Er komt ook om de 2 weken bij ons een vrouw die speelt op een gitaar en die heeft ook zulke muziek. Bij zware tonen zijn de kinderen olifanten en bij de hoge tonen zijn ze muisjes. Ik kan woensdag even voor je kijken hoe de cd heet, dan moet ik weer werken. zelf heb ik een cursus van de GGD gevolgd: hapjes voor de eerste stapjes. Een gedeelte ging helemaal over voeding, maar het 2e ging over bewegen bij peuters. Er is ook een map van, misschien kun je die opvragen bij de GGD. Hier was het toevallig GGD west-brabant, ik weet niet of het in heel NL is. Bij de GGD kun je ook een box lenen waar verschillende bewegingsspellen inzitten. Ben de naam even kwijt. Maar dat weten ze daar wel. Ik hoop dat ik je genoeg geholpen heb.
Mijn zoontje heeft een half jaartje 'tuimelen' gedaan. Is een vooridee van Judo. Ze leren hoe ze moeten vallen als ze bv geduwd worden. Hoe ze 'los moeten komen' en ook contacten met anderen (lichamelijk).
Bedankt voor de informatie, tulip bedankt dat je wilt kijken hoe de cd heet, ik hoor het graag van je!
..Misschien heb je er niets aan hoor, maar bij veel BSO's zie ik Binnenspelen/Buitenspelen. Er worden bij ons in de buurt veel dingen voor kinderen georganiseerd, erg leuk en sportief! Weet alleen niet of de doelgroep goed is, maar dat valt vast na te zoeken Succes met je 'scriptie' !