Ik durf mezelf een strenge moeder te noemen, ik ben moeilijk met eten/snoepen, ritme/slapen, we hanteren.redelijk ouderwetse normen en waarden Makkelijk ook wel met eten als we friet of pizza eten hij ook (vanaf dat hij ongeveer 1,5jaar was)
ik ben streng op alles wat echt gevaarlijk kan zijn. verder dat hij zich netjes gedraagt. hij moet lief zijn voor onze dieren, mag ze wel zachtjes aaien. heel strikte regelmatig, maar enkel omdat hij dat heel erg nodig blijkt te hebben. ik ben wat makkelijker met tv. ik laat hem wat makkelijker kijken naar bumba en kabouterplop etc.
Ik ben makkelijk met: - eten: soms heeft hij niet zoveel trek, kan hem wel gaan dwingen maar of ik dan het effect bereik dat ik wil? Nee, bovendien heb ik zelf ook soms dagen dat ik minder trek heb. Maar hier zijn we ook geen snoepers, hij snoept dus ook niks. - ritme: ik heb altijd zijn ritme gevolgd, hij is 's ochtends een uitslaper en 's avonds gaat ie wat later naar bed dan de meeste kindjes. Het bevalt hem wel. - intimiteit: in de zin dat als hij wilt knuffelen of bij me wilt zijn/hangerig is, ik dat best vind. Dan gaan we samen zitten, tv-kijken oid. - het gebruik van apparatuur: wij weten wel dat hij rustig en voorzichtig met apparatuur om gaat. Hij mag ook gewoon een spelletje doen op de iPad of op youtube kijken. Gaat wel allemaal onder toezicht ik zit er naast, als er iets met het apparaat gebeurt neem ik hem niks kwalijk mijn verantwoordelijkheid.. - speelgoed: maakt mij niet uit als er auto's liggen (er zijn grenzen natuurlijk) of als hij ermee in bed wilt spelen. Hij valt toch altijd gauw in slaap. Ik ben niet makkelijk met: - als hij iemand anders pijn doet: dan word ik boos. Of hij het nou bij mij doet of bij iemand anders, ik laat hem weten dat het niet mag. Op boze toon vertellen dat mama pijn heeft bijvoorbeeld, als hij blijft schoppen hou ik zijn benen vast tot hij stopt. - melkproducten: hij heeft nog steeds een intolerantie. Hij vindt melkproducten lekker maar het gevolg is stinkpoep en bizarre eczeem en jeuk op zijn benen. Hij krijgt dus absoluut geen melkproducten. - driftbuien: het valt hier nog mee, maar hij gaat wel regelmatig op de grond zitten/liggen in de supermarkt. Ik loop dan door (hou hem wel in de gaten) en dan komt hij er wel weer aan. - viezigheid: als ergens kwijl ligt ofzo haal ik dat gelijk weer weg en poepluiers worden gelijk verschoond.. zand ben ik niet dol op maar laat hem gerust spelen hoor, daarna wel lekker schoonmaken - aanstelleritus: als hij iets wilt en hij mag het niet dan kan hij compleet uit zijn stekker gaan.. het is soms een klus maar wil er niet aan toegeven. Verder qua beleefdheid kan ik hem nog niet zoveel leren, als hij in de weg staat vraag ik of hij bij mama komt staan maar meer kan nog niet echt, hij is nog maar 2 en kan nog niet praten..
Ik vind mezelf best wel streng en vindt het moeilijk om mijn dochter los te laten. Beleefd zijn vind ik heel normaal, er wordt altijd dank u gezegd en er wordt nergens om gevraagd. (eierkoek bij de bakken, worstje bij de slager etc). Als mensen aan het woord zijn wordt er niet tussendoor gepraat. Gillen vind ik afschuwelijk, maar mag ze soms wel net zoals driftbuien. Op de een of andere manier moet een kind toch zijn of haar frustratie ook kwijt denk ik altijd maar. Als ze niet wil eten, dan niet. Dan krijgt ze wel een appel of een kiwi na haar yoghurt. Er wordt altijd aan tafel gegeten en de tv is onder het eten uit. En tv wordt als ze wakker is even gekeken bij ons op bed en 's avonds voor dat ze naar bed gaat kijkt ze beneden nog even tv, verder eigenlijk niet. Per dag mag ze 1x een snoepje uitkiezen uit de snoeptrommel. En als we er niet aan denken, dan wordt er een dag niet gesnoept. Ik ben zuinig op mijn meubels, dus op de bank wordt gezeten of gelegen en niet gesprongen en er wordt niet tegen kasten aangereden met speelgoed of zoiets. Wel mag ze lekker op haar klimtoren en glijbaan klimmen. Ze gaat alleen de trap op en af, als ze iets wil halen van haar kamer. Ik ben van mening dat een kind ook nog van de trap of klimtoren(tje) kan vallen als ze 10 zijn. Slapen doet ze in haar eigen bed, 's morgens mag ze wel even bij ons in bed als ze wakker is. Vind ik altijd wel gezellig zo even met z'n allen tv kijken. Ze mag al haar speelgoed uit de kast trekken, laat maar rommelen hoor en dan ruim ik het aan het eind van de dag samen met haar wel weer op. Ik kan niet zo goed tegen dingen, zoals kleien en verven. Ze mag het wel, maar dan met 1 bolletje klei, kan er niet tegen als ze 10 kleuren klei door elkaar mengen. En verven mag ze ook wel, maar daarna ga ik flink aan de poets. Maar tijdens deze activiteiten moet ze echt aan tafel blijven zitten. Kleuren met stiften vind ik niet erg, ze zijn goed uitwasbaar. En die staan ook gewoon voor het grijpen. Zandbak mag ze zich ook in uitleven, alleen gaat er geen binnenspeelgoed naar buiten. (ze wilde laatst haar babypoppen in de zandbak, dat vond ik niet zo'n goed idee.) Slaaptijden, ze gaat altijd om 20.00uur naar bed. Ik heb het idee dat ze meer dingen niet mag dan wel. Maar toch is ze altijd heel tevreden en wil ik haar met name respectvol opvoeden en dat ze dus ook respect heeft voor anderen mensen.
