waar ben jij moeilijk/makkelijk in bij je kind?

Discussie in 'De lounge' gestart door zilvervosje, 4 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Klinkt als mijzelf ;)

Verder mogen ze van mij 1x per dag een snoepje als de jongste in de middag uit bed komt. En dat is maar 4x per week thuis. De andere 3 dagen zijn ze op het kdv of BSO.
    Verder ook dus geen zoetigheid voor de middag.

Ik vind het verder niet nodig dat ze mijn meubels als klim attributen gebruiken, het is in huis geen speeltuin.

Verder ben ik redelijk makkelijk met eten, maar goed daar klagen ze ook beide niet zo vaak over, dus als ze een dag minder eten tja dan is dat zo. Ik ben wel wisselend over het eten van een toetje dan nog erna als ze niet veel gegeten hebben.

2. hardloper

hardloper Niet meer actief

ik ben denk ik makkelijk. (mijn dochter mopperde laatst nog dat alle kinderen zich hier zo thuis voelen;)) maar ik vind respect wel belangrijk. ben er niet streng in, maar ze hebben gewoon wel respect voor iedereen dus ergens gaat dat wel goed:)

3. Melanina

Melanina VIP lid

20 mei 2008
    9.070
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Spijkenisse: Eindelijk na 13 rondes zwanger !!!!
    eten ben ik mega makkelijk in ik ben vegetarisch maar leg mijn dochter het niet op dus soms eet ze vegetarisch en soms niet. Kan ze later zelf beslissen wat ze wilt.
    Ook eet ze prima eet ze niet ook goed.
    Op verjaardagen mag ze snoepen en doen wat ze wilt.
    Ben ik echt niet moeilijk in thuis ben ik ook niet streng met snoepen soms vraagt ze er dagen niet naar en soms een paar per dag.
    Zolang ze goed eet maak ik me niet druk,

Slapen doet ze nu pas in dr eigen bed.

Ik ben met tijden echt streng heb wel me regeltjes wat wel en niet mag maar ben ook heel makkelijk met andere dingen.

4. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    de moeders van de kindjes die ik gemiddeld tegen kom, zitten niet op dit forum zo te lezen....
    allemaal respect tonen. beleefd zijn, netjes vragen, komt helemaal goed met de volgende generatie :cool:

al denk ik dat de mama´s die niks geven om normen, waarden en fatsoen dit hier ook niet komen vertellen....

5. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Wij zijn erg makkelijk met bv bedtijd en ritme/regelmaat in het algemeen (zeker als ik het vergelijk met verhalen van dit forum..). Als we gezellig aan het keutelen zijn 's avonds dan ligt onze dochter gerust een keer op 21 uur in bed. En de volgende dag weer om half 8. Ook qua eten enzo hebben we niet zo'n regelmaat (wel 3x per dag de hoofdmaaltijden). Ook sjouwen we haar overal mee naar toe en blijft ze regelmatig ergens logeren (opa's/oma's). Ze heeft dit altijd prima gevonden..

We zijn wat strenger met eten/tafelmanieren. Niet zozeer dat ze haar bord moet leegeten, maar ze moet wel aan tafel blijven tot iedereen klaar is, ze krijgt alleen water/melk bij het eten en ze moet alles proeven.
    Verder vinden we fatsoensnormen belangrijk, maar daar zijn we volgens mij niet strenger in dan anderen in onze omgeving.

6. juenco

juenco Fanatiek lid

14 nov 2008
    2.364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    Makkelijk met eten, ze krijgt heus chipjes, chocola en ijs. Ze is niet te dik (zeker niet) en eet daarnaast echt gezond (groente, fruit)

Moelijk met het achterlaten of overlaten bij/aan andere mensen. Ik vertrouw niet snel iemand (KDV gaat ze wel naartoe hoor)

7. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Ik ben denk ik wel een makkelijke. Ze kan veel maken en breken zolang ze maar eerlijk is (dat is nu nog niet aan de orde uiteraard).

Beleefdheid vind ik wel héél belangrijk. Heb echt een hekel aan kinderen die geen manieren hebben, hoewel die kinderen daar zelf natuurlijk ook niks aan kunnen doen.
    Ook aan tafel eten vind ik heel belangrijk. Gezellig met het gezin en zonder TV! Ook met snoepen ben ik niet zo moeilijk. Zolang ze verder gewoon goed eet, heb ik er geen problemen mee dat ze snoept (en ze is echt alles behalve dik).

8. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Makkelijk:

Ik ben een mama waarbij veel mag. Maar wel met regels.

