Ben je er dan niet te laat mee? Mij lijkt dat hij zijn driftbui thuis alweer vergeten is en dan rakel jij dat weer op met als gevolg wéér een rottige sfeer. Enkel negeren lijkt me al een goede manier en als de bui over is meteen even aanspreken (kan ook zachtjes ).
Laat mijn huis nou pal tegenover de winkel zitten en zo snel vergeten ze nou ook niet hoor. Een eerdere actie kan ook nog gevolgen hebben.
Vanuit een psychologisch perspectief werkt dat niet zo goed. In principe is straffen, belonen en negeren van gedrag een prima manier om op te voeden (waarbij het belonen van goed gedrag en negeren van gedrag dat je niet wil hebben het beste werkt), maar straf moet je wel meteen geven als je wil dat ze de straf en het gedrag koppelen. Als je wacht tot je thuis bent met straffen dan gaat je kind straf koppelen aan het thuiskomen en niet aan de driftbui. Zag nog net je update: zelfs als je tegenover de winkel woont is de periode nog te lang om een goede koppeling te maken. Als je niet meer in de situatie bent, dan kun je straf geven wat je wilt maar dan zal hij niet uit die straf halen dat driftbuien niet kunnen.
ik ben op zich wel makkelijk in eten e.d. als hij zijn warm eten niet hoeft, prima, dan smeer ik wel brood, ik ga geen ellenlange strijd voeren en hem met lege maag naar bed sturen, dat voelt niet goed... Qua koek en snoepjes ben ik thuis wel strenger, hij krijgt hier eigenlijk alleen volkoren mariabiscuitjes, rozijntjes & yoghurtsnoepjes als hij iets lekkers krijgt. En wat nibbitjes als we visite met kids hebben, bij anderen worden soms hele grote mensen koeken, chocola etc... gegeven, dat hoeft van mij dus niet, maar als we bij anderen zijn, ben ik daar wel weer makkelijker in... ik ben ook makkelijk in tv kijken, Jelmar kijkt niet superveel tv, maar wel altijd rond lunchtijd, 12uur is brood + wonderteam kijken en 12.30 naar bedje toe, hij eet dan ook lekker door.
Wij zijn denk ik best wel streng. Jesse krijgt één waarschuwing wanneer hij iets doet wat niet mag, doet hij het daarna nog een keer dan gaat hij naar zijn time-out plek (op dit moment nog de box). Wat betreft zoetigheid (koekjes e.d.) krijgt Jesse alleen nog maar rijstwafeltjes (van die kleine) en koekjes van Goodies (en bij opa en oma af en toe een nijntje-koekje). Wanneer we een verjaardag hebben mag hij overigens wel een klein stukje gebak meesnoepen. Chips en dergelijke dingen krijgt hij echt nog niet. Straks als hij ouder is dan behoort hij zich wanneer we ergens op visite zijn zich rustig en fatsoenlijk te gedragen (doet hij nu ook al wel hoor, alleen niet bewust), mensen aan te kijken wanneer ze tegen hem praten en wanneer hij tegen hen praat en oudere mensen met U aan te spreken. Met het eten zijn we best makkelijk, Jesse eet meestal met de pot mee en is gek op gerechten met rijst en pasta, maar gekookte aardappels met groenten gaan er ook goed in. Wanneer wij echt iets eten wat we niet geschikt achten voor hem (bv broodje shoarma) dan krijgt hij een potje (wat hij overigens ook erg lekker vindt). Wanneer we uit eten gaan dan gaat hij meestal gewoon mee en eet daar dan ook iets van de kaart. Hij moet van ons alles wat op zijn bord ligt in ieder geval proeven, eet hij iets voor de eerste keer en lust hij het echt niet (mond gaat dan echt op slot) dan maken we er geen heisa van en eet hij maar iets anders van zijn (of ons) bord. Maar gelukkig komt dat de laatste tijd zelden meer voor. We proberen om zijn slaapjes heen te plannen, maar ze zijn niet heilig. Meestal gaat hij op tijd naar bed (nu het uur verzet is zo rond acht uur), maar het gebeurt ook wel eens dat het iets later wordt (zoals vanavond het geval zal zijn) en hij er pas rond negen uur in ligt. We zijn er ook vrij makkelijk in om wanneer we 's avonds op (verjaardags)visite gaan zijn campingbedje mee te nemen en hem daar op bed te leggen. Hij slaapt gewoon door wanneer we hem in de auto zetten wanneer we naar huis gaan en slaapt vervolgens ook weer door wanneer we hem thuis in zijn eigen bedje leggen. Met buitenspelen zijn we ook heel makkelijk, de wasmachine staat er niet voor niets, hij banjert overal doorheen, gaat languit in de zandbak liggen en het komt regelmatig voor dat ik moet zeggen dat hij die stok uit zijn mond moet halen. Het is wat dat betreft een echt buitenkind.
Weet ik heb de slechte voorbeelden wel gehad... En mijn stiefbroertje heeft allerlei stoornissen dus weet wel hoe of wat.. En idd als ze nog zo jong lukt praten niet maar als ze iets ouder is misschien wel.
