Hallo allemaal, Ik heb een vraag die ws al heel vaak gesteld is. Mag je als je borstvoeding geeft gewoon weer alles eten. Zoals rood vlees filet etc? Ik kan er namelijk in de boeken niets over vinden. Alvast bedankt voor jullie reacties
Dat vroeg ik me ook af... Want ik verlang zo naar een goed stuk rode biefstuk... Ik tel de dagen... haha!
Alles weer eten. Opletten met medicijnen, zorg dus dat de apotheek weet dat je bv geeft. En niet te streng voor jezelf zijn wat beterft alcohol. Zeker niet als je al wat langer voedt. Wat beterft roken, liever niet natuurlijk, altijd gezonder, voor moeder en kind. Pijnig jezelf niet onnodig en kijk eens op borstvoeding.com, daar kun je veel info en ervaringsverhalen vinden. Ik heb mijn kids beide gevoed tot 16 maanden, en al 4 jaar zwanger of voedend (and counting). Als ik zwanger ben drink en rook ik niet (veel te vies ook), als ik voed en alles loopt lekker drink ik met grote mate wel eens een glaasje en rook op een feestje wel eens een sigaretje.
Inderdaad met medicijnen opletten, ik ben daar al een paar keer bijna de fout in gegaan. Nu is het beter geregeld, ik heb bij de huisarts aangegeven dat ik borstvoeding geeft en bij het selecteren van een medicijn komt er dan de melding dat het niet kan met borstvoeding. Zo ook bij de apotheek. Maar sommige dingen kan je zonder recept halen (neusspray, bepaalde pijnstillers) en die kan je beter ook niet gebruiken bij borstvoeding. Ik had trouwens een hele tijd terug ergens gelezen dat roken en borstvoeding niet eens zo schadelijk is, borstvoeding en roken zou beter zijn dan helemaal geen borstvoeding. Maar gadver, het idee alleen al!
Wow... dus de hele dag in de rook van je moeder zitten is maar wel borstvoeding krijgen is beter dan in een schone omgeving zitten en flesvoeding krijgen... mmm.... naar dat onderzoek ben ik nieuwsgierig!
Ik heb het op het viva forum gelezen, iemand die zelf rookte en borstvoeding gaf had het geschreven, dus of het erg geloofwaardig is? (ze weet verder wel veel van borstvoeding). En ik ga er dan vanuit dat die moeders wel buiten roken, anders is het inderdaad helemaal schandalig...
Nee joh, als je als kind dan toch al met rook in aanraking komt, dan liever borstvoeding erbij, omdat dat een deel van de schade van rook teniet doet.
Hoe dan? (want volgens mij is dat echt kul)... borstvoeding is altijd de beste voeding voor een kind maar dat het effecten van roken teniet zou doen??? Volgens mij is de stelling: liever niet roken (slecht voor je productie, kwaliteit van je melk etc etc). Als je dan toch rookt, rook dan altijd buiten en niet in het bijzijn van je kind. En borstvoeding is altijd de beste voeding. En moet je echt roken? Dan direct NA het voeden.
Roken schaadt. Verse moedermelk bevat stoffen die de schade beperken, o.a. door het tegengaan van vrije radicalen. Dus als je dan toch moet roken, dan vooral doorgaan met zelf voeden. Want ook als je buiten rookt, je kind komt altijd met tweedehands rook in aanraking, via je kleding, via de lucht die je uitademt. En tweedehands rook is ERG schadelijk.
Ik krijg nu het gevoel dat je een excuus aanbiedt aan rokers.... Borstvoeding doet niets werkelijk positiefs in roken omdat de grootste schade van roken wordt veroorzaakt aan de longen en daar doet BV echt niets voor... Het is en blijft natuurlijk wel de beste voeding Borstvoeding biedt veel voordelen en is altijd positief maar de negatieve effecten van roken worden ABSOLUUT NIET ten niet gedaan door roken. Ook niet een klein beetje. Rook je, geef gewoon borstvoeding maar denk alsjeblieft niet dat borstvoeding ook maar iets positiefs doet op dat gebied! roken + bv = -- ++ roken + fv = -- x niet roken + fv = xx niet roken + bv = x ++ waarbij x neutraal is! borstvoeding is altijd de beste voeding en niet roken is altijd nog het allerbeste! roken is schadelijk voor de LONGEN en daar doet BV helemaal niets aan. En buiten roken is wel degelijk zeer sterk aan te raden! NIET roken is gewoon de beste weg. http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/Upload/Bestanden/427607_deel_2_IB_2.pdf
In principe mag je alles eten. Wel is het verstandig om niet te kruidig/pittig te eten. En alle koolsoorten, spruitjes, uien, knoflook met mate te eten. van Sommige kindjes (vooral in de eerste weken) kunnen de darmen dit niet goed aan, gevolg, krampjes.
Ja precies, niet tijdens en dan vooral buiten, ver uit de buurt van je kind! Roken is superschadelijk voor die kleine longetjes en natuurlijk komt het via je bloed ook in de melk. Ik ben ook heel benieuwd hoe bv de schadelijke gevolgen van roken teniet doet. Het lijkt soms wel een tovermiddel, dat alles goedpraat! Persoonlijk wordt ik een beetje kriegelig dat drinken en roken met borstvoeding beter zou zijn dan niet drinken en roken icm kunstvoeding. Alcohol en sigaretten zijn gif, is kunstvoeding dan een nog groter gif? Als je een baby voedt moet je niet roken en pas weer een glaasje drinken als je 3 uur tussen de voedingen kan laten.
