Nou we hebben hem opgehaald en blijkt dat hij al 2 wk in de bijkeuken staat want anders moest hij elke dag die waterbak doen en daar had hij geen zin in. De kooi was zo smerig dat ik hem gewoon weg moest gooien. Hij stond in zijn eigen poep en pis en heel de kooi lag vol eten. Ik naar de dierenwinkel eerst voor wat eten en hooi etc. We hebben niet veel extra geld maar na overleg met mijn partner zijn er toch naderhand terug gegaan voor een mooie kooi. Schrok wel van de prijzen. Omdat hij dus in de echte kou al binnenstond was het verstandig hem nu ook binnen te laten (advies dierenarts) en als de temp buiten weer goed is weer opnieuw laten wennen. Beestje zag er verder goed uit gelukkig en super lief. Hij blijft nu dus even binnen en mag in de lente weer lekker naar buiten. Misschien dat het toch een binnen konijn wordt. Hij is wel erg sociaal.
Denk er goed overna of je hem binnen houd. Ik bedoel dat niet verkeerd maar heb zelf de fout gemaakt. Het ruikt niet fris en als het zo verschrikkelijk warm is van de zomer wordt dat nog 2 keer zo erg en je moet de kooi wel 2 à 3 in de week schoonmaken vanwege de stank ook komen er onwijs veel vliegen op af. Ik heb 2 konijnen binnen ik ho er van de lente 1tje naar buiten te doen (1 konijntje van buiten is net voor de winter overleden) . Dan heb ik er nog 1 binnen als die dood gaat neem ik nooit meer konijnen binnen.
foto. hij is niet zo scherp helaas. het is een hangoorkonijntje. hij kijkt me nu aan heel zielig haha. zojuist heeft hij wat los mogen lopen (nou ja een soort van hek gemaakt met kinderstoeltjes van ikea haha) en dat vond hij prima. hij is dol op mijn dochter en wil enkel bij haar zijn? kan dat dat z'n beestje echt een voorkeur heeft? vind het wel erg leuk om te zien. voor mijn zoon gaat hij op de loop en bij mijn dochter kruipt hij op schoot. hij eet en drinkt ook gewoon prima en dus lijkt wel of hij hier al jaren zit . en stinken ja dat doet hij nu ook al wel hoor en heb net de kooi nieuw. ook kan hij lekker rotzooi maken. agg ja mijn kinderen doen het zelfde en lopen ook nog binnen rond . wat een heerlijk beestje. als het mooi weer is gaat hij naar buiten en zien wel hoehet dan gaat lopen. dierenarts zij dat een buitenkonijn snel went aan binnen maar een binnenkonijn niet meer snel aan buiten.
Erg schattig zeg!! Volgens mij kan hij best wel weer wennen aan het buitenkonijn zijn, als hij van het voorjaar (bij goede temperaturen) weer buiten naar buiten kan. Wat betreft inenten: Onze konijnen worden ingeënt voor myxomatose en VSH in het voorjaar én in het najaar. Als ze alleen maar binnen zitten is de kans dat ze dit oplopen erg klein. Wij hebben binnen konijnen maar in de zomer lopen ze bijna altijd buiten, dus toch inenten dus. Ik zie dat je konijntje nu zaagsel krijgt. Het is, voor ons tenminste, beter om houtkorrels te gebruiken. Onze konijnen zijn een beetje nieserig als ze zaagsel krijgen. De houtkorrels nemen ook heel goed al het vocht op. Daarbij krijgen ze bij ons alleen hooi en sávonds een handje korrels (biks, de staafjes) en water. wil je weten of ze te veel ander eten krijgen? Check dan of je konijn de (blindedarm) keutels opeet. Klinkt raar maar het is echt zo. Je ziet ze dan even zoeken en daarna heerlijk smikkelen Hooi is het allerbelangrijkste naast water. Nog een tip: Doe een doos in de kooi. Hiermee hebben ze eindeloos plezier en hebben ze altijd wat te knagen. Maar vooral veel plezier!!
Ohhh wat een lieffie! Hier ook hangoortjes, zo lief! Ik wil ook graag even een veer in je kont steken, vind het echt super dat je dit doet en hoe je aanpakt! Dat konijn had het niet beter kunnen krijgen! Echt super!
