Waar advies vragen? (toeslagen e.d.)

Discussion in 'De lounge' started by Beckje, Jan 14, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,461
    36,402
    113
    Misschien een rare vraag, maar heb je recent wel een geprobeerd te werken? Minder uren? Ik ben ook extreem vermoeid helaas, zonder aanwijsbare oorzaak, maar dat wordt niet erger bij mij door te werken, in tegendeel juist.

2. Beckje

Beckje VIP lid

Jul 12, 2010
    8,652
    4
    36
    recent niet eigenlijk, omdat het ook niet te doen was met mijn migraines die ik steeds weer kreeg. daardoor ook de zwangerschap uit gesteld. in de zwangerschap kwam het weer terug (alleen de hoofdpijnaanvallen gelukkig, maar werken is niet te doen dan). hoop na de zwangerschap met de juiste medicijnen dat ik er weer helemaal vanaf kan komen :) ziet er wel positief uit gelukkig

mijn vermoeidheid geeft helaas ook concentratieproblemen. ben al zo vaak ontslagen door echt hele achterlijke fouten... hele simpele dingen liepen al gewoon mis. terwijl ik toch echt niet zo dom ben als wat ik daar liet zien... dat is nog wel het ergste, dat je overal maar blijft falen en dan maar moet inzien dat het gewoon niet 'lukt'...

3. Beckje

Beckje VIP lid

Jul 12, 2010
    8,652
    4
    36
    #23 Beckje, Jan 15, 2015
    Last edited: Jan 15, 2015
    trouwens weet heeeeel toevallig iemand als je 'zwart' inkomen binnenkrijgt, hoeveel dit mag zijn zonder dat je dit moet aangeven bij de belasting? ipv een uitkering waar ik zo als ik zie geen recht op heb alsnog aan te vragen lijkt me dat beter :)

4. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

Nov 29, 2013
    3,534
    3,869
    113

Ja dat krijg je. Ik ken iemand persoonlijk die nooit heeft gewerkt (oh wacht, 1 week bij een supermarkt) en die krijgt elke maand een uitkering....

5. Beckje

Beckje VIP lid

Jul 12, 2010
    8,652
    4
    36
    tja ik hoor het ook vaak. of aanvullende bijstand ofzo. gewoon zodat je je gewone dingen zoals zorgverzekering kan betalen. die zorgtoeslag is namelijk alleen voor mijn vriend en daarmee redden we het wel, maar voor mij is het altijd links en rechts wat dingen verzinnen en betalingsregelingen regelen...

6. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Afgekeurd worden gaat niet zomaar. Iemand die maar even gewerkt heeft en een uitkering krijgt is waarschijnlijk iemand die vanaf jongs af aan iets heeft.

Anders is het ww na 26 weken eis of ziektewet ( tot einde contract of 2 jaar, net wat eerder is ) en dan bijstand.

Als het ziektebeeld niet bekend is en niet erkend is kan je afkeuring in welke hoeveelheid procenten dan ook vergeten.

De verhalen van makkelijk . Kan wel werken , maar hoeft niet. Zijn 9 van de 10 uitkeringen van voor 2010 sowieso,bijna alles word herkeurd en geloof me dat je niet zomaar meer als 35% afgekeurd word.
    35% is de wia grens.

7. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Als jullie aantoonbaar op minimum zitten kun he bij gemeente hulp vragen voor evt kwijtscheldingen . Daar kun he ook een maatschappelijk werker vragen. Dat zou ik doen als ik jullie was.

8. Moppiemuis

Moppiemuis Fanatiek lid

Oct 6, 2014
    1,996
    232
    63
    Ergens in het midden
    Als je geen werk hebt, kun je geen aanspraak maken op zw. Wia is helemaal geen spraken van want daar komt je bij terecht na 2 jaar ziektewet, of eerder, als ze eerder zien dat je niet meer kunt werken.

Neem de moeite ook niet voor wia, bij mij is wel een diagnose gesteld en ookal kan ik niet werken, wia krijg ik ook niet.

Als je aan kunt tonen wat je hebt en dat je het al had voor je 18e levensjaar kun je Wajong aanvragen. Maar dan moet je heel sterk staan.

Voor toeslagen kun je terecht op toeslagen.nl, zowel jij als je vriend kunnen die aanvragen, of je toeslagpartners bent kun je ook daar uitzoeken.

En je kunt een gesprek bij de gemeente aanvragen om uit te zoeken of je misschien recht hebt op bijstand of aanvullende bijstand. Bij je eigen gemeente kun je informeren waar je terecht kunt.

