Ik ben ruim 6 maanden geleden bevallen van een zoon. Ik ben zwanger geworden mbv puregon. Mijn oudste mbv clomid. We zouden graag snel een derde willen maar moet ik dan eerst stoppen want dat wil ik eigenlijk niet.. Ik zou graag willen tandemvoeden als dat mogelijk is.. Zou een gyn gelijk al zeggen eerst stoppen met bv of niet? En kan de mededicatie in combinatie met bv?
Volgens mij moet je eerst weer een cyclus hebben eer je een nieuwe behandeling kan beginnen. Leg BV niet alles stil? Ben dus bang dat de gyn. vraagt te stoppen met BV. Anders zouden de hormonen denk ik ook niet aanslaan. Maar ik ben geen arts..
De meningen hierover zijn verdeeld. Er zijn ziekenhuizen heel 'streng' zijn en zeggen: met borstvoeding geen behandeling. Toen wij bezig gingen voor een tweede las ik her en der dat men iets flexibleler aan het worden is op dat vlak. Ons ziekenhuis was echter onverbiddelijk (UMC Utrecht). Ik heb gelogen... Ik gaf geen 100% borstvoeding meer, maar toch nog wel 2 a 3 keer per dag. De eerste cryo-terugplaatsing was gelijk raak, dus bij mij heeft het geen negatieve invloed gehad. Wel moet je er rekening mee houden dat je (als je toestemming krijgt borstvoeding te blijven geven, of er net zoals ik over te liegen), dat je melkproductie zal teruglopen onder invloed van de hormonen die je gaat spuiten. Het is zelfs niet uitgesloten dat je toch zult moeten stoppen omdat de boel 'opdroogt'...
Ik moet van het zkh volledig gestopt zijn. Omdat het bij nummer 1 ook jaren geduurd heeft, heb ik bij de onderzoeken gelogen (nu ja, de helft van de waarheid gezegd) maar nu ze spreken van hormoonbehandeling ga ik wel stoppen omdat ik niet wil dat mijn zoontje die ook binnenkrijgt.
Stoppen met bv is bij ons de enige voorwaarde, geen termijn, alleen stoppen met bv. Dit omdat de baarmoeder samenkrampt bij bv en dit zou het innestelen tegen gaan... Ik heb wel het icsitraject gevolgd
ik zat ook met dezelfde vraag (zwanger geworden mbv clomid) en ik zal ook eerst moeten stoppen met bv voordat ik opnieuw hormonen mag gaan slikken. ik zou ook niet willen dat de hormonen bij mijn dochter terecht komen natuurlijk. maar ik vind het wel een dilemma voor mezelf: want de wens voor een tweede is er al, maar de bv vind ik ook erg prettig en zou ik graag nog een tijd willen volhouden. maar stoppen voor een kinderwens waarvan je niet weet wanneer het raak zal zijn? hoe doen jullie dit dan?
Kijk eens hier, een interessant artikel: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Vruchtbaarheid - Gaan borstvoeding en IVF samen? Ik ben zelf toen mijn dochter zo'n 18 maanden was, bij dr. Rob Bernardus (genoemd in het artikel) geweest. Hij zit nu in het Nij Barrahûs. Je zou hem om een advies kunnen vragen. Zijn mening was: liever stoppen, MAAR als je luteale fase lang genoeg is, kan het. Je moet dus of temperaturen of ovulatietests gebruiken en zo je eisprong vaststellen. Noteer de data van je ovulatietest (of de eisprong 36 uur later). Noteer ook wanneer je menstruaties beginnen. Heb je 3 cycli of langer een luteale fase, dan kun je eer beginnen met cryo-terugplaatsingen (bij ons ging het om cryo's, dus ik hoefde geen stimulatie). Bij jou ligt het anders: - Je kind is nog geen jaar oud. De kans dat je nu een goede luteale fase hebt, is klein. - Je schrijft ook dat je zelf nooit een cyclus hebt, nog een probleem. - Of je provera en puregon mag, terwijl je voedt, zou je moeten navragen bij een borstvoedingsorganisatie of gynaecoloog. Ik zou als je wilt blijven voeden, echt aanraden om te wachten met een behandeling tot je kindje tenminste een jaar oud is. Ook vrouwen die wel een cyclus hebben, hebben vaak een onvoldoende goede cyclus (te korte luteale fase) in het eerste jaar, zelfs als ze wel menstrueren. Uitzonderingen daar gelaten uiteraard. Overigens heb ik zelf 3 cryo-terugplaatsingen gedaan toen ik nog 1 voeding per dag gaf. Uiteindelijk hebben we door andere omstandigheden gedwongen een pauze in gelast en ben ik met 22 maanden alsnog gestopt met de BV. Nu ben ik wel zwanger geworden. (maar we hebben nu ook nog wat andere technieken toegepast).
Heel herkenbaar. Mijn zoontje is 7 1/2 maand en wij willen ook aan een tweede kindje beginnen. Vanwege de voorgeschiedenis, leeftijd van m'n man, niet weten hoelang het duurt.. En kinderwens is sterk. Waar we in behandeling waren zeggen ook dat ik gestopt moet zijn met bv. Echter, ik wil lang voeden en eigenlijk de WHO-norm van twee jaar 'halen'. Ik vind het erg lastig en ben me nu aan het verdiepen in de mogelijkheden. De wens is heel sterk maar het verlangen nog lang niet te stoppen met borstvoeden ook. Bij mij ook sprake van geen cyclus, trouwens. Ik menstrueer niet en heb geen eisprong. Ik heb hormonen gespoten en Pregnyl voor de eisprong. Maar pittig dus, vind ik. Ik pieker er best wel over.
Ik heb een cryo en twee verse pogingen tijdens de BV gegeven. Helaas is dit allemaal niet aangeslagen. Maar ik geloof absoluut niet dat dit door de BV is gekomen. Ik heb me van te voren ook goed in verdiept en ook contact met prof DS gehad uit Gent, wie ook genoemd wordt in het onderzoek. Nu helaas toch met 18 maanden gestopt met de BV omdat ik iets drie maanden moest gebruiken wat écht niet samen ging met de BV. Ik ben daar best verdrietig om (geweest) en soms nog steeds met vlagen. Ook ik had die 2 jaar zo graag hebben willen volhouden. Én het is ook precies zoals iemand hier schreef: je stopt met de borstvoeding voor iets uiterst onzekers.
Wat grappig onze jongens zijn bijna even oud.. en ik heb inderdaad ook hormonen gespoten en pregnyl voor de eisprong.. Ik heb nu voor mezelf bedacht dat ik zeker ga wachten tot 1 jaar.. want ik wil in iedergeval voor die tijd het risico niet lopen dat de bv terugloop door de hormonen.. en dan wil ik is een keer met de gyn gaan praten.. en de voors en tegens afwegen..