Hoi iedereen, Ik ben vandaag precies 24 weken zwanger en ik begin zolangzamerhand een beetje na te denken over de bevalling. Ik wil graag in een ziekenhuis bevallen en in Amsterdam is voor mij het OLVG het dichtst bij. Maar...ik las hun standaard folder online en ik vond het eigenlijk heel irritant dat ze daarin stelling namen over het gebruik van pijnbestrijding. Er stond iets in als "In Nederland is het niet gebruikelijk om met pijnbestrijding te bevallen maar het is mogelijk". Ik heb me heel erg aan zo'n waardeoordeel gestoord (heb een tijdje in de VS gewoond en daar vinden ze het echt barbaars dat er hier zo moeilijk gedaan wordt over pijnbestrijding; in Europese landen trouwens ook); niet omdat ik per se pijnbestrijding wil, maar op het moment dat ik vind dat ik het nodig heb, heb ik geen zin in oordelen of moeilijk kijken. Kortom - sorry voor de lange inleiding - ik weet niet of ik wel zin heb om daar te bevallen. Ook vind ik het belangrijk dat er naar eventuele wensen van mijn kant geluisterd wordt (bv. zachtere verlichting net na bevalling, kindje meteen op mijn buik, etc.). Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen: waar zijn jullie bevallen (in welk ziekenhuis, of kraamkliniek of zoiets) en hoe tevreden zijn jullie daarover? Alle tips en ervaringen zijn zeer welkom! Bedankt! Liefs Rus05
Hoi! Ik ben april 2010 in het Lucas bevallen! Ik werd ingeleid, dus helaas niet in het kraamcentrum daar! Zag er zo mooi uit, met een bad in iedere kamer en een ontspannen sfeer. Je kan daar alleen niet met pijnstilling bevallen, zodra je dat wil, wordt je verplaats. Ik werd met medische indicatie ingeleid, maar wat een fijne verloskamer was dat! Heel rustig, zelf controle over het licht en constant je baby in jouw zicht. Ook meteen na de bevalling kreeg ik mijn zoon op mijn buik, daarna kon mijn man hem in mijn zicht aankleden. Er stond een grote bank voor mijn man en moeder en er was een tv... Ook pijnstilling werd al vlot aangegeven, ik koos zelf niet voor een ruggenprik, maar de zuster heeft me er wel over verteld, het was absoluut een mogeljkheid. Ook de dagen na de geboorte waren fijn, lieve zusters en veel hulp met BV. Ik ben nu weer zwanger en heb al aangegevn weer in het Lucas te willen bevallen. Succes met je keuze!
Ik ben met de eerste bevallen in het OLVG.. allemaal prima. Het gaat niet om een foldertje maar om de zorg die je daar krijgt. Wat ze trouwens schreven is heel erg waar, jij bent degene die er een waarde aanhangt... In de VS wordt meer dan de helft van de bevallingen een keizersnee dus die ruggeprik wordt dan ook echt wel gezet in Nederland hoor... In het OLVG zetten ze ook wanneer jij dat graag wilt en het medische nog mogelijk is, de ruggeprik omdat dat zo staat in de landelijke richtlijn tegenwoordig! Ben trouwens gewoon (!) zonder pijnbestrijding bevallen in het OLVG
Dank je voor je verhaal! Heb nu ook via andere bronnen al meerdere keren goede verhalen gehoord over het Lucas, dus wie weet?
Dank je voor reactie. Ik snap ook dat het niet om een foldertje gaat maar om wat er in de praktijk gebeurt; maar als een folder je niet erg aanstaat, dan is het zonder positieve ervaringen van anderen moeilijk om je er een positieve voorstelling van te maken. Maar over jouw bevalling in OLVG: werd er goed naar je wensen geluisterd, en was het bijvoorbeeld mogelijk om een andere baringshouding - anders dan liggend - te proberen? Dank je wel!
Ik ben twee keer in het Lucas bevallen. De eerste keer was ik gewoon thuis begonnen, maar wilde uiteindelijk toch pijnbestrijding. De vk raadde mij op dat moment een ruggeprik aan. Het was zaterdagnacht en de vk heeft het OLVG gebeld, de VU en het bovenij. Ik kon nergens terecht, het was of vol, of er was geen anesthesist beschikbaar. Met het Lucas hadden ze de afspraak dat ze eerst remiventanil proberen en mocht dat niet voldoende zijn meteen een anestesist uit bed bellen en alsnog een ruggeprik doen. Voor mij was de remiventanil goed genoeg, ik vond het erg fijne pijnbestrijding. Helaas uiteindelijk wel veel bloedverlies, dus moest ik nog een paar dagen blijven. Ik was erg tevreden over hoe ze in het Lucas je behandelen. Bij de tweede had ik wegens het bloedverlies medische indicatie en moest ik sowieso in het zkh bevallen. Weer voor het Lucas gekozen. Helaas hetzelfde verhaal, alleen ging de bevalling zo snel dat er geen tijd meer was voor pijnbestrijding. Maar door het bloedverlies weer een paar dagen gebleven en nog een goed gesprek met de arts gehad, later nog weer terug voor nazorg etc. Heel goed allemaal. Nu zwanger van de derde en ik heb over twee weken een afspraak bij het Lucas om een 'bevallingsplan' te maken. Ik zou je niet te erg op een bepaalde plek vastpinnen, het kan altijd anders lopen. Als het weekend is, of alle verloskamers zijn vol in een bepaald zkh, moet je toch naar een andere. Wij hadden nl. voor het OLVG gekozen in eerste instantie omdat dat het dichtste bij was. Maar daar konden we dus niet terecht.
