Al een aantal weken werd ik 16 uur pw ingepland ipv 24 uur die ik op contract heb staan. Ineens komt mijn manager vandaag en zegt dat ik niet genoeg vakantieuren heb voor a.s. vakantie van 8 juli. Omdat ik hem onmogelijke roosteropties gaf heeft die mij zo weinig ingepland en dus vakantieuren hiervoor gebruikt. Hier ben ik het niet mee eens er was prima met mij te plannen. Iemand enig idee wat ik hiermee kan en of dit mag?
Jij moet aangeven bij te weinig ingeroosterde uren dat je je contract uren wil werken en zo bereidheid tonen. Zolang je dat doet is het verder de baas zijn pakkie aan en mag het niet van je vakantie-uren af gaan. Zolang jij je wil maar laat zien en aangeeft dat je wil gaan werken. Laat je het er bij zitten dan is het je eigen verantwoording. Ow en vooral op papier ook zetten, mailen bijv dat je je uren wilt werken en de mogelijkheden aangeeft. Ik heb zelf ook helaas een geschil met mijn werkgever, maar die ligt nog wat moeilijker omdat wij zelf de uren inroosteren en plannen en er periodes zijn dat er niet genoeg werk is.
Heb je niks gezegd toen je opeen minder uren werd ingeroosterd? Want hij mag jou niet niet inroosteren zonder jou toestemming. Als er geen plek voor je is moet er iig een ander aanbod zijn (bijvoorbeeld andere vestiging of werkzaamheden vanuit huis). Je vakantie uren worden alleen gebruikt als jij zelf vrij aan vraagt en dit moet hij dan kunnen bewijzen...
heb je niet gelijk de eerste keer aan de bel getrokken, kijk jij kan vinden dat je prima planbaar bent, maar voor je manager die met meer mensen rekening moet houden is het wellicht toch niet zo handig. Als je nooit aan de bel getrokken hebt is dat niet zo handig, Ik zou zeggen dan haal ik die uren wel later in.
Ik kan inderdaad gewoon 4 dagen extra werken, maar ik werk al meer dan 40 uur (heb ook een eigen bedrijf) dus extra dagen breken snel op Ik heb het nooit in de gaten gehad, tot mijn manager dus ineens zegt hoe wil jij op vakantie gaan 8 juli.
Jawel heb gevraagd waarom ik maar 16 uur werd ingepland, en hij keek een beetje raar en ging ermee bezig (dit was inmiddels 5 weken geleden.) Maar nooit bedacht dat dit van mn eigen uren zou gaan natuurlijk.
Dit vind ik wel heel naief, je merkt toch wel of je 16 of 24 uur werkt. tja en je bent dus niet zo flexibel begrijp ik ivm eigen werk, tja ik vind het dan wel een beetje dom dat je niet eerder wat gezegd heb.
Dat jij een eigen bedrijf hebt dat is niet het probleem van je baas. Wat is je beschikbaarheid dan en wat voor soort diensten moet je draaien?
Het risico van te weinig uren inroosteren ligt volgens de wetgeving volledig bij de werkgever. Er zijn uitspraken geweest van de rechter die, voor zover ik ze ken, allemaal de werknemer in het gelijk hebben gesteld. Aftrekken van vakantieuren mag dus niet. Tenzij....het expliciet in je contract of cao opgenomen is zoals in de horeca in elk geval in het verleden het geval was (ken de huidige cao niet). Maar in principe moet je dus zelfs je normale loon krijgen wanneer je niet alle uren werkt doordat de werkgever je niet inplant zoals afgesproken in het contract.
Hoho mn eigen bedrijf is zo flexibel als ik zelf wil En heeft dus niks met mn beschikbaarheid te maken.
Ik ga het eens verder uitzoeken en even de FNV bellen Ik kreeg trouwens wel gewoon uitbetaald omdat hij er vakantieuren voor in de plaats had gezet.
Ik zou het zeker uitzoeken. Als in je cao niets opgenomen is, heb je een hele grote kans dat je gewoon in je recht staat. Ook omdat hij niet vooraf heeft aangegeven dat hij het van je vakantieuren zou aftrekken, acht ik de kans heel klein dat hij dit mag.
Is het niet zo dat zoals bij mij man gaat .. Mijn man is soms ook meer vrij dat hij uren heeft .. Hij komt dan in de - maar haalt dat gewoon in door bijvoorbeeld een uur langer te blijven op zijn werk .. Zijn manager zeurt er nooit over .. En vind het niet erg dat hij in de - komt.. Als hij het maar in haalt ., hoe maakt niet uit .. Als het mast gebeurt ...
Dan is dit gewoonlijk opgenomen in contract dan wel cao. En dan heb je het dus over minuren die geregistreerd worden en niet opeens uren die halverwege het jaar van je vakantieuren worden afgetrokken.
Als er niet voldoende diensten zijn dan is het inderdaad het probleem van de werkgever. Maar nu is er een verschil van inzicht over de beschikbaarheid van ts en dan kan je niet klakkeloos zeggen dat het niet het probleem van ts is. Jij had beter moeten opletten en je werkgever had het duidelijker aan moeten geven. Ik ben planner geweest en soms stelden mensen eisen die echt niet konden en dan was het een hele klus om dat uit te leggen
Dit is waar, sommige medewerkers hebben een ander idee van 'flexibel zijn'. Maar dan nog mag het NOOIT verrekend worden met je vakantie-uren, zonder toestemming van de werknemer. Staat namelijk gewoon in de wet. Hij moet jou contracturen inplannen, en jij moet ze werken. Wil je niet werken... dan is het inderdaad jouw probleem. Roostert hij je niet in? Dan is het zijn probleem.
Klopt Betsy,. wij roosteren natuurlijk geen vakantie uren in maar als je zag hoeveel min uren er soms waren. Ook mensen die we dan genoeg inroosteren en dan gaven ze 2 diensten weg om aan het eind van het kwartaal bij mij te klagen dat ik ze te weinig uren had gegeven. Wij sloegen de roosters met tellingen bijna wekelijks op om aan te tonen wat er gebeurde...
Haha kan ik me helemaal voorstellen.. sommige medewerkers maken er echt een potje van.. Ja maar dan moet ik naar de kapper, en dan moet ik naar de tandarts, en dan moet de jongste naar zwemles, en op die dag heb ik geen oppas, en op zaterdag moet ik altijd sporten, en dus eigenlijk kan ik alleen op woensdag...