waar ben jij moeilijk/makkelijk in bij je kind?

Discussie in 'De lounge' gestart door zilvervosje, 4 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. giraf

giraf Niet meer actief

Ik ben makkelijk in rotzooi laten maken, verfen, kleien, lijmen alles kan en mag, maar het moet wel opgeruimd worden voordat ze aan iets anders begint.

Ik ben heel moeilijk in het loslaten, ergens laten spelen, zomaar logeren. Ik geef ze nooit zomaar 'mee' met opa's, oma's, tante/oom
    Ze is nu nog te klein om het zelf aan te geven dat ze ergens wilt spelen of logeren, maar zodra ze het zelf kan aangeven heb ik er geen probleem mee.

Ik ben heel erg van de RRR, wijk daar ook eigenlijk nooit vanaf, dit tot groot ongenoegen van familie, die vinden dat wij verschrikkelijk moeilijk doen ;)

Driftbuien in de supermarkt mogen van mij altijd, doe ik gewoon gezellig mee :D:D

2. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Herkenbaar!

Wij krijgen nu al te horen dat voor we ons zoontje hadden altijd laat op verjaardagen bleven en nu op tijd weg gaan. Word daar soms wel een beetje chagrijnig van:)

3. Dana

Dana Niet meer actief

Ik doe eigenlijk niet ergens specifiek heel moeilijk over tenzij ik zie dat mijn dochter grenzen overgaat, ik ben wel heel duidelijk in grenzen stellen, tot hier en niet verder en dan is er bij mij ook geen discussie mogelijk.

Ik ben wel moeilijk in het "aan anderen overlaten van mijn kinderen". Dat is echt een vertrouwenskwestie trouwens, zodra ik zie dat het een tijdje goed gaat (bv bij gastouder) wordt ik er wel steeds makkelijker in.

4. cc93

cc93 Bekend lid

10 okt 2010
    996
    2
    18
    #24 cc93, 4 apr 2012
    Laatst bewerkt: 4 apr 2012
    Makkelijk: de wereld ontdekken. Ben niet zo snel bang dat er iets fout gaat of dat ze vies wordt. Trouwens nooit gedacht van mezelf, als ik andere kinderen zag die bijv ergens op willen klimmen was ik altijd panisch. Maar bij mijn eigen dochter is dat niet. Wel apart nu ik erover nadenk :(.

Moeilijk: met eten. Heb een schema met brood/fruit/avondeten en wijk daar niet vanaf. Een extraatje mag best, ook iets lekkers zoals een lange vinger. Maar let er wel erg op dat het niet teveel wordt. Ik wil ook niet dat ze twee dagen hetzelfde avondeten krijgt. Verder wil ik niet dat er gedwongen wordt met eten. Wil ze niet, dan dring ik niet aan. Krijgt ze gewoon niks. Wil dat ze eten leuk blijft vinden en denk dat je met dwingen een afkeer ontwikkeld bij je kind. Geef haar dan trouwens wel een toetje want dat vind ik bij de maaltijd horen.

Voorheen hield ik ook van regelmaat, maar dat was vooral omdat noa dat heel hard nodig had. Nu ze wat groter is, merk ik dat het niet meer uitmaakt als we afwijken van een vast dagritme. Is ook wel fijn:)

5. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Ik ben gemakkelijk in veel dingen. De dames moeten dan wel wat eten van wat er op hun bord ligt maar zoontje van 2 eet niet als ie niet wil. Een toetje komt altijd op tafel. Er mag overal mee gespeeld worden en ja de hele huiskamer ligt eronder. De speelkamer is een bende door de dames. Deze moeten ze wel zelf opruimen. Meneer ook maar daar helpen zijn zussen bij. Ik sleep alle kinderen overal mee naartoe, resultaat: vaak laat naar bed. Ze mogen zelf weten waar ze het zakgeld aan besteden. Er zijn geen vaste etenstijden kan gerust een uur eerder of later zijn. Bedtijden zijn wel redelijk vast, kan ook wel een half uur afwijken. Verder zelf maar zorgen dat je op tijd op school bent en je eten./drinken bij je hebt en je toetsen hebt geleerd. Ik bemoei me daar niet mee. Ik vind het wel belangrijk dat ze beleefd zijn en interesse in anderen tonen en vragen of ze wat voor anderen kunnen doen. Ik ben ook streng in ons geloof, dat gaat voor alles.

