In/uitgescheurd bevalling: pijn! Vooral bij plassen. Hulp

Discussie in 'De bevalling' gestart door Sabrinakenneth, 4 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sabrinakenneth

Sabrinakenneth Bekend lid

28 sep 2014
    565
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal

Op 29/12/16 ben ik natuurlijk bevallen van mijn tweede dochter.
    Ik had op 29/9/15 een keizersnede van mijn eerste dochter dus dit was nieuw voor mij. Ik was trots dat het zo lukte en eens 10 cm ging het super vlot!
    De vroedvrouwen bleven maar zeggen hoe vlot het wel niet ging voor een eerste vaginale bevalling en ook ik dacht "wauw is het dat?"

Lore is geboren met 50cm en 3,385kg.

Tot de gynaecoloog die overigens net telaat binnen kwam (zo vlot ging het) bezorgd keek en begon te hechten.. iets wat ik raar vond want ik had nix gevoeld...
    Nu dat naaien voelde ik me wel!

Ik zou inwendig gescheurd zijn, en gehecht (onderhuids? Volgens hun) met zelfverterende draad. Ik had de dag erna pijn!!!!! Ik moest ook twee zakken bloed bijkrijgen.
    Ik bibberde van de pijn als ik naar het toilet moest gaan, ondanks het spoelen.

Op de voorlaatste dag haalde de vroedvrouw 1 draadje weg en dat voelde zoveel beter. Toen ik ook vroeg de andere kant weg te halen zei ze dat ze geen draadjes kon zien aan die kant.
    Inmiddels ben ik thuis.. en de andere kant blijft erg pijn doen bij het plassen.
    Ik kan zelf ook.niet meteen draadjes.zien.. maar plassen is en blijft een hel.

Ik heb al:
    - ijs inlegkruisjes gebruikt
    - kamillosan creme ( wat redelijk tegen branderig gevoel helpt)
    - niet prikkende spray dat een film zou leggen ( helpt nix!)
    - blauwe plek creme voor de buitenkant
    - plas zoveel mogelijk in de douche
    - vervang veel en vaak inlegkruisje en gebruik.soms gewoon washandje omdat dit beter zou ademen volgens de vroedvrouw

Nu heb ik net een goede portie inotyol creme gesmeerd.. in de hoop dat dit helpt..

Ik kan pas binnen 6 weken terug naar mijn gyn.

Nog mensen die gouden tips hebben?
    Want ik.begin mijn keizersnede te missen.

Soms heb ik echt het gevoel komt dit.ooit.nog.goed??

2. Bureau

Bureau Bekend lid

3 jul 2014
    901
    41
    28
    Maar wàt doet er precies pijn? Prikt het oid?

3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Het is nog net geen week geleden, ik denk dat het dan nog even afwachten is. Ik plaste altijd spoelend op de wc, met bv een flesje lauw water. Vanaf mijn wc kan ik bij de douchekop van het bad, daarmee kon ik ook makkelijk spoelen tijdens het plassen.

4. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik vind het nog niet heel verontrustend klinken. Ik ben bij m'n zoontje ook flink uitgescheurd en ook nog een knip gehad, een hele rits hechtingen, zowel inwendig als uitwendig. Inderdaad als ze onderhuids hechten kan je ze niet altijd zien.
    Plassen was hier ook vervelend, ik spoelde altijd tijdens het plassen en probeerde zoveel mogelijk onder de douche te plassen. Douchte standaard 's morgens en 's avonds en soms ook nog 's middags na het slapen.
    Verder als ik 's middags ging rusten dan ging ik zonder onderbroek in bed liggen, gewoon op een matje en/of handdoek, zodat de boel even kon luchten.
    Heb hier helaas toch een schimmelinfectie gekregen na 1 week. Dit is vooral flinke jeuk wat je dan hebt en inderdaad als je daar langs plast dan prikt het heel erg.
    Verder kan het zijn dat de hechtingen nu wat trekken, doordat het van onderen is opgezet. Als de hechtingen al een weekje zitten kan je vragen of de verloskundige er wat kan verwijderen.
    Is bij mij ook gedaan en dat gaf veel verlichting!

5. Sabrinakenneth

28 sep 2014
    565
    0
    16
    NULL
    NULL
    Er is een plek aan de binnenkant van mijn binnenste schaamlippen aan de rechterkant wat dan enorm brand. En met branden bedoel ik zo hard dat ik huil en met mn hoofd tegen de muur sta te bonken om het te verdragen...

Plassen en spoelen op wc lukt niet, ligt te diep.

Plassen in de douche met omhoog sproeien gaat 50% redelijk en 50% met evenveel pijn/branderige.steken.

Ik zie op dat plekje.een lijntje.maar voel geen draadjes...

De inotyol heeft niet geholpen.. moest weer zo huilen dat mijn man morgen met me terug naar het ziekenhuis wilt voor controle.