Ik zeg altijd wel dat hij dat moet vragen maar verder dan losse woordjes komt ie niet.. vandaar dat hij rustig moet zeggen wat hij wil zonder schreeuwen.. een hele zin kan hij nog niet.. maar zodra hij dat kan moet hij toch echt beginnen met mag ik.... maar goed voor nu is dat nog te hoog gegrepen.. nu is het bijvoorbeeld mama dinken?
Ik ben moeilijk in eten en drinken. Onze zoon krijgt al zijn vruchtensap e.d. verdunt met water. Koek en snoep vind ik echt nog niet nodig. Hij kan een stuk soepstengel krijgen, een halve rijstwafel of een stukje ontbijtkoek. Op de eerste twee boterhammen krijgt hij een dun laagje beleg. Als hij nog een derde wil, kan hij een droge boterham krijgen. Tussen de maaltijden door krijgt hij alleen water en geen ander drinken. Hiervoor wordt ik door sommigen voor gek verklaart. Een enkeling vindt het geloof ik grenzen aan kindermishandeling. Maar ik zie op school iets te veel jonge kinderen met een flink overgewicht, dus ik wil gewoon dat hij gezond eet. Verder ben ik streng met handje geven als we op straat lopen. En aanleren van zelfstandigheid. Onze zoon praat goed, dus we zijn ook al aan het oefenen met alsutblieft en dankuwel. Tot nu toe gebruikt hij het alleen bij mensen die hij goed kent, maar nog niet bij de bakker. Komt nog wel. Ik ben wel weer vrij makkelijk in 'loslaten' op plekken waar het wel kan. Mijn man heeft in de speeltuin de neiging om constant achter onze zoon aan te lopen. Ik laat hem gewoon begaan. Zolang ik hem kan zien en kan roepen, vind ik het prima. Hij hoeft dan niet binnen een meter van me te blijven.
Ik ben streng met eten en drinken: geen zoetigheid e.d., veel biologisch, etc. Heel makkelijk met rommel maken, speelgoed laten slingeren e.d.
ben eigenlijk niet zo moeilijk in dingen ze zijn wel verplicht na schooltje extra fruitje te eten en hun bordje leeg te eten maar dat is alles makkelijk we zijn eigenlijk niet zo moeilijk overal eigenlijk wel overal vrij makkelijk in
Ik ben makkelijk met een heleboel dingen. Peuterbuitjes (heeft ze niet zo vaak hoor, ik hoor van anderen heel andere verhalen op deze leeftijd!), hoe ze omgaat met onze dieren, knoeien met dingen (zelf eten). Iets waar ik vaak vreemd op aangekeken word is dat we niet aan laten-huilen-slaaptraining doen of hebben gedaan. Ik blijf bij haar tot ze slaapt (meestal door de borst nogsteeds), en als ze 's nachts wakker wordt komt ze lekker tussen ons in slapen. Ik ben moeilijk/streng met snoep, en ze eet vegetarisch, ook op het kdv (al heb ik mijn twijfels wel eens of ze het altijd onthouden). En ik kan slecht tegen getreuzel, dus ze hoort best vaak 'hup, even doorlopen nu' En we hebben een vrij duidelijke dagstructuur, maar die hebben we met zijn allen ontwikkeld zo'n beetje, we doen wat werkt, niet wat een boekje zou zeggen dat moet werken. Ze gaat elke dag om dezelfde tijd naar bed, maar dat is wel later dan ik hoor dat anderen naar bed gaan (pas rond 8 uur, maar ze slaapt dan wel tot over zevenen 's ochtends ).
Ik dacht altijd dat ik een hele strenge moeder zou zijn maar ik vind eigenlijk gewoon alles goed en leuk wat Simone doet. Alleen onveilige dingen vind ik natuurlijk niet goed, dus als we oversteken altijd handje geven en anders mag ze niet meer zelf lopen. Maar verder laat ik haar lekker de trap op klimmen (als ik erbij ben, de deur naar boven zit normaal dicht), als ze niet wil eten hoeft ze niet (maar ik smeer geen boterham als alternatief) en toetje krijgt ze wel altijd. Ik laat haar lekker met haar eten kliederen want he is goed voor de motoriek denk ik dan en ik kan haar tegenwoordig elke avond omkleden voor het slapengaan want ze mag nu ook zelf uit een beker drinken bij het avondeten en dat gaat voor geen meter Qua snoep ben ik helemaal makkelijk, als ze het kan kauwen mag ze het hebben. Ze is nogal mager dus ik ben blij met elke calorie die erin gaat. Niet dat we de hele dag aan het snaaien zijn maar we hebben geen 'grote mensensnoep' en 'kindersnoep'. Waar ik moeilijk over doe is aanstellerij. Als ik eens nee zeg is het ook nee en een driftbui of een huilbui heeft daar geen invloed op. Al zoek ik soms de gulden middenweg, en dat vind mijn man dan weer soft van me.