Gister liep ik met mijn zoontje naar mijn ouders. Op het grasveld voor de deur was een vrouw met twee honden aan het spelen, naar mijn idee was zij ze een beetje op te jutten. Toen we vlak langs hen liepen renden de twee honden plotseling grommend en blaffend op ons/zoontje af. Ik schrik me rot en m'n eerste reactie is mijn kind oppakken die ook meteen begint te huilen. Eén van de honden beet in m'n been, niet echt doorbijten maar ik voelde wel zijn tanden. Het was ook zeker niet speels bedoelt, maar echt agressief. Gelukkig riep de eigenaar de honden snel terug en pakte ze vast. Ze gaf snel aan dat de honden niks doen en ik reageer dat ik mensen bijten niet 'niks doen' vind. Gevold door een heftige discussie, die ik snel afkap omdat zoon helemaal gepanikeerd is. Eenmaal binnen redelijk snel gekalmeerd, maar ik ben wel bang dat dit hem wel een klein 'trauma' heeft bezorgd. Hij is namelijk al bang voor de (hele lieve) honden van onze buren. Gister was mijn eerste zorg het welzijn van mijn zoontje, maar ik merk dat ik vandaag er alleen maar bozer om begin te worden. Hij speelt daar regelmatig buiten daar en ik vind dat nu gewoon eng. Ik weet dat ze daar ook in de straat woont, want ze ging met de honden naar binnen. Naar mijn mening horen honden die zonder enige aanleiding een jongetje van 3 jaar aanvallen niet buiten los te lopen. Ik weet alleen niet echt wat ik kan doen. Aangifte of naar de gemeente? En wat doen ze eraan? Kunnen ze haar verplichten de honden aan te lijnen buiten?
Jeetje wat zullen jullie geschrokken zijn! Ik weet niet of je hier aangifte voor kan doen omdat er in feite niets gebeurd is. En daarmee wil ik het niet bagatelliseren maar even puur zwart wit gezien. Ik zou je zoontje voorlopig niet alleen naar buiten laten daar. Is het een losloopgebied ? Zo niet mogen de honden daar alleen aangelijnd lopen.
Ik zou zeker even naar de wijkagent gaan! Mocht het een losloopgebied zijn dan nog mogen de honden niet los! Je mag je honden in een losloopgebied alleen loslaten als ze onder appél staan en niet agressief zijn. Wat zal je geschrokken zijn en je zoonje ook bah
Even iets anders, ik zou op zeer korte termijn contact zoeken met betrouwbare, lieve honden. Eventueel een beetje aaien, zodat je zoon geen blijvende hondenangst ontwikkelt nav dit incident. Vervelend hoor!
Dit idd juist heel veel vriendelijke honden opzoeken of misschien dat je mensen kent met puppies, desnoods mensen mailt op mp in de buurt, het verhaal uitlegt, omdat puppies anders overkomen op kinderen dan volwassen honden
Het is geen losloop/uitlaat gebied, maar daar trekken hondeneigenaren zich hier helaas weinig van aan. @Tord Bedankt voor de tip. Daar ben ik ook bang voor en het is nu ook een beetje moeilijk om tegen hem te zeggen 'hij doet je niks'... Ik denk dat ik aan de buren ga vragen of hij een keer mee mag het uitlaten van de honden.
Wat heftig zeg! Hopelijk houdt je zoontje er geen "trauma" aan over. Idd naar de wijkagent en is het zichtbaar dat de hond jou heeft gebeten.? Zou er dan sowieso even foto's van maken zodat je dit ook kunt aantonen bij de agent.
Binnen de bebouwde kom horen honden aangelijnd te zijn tenzij anders wordt aangegeven. Je kunt er bij de politie een melding van maken. Maar dan moet je wel weten welke honden/baas het zijn. Bij meerdere meldingen maakt de politie er werk van. Het kan zijn dat ze de eigenaar verplichten de honden te muilkorven. (Of erger) Voor je zoontje zou ik inderdaad snel even contact zoeken met een betrouwbare hond. Waar kom je vandaan? Ik heb een hele lieve kolos van een hond....
Ik zou ook direct een melding maken, bij de gemeente en bij de politie. Dan krijgt ze maar een flinke boete voor het los laten lopen van de honden en sowieso is het gevaarlijk als de honden zomaar bijten.
