Zwemles en het duikgat

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mamavangwenn, 3 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavangwenn

mamavangwenn Fanatiek lid

23 apr 2011
    1.414
    0
    36
    NULL
    NULL
    Mijn dochter van 5 zit al geruime tijd op zwemles. Helaas zijn we halverwege van zwembad verwisseld door allerlei voorvalletjes daar. Waaronder niet met ogen open zwemmen. Nu is ze helemaal klaar voor haar A-diploma. Echter het duikgat blijft een probleem. Ze begint gelijk te huilen en te roepen dat het moeilijk is, dat ze het niet kan, dat het eng is en spannend. Ze heeft al een aantal keer laten zien dat ze het kan. En nu moesten we dus 2 weken zelf oefenen met het oefenuurtje. Maar wat een drama. Het is alleen maar huilen, huilen en huilen.

Laat je haar echter gewoon duiken en onder water zwemmen zwemt ze zo een meter of 8 onder water.

Iemand nog tips?

2. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Geen tips.

Hier was onze zoon wel bang voor het duik gat, maar hier pakte de juf de kinderen bij kop en kont om het zo maar te zeggen bij het duiken en hield ze onder water 3 meter lengte tot het gat en drukte ze er door,

Oooh wat een huilen elke les en ik snapte er maar niets van, hij kon/wou het me niet vertellen volgens de juf niets aan de hand beetje aanstellen....

Tot hij zelf dus zei hoe of wat, ik ben naar de juf gegaan en gezegd dat hij in paniek raakt van het gedwongen onder water zwemmen

Hij mocht het alleen proberen en dat gaat nu super,

Misschien kun je oefenen met alleen ergens onder door te oefenen, dus niet perse door het gat, en als haar dat wat meer vertrouwen heeft gegeven langzaam aan naar het gat toe werken ?

Ik heb geen idee eigenlijk .... Lastig hoor, het is toch een knopje dat bij je kind om moet gaan denk ik....

3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Soms maakt de kleur uit... hebben ze toevallig 2 verschillende kleuren duikzeilen?

Probeer uit te zoeken wat haar angst is. Bang dat ze klem komt te zitten? Dat ze de afstand niet haalt? (maar die haalt ze dus wel)

Kijk of er ruimte is om met het gat te 'spelen' . Bv allebei onder water zakken naar de bodem en naar elkaar kijken door het gat.

Hoewel ze met zwemles geen duikbril mogen, kun je haar met oefenen wel met een brilletje het gat laten bekijken, ontdekken. En ook dan kun je spelletjes doen, dat ze door het gat kijkt en jij naar haar zwaait. Of iets doorgeven door het gat heen (duikring ofzo)
    Langzaamaan kun je dan verder gaan met onder water kijken hoe ze er doorheen zwemt (eventueel ook met bril- zodat ze goed ziet dat het niet eng is) Eventueel help je haar er nog doorheen.

Verder kun je ook laten voelen hoeveel lucht ze wel niet heeft door te tellen hoe lang ze onder water kan blijven (drijven op de buik) - en daarna te tellen hoelang het duurt om de afstand tot het gat te zwemmen (veel korter) .

Maar probeer uit te vinden waarom ze het eng vind (ik weet het: Dat is moeilijk...) Succes!

4. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.506
    8.428
    113
    Hier ook het 'ogen dicht' probleem. Wat super hielp was om te oefenen met het opduiken van die gekleurde ringen. Vond die van ons geweldig leuk. Daarna was door het gat ineens geen probleem meer!

5. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Goede tip! Mijn dochter (bijna 3) moest met peuterzwemmen deze week ook gekleurde ringen van de bodem duiken in het diepe (met een beetje hulp van de zwemjuf). Ze deed het meteen met de ogen open. De andere peuters deden het bij de 3e of 4e keer ook met de ogen open. Volgens de zwemjuf was deze oefening (met open ogen opduiken) de basis om straks bij het A-diploma door het gat te kunnen zwemmen.

Kan je dochter al wel onder water door een hoepel heen zwemmen? Dat doen de peuters hier al zelfstandig bij de zwemles. Misschien een goede oefening?

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Maar hoe krijg je je kind zo ver dat het de ofen open houdt onder water?

Volgens dochterlief doet het namelijk pijn aan dr ogen.

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Als hetgeen wat onder water is maar interessant genoeg is - iets wat haar genoeg motiveert om ze open te houden...

Soms helpt het om met ogen dicht onder water te gáán - maar ze dan onder water pas open te laten doen. Dat voelt voor sommigen mensen/kinderen fijner.

8. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Als je met een baby onder water gaat, hebben ze vaak de ogen gewoon open.. 95% van de kleine kinderen doet het dus automatisch.
    Hoe ouder ze worden, hoe meer tijd het kost om het weer aan te leren (meer tijd - hoeft nog niet lang te zijn ;) ) .

https://www.google.nl/search?q=onderwater+foto+baby&newwindow=1&biw=1366&bih=643&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=j11GVeTRIMbhaprLgdgE&ved=0CAYQ_AUoAQ

9. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Precies wat mijn probleem is onder water vroeger, het doet gewoon gemeen zeer aan de ogen, het prikt en schrijnt. Nu kan ik dit onder woorden brengen, toen zij ik ook dat het pijn deed aan mijn ogen.
    Maar dat werd aan de kant geschoven omdat de meeste mensen hier geen last van hebben en dus kon dat gewoon geen pijn doen.

10. Saskia78

Mja ikzelf vroeger ook.. Maar ik hoefde niet door een gat.
    Rechtdoor onder water kan best met je ogen dicht.

Dus als je goede tips hebt.. Welkom!

11. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113

Wij moesten onder water blijven totdat je voorbij de dikke zwarte streep was, dus de ogen moesten open. Ik haalde dat nooit dus besloot de zwemleraar mij met de reddingshaak onder te duwen en dan maar tot zover onder water vooruit te duwen. Ik heb mijn B diploma gehaald (vraag me niet hoe) en ben daarna nooit meer vrijwillig met mijn hoofd onder water gegaan.

Mijn tip is dus ook niet pushen en het kind zijn eigen tempo laten volgen

12. Saskia78

Pluk: mijn zwemles was minstens zo draamtisch.. Maar ik zwom zo ver als ik kon en dan haalde ik het wel :)

Ontdekte vandeweek tijdens de vakantie trouwens dat ik de schoolslag aardig verkeerd ben :)
    Heb lekker meegedobberd zonder echt te zwemmen en indien nodig gauw de borstcrawl uit de kast getrokken.
    Ik kwam niet meer in het schoolslag-ritme op de een of andere manier.
    Ondanks dat ik de beweging echt nog wel weet.

Vond ik toch een apart gevoel :)

13. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Dat ken ik maar dan op een iets andere manier, door de ms willen mijn benen gewoon niet meer. Ik zwem dus puur een alleen op armkracht (schoolslag). Is het water te koud (komt vaak voor in het diepe) dan krijg ik meteen kramp. Is het water te warm (vaak in recreatiebaden) dan kan ik bijna niet meer lopen als ik uit het water kom.

Maar goed daar gaat het topic niet over, kwam even allemaal naar boven toen ik in 1 van de reactie's las dat een zwemleraar hielp met duiken.

Voor Ts, heb er even over gedacht en ik zou eerst kijken of ze het met een duikbrilletje op wel haalt. Is dat zo dan heel langzaam aan kijken of je hem/haar kunt wennen aan het kijken onder water.

ps. Ik heb trouwens een dochter die weigert om haar hoofd onder water te doen. Gelukkig heeft ze nu een geduldige lerares die haar enorm complimenteert als ze toch een sec haar gezicht onder water heeft gehouden.

14. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    hier mochten ze geen duikbril..
    volgesn de zwemjuf was dat iets met de regels van het afzwemmen..
    mijn dochter durfde ook de ogen niet open te doen onder water.
    ik heb toen thuis met haar geoefend met een doorzichtige schaal water.
    ze mocht de eerste keer met ogen dicht erin en daarna de ogen elke keer stukje verder open en toen ze merkte dat het eigenlijk allemaal wel mee viel wilde ze elke dag wel oefenen..
    het gat vond dl ook niet leuk maar ze wilde wel graag haar diploma halen dus ze wist dat ze het voor haar diploma nou eenmaal moest doen..
    heel veel kindjes vinden dat gat wel iets engs en snap ook niet erg waar het nou voor is want dat je zicht onder water anders is had ik vroeger dat gat ook niet voor nodig..

15. Saskia78

Tja hier komt ook vanaf de eerste zwemles al met enige regelmaat het gat in bad.
    Ze heeft nu 2 maanden zwemles en gaat aardig vlot...
    Maar dat gat gaan ze nu ook al doorheen.
    Alleen ligt het nu plat op het water.

Vooral omdat het nog een psychologisch probleem blijkt voor veel kinderen. Dus meteen mee oefenen in de hoop dat ze er minder problemen mee hebben.

16. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Hier ook vanaf de het begin (in het ondiepe al) dat de juf een hoepel in het water houdt waar ze doorheen mogen. Mijn dochter durfde dit ook niet, maar nu na 8 maanden les gaat ze er doorheen. Haar gezicht in het water (niet helemaal onder) juf die de hoepel iets hoger houd voor haar en dan complimenten omdat ze haar gezicht al in het water durfde te doen. Merk dat dit beter werkt bij onze dochter dan het "dwingen"

17. Saskia78

Dat doen ze hier inderdaad ook :)

Dwingen werkt bij meeste kinderen niet denk ik :)

18. mama2013

mama2013 Actief lid

8 jun 2012
    383
    0
    16
    Wat bij mijn zoon hielp, was om voor het gat te gaan staan (tijdens oefenuurtje) en hem zo door mijn benen te laten zwemmen en dus ook door het gat. Het idee dat hij door mijn benen zwom vond hij niet eng en zo kon hij het gat later ook.

19. mamavangwenn

mamavangwenn Fanatiek lid

23 apr 2011
    1.414
    0
    36
    NULL
    NULL
    Dank jullie allemaal voor jullie reacties! Ik kan jullie echter met trots vertellen dat dochterlief a.s. vrijdag 5 juni af mag zwemmen!!!

4 weken terug is de zwemjuf helemaal back to basic gegaan en zijn ze vanaf het ondiepe begonnen om dingen vanaf de bodem op te duiken. Ook toen heeft ze de mini versie van het duikgat in het ondiepe gehangen.

De week erna zijn ze hetzelfde wezen doen maar in een dieper bad 1,10 meter diep.

De week daarna in het "afzwembad" maar nog het ondiepe gedeelte van 1,35 meter diep. En toen had ze hem ineens door :D Dat het met ogen open zoveel makkelijker het gat te vinden is.

Vorige week heeft ze het bewezen in het allerdiepste door het gat te kunnen zonder angst. En daarna gelijk proefzwemmen waar ze met vlag en wimpel voor slaagde. Ze kan nu zelfs al op 4,5 meter door het gat heen dus ze is ook al bijna bij de diploma b vereiste voor het duikgat.

En nu vrijdag afzwemmen :D

20. Saskia78

Goed gedaan! :)

Deel Deze Pagina