Ik denk dat mijn familie mij wel eens te moeilijk vind. Maar ach, ik vind een aantal van hun veels te makkelijk. In ieder geval: Niet te veel snoepen. Eerlijk gezegd heb ik thuis nooit snoep voor Sven. Niet nodig. Als hij ergens anders is mag hij wel eens iets lekkers. Maar laatst kwamen mijn schoonouders met een enorme chocoladepaashaas (en met kerst een chocoladekerstman). Dat krijgt Sven dan niet. Verder ben ik 'moeilijk' met verjaardagen. Ik wil niet dat mijn zoon als een uitgehongerde hyena in chipsbakken zit te graaien. Ben daar zelfs op de verjaardag van mn zoontje op aangesproken, omdat ze mij te streng vonden. Ach, daar zijn het toch kinderen voor werd er gezegd. Idd nooit laten huilen. Doe ik nog steeds niet. Verder ben ik erg makkelijk met afmelden op mn werk als Sven ziek is. Ik doe geen enkele moeite om (buiten vriend om) iets anders te regelen qua oppas. Een ziek kind hoort naar mijn idee thuis en het liefste ben ik dan gewoon zelf thuis. Ik ben wel erg makkelijk met vies worden ed. Het maakt mij niet uit hoe vies hij wordt. Ik kan er echt van genieten als hij lekker los gaat in de zandbak of met modder/water speelt. Soms baal ik wel een beetje als een groene grasvlek er moeilijk uit gaat. Oja en fatsoensnormen als handje geven bij binnenkomen en weggaan. Bijvoorbeeld dokter oid. Aanspreken met u. Al dat soort dingetjes vind ik erg belangrijk.
streng vind ik niet echt een goed woord maar ok. Ik ben "streng" met: -snoepen, gebeurd thuis vrijwel niet, alleen als we weg zijn of bij bijzondere gelegenheden. -dingen netjes vragen. Dus geen geschreeuw want dan reageer ik niet. Ik ben consequent met: nee is nee, en wordt nooit ja. Ik ben makkelijk met: -ritme. Ik hou me totaal niet aan slaapjestijden en dat soort dingen. Als er iets leuks is, slapen ze maar wat later/korter. -u zeggen. Vind ik zelf niet bijster intressant. -oppas nemen/uit logeren en dan vind ik het ook niet erg als daar andere regels gelden
o en ook 1 ding hier is: in "gewone" nette kleren naar buiten. Dus niet in een joggingbroek op pyama. Krijg daar echt de kriebels van...
Ik ben denk ik vrij makkelijk, maar ze is nog jong hihi .. Weet natuurlijk niet hoe ik straks ben als ze wat groter is.. De 3r's volg ik in zoverre... Eerste en laatste fles flexibel... bijv 8:30 op en 20:30 slapen zit altijd 12 uur tussen geeft zij zelf aan De andere flessen en hapjes vaste tijd kan max 15 min verschillen Als ze een dag vroeg wakker is bijv half 8 dan gaat ze daarna weer op bed... Ga haar dan voor d'r hapje niet wakker maken.. komt wel als ze wakker is dat is dan meestal tussen half 11 en 11 uur.. Ze blijft in pyjama tot haar hapje dus ongeveer tot 10 uur... dan gaat ze in de kleren... en dat weet ze precies want ze mag dan ff in de rompertje spelen of ff zonder luier romper open... ff luchten 's avonds een vast ritueel als ze om 20:00 fles "moet" ga ik om 19:30 met haar douchen... afdrogen en ff gek doen hihi aankleden en dan nog ff bij papa zitten.. Als mama de pap fles maakt.. Verder met onze hond ben ik ook makkelijk die mag bij haar zitten, liggen, kus geven.. en nu begint Mylène haar te grijpen/aaien en dat vind ik okay!! Met de poes ben ik voorzichtiger dat is een poes van 3 jaar die zich als oma gedraagt!! Wel zijn de normen en waarden hier straks belangrijk net als het lief voor de diertjes zijn!! Mijn bank is om op te zitten, liggen en/of hangen en niet om te klimmen. Nee is nee... En wil je iets kun je vragen... Driftbuien daar kun je over praten... en dan is het misschien op te lossen!! Slaan, schoppen, knijpen en bijten zijn taboe!!
