Waar bloed op laten controleren?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door jolein8, 1 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jolein8

jolein8 Bekend lid

23 jan 2015
    569
    9
    18
    Hallo
    Ik heb een afspraak bij de huisarts gemaakt om bloed te laten prikken.
    Er klopt niks van mijn cyclus.
    Voor mijn zwangerschap al. Lange, onregelmatige cyclussen met late eisprong ( gemiddeld cd 28), korte lf ( 6-7 dgn), dun baarmoederslijmvlies, korte menstruaties etc. Er is toen alleen bloed geprikt op fsh en oestradiol en na de eisprong op progesteron. Geen duidelijke diagnose gekregen, clomid gekregen vanwege geen eisprong ( volgens ziekenhuis) en uiteindelijk zwanger geraakt.

Na de zwangerschap eerst weer dezelfde cyclussen. Maar ineens veranderde dit. De eisprong is al maanden eerder ( tussen cd 16 en 21), lf bleef kort (6-7 dagen), dus korte cyclussen en menstruaties zijn nu ineens heel hevig en duren wel een week of langer. Soms al vanaf 4 dpo licht bloedverlies. Bij een cyclus van 22 dagen heb ik dan bijna de halve cyclus bloedverlies!

Ik wil graag via de huisarts bloed laten prikken op cd 3 en na de eisprong om te kijken of ik wel een eisprong heb en of mijn waardes wel oke zijn. Maar waarop laat ik precies bloedprikken?

Ik dacht aan fsh, oestradiol, amh, vit b12 of b6 of beide?
    Amh wil ik graag laten prikken omdat in de fase voor de overgang je progesteron snel daalt en aangezien dit een groot probleem is bij mij ( te laag na eisprong en spontane vroeggeboorte) en je cyclussen veranderen.

En na de eisprong progesteron op 5 dpo en 7 dpo om te kijken of er een eisprong is en of deze te snel daalt wat zorgt voor de korte lf.
    Iemand nog tips waarop ik nog meer kan laten prikken?
    NAV de uitslag bekijken we of we gaan voor doorverwijzen naar de MMM of niet.

2. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Kun je, je niet beter laten doorverwijzen naar een gyn en dit met gyn bespreken? Huisarts is natuurlijk geen expert en het interpreteren van de waarden die uit zo'n bloedonderzoek komen is ook een vak apart. Heeft huisarts vaak minimaal verstand van. Niet voor niets heeft een gynaecoloog daar nog 6! Jaar voor doorgestudeerd.

Snap dat, dat best weer even een drempel is. Maar dan heb je wel direct duidelijkheid en direct aan het juiste adres voor mogelijke vervolgstappen. Als je dat dan nog niet wilt hoeft het ook niet natuurljk.

3. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Normaliter wordt dit inderdaad door de gyn gedaan en niet op eigen houtje of door een huisarts. De uitslag is ook moeilijk te interpreteren, omdat het om een combinatie en balans van bepaalde hormoonwaarden op een bepaald moment gaat.

Ik zou om een doorverwijzing vragen. Dan kun je na de uitslagen van de bloedonderzoeken altijd nog beslissen om wel of niet de mm in te stappen.

Deel Deze Pagina