Roken van de ouders verhoogt de kans op luchtweginfecties in het eerste levensjaar. Borstvoeding verkleint de kans op luchtweginfecties weer. Als je dan toch persé moet roken (of je huisgenoten) ook al gebeurt het buiten, zorg dan dat je kind borstvoeding krijgt. De bescherming tegen luchtweginfecties die borstvoeding geeft doet een deel van de schade van roken in de omgeving teniet. En alleen maar buiten roken is niet genoeg. Iemand die buiten gerookt heeft moet niet meteen naar binnen gaan, omdat er dan rook mee naar binnen komt. Dus: roken en dan eerst een half uurtje gaan wandelen (lliever nog hardlopen) is beter voor alle huisgenoten als er een baby in huis is.
dus... je bent een eikel als je rookt en een iets kleinere eikel als je er borstvoeding bij geeft.... Daar komt het op neer.. maar een eikel blijf je. NIET ROKEN is de boodschap.. borstvoeding of niet.. want de kans op die luchtweginfectie neemt misschien weer iets (!) af maar de nicotine in de moedermelk is enorm en de negatieve effecten van roken op je productie en de kwaliteit van je melk zijn VEEEEEEL groter dan de positieve effecten voor die luchtweginfecties.
Helemaal met je eens! Roken is so wie so al superstom, maar met een baby in de buurt moet je het al helemaal laten. En dat geldt niet alleen voor moeders! Ook de rest in de omgeving van een baby moet het gewoon laten. Ik heb mijn kinderen altijd ver weg weten te houden van rook, en stel zelfs roken in de tuin door bezoek niet op prijs (want die rook waait lekker de slaapkamers in. Maar de praktijk is dat het een taaie verslaving is. Dus ALS er in de omgeving van een baby gerookt wordt, en dat gebeurt nou eenmaal in dit land, dan echt liever met borstvoeding. Een baby in een rookomgeving is met borstvoeding altijd beter af, vanwege de bescherming tegen longinfecties. Overigens, vanwege de halfwaardetijd van nicotine (97 minuten) valt het nicotinegehalte van melk wel mee als er meteen na een voeding gepaft wordt. En de moleculen van een aantal schadelijke stoffen in rook zijn gelukkig te groot om in de melk terecht te komen. Maar roken blijft slecht.
Ik heb hier grote moeite mee; het is nu net alsof de rokende voedsters een vrijbriefje wordt gegeven, maar longen zijn geen vieze handjes die je even afpoetst! Borstvoeding verkleint de kans op luchtweginfecties versus niet borstvoeding, niet versus roken en borstvoeding. Het is dus niet zo dat alle schadelijkheid van roken zomaar verdwijnt als je bv geeft, het 1 heft het ander niet op, was het maar zo simpel! Nicotine heeft een halfwaardetijd van 2 uur! Maar rokers blijven roken, dat is de verslaving, dus zit er continu nicotine in het bloed. Af en toe een sigaretje op een feestje prima, maar er zijn maar heel weinig mensen die dat kunnen!
In principe kun je alles eten en drinken als je BV geeft. Je merkt het wel, als je kindje gevoelig is reageert het misschien op kool, uien en sinaasappelsap - dat zijn bekende boosdoeners als het om krampjes gaat. Ook zijn er vrouwen die uit voorzorg zelf zo min mogelijk koemelk tot zich nemen, omdat een kindje met koemelkallergie ook last kan krijgen van BV als hun mama veel koemelk gebruikt. Dit zou ik alleen doen als er een sterk verhoogde kans op kma is. Zelf heb ik nooit het idee gehad dat m'n kindjes ergens last van hadden. Prikkelende dingen heb ik rustig aan opgebouwd, toen ze nog érg klein waren nam ik nooit meer dan één glas citrusvruchtensap en at ik geen rauwe ui of kool. Maar na een paar maanden at ik echt weer alles. Medicijnen: informeer goed bij ha en apotheek. in bijna alle bijsluiters staan waarschuwingen rondom BV, maar dat wil niet zeggen dat je ze niet kunt gebruiken. Laat je goed voorlichten! off-topic: roken, gewoon niet doen.
Ik heb ook weinig verschil gemerkt tussen het wel of niet eten van kruidig/pittig eten en koolsoorten. Bij de oudste was het advies van de kraamhulp om het niet te doen omdat ie krampjes had. Die krampjes had ie ook zonder. Mijn idee is dat als je blijft eten wat je al deed aan kruidig/pittig eten en koolsoorten je kindje hieraan gewend is. Krampjes krijgen ze nagenoeg allemaal (ook fleskindjes) omdat de darmen nog niet volledig zijn ontwikkeld en moeten wennen aan voeding. @ roken: volgens mij geen niemand iemand een vrijbrief en zijn we het er allemaal over eens dat roken zoiezo slecht is. Daarbij is, volgens mij terecht, opgemerkt dat roken een verslaving is en niet 1.2.3 te stoppen. Dus als je het dan toch doet (of de omgeving) geef dan zo lang als je kan borstvoeding.