Ik ben ook in het Lucas bevallen, maar voor mij is het een hele slechte ervaring geweest en ik zal dat ziekenhuis dan ook aan niemand aanraden. Ik ben ingeleid ivm Hellp en moest na de bevalling ook een aantal dagen blijven. Er is mij of mijn man nooit uitleg gegeven over wat er nu met mij aan de hand was, ook op vragen van onze kant werd maar minimaal antwoord gegeven. Daarnaast heb ik denk ik wel 30! artsen in opleiding, verpleegkundigen, verloskundigen, gynacologen, co's en noem maar op gezien(tijdens mijn 8 uur durende bevalling), wat een drama. Drie uur na mijn bevalling lag ik nog steeds in mijn eigen kots en bloed en noem maar op. En ze hebben me ook niet geholpen met mijn zoontje aan de borst krijgen, na een paar uur wachten ben ik het zelf maar gaan proberen. Na een paar dagen mocht ikk naar de kraamafdeling en daar ben ik gewoon aan mijn lot overgelaten. Na een week heb ik zelf aangegeven naar huis te gaan omdat ik geen minuut langer in dat ziekenhuis wilde blijven, ziek of niet. De nazorg is helemaal misgegaan omdat ze 2 dossiers van mij hadden aangemaakt en in 1 van die dossiers verkeerde adresgegevens hadden staan. Ze hebben dus ook gewoon uitslagen van mij op de voicemail van iemand anders ingesproken. Ik zal het maar even bij dit warrige verhaal laten, als ik er nu nog aan denk word ik gewoon weer boos en verdrietig.
Jeetje wat naar dat je dat allemaal hebt moeten meemaken. Kan me goed voorstellen dat je er nog steeds kwaad om kan worden.:x Liefs Rus05
Ik kon kiezen tussen Zaandam en het BovenIJ ziekenhuis. Ik heb toch voor Zaandam gekozen, als dit voor jou ook een mogelijkheid is (ik weet natuurlijk niet of dit dichtbij voor jou is) dan zou ik zeker in Zaandam bevallen. Alles is precies gegaan zoals ik dat wou en er is heel goed naar me geluisterd. Ik wou geen pijnstilling, maar omdat ik al 20uur weeën had hebben ze me wel 10x gevraagd of ik echt niet iets wou..(uiteindelijk toch niet genomen, maar het gaat om het feit hoe ze tegenover pijnstilling staan) Met 1 druk op de knop kwam er een verpleger en als ik om een gynaecoloog vroeg was die er ook direct. Mijn gynaecoloog was om 20.45 klaar met werken, Mira is om 21.13 geboren en ze is tot het einde (mijn hechtingen heeft ze ook nog gedaan) gebleven! Ze vond het anders sneu voor me om het laatste stukje met iemand anders te doen. Echt, ik kijk zo ontzettend goed terug op mijn bevalling! Daarnaast heb ik meerdere malen in het ziekenhuis gelegen toen ik zwanger was, op de verloskamers en al die keren was het er super! Misschien heb je niets aan het ziekenhuis in Zaandam, maar ik dacht ik kom het je toch even vertellen
Ik ben thuis bevallen. Héérlijke locatie, maar ik hoop niet dat je me erg ongastvrij vindt dat ik het je niet aanbied Als ik naar het zkh had gemoeten, zou ik naar het OLVG gegaan zijn als eerste keuze. Dat is namelijk het dichtst bij en voor andere zkh-aangelegenheden ging ik ook altijd daarheen. Als ik jou was, zou ik naar een rondleiding gaan, zodat je de verloskamers vast kunt zien. Voor mij was dat 3,5 jaar geleden reden om zeker te zijn van mijn keuze om het thuis te doen: wat een kleine, kale kamers waren dat. Er stond nog geen fatsoenlijke stoel in voor de partner.... Nou waren er wel plannen om de boel te gaan verbouwen, dus misschien is het nu wel veel beter, vandaar mijn advies om er even te kijken. Ik heb ooit wel 5 dagen in het OLVG doorgebracht omdat mijn zoontje opgenomen moest worden. De zorg was prima. Ik heb dit zkh dus nog steeds bovenaan mijn lijstje staan als ik ergens voor naar het zkh moet. En ik heb een BV-voorlichting gehad van een LK die werkzaam is in het OLVG. Aardige vrouw, en volgens mij ook heel deskundig. Vriendin is met spoed naar BovenIJ gebracht voor haar bevalling, toen de uitdrijving niet vorderde. Was ook een prima zkh volgens haar. Over die zin over pijnbestrijding zou ik me geen zorgen maken. Het is namelijk niet gebruikelijk in Nederland (de meeste vrouwen die hier vaginaal bevallen, bevallen zonder pijnbestrijding), dus ze hebben gelijk met wat ze opschrijven. Ik zie dus echt niet waar jij het waardeoordeel ziet, het is meer beschrijving van de situatie zoals die is. Als jij erom vraagt, krijg jij een ruggenprik.