Het meeste is al gezegd, maar zou voor je kindje een rustige volwassen hond zoeken en juist geen pups. Die bijten nog vaak omdat ze nog niet weten wat gewenst gedrag is en dat is niet wenselijk voor je zoontje. En er is wel degelijk iets gebeurd (weet niet meer wie zei van niet)...jij bent immers gebeten. Probeer uit te vinden waar ze woont en doe aangifte!
als het zichtbaar is zou ik er idd mee naar de politie gaan.. weet niet zeker maar mij is eens verteld dat een hond na een aantal keer zonder aanleiding aanvallen ingeslapen moet worden. deze zijn dan namelijk niet te vertrouwen. ik hoop dat jij en je zoontje een beetje van de schrik bekomen zijn
Je kan meerdere dingen doen. Je zou bijvoorbeeld langs kunnen gaan bij de betreffende hondeneigenaar en kunnen laten zien dat je gebeten bent en aangeven dat jij maar vooral je zoontje hier heel erg van geschrokken is. En kunnen bespreken hoe dit een andere keer anders kan gaan. Je zou aangifte kunnen doen, je bent immers gebeten zeg je zelf. Je weet waar mevrouw woont dus dat kan je mooi aangeven. Je zou contact op kunnen nemen met de wijkagent. Deze zal ook vooral een bemiddelende rol spelen in eerste instantie. Dus gaan praten met de hondeneigenaar. Je zou om je zoontje vertrouwd te laten worden met honden, vaker met iemand meelopen die een betrouwbare hond heeft. Persoonlijk vind ik dat niemand last mag hebben van een hond ook niet in een losloopgebied of waar dan ook. Ten alle tijden is de baas verantwoordelijk voor de hond en hoort deze niet voor overlast te zorgen. Als ik met mijn eigen hond aan het dollen ben kan dit ook best ruw/hard eraan toe gaan. Ik weet dat als hij zo dol is hij ook makkelijk mijn zoontje omver kan springen of andere kinderen dus hou daar rekening mee. Wellicht dat deze hondeneigenaar ook niet de vervelendste is en hier ook rekening mee kan/wil houden.
Ik denk dat Edelhertje een mooie opsomming heeft gegeven van wat er mogelijk is. Met onze zoon hebben wij iets meegemaakt met een hond toen hij ee jaar of twee was. Dit heeft er nog zeker 1,5 jaar voor gezorgd dat hij panisch was voor honden. Daarna werd het langzaam weer minder. Hem in contact brengen met andere honden werkte absoluut averechts! Kijk goed naar je kind of je dat wilt. Als je kind niet met honden in aanraking hoeft te komen (bijv, vanwege familie met hond waar je regelmatig heengaat) zou je er ook voor kunnen kiezen het verder wat te negeren. Als hij bang is, zelf rustig blijven. Goede voorbeeld geven en gewoon langs een hond lopen, eventueel zelf wel even aanhalen als je dat geen punt vindt. Maar hem er verder niet bij betrekken. Dat werkte voor ons uiteindelijk het beste. Hij moest zelf die andere ervaring vergeten en door het steeds te zien voor zichzelf de conclusie trekken dat honden best oké zijn. Wij zijn van 1,5 jaar doodsbang, naar een jaartje redelijk afwachtend / neutraal gegaan en de laatste maanden wil hij honden op zich wel aanhalen en vindt hij ze leuk, maar wel 'spannend leuk' zeg maar. Dus nu moeten we hem nog een beetje leren rustig te zijn bij honden, zelf wat signalen te herkennen maar vooral aan het baasje te vragen enz. Maar we kunnen eigenlijk al weer een hele tijd redelijk normaal langs een hond lopen, zonder dat zoon langs mijn been omhoogklimt.
Ik vind het erg dat er een discussie volgde, nadat je zei dat je gebeten was. Zelfs al zouden het normaal heel lieve honden zijn en ze die éne keer toch gebeten hebben... al ik de eigenaar was, dan zou ik alleen maar verontschuldigingen kunnen uiten en echt diep door het stof gaan voor het slachtoffer van mijn hond. In elk geval niet de discussie aan gaan. Ik zou er wel werk van maken. Minstens een melding doen bij de politie. Wie weet hoe vaak deze hond al eens iemand gebeten heeft. Ook al was het niet doorbijten, is dit ongewenst gedrag. En dan nog een baas, die de schuld niet bij zichzelf legt...
Ik zou zeker melding maken. Volgende keer is 't misschien niet jouw been, maar bijvoorbeeld de hand van een kind dat daar speelt. En bijt ie echt door. Ze mogen die eigenaresse wat mij betreft dus zeker ter verantwoording roepen.
Wij hebben ook zulke honden in de wijk We hebben met een aantal aangifte gedaan. Politie is daar geweest en hij wordt nauwlettend in de gaten gehouden.
