Zelf in slaap vallen in bed; wiegen of niet?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Mave, 1 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mave

Mave Actief lid

23 mrt 2014
    162
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Overal lees en hoor ik dat je het beste je baby zelfstandig in slaap kan laten vallen in bed ipv slapend in bedje leggen. Met mijn partner verschil ik van mening: ik denk dat het dan ook beter is dat je je kindje niet wiegt (ze slaapt in de wandelwagen overdag), mijn partner rijdt de wagen zachtjes heen en weer tot ze slaapt. Ik doe het wel eventjes, maar niet tot ze slaapt, ik begin wat harder en doe het steeds zachter, max 5 à 10 minuten.

Weet iemand hoe het zit: 'mag' je je kindje zo wel helpen in slaap te vallen of moet het helemaal zelf? En zo ja, wat doe je dan als je kindje huilt (en het geen honger/schone luier etc nodig heeft)?

Groetjes, Mave

2. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Ik denk dat je moet doen wat goed voelt. Er zijn geen standaarden voor. Sommige kindjes hebben er wat hulp bij nodig zoals wiegen en bij andere kindjes gaat het vrij makkelijk.
    Denk dat het wel belangrijk is om positieve associaties te creëeren bij het slapen. Dus niet (te lang) laten huilen, kindje indien nodig een beetje helpen om in slaap te vallen enzo.

3. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier de eerste maanden in slaap gewandeld/gedragen.
    Met 3,5 mnd zelf in slaap leren vallen zonder te laten huilen.

Huilen is het enige communicatiemiddel van een baby. Troost/geborgenheid zoeken is net zo goed een levensbehoefte als eten.

4. Martine1983

Martine1983 Fanatiek lid

4 feb 2014
    1.568
    1
    0
    Drenthe
    Hier zijn geen vaste wetten voor hoor.
    Je kijkt naar wat jouw kindje nodig heeft. Ik heb mijn zoontje de eerste 8 maanden in slaap gewiegd (op de armen). Heb daar van iedereen, inclusief mijn man, constant kritiek op gekregen. Hij zou zo nooit zelfstandig leren slapen etc..
    Maar op een dag was het gewoon 'klaar', wilde mijn zoon ineens niet meer op de arm en het ging vrijwel vlekkeloos (wel stapsgewijs) over naar zelfstandig in slapen vallen in zijn bedje. Hoe onzeker ik vaak ook echt wel geweest ben, mijn zoon had dit echt nodig en dat is dan het enige wat er toe doet.

5. oumnouafel

oumnouafel Actief lid

24 okt 2014
    328
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ik had datook gedaam aan,borst in slaap of slaap wiegen

Resultaat kind wat niet in slaap,kon komen tot zeker 6 jaar zonder mij te moeten voelen

Bij de tweede em derde heb ik het ook niet meer gedaam gebeurde wel is maar niet zo vaak

Bij de vierde ben ik het ook niet van plan

Oudste is nu 7 maar nog moeilijke slaper moet altijd evem bij hem liggen terwijl andere zo slapen
    slapen

Maar je moet je gevoel gewoon volgen elk kind is anders

6. oumnouafel

oumnouafel Actief lid

24 okt 2014
    328
    1
    16
    NULL
    NULL
    Heb ze trouwens nooit zomaar laten huilen max 5 minuten

7. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.347
    17.258
    113
    E is nu 5 maanden en is denk ik 3x zonder mij in slaap gevallen ;) Ze valt eigenlijk altijd in slaap tijdens de bv. Bij de oudste 2 ook zo gedaan en ze slapen allebei prima zelf in vanaf dat ze geen avondvoeding meer krijgen :)

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Je "mag" doen wat je wilt, er komt geen politie als je je kindje wel of niet wiegt. Ik help nogsteeds mn kids vaak met in slaap vallen, het kost 's avonds even een uurtje tijd dat we boven zijn maar ik vind dat heel waardevol.

Huilen als je kindje geen honger heeft of vieze luier; ik vind "mama missen" ook een echte reden voor een kindje om te huilen.

9. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Natuurlijk mag dat ;).

Persoonlijk denk ik dat we veel te vlot verwachten dat kindjes "in slaap vallen en doorslapen", maar goed, dat terzijde.
    Ik denk dat je moet kijken naar wat voor jullie prettig is en het is ook oké toch, als jij 't weer anders doet, dan je partner?

Ik laat mijn kindje nooit huilen en zelfstandig in slaap vallen... is hier nog nooit gebeurd. In slaap vallen gebeurd aan de borst en soms in de draagdoek en daar voelen wij ons het beste bij:)

10. misa

misa Niet meer actief

Tja, als je kindje niet gaat slapen zonder wiegen, dan is slapen d,v wiegen beter toch? In de kinderopvang en nu als gastouder ben ik ook vele babys tegengekomen die niet zonder (een beetje) wiegen in slaap komen, maar het na verloop van tijd toch langzaamaan leren.

Slaapt je kindje goed in door maar kort te wiegen? Dan zou ik dat doen. En anders zou het een beetje los laten en er vanuit gaan dat slapen en tevreden zijn beter is dan gestrest en verplicht zelf in slaap moeten vallen. :)

Deel Deze Pagina