Plan voor na eventuele keizersnede?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Zonnetje3, 19 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnetje3

Zonnetje3 Niet meer actief

Hoi,

Ivm complicaties bij mijn vorige bevalling bestaat er een kans dat deze baby met een keizersnede gehaald gaat worden.
    Dit is nog niet zeker (hangt ook van de groei af etc).

Is het verstandig om in het geval van een keizersnede ook vast een plan te maken qua hulp in huis na de bevalling?

Zijn hier moeders die van te voren wisten dat ze een ks zouden krijgen die dit gedaan hebben? En aan welke dingen moet ik dan denken?

2. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Ja hier ook een geplande keizersnede.
    Houdt er rekening mee dat je wellicht een paar dagen in het ziekenhuis moet blijven (verschilt per zkh) dus dan moet je oppas regelen voor thuis.

Toen ik thuis kwam was het fijn dat er na de kraamzorg ook nog iemand was die me af en toe met wat dingen kon helpen, zoals de zware lichamelijke dingen.

Wat betreft herstel is het mij enorm meegevallen. 3 dagen was ik KO maar daarna verliep het herstel snel. Ik zou als tip meegeven om alle pijnstillers te pakken qua hoeveelheid wat je mág hebben. In NL willen vrouwen het al te snel zonder pcm etc doen, maar dit is een te grote overgang van narcose operatie en herstel (aldus de anesthesist). Maak optimaal gebruik van de kraamzorg en doe in die dagen dus ook zo min mogelijk, op deze manier ben je het snelst weer op de been.

Wat betreft de ks zelf bedenk wat je wil en bespreek wat er mogelijk is. Soms kun je een gentle sectio krijgen als het een geplande ks is. Dit betekend dat er zoveel mogelijk een natuurlijk bevalling wordt nagedaan en blijft je kindje zoveel mogelijk bij jou. ik mocht hem zelfs zelf aanpakken en bleef hij daarna een tijd op de borst zodat hij zelf de borst kon zoeken en ik kon worden dichtgemaakt. Maar ook hier is dit per zkh afhankelijk. Dus maak het bespreekbaar wat je opties en wensen zijn. Ik vond het een mooie ervaring! (heb ook een natuurlijke bevalling gedaan en mag nu bij de derde zelf kiezen, ik weet nog niet wat ik nu zou kiezen)

3. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Mijn man heeft twee weken vrij genomen nadat de kraamzorg weg was, om mij, onze zoon en het huishouden op te vangen.
    Dit bleek achteraf wel nodig, want het herstel ging dit maal niet zo vlot als bij de twee voorgaande keizersneden.

Mijn zoon had vakantie, dus die was lekker thuis en ik kon op die manier ook de aandacht nog een beetje verdelen.

Voor de eerste dagen thuis had ik een douchekruk wel fijn gevonden, trouwens :p. Ook omdat je soms wat zwak kan zijn en staand douchen is dan net iets teveel. Nu heb ik gedoucht op de tripp-trapp van mijn zoon, haha.

4. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.282
    17.161
    113
    Dan zou nr1/zouden nr 1 en 2 (langer) naar mijn ouders gaan

5. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Klapstoel gebruiken onder de douche, keukentrapje in slaapkmr voor als klossen er nog onder staan.

Broeken regelen zonder elastiek of tailleband maar soort yogabroek. Zorg voor fijne te grote zachte slips die de wond niet irriteren.
    Eventueel alvast verdiepen in kolf (niet kopen, je kan ze ook huren).

Tralopen wordt afgeraden dus probeer dat zo weinig mogelijk te doen. Echt blijf in bed en doe oefeningen met benen!

Ik had voor snachts koekjes om tijdens voeding wakker te blijven, je bent nog vermoeider na een kz dus meer risico dat je in slaap valt tijdens voeding.

Het verschilt enorm wat betreft herstel, ik heb me wel echt aan voorschriften zhuis gehouden en ik heb nu geen last van de wond/het litteken. Misschien toeval maar voor de zekerheid zou ik echt de rust pakken en niet eigenwijs gaan stofzuigen/tillen. Ik liet een schoonmaakster wekelijks komen.

6. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Volgende week staat de keizersnede gepland, het enige wat wij geregeld hebben is dat oma de dag van keizersnede op dochter past tot mijn man onze dochter haar ophaalde om naar haar broertje te gaan.

Verder is mijn man 3 weken vrij, kraamzorg is er ook maximaal 10 dagen.
    Verder valt er niet veel te regelen.
    Ik zit alleen niet gelijk op visite te wachten dus wij geven na 7 weken een kraamfeest.
    Alleen schoonouders en zusjes mogen 1e weken langskomen.

Vorige keizersnede was ik ook vrij snel hersteld en ging kraamzorg op dag 8 er vandoor man had toen 4 weken vrij genomen.

Huishouden deed de kraamzorg stofzuigen en wc, en mijn man de rest.

7. DEMADE

DEMADE Fanatiek lid

27 jan 2015
    1.547
    4
    38
    NULL
    Overijssel
    Ook een tip, probeer iemand achter de hand te houden die je eventueel met een auto kan wegbrengen, als je alleen thuis bent, want je mag dan 4 weken niet rijden omdat je niet verzekerd bent. Dat had ik wel bij mijn verzekering, bel er in ieder geval wel achteraan.

Slapen wanneer je kan, ook al krijg je een keizersnede, het is wel een aanslag op je lichaam!

Ik stond 1,5 dag na de keizersnede al weer naast het bed want de katheter was er ook uit. Vanaf toen kleine stukjes lopen. En week later liep ik al door de intratuin (wel gestopt op de helft in het restaurant). Had na de operatie ook weinig pijnstilling nodig gehad, de eerste 12 uur zat ik nog aan de morfine pomp. En die heb ik al weinig gebruikt toen.

Deel Deze Pagina