Bedankt voor de reacties! Ik denk dat de wijkagent informeren over deze honden de beste optie is. Er is niet veel gebeurd, maar als ik mijn zoontje niet snel opgetild had hadden ze hem aangevallen eventueel gebeten dus daar schrik ik wel van. (Gelukkig was hij binnen 2 seconde van de vloer, moederinstinct ). De eigenaresse was wel geschrokken van het feit dat haar hond gebeten had. Ze reageerde alleen wel fel toen ik aangaf dat dit soort honden niet los horen te lopen op een pleintje waar kleine kinderen spelen. @Tupp Wat erg dat je zoon er zo lang last van heeft gehad! Ben er hier ook bang voor dat dit z'n sporen heeft nagelaten. Zoonlief kruipt meestal achter m'n benen zodra hij een hond ziet. Geen honden (meer) in familie/vriendenkring dus geen onvermijdelijke situaties. Ik ga het even rustig aankijken.
Wat bedoel je met 'dit soort honden' ? Misschien ben ik nu de boeman hoor, maar wat versta jij onder aanvallen? En de hond had niet doorgebeten schreef je eerder, heeft het wel plekjes of iets achter gelaten? Was het überhaupt wel echt een aanval/beet uit kwaaiigheid? Ik vind dat iedereen er wel snel van uitgaat dat deze hond dan wel vals zal zijn, terwijl niemand precies gezien heeft wat er gebeurt is, behalve TS. En niet dat ik TS niet geloof, voor haar zal het ongetwijfeld vreselijk eng zijn geweest en een schrik. Begrijp me goed ik probeer niet je gevoel te negeren of weg te wuiven. Maar hondentaal is soms lastig en onduidelijk en zelfs de meest ervaren honden mensen zien soms nog signalen over het hoofd, dus ik vraag me alleen af hoeveel een niet-hondenmens (zoals ik uit je verhaal opmaak) van deze dieren begrijpt. Ik zit al meer als 10 jaar in de honden en heb zovaak horen roepen over aanvallen, beten en valse honden, waarbij uiteindelijk geen kwade vezel in het lijf van het betreffende dier zat dat ik een beetje vraagtekens plaats bij zulke uitspraken. Heb jij verder niks aan, maar ik word er soms verdrietig van als dit soort topics/krantenberichten/nieuwsberichten honden weer onterecht in een kwaad daglicht zetten. Ook in woonwijken heb je losloopveldjes dus ervan uitgaan dat de eigenaresse de fout in ging om de honden los te laten lopen is ook niet helemaal fair denk ik... Overigens is het enige wat je kan doen denk ik melding maken bij de politie. Als er meerdere meldingen komen van dezelfde hond dan zal er een muilkorf gebod volgen. Als dat niet helpt en er blijven problemen dan pas word gesproken over de hond in te laten slapen, dat gebeurt echt niet zomaar...
Ik zit van baby af aan al in de honden. Onderhand dus al 40 jaar. Ik denk dat jij de stukjes van TS eens wat grondiger en nauwkeuriger moet lezen. De honden liepen NIET in een losloopgebied. Maar op een plek waar ze aangelijnd horen te zijn. De honden liepen grommend en blaffend op TS en haar kind af. Tevens greep een van de honden TS in haar been. Maar jij ziet dat dus waarschijnlijk als speels bedoeld? Met dit soort honden bedoeldt TS onaangelijnde honden op een plek waar dat niet mag die zich agressief gedragen. Ik ben van opgegroeid met honden. Mijn ouders hebben nog steeds een hond. Maar ikzelf heb ook al een en ander mee mogen maken mer agressieve onaangelijnde honden. De hond van mijn ouders is als puppy (keurig aangelijnd) bijna doodgebeten door een onaangelijnde hond. Het hondje van mijn zusje is bijna middendoor gebeten door een loslopende hond. Ik heb een hekel aan hondeneigenaren die hun hond maar los laten lopen op plekken waar dat niet mag en vervolgens ook nog eens gaan roepen dat hun hond prima luistert en los kan lopen. En als de lieve hond vervolgens wel iets doet keihard gaan roepen "maar dat doet ie anders nooit!".. Ik ken niemand die in een kop van een hond kan kijken om te zien wat daarin omgaat! TS, inmiddels al contact gehad met de wijkagent?
@wo3z3l Ik ben het merendeel wel met jou eens. Maar als jou hond zomaar op iemand afrent en hapt, hoor je deze hond niet los te laten. Of het nu een loslaat veld is of niet. Als iemand zijn/haar hond niet opvoedt moeten anderen daar niet de dupe van worden.