6. sm1

sm1 Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.889
    115
    63
    Ik heb respect voor mijn kinderen, luister echt naar ze en laat ze hun ding doen.

Ik ben niet streng met eten, wel aan tafel zitten.
    Maar hoeveelheden of perse MOETEN proberen hoeft niet.
    Geen honger is niet erg. Tussendoortjes ben ik niet streng in ze mogen altijd drinken,fruit of brood tussendoor. Ze eten trouwens goed anders zou ik misschien strenger zijn.

Slapen doen ze in hun eigen bed, maar s´nachts of vroeg in de ochtend komt meestal de jongste van 2 en een half nog bij ons liggen (op de grond) Meestal gaan ze rond 20.30 naar bed de oudste slaapt meteen de jongste komt dan nog een kwartiertje eruit en bij ons zitten.

En het resultaat, ik hoor juist van iedereen dat mijn kinderen zo lief, sociaal en netjes opgevoed zijn. Zowel van schoonfamilie krijg ik dat te horen en ook van mijn eigen familie of van school, dus het zal wel goed zijn.

7. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Moeilijk/streng als het gaat om normale gedragsregels inderdaad, zoals een hoop hier ;) Dat omvat bij mij: reageren als iemand tegen je praat, alsjeblieft en dankjewel zeggen, niet zomaar dingen op de grond gooien in de veronderstelling dat een ander het wel opruimt, hallo en dag zeggen bij visite (hier of bij anderen), vragen of je met een ander z'n speelgoed mag spelen, etc. Hier ben ik echt een draak in, maar dat komt doordat ik het echt heel erg belangrijk vind dat hij later in zijn leven met goed fatsoen ergens binnen kan komen en een goede indruk maakt (ook wel handig voor een eventuele carrière ooit).

Verder ben ik wel makkelijk. Hij mag de wereld ontdekken en bijna overal wel kijken/aanzitten, maar hij weet wel dat hij moet luisteren als we een keer zeggen dat hij ergens af moet blijven. Ik moet wel zeggen dat we vrij makkelijk kunnen zijn doordat Sil 80% van de tijd gewoon goed luistert. Of dat mazzel is (makkelijk karakter) of gewoon goed gedrild weet ik niet, maar tis wel fijn :D

8. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

die 3r herken ik ook niet alleen van fam maar ook van vrienden.. ik kon me er in het begin erg druk om maken.. maar denk nu respecteer mijn opvoeding ik die van jullie.. gelukkig zijn mijn echte vriendinnen precies hetzelfde als mij dus daar geen gemiep meer over..

idem met slapen en weg brengen :)

9. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik ben denk ik wel streng. alstans ik ben duidelijk

hij moet zijn bord leeg eten (uitzondering bij ziekte)
    hij moet dankjewel zeggen
    hij moet vragen als hij iets wil pakken
    hij moet op bed slapen niet spelen
    hij moet overal afblijven als het niet van hem is,ik heb ook nooit iets weg gezet ik ben van mening dat ze hebben te weten dat ze er af moeten blijven.
    hij moet bij ons blijven als we ergens zijn
    en eerlijk zijn vind ik heel erg belangrijk

verder ben ik makkelijk hij mag van mij spelen en gek doen als hij dat wil maar alles wel als het kan

10. giraf

giraf Niet meer actief

Ik ben blij te lezen dat er hier meerdere commentaar krijgen op de RRR voor hun kinderen door familie/vrienden ;):D

11. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Ik ben makkelijk in:
    Dieren aaien, spelen op de grond (mits heel vies), vies worden, eten en drinken (geen honger prima dan eet je niet), rommel etc