Nog een tip: Heb altijd een spuitje en een potje babyvoeding wortelprut op voorraad voor het geval dat je moet dwangvoeden. Ik heb er hier een die zo af en toe eens niet helemaal lekker in zijn velletje zit
aah wat lief!! Maar wa zielig dat ze er niet naar omkijken, ik snap dat niet. Gelukkig heeft tie en leuk en beter huisje nu! iK heb zelf al een jaar 0f 10 konijntjes en al veel meegemaakt. Wat betreft de nagles knippen, dat doe ik zelf. Al hebben we nu sinds een jaar een jong konijntje die erg d'r 'wilde' haren kwijt wilt haha..dus denk dat dat wat moeilijker word..En ook goed opletten, met de tanden,dat is een veel komend probleem bij konijnen. Als konijnen een 'recht en goed' gebit heben hebben ze daar geen last van, maar anders moeten ze geslepen worden. Je merkt het vanzelf, meestal gaan ze knarsen en laten ze dr eten staan. Bij ons ene konijntje moesten we vorig jaar om de paar mnd terug.. en toen kreegt tie weer last van zn evenwicht..maar t gaat gelukkig nu goed en hij staat ook lekker binnen. Ene konijntje staat in de serre bij ons, daar is het een graad of 17. Ze kunnen mis wel buiten zu, maar vind het zelf zielig. En vooral nu met extreme kou, kunnen ze miss wel doodvriezen. Maar als je je konijntje binnen zet, dan pas naar buiten in het voorjaar. En ja, vooral veel hooi geven , dat liever meer als korreltjes. En op zn tijd wat groenvoer. En natuurlijk een knabbelstickje of wat lekkers op z'n tijd... en veel KROELEN! haha...
sorry heb alleen pagina 1 gelezen en me haren gaan al overeind staan! En konijn hou je het beste met 2 of meer!!!!! Lees even op google via diverse fora. Beste is een mannetje en 1 vrouwtje. Konijntjes die alleen leven worden min of meer 'mishandeld'. Onze Baloe is gecastereerd en lola is zijn vriendinnetje. Beste is om een konijn erbij te kopen van ongeveer dezelfde leeftijd. Je kan dit het beste doen bij zo'n opvang tehuis, dan kun je je eigen konijn meenemen om te zien of het klikt. Maar goed de kosten.... *Wij halen konijnen brokjes overal en nergens. Mijn voorkeur gaat uit naar een geperste korrel omdat ze anders nogal kieskeurig kunnen zijn. Ik heb van de week bij de boerenbond 15 kg konijnen/knaagdierenvoer {toevallig geen alles in 1 korrel} gekocht voor geloof 15 euro. Mja hier eten 1 cavia en 2 konijntjes ervan. *Verder water in een drinkflesje. *hooi kost iets van 2.50 voor 5kg {cranenbroek} en doen we ongeveer 1 maand mee} *bodembedekking: die van ons hebben 2 hokken en een ren 1 hok plassen en poepen ze echt nauwelijks en ligt dik gevuld en dit gaat er niet heel vaak uit. Andere hok is echt een toilet daar wordt iedere dag al het vieze eruit geschept. Buiten gebruik ik gewoon zaagsel kosten weet ik niet maar denk een euro of 5 per maand? binnen gebruik ik normaliter pallets plosplan a 9 euro per 3 weken {heb redelijk grote kooien} *nagelsknippen hoeft niet veel als ze ook op steen komen *groente kunnen ze eigenlijk alles eten OOK SLA e.d. alleen koolsoorten niet al te veel omdat dit gassen bevat waar nijntjes ziekjes van zouden kunnen worden. Tomaten vinden ze hier echt niks dus het is ook een beetje afhankelijk van het konijntje. Hier koop ik standaard wortels momenteel 50 cent voor 1 zak en dan kijk ik wat in de aanbieding is of bijvoorbeel de stronken van de bloemkool oid eten ze hier graag. uhm tja dat was het wel zo'n beetje
Hij heeft al wat losgelopen en vind dit Geweldig. Hij gaat dan op zijn achterpoten staan, kopje omhoog en snuffelen en dan Hub renne. Wel geinig dat we laminaat hebben en dat kent hij dus echt niet. Leek even op bambi op het ijs . Went wel snel heb ik het idee want rennen doet hij al een stuk voorzichtiger en ik de keuken gaat hij los (zeil). Bal vliegt hier ineens langs mijn oren en handdoek wordt door de kamer gesleept . Nu zit hij in zijn hokje met z,n vies knuffeltje dat in zijn oude hok zat. Wilde het weggooien maar hij is er zo fan van dat ik het maar heb gehouden . Hij wast het lijkt wel. Dacht dat konijntjes best saai waren maar wat een lol kun je beleven met z'n beestje. hij speelt, is dol op aandacht en klimt bij je op schoot en tikt dan met zijn kin tegen mijn arm alsof hij zegt heb jeuk .
Nagels knippen durf ik trouwens niet hoor. Deed dat ook nooit bij mijn. Zoek wel iemand die het durft. Dit konijn heeft ook veel haar op zijn poten en zie geen nagels eruit steken en heb al gehoort dat als je door een bepaald stuk van de nagel knipt dit erg veel pijn moet doen. hoe moeten trouwens de tanden staan? Zie vooral plaatjes van hoe het niet moet.
aah wat lief!! Leuk hoor! En zeker zijn konijntjes niet saai, je moet ze alleen de nodige aandacht geven, en net wat je zegt, dat laat tie wel merken dat tie wat wilt 'zeggen' haha