Je mag me ook pb'en. Heb hier en daar best wat ervaring op gedaan privé en op mijn werk.

9. pardoes

pardoes VIP lid

Apr 15, 2009
    7,675
    1,433
    113
    Even een keine aanvulling, wajong regels zijn per 1 januari verandert, je kunt nu alleen nog wajong aanvragen als je absoluut nooit iets kunt doen qua werk, denk aan mensen met een zware verstandelijke of lichamelijke beperking, iedereen die minder dan volledig wordt afgekeurd krijgt geen wajong meer maar valt onder de bijstand van de gemeente en de planning is dat iedereen die al voor 2010 wajong had te laten komen voor herkeuring.

Een uitkering via uwv, dus wia kun je alleen aanvragen als je werkt en ziek wordt, het is namelijk een werknemersverzekering en als je niet werkt ben je geen werknemer.
    Toeslagen via de belastingdienst en als je minimumloon hebt samen met vriend zou je kwijtschelding aan kunnen vragen bij de gemeente voor belasting, maar dan mag je max 110% van de bijstandsnorm verdienen en normaal zit je daar met 1 loon echt wel op of boven.

Zwart bijverdienen mag nooit je moet alles opgeven aan de belasting, wel is er een belastingvrijbedrag als je daar onder blijft hoef je geen belasting te betalen over het verdiende loon, bedrag daarvan weet ik zo niet. Maar ook al zit je er onder dan nog moet je het opgeven omdat het wel meetelt voor de toeslagen en je verzamelinkomen.

10. Beckje

Beckje VIP lid

Jul 12, 2010
    8,652
    4
    36
    tja en afkeuren ben ik ook bang voor, dat als ik toch weer fit word dat het me dan tegen gaat werken...
    dacht meer van, stel ik koop meubels op of brommers en repareer die in mijn eigen tempo en knap ze goed op en verkoop ze met winst. neem aan dat dat in principe gewoon mag? voordeel hiermee is dat ik er gerust maaaaanden over kan doen zonder problemen

zal iig even kijken wat de gemeente idd voor me kan doen. want ja, met 1400 netto voor zijn 4en, is dat gewoon ontzettend krap. het gaat, maar het is erg lastig...

11. pardoes

pardoes VIP lid

Apr 15, 2009
    7,675
    1,433
    113
    verkeerde topic

12. Lyt

Lyt Actief lid

Dec 21, 2009
    296
    0
    0
    Er zijn al heel veel goede tips gegeven.
    Ik zou alleen ook eens kijken of er ook zaken zijn die jullie kunnen besparen ipv het genereren van meer inkomen. Wellicht heb je een lijstje met inkomsten en uitgaven per maand? Kijken wat je daar van kan schrappen. 1.400 netto is niet heel veel maar prima te doen lijkt me, ook gezien jullie een lage hypotheek hebben.

Je werkt dus niet. Jij en je vriend hebben samen een kind dus zijn sowieso elkaars fiscale partner en ook elkaars toeslagenpartner. Dus het is niet ZIJN zorgtoeslag maar JULLIE zorgtoeslag. Ontvang je de algemene heffingskortingen van de Belastingdienst? Daar heb je recht op en is per maand bijna € 200, wordt wel afgebouwd en elk jaar krijg je dus wat minder. Maar ik neem aan dat jullie ook gewoon aangifte inkomstenbelasting doen dus daaruit zou ook moeten blijken dat je dat geld krijgt.

En.... Even advocaat van de duivel: waarom voor een tweede kindje gaan als het financieel al zo moeilijk is?

13. Beckje

Beckje VIP lid

Jul 12, 2010
    8,652
    4
    36
    nouja ik neem aan dat ik over een tijdje weer gewoon normaal kan werken. alleen nu is het even aanpoten.
    we doen max 50 euro per week boodschappen (word standaard een bedrag gepind in de maand voor boodschappen dus dat hebben we onder controle), hebben geen extra uitgaven met dure abo's e.d. (8 en 10 euro voor de mobiele telefoon waar we nooit overheen zitten)
    weten ook precies waar welke euro heen gaat en wat er binnenkomt.
    meestal bel ik 1x in de zoveel tijd de internet provider of het niet toch met een goedkoper pakket kan of bij de stroom leverancier.
    stroom houd ik ook wekelijks bij en besparen we zo veel mogelijk op.
    gelukkig is een tweede in het begin niet veel duurder. heb zoveel kleertjes nog over (en als het een jongen is kan ik ook nog veel overnemen van mijn nicht enz)
    tegen die tijd mag ik hopen toch weer gezond te zijn als het duurder gaat worden :)

Share This Page