Bijv:

Spelen, knutselen, buitenspelen, koekjes bakken, sminken, verkleden. Mits alles weer netjes wordt opgeruimd. Eerst opruimen voordat we wat anders doen.

Eten: Esmee eet nog steeds slecht korstjes dus 1 boterham met en 1 zonder kostjes. Verder mag ze best tussen door een koekje/ snoepje. Mits ze haar portie fruit op eet.

avondeten is drama. We werken nu met een sticker systheem. Eet ze goed ( overal minimaal 3 hapjes van of meer ) dan mag ze een sticker pakken, krijgt ze een lekker toetje ( vla of danoontje) en mag ze evt nog fruit.

Eet ze niet/slecht, dan alleen nog een beker yoghurt voor het naar bed gaan.

Moeilijk:

Bed tijd, Esmee ligt elke avond tussen 18.30- 19.00 in bed. Hier wijken we in hoge uitzondering op af. ( verjaardagen of vakantie) OOk in het weekend ligt ze er optijd in. Anders is ze overdag niet te genieten.

Groente & fruit. Ze moet minimaal 1 stuks fruit per dag eten ( eet ze op school) als tussendoortje eet ze regelmatig rauwe wortel, komkommer of reepjes paprika.

Dank je wel zeggen, aan tafel blijven tot iedereen " klaar" is met eten. Niet voor je beurt praten.

Driftig gedrag, gillen, schreeuwen: Je mag boos zijn, maar dan vertel je waarom & dan kunnen we er misschien uitkomen. Of uitleggen hoe of wat. Maar dat gedrag accepteer ik niet.

Volgens mij lukt het ons aardig. :D

9. Anne1985

Anne1985 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.364
    6
    38
    Ik ben over het algemeen vrij makkelijk. Vies worden mag eigenlijk altijd. Mijn dochter moet natuurijk zo veel mogelijk netjes eten maar zoonlief zit er altijd helemaal onder (oefenen met de lepel ;)) Vind ik niet erg, mijn wasmachine is geduldig.

Ook het maken van een bende in huis vind ik vaak niet erg. Zo kan het zomaar zijn dan ons huis er uit ziet alsof er een bom ontploft is, met overal speelgoed, knutselspullen ed. Vlak voor het avondeten ruimen we het met zijn allen op.

Ik ben strikt in de etenstijden en bedtijden. De kids doen het goed op rust en regelmaat. Als de jonste moet slapen gaan we naar huis, hij is erg gevoelig voor prikkels en vind zijn eigen bed het prettigst. Ik 'plan' dus alles om zijn slaapjes heen.Soms krijg ik scheve gezichten en vinden mensen het overdreven, maar ik weet inmiddels dat wanneer ik het niet doe, ik hem echt tekort doe. Ook zal je hier zelden na 19.00 uur nog een kind beneden aantreffen. Op tijd naar bed en een goede nachtrust vind ik belangrijk.

10. Melanina

Melanina VIP lid

20 mei 2008
    9.070
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Spijkenisse: Eindelijk na 13 rondes zwanger !!!!
    O bedtijd is hier ook vrij strikt en niet omdat wij moeilijk zijn maar meer omdat onze dochter gewoon moe is. Ze slaapt als ik erbij ben moeilijk bij anderen dus nee we gaan niet savons de deur uit
    Ik vind het ook niks met een kind op sleeptouw savonds.

Ook slaapt ze bij bijna niemand vind het niet nodig.

11. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    ik ben makkelijk met
    *eten en drinken, ze mogen hier alles uitgezonderd alcohol. Niet eten? prima, jij hebt honger.
    *Met tv kijken/spelletjes doen etc, ik wil ook wel eens een luie middag.
    *dieren aaien enzo ook....
    *vallen, pijn doen enz worden getroost maar we gaan ons niet 'aanstellen' een half uur janken omdat ze zich gestoten hebben vind ik onzin. Mijn kids huilen ook niet als ze niet echt pijn hebben gelukkig.

Alleen een belangrijke kanttekening; ik heb een dochter die niet steeds over de schreef gaat, zal geen 7 dgn per week een tv dag houden, houdt niet van snoepen enz. Onze zoon is een ander verhaal en die moet zo nu en dan eens flink geremd worden!