Nou, ik moet zeggen, ik lees dat ook als een waardeoordeel of toch tenminste een ontmoediging. In een dergelijke folder zeg je of het mogelijk is of niet, niet of het al dan niet gebruikelijk is. Ik ben van zoon1 in het lucas bevallen dmv een keizersnee en dat was een erg positieve ervaring. Inmiddels ben ik verhuisd en zijn t olvg en t vu dichterbij maar ik overweeg toch weer naar t lucas te gaan, aangezien ik met 36 wkn word overgedragen.
Ik ben in het VU bevallen! Ik had ook een lijstje met voorkeuren en de kraamkamers van het Lucas leken me wel fijn. Maar tijdens de bevalling moest ik vanwege het uitblijven van de persweeen naar het ziekenhuis (had tijdens de weeenstorm besloten dat het ziekenhuis maar naar mij moest komen, dus zou het in ene een thuis bevalling worden) en omdat ik toch medisch was zou ik toch in een gewone kamer komen en niet in zo'n mooie kraamkamer! In overleg met de vk tot het VU gekomen, niet alleen omdat dit het dichtste bij was maar ook omdat zij hier goede ervaringen mee heeft. Dus misschien kan je het ook aan je vk vragen, waar hun voorkeur naar uit gaat en wat hun mening is over de ziekenhuizen? Ik ben zeer tevreden over het VU (maar ben er nog geen 5 uur geweest in totaal). Het was redelijk druk aan mijn bed maar dat kwam vooral omdat de vk en stagiare bij mijn bevalling bleven en de gynaceoloog, co assistent en verpleegster van het ziekenhuis er ook waren (er was tegen mij gezegd dat als ik het vervelend vond ik dit moest aangeven, dan zouden er mensen weggaan). Redelijk snel na aankomst ben ik al bevallen en heb ik een hele tijd met mijn dochter op de borst van haar kunnen genieten. Ze is gecontroleerd, aangekleed en binnen het uur heeft de verpleegster me geholpen met het aanleggen. Daarna is ze aan papa gegeven zodat ik rustig kon douchen, ben gaan zitten op zo'n stoel en mocht er zo lang over doen als ik wilde. Toen ik aangekleed was stond er een ontbijtje met beschuit met muisjes klaar en omdat ik geplast had mochten we al naar huis.... (mijn dochter is 7.22 geboren en even 11 uur mochten we naar huis) ik heb zeker de tijd erna als erg ontspannen ervaren, er werd de tijd voor me genomen en de verpleegster heeft me een paar goede adviezen gegeven. Maar ook als ik soms lees hoe kort de baby maar bij de mama is vlak na de geboorte... zo heb ik het helemaal niet ervaren! Zou er graag weer willen bevallen, maar door verhuizing gaat dat niet meer lukken ivm de afstand.
Ik ben in het OLVG bevallen. Pluspunten: * ik heb van begin tot eind het gevoel gehad onder zeer deskundige begeleiding te staan ("medische indicatie" vanwege 41 wk zwangerschap) * de verloskundige van het OLVG probeerde mij nog duidelijk te maken dat een inleiding niet pijnlijker is dan een gewone bevalling en dat ik een ruggenprik waarschijnlijk niet nodig zou hebben, toen ik er om vroeg tijdens de bevalling heb ik er geen 2x om hoeven vragen. * bevalling liep uit op spoed ks, ook daar gingen ze goed mee om * verpleegkundige was veel aanwezig, als ik maar spuugde kwam ze weer om nieuwe bakjes te brengen (hoefde ik niet om te vragen) * voor mijn man werd een stretcher opgemaakt naast mijn bed toen de bevalling niet opschoot * lieve verpleegkundigen, goede begeleiding qua bv, prima eten Minpunten: * verloskamer had destijds niets bijzonders, gewoon een kamer met een bed, maar het deerde mij tijdens de bevalling ècht niet * na ks moest ik blijven en heb kamer gedeeld. Ik had nog geluk met 2-pers kamer, maar het was echt behelpen. Ook toen spraken ze al over een verbouwing, weet alleen niet wanneer. Conclusie: laat je niet afschrikken door hun ruggenprikbeleid, in de praktijk waren ze niet afwijzend en deskundigheid staat nog altijd (mijnsinziens) boven gezelligheid...
Boven ij vind ik wel een heel fijn ziekenhuis, van de verloskamers kan ik weinig herineren maar er zijn wel voorlichtingsavonden met rondleiding! Helaas moet ik nu in leiden bevallen door me antistoffen