Onze eerste liep "pas" met 18 maanden, maar liep wel gelijk behoorlijk stabiel en heeft gelukkig ook nooit grote brokken gemaakt. Onze jongste is deze week begonnen met loslopen (10 mnd) en loopt zóóó eng en instabiel dat ik er met elke stap 10 grijze haren bij krijg bij wijze van spreke. Wat is de ervaring van moeders met vroege loslopers? Hebben jullie kindjes veel (ernstige) brokken gemaakt? En hoelang duurde deze enge fase? Ze loopt nu precies als een volwassene die stomdronken is. Wat ook heel eng is is dat ze heeft ontdekt dat je door te rennen soms je evenwicht net wat gemakkelijker kunt bewaren dan wanneer je langzamer gaat en als ze teveel wankelt ineens stukjes gaat rennen. Dit gaat uiteindelijk vaak fout, waardoor ze zich als het ware als een racket, met haar hoofdje naar voren, lanceert. Brrrrrr, ik vind het doodeng en zou haar het liefst in een tuigje stoppen tot ze fatsoelijk kan lopen.
Dit is ook mijn zorg. Mijn eerste twee liepen bij 15 maanden. Niet echt vlot, maar het ging gelijk goed. Eigenlijk amper ongelukken gehad. Mijn derde is nu bijna 9 maanden en begint nu al te lopen. Hij zit onder de blauwe plekken, heeft al bulten gehad, een bloedneus en een tand door de lip. Ik hou m'n hart vast!
dat bewijst maar weer eens, wat ML en ik altijd tegen elkaar zeggen... ouders van kleine kinderen moeten een ijzersterk hart hebben... Maar geen idee... volgens mij verschilt de fase "wiebelen en wankelen" ook per kindje? Mijn nichtje was een vroege loper, maar die heeft echt wel een twee maanden "gewiebeld" en bulten opgelopen, zeg maar. DL hier was ook een relatief vroege loper, maar die is eigenlijk nooit gevallen... Ik denk dat ze nog vroeger "los" was gaan lopen, als ze minder voorzichtig was geweest. Het duurde hier juist trouwens een tijdje voor ze ging rennen, gelukkig
Hmm dochter liep vanaf 9 maand en liep los op 11, maar eigenlijk nooit ongelukken hier. Wij hebben de salontafel wel weggezet, zodat ze vrije baan had in de living. Toen ze eerder al begon te klimmen was het erger, omdat ze echt geen gevaar zag. Komt wel goed
De oudste liep hier met 9,5 maand los, maar is eigenlijk geen brokkenpiloot geweest: liep ook meteen heel stabiel en hard. De middelste liep met 14 maanden los: ook meteen heel stabiel, maar wel veel voorzichtiger. De jongste daarentegen liep met 12 maanden los: ook heel stabiel en hard, maar toch een brokkenpiloot. Die is op de meeste vreemde manieren omgevallen etc. Verschilt in mijn beleving dus ook echt per kind.
Ligt een beetje aan hoe voorzichtig je kindje is. Beide liepen ze met 11 maanden los en de oudste viel veel. Zoveel dat ik zelfs kniebeschermertjes had gekocht haha De jongste was wat bedachtzamer en minder impulsief (is nu helemaal weg ), die viel veel minder.
zoon van een vriendinnetje van me liep rond 9 mnd. Heeft tot op heden geen grote brokken gemaakt (nu 1.5). ik moet zeggen dat ik hem nog steeds wat engig vind lopen als ik dat vergelijk met onze dochter (liep met 14mnd). Hij hupt meer ofzo.. beetje moeilijk te omschrijven
Hmmm, voor zover ik nu kan beoordelen is ze alles behalve voorzichtig. Nog steeds wordt ze boos als je haar bij de trap oppakt om haar naar beneden te tillen, omdat ze volgens mij denkt dat ze best lopend aan het handje de trap af kan . Ook probeert ze vaak van de glijbaan naar beneden te kruipen. Dus ik vrees dat dit niet echt pleit voor een ongeluk-vrije wankeltijd, helaas. Ik overweeg serieus om een helmpje voor haar te kopen- maar mn man zegt dat dit zielig is. Ik hoop maar dat haar spieren en evenwichtsgevoel snel beter worden, want als dit twee maanden duurt moet ik op zoek naar haarverf met hele goede grijsdekking... Gelukkig heb ik al het gros der meubels te pakken genomen met piepschuim .
Maar mijn dochter is ook niet voorzichtig hoor. Een echte waaghals, en ze rent vaker dan ze stapt. Maar zelfs toen op 11 maand wist ze al vrij snel dat ze haar handjes moest zetten als ze viel. Het gaat 'em een beetje om evenwicht, I guess.
Hier loopt hij nog niet los, maar kan klimmen en klauteren als een aap, zit ook onder de blauwe plekken en tand door de lip is hier ook al 2x gebeurd.
Mijn dochtertje liep met 13 maanden. Ze liep eigenlijk niet, ze rende alleen maar... 1 keer viel ze languit op d'r gezicht. Dat was het enige moment dat ik bijna een hartaanval kreeg. Dat was toen ze 15 maandjes was (zie foto) Ze zit nu nog steeds wel continu onder de blauwe plekken en schaafwondjes hoor. Er gaan hier heel wat tubes val- en stootgel doorheen
Leuk zulke kids.. Goed voor het moederhart: not! Onze jongste ging dus ook met 1,5 rennend van het glijbaantje in de achtertuin af. Mensen.. Dacht dat ik een hartverzakking kreeg. Meestal gaat het gelukkig goed, maar pfff...
@Nahla: Ah gossie, dat zielige neusje! Zo lastig dit je dit niet 100% kan voorkomen. Zolang het dan in ieder geval maar bij blauwe plekken en schaafwondjes blijft en het niet ernstiger wordt. @Abri: Oei, de glijbaan afrennen zou de mijne ook zo willen, maar dat zou heel verkeerd aflopen vrees ik. Fijn dat het bij jou meestal goed gaat. @Olifantje: Klimmen is soms bijna net zo erg. Onze dame begon met 8,5 maand met trappen klimmen, maar liet zich als ze het zat was zo achterover naar beneden vallen. Kennelijk is het besef van de consequentie van dit soort acties er gewoon nog niet. @Shakes: tot nu toe gebruikt ze inderdaad ook wel haar armpjes, maar ik ben zo bang dat ze net bij een hoek of muur ofzo rent en daar dan met haar hoofd tegenaan klapt. Maar goed, misschien (hopelijk!!!) zie ik wel gewoon teveel spoken.
Helaas is mijn dochter en stuntpiloot.. Liep los met 11 maanden maar valt met regelmaat omdat ze nooit loopt, ze rent werkelijk altijd. Vorige week een stukje rand afgebroken en snee in haar lip omdat ze in de supermarkt viel