Hoi allen, het duurt nog even voor me, maar zat er vanmiddag toch al even over te denken. hoe doen jullie dat als jullie moeten werken? ik bedoel, geven jullie je kindje dan een flesje kunstvoeding of kolven jullie af? en wanneer kolven jullie dan? kolven jullie snachts een x extra, of kolven jullie na een voeding nog wat bij? om dat dan de volgende dag mee te geven?? Alvast bedankt!
Ik kolf op mijn werk 2x. Van te voren ben ik een voorraadje gaan kolven. Hoeveel ze uit een flesje drinken is een kwestie van uitproberen. Wat ik tekort kom haal ik nu dus uit de vriezer. Ik kolf niet zoveel als hij drinkt dus af en toe kolf ik na de ochtend voeding nog wat (op mijn vrije dag). Of over de dag tussen twee voedingen in. HIer gaat het prima zo.
wanneer zijn jullie extra gaan kolven om een voorraad aan te leggen? ik zat er aan te denken om tegen die tijd snachts een x extra te kolven om dan voor haar overdag mee te geven...
Ik kolfde gewoon onder werktijd. De eerste weken drie keer, daarna twee keer. Uit de kraamweek had ik nog een voorraadje in de vriezer en de week voor ik ging werken kolfde ik na de ochtendvoeding, om wat extra te hebben. De voorraad was alleen voor noodgevallen, mijn kinderen kregen in principe altijd vers (mits goed behandeld is gekolfde verse melk 5 dagen achterin de koelkast houdbaar).
Ik kolf 2x, rond 10 uur en rond 2 uur. Rond die tijden krijgt mijn kleine ook op het KDV (of thuis van papa) de fles. Als ik te weinig heb, dan kolf ik 's avonds nog een keer extra of geef ik één flesvoeding mee de volgende dag. Wat ik over heb schuift door naar een dag dat ik te weinig heb. Ik geef natuurlijk wel altijd de oudste melk eerst! Ik heb helaas niets meer in de vriezer liggen.
Ik kolf twee keer op een werkdag, op momenten dat ik normaalgesproken meestal voed (11 uur, 15 uur). Ik voed met een borst per keer, maar kolf twee borsten per keer. Ik heb veel melk, maar bespeur met de stress op werk toch een kleine terugloop met kolven en wil een goede voorraad aanleggen omdat ik over niet al te lange tijd ook weer wat vaker voor werk op reis zal zijn en niet in staat zal zijn om de gekolfde melk te bewaren. Daarnaast vind ik het een prettig idee mocht ik onverwacht ziek raken en medicatie nodig hebben die niet met bv compatibel is. Ik heb denk ik iets van 3 liter in de vriezer staan Ik schuif het steeds door, ze krijgt de oudste melk op het kdv of op papadagen, maar het gaat niet enorm ver terug... iets van twee weken ofzo. Het is 3-6 maanden houdbaar geloof ik indien diep ingevroren (wij hebben een vrieskist). Hoe ik 3-6 moet interpreteren vind ik wat vaag dus ik hanteer 3 maanden. Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kolvenenwerken - Bewaren van moedermelk Ik ben begonnen met voorraad door toeval: ik had afschuwelijke hyperlactatie (zoveel melk dat ik met een borst wel 2 of 3 voedingen kon doen, erg pijnlijk), en kreeg het advies om 1 keer per dag leeg te kolven. Dat deed ik 's avonds, en dat heeft best een leuke voorraad opgeleverd. Als je trouwens neiging tot hyperlacteren hebt is met extra kolven voorzichtigheid geboden. Ik zit met mijn 2 ipv 1 borst kolven al weer met stuwing op mamadagen, maar ja.