niet;
    *kleding, het moet wel fatsoenlijk staan anders mogen ze het niet aan.
    *huishouden, ik wil altijd teveel en toch graag netjes :(
    *schreeuwen e.d. wordt ik echt wild van hahaha doen ze maar ff buiten als ze het nodig hebben.
    *broekplassen van mijn dochter...... ofja niet! Ik merk dat het mezelf erg frustreerd {omdat ik weet dat ze het kan wantr ook snachts is ze droog}

ach ik weet het niet, vind het prettig om niet al te moeilijk te zijn. Ik hou niet van teveel regeltjes... geen gezeik om wel of geen cola oid. Ik vind persoonlijk dat je lastige kinderen krijgt als je alles verbied. Zo heb ik van dichtbij meegemaakt dat kids thuis geen cola mochten en op vakantie moest er een blikje met 3e gedeeld worden en vechten dat ze dan deden! {kids waren iets jonger dan ik} ík vond dat allemaal maar onozel want ik mocht het gewoon.... Zo ook met snoep, dit wa sbij hun uitzondering. Bij ons thuis mocht je geregeld een snoepje, toch binnen de perken hoor. Ik vocht zelden om snoep en griste ook niks van tafel omdat ik toch wel genoeg kreeg!

12. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    Je kan het ook anders zien...iedereen heeft zijn eigen normen en waarde, en uit dit dus ook anders, dat neemt niet weg dat andere niet hun normen en waarde aanleren bij hun kids.
    En het blijven kinderen he. Dus als een kind een keer geen dank je wel zegt, dam betekend dat niet dat ze niks geven om normen, waarden en fatsoen....

13. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    owja wbt normen en waarden
    hier mag ook niet geslagen en geschopt worden maar soms {vooral bij de jongste} werkt het negeren ervan het beste....
    {en kost het minste energie en dat level is bij mij niet altijd rijkelijk}
    verder hoeven ze hier niet u te zeggen tegen ons, dat vond ik echt vreselijk!!!! Tegen opa en oma e.d. wel maar soms denken ze er niet aan en dan zal ik er niet op hameren dat komt wel.

14. tulip

tulip Niet meer actief

nee dat is zo, als mijn dochter het niet zegt dan meld ik altijd wel: m. wat zeg je als je iets krijgt?? En dan moet ze dat zeggen voor ze iets aan mag nemen.

15. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    bedtijd is door de weeks strikt maar in het weekend totaal niet! maja ik heb dan ook uitslapertjes gemaakt :)

16. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Ik vind mezelf vrij makkelijk.
    Hygiëne: Hij mag van mij de meeste dingen wel in zijn mond stoppen, bijvoorbeeld als hij dat ding waarmee je het winkelwagentje aan het wagentje voor je vast moet maken in zijn mond steekt krijg ik geen toeval, en als hij zijn krijtjes opvreet zal het me een grote zorg zijn. Laatst wilde hij een pier proeven maar dat vond ik dan minder geschikt. Iew.

Eten: Het is etenstijd, wil hij eten? Fijn! Dan krijgt hij zoveel hij wil. Wil hij niet eten? Jammer maar helaas, maar dan ook niet vuillakken met het eten, dan ruimen we het op.

Driftbuien? De laatste tijd wordt hij boos en gaat op de grond liggen, is dat een driftbui? Ik stap eroverheen en laat hem gaan, meestal staat hij dan vrij snel weer op gelukkig en dan is het over.

Slapen: Wordt hij 's nachts wakker dan plukken we hem uit bed en leggen hem bij ons in bed. Eventueel kan hij een flesje melk en een schone pamper krijgen als het nodig is. Het gebeurt gelukkig niet vaak.

Wat ik moeilijk vind is dat hij compleet gek lijkt te worden wanneer ik aan het koken ben. Hij wringt zich tussen mij en het aanrecht in en zet het op een huilen. Of hij kruipt heel lief met zijn duimpje in zijn mond tegen me aan maar probeert me ondertussen wel van het aanrecht weg te duwen.
    Ook ben ik weleens onzeker of ik wel de juiste tactieken gebruik in de opvoeding en of ik er geen vervelend en verwend mannetje van maak. Ik hoop maar dat het feit dat ik me daarvan bewust ben al helpt om het goed te doen.

17. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    het jammeren vind ik van zulke dingen is dat je zo'n 'please' gedrag krijgt! {voel het als geen aanval op jou persoonlijk}
    Als ik naar onze dochter keek deed ik dat ook vaker maar nu zie ik soms echt van dat mega irritant 'pleasegedrag'. Wat ik bedoel; ze kijken naar je als je ze bv iets vraagt en zeggen dan bv 'ja' omdat ze denken dat jij dat wil horen. Ze gaan dus iets zeggen zonder hun eigen gevoel oid te volgen! Ze willen degene please om het zo maar goed te doen en gaan voorbij aan hun eigen......