Oh ja en laat d'r niet huilen!!! Raakt ze helemaal overstuur van... dus daar heb ik mijzelf mee!! Ze is nog klein en als ze ziek is of na de prikken mag ze bij ons slapen als het in eigen bedje niet lukt
Wij zijn streng in de zin dat we willen dat onze zoon beleefd is. Netjes dank je wel zeggen, netjes vragen als hij iets wil hebben en niet zo maar de kast open trekken. Zorgen dat hij zijn speelgoed opruimt als we weggaan. Ook wel dat we willen dat hij netjes zijn broodje opeet. Zowel thuis als op school. Brood niet op = ook geen snoepgoed. Dit laatste geeft op school nog wel eens problemen, omdat ze zeer vroeg uitdelen, met als gevolg dat hij zijn eten niet op eet. Maakt niet uit wie er jarig is, snoep en/of chips hoeft echt niet voor 10:00u. School vind dit zielig, wij niet. Dit is een regel die hij van thuis kent ondertussen. En gezond eten/snoepen. Gelukkig is dit laatste niet zo'n probleem. Groenten en fruit gaan er makkelijker in dan patat of pannekoeken. Nee is nee, extra's moet ie verdienen. Tv is geen vast gegeven, en wanneer ie wel mag kijken, is het maximaal een uur per dag. Computer precies hetzelfde. Wanneer hij stout is, gaat tv kijken of computerspelletjes spelen niet door. Schreeuwen en woede uitbarstingen worden genegeerd. Wij praten en vragen normaal, hij precies eender. Verder vrij makkelijk denk ik. Hebben niet echt vaste tijden, dit komt ook door werkuren. Wel op tijd naar bed, anders is meneer niet wakker te krijgen, vooral in de winter is het net een beer in winterslaap, humeur inclusief. Met buitenspelen mag ie lekker 'banjeren', plassen stampen e.d. Tegen dieren wel altijd lief zijn en niet zomaar op vreemde honden afrennen. (hij vind alle dieren prachtig).
sorry, maar ik hoor je nog wel over 2 jaar... (kindjes van die leeftijd kunnen vaak nog niet super goed praten en hun gevoelens onder woorden brengen, bovendien zijn ze zich gewoon aan het afzetten)
Volgens mijn omgeving (vooral aantal uit de familie) ben ik behoorlijk streng. Makkelijk: -Eten.. Wil hij niet, dan niet.. Wil hij wel, mooi.. Hij krijgt altijd een toetje, ook al eet hij zijn groenten of aardappelen niet. -Koekjes/snoepje/fruit, hij mag niet de hele dag een snoepje. Als hij 's morgens zijn fruit niet wil, mag hij rustig een koekje in de middag. Snoep krijgt hij eigenlijk nog niet, hij mag wel een banaantje bij de kassa van de supermarkt. Ook krijgt hij af en toe een extra koekje, gewoon zomaar. -Vies worden.. Hoe viezer hoe beter Heeft ie elk geval pret gehad met buiten spelen. -Driftbuien, zolang er niet geslagen of geschopt word mag hij best boos zijn. Ook in de winkel. Ik loop rustig verder (wel zodat ik in het zicht blijf, maar geef hem geen aandacht, houd het vanzelf op) -Slapen, als hij tussen de middag niet wil slapen, prima. Hij word rond half 4 wel hartstikke moe en valt regelmatig in slaap op de bank voor een uurtje. Moeilijk: -Hij mag nergens aanzitten wat niet voor kinderhandjes is bedoeld. Bijv. glas, kopjes, kerstboom etc. Volgens familie maakt dat voor die keer toch niet uit. -Hij mag op een verjaardag best wat chips, maar niet continue met zn vingers in de schaal. -Nee is nee, en wordt na drammen echt niet anders -Slaan/schoppen, word niet getolereerd hier in huis. Zonder waarschuwing in de hoek -Beleefdheden, niet schreeuwen als hij iets wil hebben, gewoon rustig aangeven wat hij graag wil -Als hij een snoepje krijgt dank je wel zeggen. Hij praat sinds een paar weken steeds beter en kan dank je wel zeggen (akjewel) Dat leer ik hem nu al, vind dat niet meer dan normaal