10 minuten na het plassen voel ik niets meer branden enkel druk en algemeen pijn.

Ik voel het niet verergeren maar ook niet minderen. Morgen is het 1 week geleden.

Ik probeer ook veel water te drinken, maar ik krijg er nog erg veel gasvorming van ( had ik bij lijn eerst zw. Ook wegens darmen die nog in de plooi moeten vallen).

En heb ook nog last van aambeien erbij...

Kan amper van mijn dochter genieten en sta continue op huilen, mijn tweede dochter is met 4 kiezen tegelijk bezig.

Pff ( klaag modus uit)

@olifantje: ja linkd had ze een draadje kunnen verwijderen. Nu zit al de pijn rechts, maar daar vond ze geen zei ze...

Ik hoop nu de.zwelling minder is dat ze wel kan zien?

6. Dizzy

Dizzy Fanatiek lid

23 apr 2008
    2.758
    1
    36
    Ik heb ook echt lang last gehad van de hechtingen. Wat wel hielp; in de douche plassen zodat je meteen alles kunt spoelen, vaak je verband wisselen, probeer iedere dag een tijdje alles te laten luchten. Ik zou zelf op dit moment nog niet met allemaal crèmes gaan smeren. Geef het sowieso 3 weken de tijd om te genezen. Blijf in de gaten houden dat het niet gaat ontsteken.

7. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ja, laat ze er maar even naar kijken dan, ik ben tussendoor ook nog 2 of 3 keer bij de gynaecoloog geweest vanwege bijkomende problemen.
    Zou misschien kunnen dat er nog een (oppervlakkig) schaafwondje o.i.d. zit waar je inderdaad misschien met spoelen niet bij kan. Urine dat er langs loopt dat prikt inderdaad flink dan.
    Hier overigens gehad dat na het verwijderen van de hechtingen de wond is gaan wijken en daar ging weer wild vlees overheen groeien, ook flink wat pijn aan gehad, maar dat kan denk ik nu bij jou nog niet aan de orde zijn.
    Maar zou er dan toch even een arts naar laten kijken i.p.v. zelf met allerlei middeltjes aan de slag te gaan, wellicht is er toch iets ontstoken. En breng anders voor de zekerheid even je urine naar de huisarts om te laten controleren op blaasontsteking.
    Sterkte!

8. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Klinkt idd als een oppervlakkig schaafwondje. Bij de eerste ben ik ingeknipt en had uitwendige en inwendige hechtingen, hier heb ik toch echt wel 3 weken goed last van gehad. Bij de 2de zonder kleerscheuren, maar 1 klein oppervlakkig schaafwondje, maar man wat een pijn. Echt, geef me veel liever een reeks hechtingen 😅

9. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Ik koos er daarom voor te plassen onder de douche, dan kon de douchekop er zachtjes over heen laten stromen en plassen tegelijk.

Wel meer werk omdat je je kleding van onder steeds uit moet maar mij was het de moeite waard, heb er drie weken last van gehad.

10. Ivy1979

Ivy1979 Bekend lid

29 jan 2012
    749
    0
    0
    Noord-Holland
    Dat deed ik ook, eerste tijd gewoon plassen onder de douche. Het moeten gaan zitten was al een opgave. Staan werkt dan het beste.

11. Femke86

Femke86 Bekend lid

15 feb 2014
    590
    0
    16
    NULL
    NULL
    Herkenbaar, ik ben er net vanaf.
    Zal een schaafwondje zijn. Spoelen helpt dan niet.
    Nouja, wel meer dan niet spoelen...
    Bij mij ging het na 1-2 weken beter, voelde er daarna niks meer van.
    Komt echt goed! Is nu even flink afzien.
    Ik heb op aanraden van de vk en kraam elke keer na het plassen en spoelen een gaasverbandje met vaseline of calendulan (voor schaafwonden) erop gedaan.
    Dat hielp bij mij enorm.

12. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Wassen met Badedas! Kan niks kwaad en je super verzachtend

13. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Ik heb alleen ervaring met hechtingen na een knip, en die is niet leuk. Wat ik deed tegen de pijn is 3x op een dag 10min spoelen met de douchekop en 2x per dag weken in een bad met soda erin.
    Mijn zoontje is nu ruim 20 maanden en tot enkele weken geleden er nog voor bij de gyn geweest, dus verder kan ik je niet helpen helaas. Sterkte! Overigens is het bij jou nog zo kort geleden, dat je het denk ik ook wat meer tijd miet geven om te kunnen helen...

14. zasu

zasu Fanatiek lid

5 mei 2015
    1.486
    1
    36
    Hier ondanks dat ik 3x zonder kleerscheuren bevallen ben ook zeker een tijd niet comfortabel kunnen plassen!