Ik tikt dit niet om een disussie of een aanval oid maar meer om mee te geven omdat ik dit zelf heb ervaren maar ook zie bij andere. {vriendin van mij werkt als therapeute en die ziet dit ook vaak gebeuren}

18. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Dat is toch heel anders dan gewoon netjes bedankt en alstublieft zeggen?

19. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    Wij zijn heel makkelijk en hebben een vrij vrije opvoeding.
    Onze kids morgen vrij veel, we staan overal voor open.
    We nemen ze overal mee naar toe, laten ze bij vertrouwende oppas achter (slapen alleen bij opa en oma), staan open voor alle vragen.

Kwa voeding, niet teveel suikers en kleurstoffen, negatieve uitwerking op gedrag, maar doen niet aan drama tijdens het eten. Gewoon consequent, geen strijd. Ze mogen zelf eten, zooi of geen zooi, stofzuiger maakt alles wel weer schoon

Normen en waarde....heel belangrijk, We proberen ze alle respect naar andere, onszelf en natuurlijk naar zichzelf mee te geven. Moeten dank je wel zeggen, hoi, gedag etc. Maar, we gaan ook hier geen groot drama van maken, maar ook gewoon heel consequent.

Wij zeggen dus niet vaak nee, ze mogen veel, maar Nee is Nee!!!

Dar er bij ons vrij veel kan en mag betekend niet dat er geen rust en regelmaat is. Kids kunnen makkelijk een keer later of ergens anders naar bed hoor. Maar het gaat wel altijd op dezelfde manier. Dat is voor ons rust terug brengen en regelmaat invoeren...

Als ik iets moet noemen waar ik echt heel moeilijk mee ben...Ik heb vanaf het moment dat mijn oudste geboren werd het gevoel gehad dat ik hem MOET beschermen tegen de grote boze wereld. En dan niet de "normale" moedergevoelens...maar extremer, maak me altijd druk om hem, hij is ondertussen bijna 5. Bij mijn jongste heb ik dat totaal niet, daar heb ik gewoon de normale moeder beschermgevoelens net als ieder ander voor. Het heeft niks te maken met anders houden van, meer voelen voor. Maar meer met het idee hebben dat hij niet geacsepteerd gaat worden door de maatschappij. heel stom, vreemd en moeilijk, want daar is namelijk geen enkele reden voor....

20. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Leuk topic!

Streng
    - eten. Vooral met tussendoortjes: snoep krijgt ze weinig tot niet van mij, maar ben laatste tijd wel wat makkelijker. Verder let ik vooral op het aantal tussendoortjes, wil niet dat ze de hele dag door eet. Het is echt een lekkerbek en wat haar betreft eet ze de hele dag door.
    - slapen (vast bedritueel, ze mag er niet uit, niet te vroeg opstaan/kamer uit). Ze heeft een verleden van veel huilen met slapen en dat hebben we moet veel moeite kunnen doorbreken door heel streng en consequent te zijn. Dus dat zit er nog steeds wel in, al kan het allemaal wel een stuk losser nu. Maar zodra ik merk dat ze haar grenzen weer gaat opzoeken ben ik daar heel duidelijk in.
    - niet zelf op winkelpersoneel afgaan of ze iets mag (eten of een ballon)! Eerst aan mij vragen.
    - geen lelijke dingen zeggen, slaan oid

Makkelijk
    - dingen toestaan en in meegaan wat ze graag wil (niet te snel nee zeggen). Teveel verbieden werkt averechts.
    - rommel maken. Ben allang blij dat ze zich lekker vermaakt.
    - loslaten. Ik merk dat ik weinig moeite heb met dat ze ouder wordt en steeds meer alleen kan, mij minder nodig heeft, straks naar school gaat etc.

Driftbuien heeft ze bijna niet, maar doe er ook niet moeilijk om. Negeer het en troost als t voorbij is.
    Gejengel en gedram dat maar door blijft gaan, ben ik wel heel fel in. Kappen! Anders krijg je helemaal niets.
    Gillen mag ze tijdens haren wassen, dan moedig ik het zelfs aan (want dan vind ze t minder erg én gilt minder hard :))

Fatsoen: dankjewel, sorry, goedemorgen en dag zeggen etc. Maar ben in de laatste 2 (nog) niet superstreng.

Vies worden mag, maar niet haar nieuwste/mooiste kleding. Daar hou ik wel rekening mee met wat ze wanneer aan heeft. En expres knoeien met eten is ook voorbij, vind ik haar nu te oud voor. Ze kan prima netjes eten.
    Kliederen mag ook (alleen vingerverven niet altijd, daar heb ik een hekel aan), maar met schort om.

Aan tafel eten, zonder tv.
    Handen wassen voor het eten en na de wc.

Deel Deze Pagina