Oooh daar hebben wij ook een jochie van in de straat. Kan hij natuurlijk niks aan doen. Als wij met wat buren en buurkinderen buiten voor het huis zijn, komt het mannetje er ook vaak bij. Prima, is verder een leuk kindje, speelt ook leuk met onze kinderen etc. Zijn moeder zegt dan standaard dat hij niet richting het kruispunt mag fietsen. Zegt ie; DOe ik lekker toch wel. Zegt zn moeder; Nou oke, kijk maar.. Ik snap dat nooit. Lenn krijgt twee waarschuwingen en bij de tweede keer zeg ik altijd dat hij moet luisteren, anders gaan we naar binnen. Doet hij het nog een derde keer kan hij zijn fiets inleveren en gaan we idd naar binnen. Dan gaat het altijd weer twee weken goed Bij oversteken moet hij een handje vasthouden en blijven wachten. Ook al ik al zie dat er niks aankomt moet hij blijven staan en gaan we samen kijken of er een auto aankomt. Hij mag zeggen van wel of niet en als dat klopt steken we of over, of we wachten tot de auto voorbij is (duh). Nadeel daarvan nu is; Als we op de stoep lopen en er komt een auto voorbij, dan staat hij direct stil, ook al hoeven we niet over te steken. Als het net op dat moment wat drukker is op de weg schiet het voor geen meter op dus Maar hij vliegt gelukkig niet zomaar de weg op. Auto = op de stoep.
Kan me ook aardig vinden in Roeltje's ja/nee. Ben over het algemeen best streng, maar hier werkt het zoals we het nu doen. Waar ik overigens heel moeilijk in ben is ergens laten spelen/slapen, maar dat is niet echt opvoedinggerelateerd.
Oh ja nu ik verder lees kom ik wel wat meer minpuntjes van mezelf tegen. Ik ben bijvoorbeeld heel moeilijk met oppas. Ik moet de mensen echt vertrouwen en goed kennen voordat ik mijn kind meegeef. Is dus nog nooit gebeurd omdat ik zulke mensen gewoon niet heb, of de mensen die ik wel volledig vertrouw willen liever niet oppassen. Hij is één keer bij mijn ouders geweest en die zetten hem zonder autostoel in de auto, nou dat moet je natuurlijk meteen doen ja, de eerste keer oppassen op het kind van iemand waarvan je weet dat ze het moeilijk vind om hem af te geven. Hij gaat overigens wel naar het kinderdagverblijf en na de eerste week was ik eraan gewend, de meiden zijn superlief en houden erg goed rekening met zoon's en mama's wensen.
makkelijk: - mogen altijd vriendjes/vriendinnetjes komen spelen of mee eten. - er mag veel bij ons thuis, maar we ruimen wel weer alles samen op. - wil je niet eten? Ook goed! Ben ook niet zo moeilijk in hoe je eet. Je mag best met je handen eten. - Ze mogen van mij vaak bij Yarah in de box spelen. Vinden de oudste leuk, maar Yarah geniet er ook van. Zij gaat ze nu op haar manier ook roepen als ze nog niet in de box zitten. - Ben slecht in handen en snoeten poetsen. - ze mogen met 2 zusjes uit de straat van 8 en 10 jaar alleen bij de speeltuin spelen (zo goed als naast het huis in een doodlopende straat) - we hebben 2 tussendoortjes op een dag. 1 keer fruit en 1 keer iets lekkers. (dat mag dus ook wel eens een zakje chips zijn of een wat groter koekje) Moeilijk: - super strak slaapritme voor de jongste in het algemeen en voor de oudste 2 `s avonds. Dit maakt dat we overdag weinig leuke uitjes kunnen doen, omdat de kleinste dan niet kan slapen. - Heb een hekel aan verven en kleien en dit doen we dus ook te weinig. - Ben heel consequent nee is nee en blijft ook nee. Voor hun dus niet altijd leuk. - ben heel streng in dat we lief doen tegen dieren en niet zomaar alle plantjes uit de grond trekken. - Verder vind ik het belangrijk dat ze dankjewel en gedag zeggen. de meiden vinden het iets minder belangrijk maar ik attendeer ze er wel altijd op.
Ik ben juist moeilijk met driftbuien, vooral in de winkel. Ik denk dat ik dan gewoon op het moment negeer en thuis krijgt hij zijn straf wel. Verwend gedrag wil ik niet. Verder beleefd zijn, lief voor dieren en mensen etc. etc.
Hier eigenlijk hetzelfde. Verder ben ik erg makkelijk in alles. (Misschien soms TE makkelijk) maar ach het werkt voor ons!