Ik plaste en liet tegelijk een fles water eroverheen lopen ik hing dan wel half achterover op het toilet maar het hielp wel het prikken te verminderen en dan afdeppen dus niet vegen!
    Tijdens het middag dutje lag ik ook gewoon bloot op een matje lekker laten luchten die boel!

En stop met van alles smeren hierdoor ademt je huid niet meer het enige wat je misschien kunt proberen is bephanten net als voor kapotte baby billen zal dit misschien iets verlichten?!

Het is nog maar een week geleden meid gun het even de tijd

15. Sabrinakenneth

28 sep 2014
    565
    0
    16
    NULL
    NULL
    Merci voor alle tips.
    Ik ben op.controle geweest. Het zag er goed uit volgens hun, geen draadjes maar inderdaad.wel.een grote schaafwonde.

(Schaafwonde? Hoe loop je zo iets op? Wrijving was er toch niet?)

Nu hoop ik dat mijn darmen ook in orde geraken. Sinds gisterenavond een " ik moet naar de grote wc aanval gehad".. en sindsdien erg veel.buikpijn.alsof.ik zwarz buikgriep heb gehad

16. cupcake85

cupcake85 Actief lid

16 jul 2011
    457
    0
    16
    Zuid-Holland
    Ik heb ook ruim 2 weken (misschien wel 3, dat weet ik niet meer zo goed) last gehad van de hechtingen en schaafwondjes.

Die schaafwondjes ontstaan inderdaad niet door wrijving. Je moet ze meer zien als oppervlakkige scheurtjes in de huid. Die zijn niet te hechten en voelen dan gewoon aan als schaafwondjes.

17. Noorie

Noorie Niet meer actief

Ik was flink uitgescheurd, schaafwondjes en hechtingen maar ik ben eigenlijk direct normaal gaan plassen, zonder te spoelen.
    Eerste dag was echt rot maar daarna snel geen pijn meer.. was ff door een zure appel heen bijten, en of het goed is geen idee 🙄

18. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Gaat het inmiddels al wat beter?
    Ik had ook 2 hechtingen naar de achterkant toe, en 2 bij mn binnenste schaamlippen ivm "schaafwondjes", wat idd geen schaafwondjes zijn maar wat zo genoemd wordt omdat t heel oppervlakkig is. De achterste hechtingen totaal geen last van gehad, die "schaafwondjes" hebben idd heel erg gebrand elke keer met het plassen tot een paar minuten erna, ondanks spoelen. Heeft hier een dikke week geduurd, daarna werd het minder pijnlijk dus hoop dat t inmiddels beter gaat bij jou.
    Even doorbijten, en zou idd niet allemaal smeerseltjes gebruiken, je vagina is zo goed doorbloed dat het allemaal snel geneest, smeren kan dat alleen maar vertragen.
    Ook geen always maandverband of zo gebruiken, maar ademende varianten zoals Kotex (hebben ze bij kruidvat en albert heijn)).

Gefeliciteerd nog en geniet van de kleine!

19. PollyBaby86

PollyBaby86 Bekend lid

15 jul 2013
    510
    37
    28
    Ik heb veel baat gehad bij het slikken van Arnica tabletten. Gedaan vanaf de dag van de bevalling. Dit helpt om de zwelling te verminderen, maar ook het herstel te bespoedigen!

20. Meissie1001

Meissie1001 Fanatiek lid

6 aug 2013
    1.880
    358
    83
    Vrouw
    Reizen, fotografie
    Breda
    Oh meid klinkt als mijn eerste bevalling.
    2 knippen omdat ze niet kwam na 2u persen.
    Ik kreeg een ontsteking aan de knip. Zo erg dat de bult hard werd en ik stond te trillen van de pijn tegen de keuken aan na 10 dagen. Eindelijk de dokter laten komen en bij de gezondheidswinkel druppels gehaald om zwelling te laten afnemen.
    Dit werkte eindelijk en na 3 weken werd t minder. Maar ja de eerste 6 weken waren hel bij me want had een analyse verzakking van 't persen, zat vol met aambeien en die deden nog meeste zeer en heb mijn stuitje gekneusd door t persen.... ik vind het een hel en een kwelling. Liep na 6 weken bij de gynaecoloog en moest bij andere arts naar de aambeien laten kijken. Tot 3 maanden erna niet goed kunnen zitten door stuitje en de erste weken na bevalling waren een roes want nog nooit zoveel pijn gehad. De bevalling viel in t niet.
    Dit herken ik dus helemaal. Het is een hel want genieten js er dan niet bij.
    Ik kan paar dingen adviseren; die druppels gebruiken voor afdrijven ontsteking en ik had ook pilletjes die zelfde deden, lag bloot in bed en hield t gewoon schoon. De dagen dat ik echt rust nam verbeterde het. Dus advies js echt even rust nemen en in bed kruipen. Hoe vervelend ook!

Kus

Deel Deze Pagina