Ik ben moeilijker met:
    Eten en drinken (gezond, niet teveel suiker, niet teveel rotzooi), lichamelijke ontwikkeling (niet in van die loopautotjes op jonge leeftijd, verkeerde draagzak/doek, te vroeg staan etc), slapen (ik laat mijn kind niet huilen (ga gerust 10x heen en weer als het nodig is), honden die in mijn zoons gezicht likken (dan vooral in de mond GRIEZEL!!), opvoeding (netjes gedragen, bij me blijven, stimuleren om dingen te leren/doen, bepaalde opvoedmethode etc)

12. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Ik ben streng in eten!
    Ik heb soms het idee dat dit niet helemaal gesnapt wordt door mijn omgeving.
    Ik vind het bijvoorbeeld onzin om hapjes slagroom te geven, chocoladepasta op brood, lange vingers als koekje, een softijsje tussendoor en een snoepje bij de supermarkt.
    Hij krijgt hier nu wel af en toe wat maar ik vind het fijner om dat zelf te doen zodat ik ook de grens kan bepalen. Zo had ik het weekend zelf appeltaart gemaakt. Kleine kreeg toen ook een klein puntje wat bijna alleen bestond uit appels. Straks bij warm weer een ijsje? Hij zal van mij heus wel een likje krijgen maar bij een ander zie ik hem rustig een heel kindersoftijsje weg tikken...
    Hij krijgt thuis ook niet dagelijks sap maar vooral thee en water.

Ook moeilijk wat betreft logeren. Hij heeft hier eigenlijk nog nooit bij iemand gelogeerd. Als dat gebeurde sliepen wij daar ook. Dan hebben man ik bijvoorbeeld iets in mijn geboorteplaats en passen mijn ouders die avond op. Leggen zij hem op bed maar dan slapen wij daar ook. Ik vind het, nog, niet nodig om hem ergens te laten slapen zonder reden. Niet op deze leeftijd iig. Hoewel dat nu al wel iets minder wordt hoor maar een half jaar geleden moest ik er echt nog niet aan denken. Is natuurlijk anders al man en ik samen wat hebben maar dan is er dus ook een reden voor! ;)
    Uiteraard komt daar straks ook taalgebruik, beleefdheid en respect bij maar daar is hij nu nog te klein voor.

Waar ik makkelijk in ben zijn speelgoed is van hem en mag hij altijd mee spelen.
    Zijn tussendoortje hoeft ie niet aan tafel te eten, alle vaste maaltijden wel.

Verder moet ik zeggen dat ik ook een héél makkelijk kind heb en nog niet echt te maken heb gehad met driftbuien oid. Zal vast allemaal nog wel komen.

13. Angellove90

Angellove90 Bekend lid

2 mrt 2011
    731
    0
    0
    Student Vastgoed & Makelaardij
    Noord-Brabant
    Van mezelf vind ik dat ik erg makkelijk ben met spelen, eten en logeren. Dat is allemaal geen probleem.

Maar met eten knoeien mag ze absoluut niet (krijg echt kriebels van kinderen die van top tot teen onder de hutspot zitten, maar dat ligt waarschijnlijk aan mij :D). Als ze niet kan slapen, wil ik altijd met alle liefde bij d'r komen zitten op haar kamertje. Dan streel ik zachtjes over haar hoofdje, maar ze mag niet bij ons in bed. Ook omdat ze er dan een apenkooi van maakt, maar ik vind ook dat ze in haar eigen bedje moet slapen.
    En als laatste de dingen die al eerder genoemd zijn, zoals normen en waarden naleven en respecteren. Ze is nu bijvoorbeeld nog te klein voor Dank u, en alstublieft. Maar ze weet wel goed dat ze zich moet gedragen, en anders op de strafplek moet of naar bed toe gaat.

14. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Ik ben erg makkelijk, er is hier geen regelmaat en niemand heeft er problemen mee. Ik vind het wel belangrijk dat ze beleefd zijn maar ga niet steigeren als ze een keer geen u zeggen. Vind dat eigenlijk een beetje achterhaald. Verder respect voor mens en milieu. Maar dat verloopt heel natuurlijk allemaal. Mensen om me heen vinden me altijd heel relaxt en geduldig terwijl ik het zelf wel mee vind vallen haha :)

15. Vagans

Vagans Niet meer actief

Ik ben vrij makkelijk met dingen zoals: troosten, eten, met de dieren aaien (of onder laten kussen door de honden) en ik ben erg makkelijk in het meenemen van dr.

moeilijker ben ik met: snoepen, kliederen

16. tulip

tulip Niet meer actief

Ik vind het altijd wel lollig als mensen zeggen: alles mag, maar binnen bepaalde grenzen, dan vraag ik mij altijd af wat voor grenzen.
    Bv bij een vriendin die zegt dat ook altijd, maar zoontje krijgt elke dag 5 lekkere tussendoortjes, vraagt als hij op visite is om meer en rijd gewoon door op de stoep als zijn moeder zegt dat hij moet wachten, in winkels trekt hij alles overhoop en is altijd kwijt:)
    Ik vraag mij altijd af welke grenzen iemand dan bedoelt;)

17. glimworm

glimworm Niet meer actief

ik ben nu nog niet echt moeilijk in de opvoeding. Collin is nog voor veel dingen te jong om het goed te begrijpen.
    Wat eten betreft ben ik wel strenger als manlief. Als Collin bv. een broodje krijgt probeer ik hem toch wel echt aan het eten te zetten en zoveel mogelijk naar binnen te werken. (Als hij echt niet wil, dan doen mijn truukjes daar ook niks tegen ;))

waar ik wel "moeilijk" in ben is hoe hij erbij loopt. ik ben geen fan van merkkleding, maar hij moet er gewoon goed/leuk uitzien. De delen van de outfit moeten bij elkaar passen. :) Vaak hebben we ook wel een pyamadag hoor, maar dan hoeven we de deur niet meer uit.

18. Ni84

Ni84 Fanatiek lid

6 dec 2011
    1.143
    1
    0
    Ambachtelijke huisvrouw
    omgeving arnhem
    Makkelijk met eten, spelen (wel zelf opruimen), logeren, bij vriendinnetjes spelen, vies worden, tv kijken, in de tuin/straat spelen. Oja, ook erg makkelijk met risicovolle stunts, als ze het zelf kan/durft mag ze het proberen, dus ook op het hoge klimrek.

Moeilijk met er doorheen praten, op je beurt wachten, netjes antwoord geven, niet zeuren om koek/snoep/kaas/worst. 1x vragen en nee is nee! En ze moet aan tafel blijven zitten tot iedereen klaar is met eten. Dan mag er wel gekletst/gezongen worden. Maar we blijven wel netjes zitten.

Dit is dan dus ook waarbij mijn (schoon-)ouders aan onze grenzen voorbij gaan. Ach ze mag toch al wel gaan spelen? En dat terwijl ze zelf dus niet vraagt of ze van tafel mag :s
    Echt gruwelijk irritant!

Ik krijg wel vaak te horen dat ze netjes en beleefd is en zo goed kan zeggen wat ze ergens van vind zonder ruzie te maken. Dat is ook iets waar ik erg veel op let. Niet: Ik wil nu dit of dat! Maar: mag ik misschien dit of dat?

19. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Hahaha.... volgens mij ligt de nadruk daar meer op "alles mag" dan "binnen bepaalde grenzen" :D

20. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Ik ben makkelijk met.....
    Spelen, rotzooi maken, knoeien, gewoon lekker kind zijn.

Ik ben moeilijker met.....
    * Ritme, je zal mijn kinderen bijv. niet om 20:00 uur in een restaurant zien zitten
    * Gezond eten en niet te veel snoepen
    * Luisteren naar papa en mama, beleefd zijn. Nou ja gewone normen en waarden dus.

Schoonzus en zwager geven hun kinderen een vrije opvoeding, in de ruimste zin van het woord, dus ik denk dat ik vooral 'streng' ben met bovenstaande dingen omdat ik zie hoe het absoluut niet moet in mijn ogen.... (oma slaan is bijv. Normaal en daar wordt niets van gezegd)

En jij ook ik krijg regelmatig commentaal op RRR :(

Deel Deze Pagina