Ik heb een vraag: wie laat zijn kind bewust een niet-vriendje uitnodigen voor het kinderfeestje van je kind? De reden dat ik het vraag is dat ik het vroeger moest (een kind uitnodigen die nooit uitgenodigd wordt voor feestjes om zo te leren dat je ook met andere kinderen kunt spelen en dat het leuk is voor een kind dat nooit uitgenodigd wordt om ook eens op een feestje te komen) en het misschien ook wil stimuleren bij mijn eigen dochter. Wie heeft ervaring en waarom wel/niet doen?
Ikzelf heb er persoonlijk geen ervaring mee. Maar ik weet dat mijn zwager dat vroeger ook moest. Dat heeft zijn moeder me ooit verteld. Zij genoot ook echt als die kindjes bij hun waren en zag dat die kindjes helemaal opbloeiden. Ook op een bepaalde dag in het jaar (dus niet op het verjaardagsfeestje) werden die kindjes bij hun thuis uitgenodigd om ze pannekoeken te laten eten. blijkbaar een groot succes. Mij lijkt het een nobel principe en misschien ga ik dat ook wel een keer overwegen om te doen.
Hier doe ik dat ook. Er zijn twee kinderen die altijd buiten de boot vallen en die kunnen er nog wel bij denk ik dan. Zelf vinden ze het fantastisch dat ze ook mogen komen en ook de ouders waarderen dit zeer. Verder komen ze hier ook gewoon spelen. Mijn dochter is met dit principe opgegroeid en vind het ook niet leuk dat deze kinderen altijd de laatste zijn die voor spelen worden gevraagd. Fijn dat er ook nog mensen zijn die ook zo over deze zaken nadenken.
Maar geven jullie dan zelf ook het goede voorbeeld door af en toe iemand uit te nodigen die je verder niet zo goed kent maar bijv veel alleen thuis is. Laten we zeggen.. Die oude buurman van verderop.
Ik zou onze zoom niet dwingen iemand uit te nodigen die hij echt niet aardig vindt. Zeker niet voor een verjaardag. Dat is ZIJN feestje tenslotte. Maar ik zou me wel kunnen voorstellen dat ik hem stimuleer om ook eens te denken aan andere kinderen dan het vaste clubje.
Dat ga ik idd ook proberen bij ons kindje (later als ze groot is). Overigens mbt het goede voorbeeld geven. Mijn ouders nodigden vroeger wel mensen uit met de feestdagen ofzo, die anders alleen zaten (en nee, die vonden ze niet altijd heel erg aardig, maar ze deden 't wel). Zelf probeer ik ook altijd een beetje om mij heen te kijken en als ik denk dat iemand "eenzaam" is, probeer ik daar -naar vermogen- wel aandacht aan te geven.
Dit jaar heeft mijn dochter samen met haar beste vriendinnetje , een feestje gegeven. We hebben de speeltuin afgehuurd en besloten om de hele klas uit te nodigen, zodat kinderen, die nooit gevraagd werden, ook eens een feestje hadden.
Mms hier een meisje met sowieso niet enorm veel vriendinnetjes. Volgens juf is ze in de klas erg populair maar er vraagt zelden iemand of ze mee komt spelen danwel bij ons mogen spelen. En ook op feestjes is ze echt niet heel populair toch. Heb niet het idee dat ze het heel erg vind eerlijk gezegd. Vorig jaar mopperde ze 1 keer... Bijna de hele klas was uitgenodigd en zij niet. Toen vroeg ik.. Speel je dan weleens met d'r? Nee.. Is ze wel aardig dan? Eh nee eigenlijk niet. Pen heb d'r er ook niet meer over gehoord. Ook niet op de dag van het feestje dus. (En de verhalen die ik achteraf hoorde.... Was ik maar wat blij dat ze niet was uitgenodigd )
Mijn nichtje is heel vaak in de zomervakantie jarig en zij geeft dan na de vakantie met 2 andere meisjes die ook in de vakantie jarig zijn een feestje. Dan nodigen ze de hele klas uit. Dit jaar zijn ze wezen zwemmen dan gaan de kindjes die nooit worden uitgenodigd ook mee en dat vinden ze geweldig.
Een beetje offtopic, maar als mama van een pas gestarte kleuter hoop ik zo dat mijn dochter niet dat meisje zal zijn..... Maar dat idee van de hele klas uitnodigen vind ik erg mooi!
De hele klas uitnodigenvoor een feestje is mij te veel maar ikdwingmijn kind nergens in. Ik vind het voorlopig erg belangrijk dat hij eerst eens een goede keus kan maken in de kindjes die hij wel aardig vind mbt spelen. Tevens vind ik dat hij tijdens een feestje ook vooralmet zijn vriendjes mag zijn. In mijn beleving loop je ook weer het risico dat als er dan een niet zo geliefd kind is dezeop het feestje er ook weer bijhangt. Hier zal ik het dus niet stimuleren. Laat hem op zijn feestje maar lekker spelen en samen zijn met zijn vriendjes.
Bij mijn dochter op het kinderfeestje is een jongetje dat bij haar in de klas zit en bij ons aan het eind van de straat woont geweest. Ze speelt op school geloof ik nooit of amper met hem maar hij komt regelmatig bij ons aan de deur om te vragen of onze dochter buiten komt spelen. Ze spelen ook wel eens samen in onze tuin of voor op straat en hij kwam eens hier toen we cakejes gingen bakken en toen heeft hij gezellig mee geholpen. Het is een schat van een kereltje maar spreekt niet zo heel goed Nederlands en daardoor heeft hij weinig vriendjes. Waar ik van schrok was dat de twee andere jongetjes die op het feestje kwamen niet onder stoelen of banken staken dat ze het maar raar vonden dat hij er was en zich hardop afvroegen waarom hij er was..... Ook van tevoren hadden een van die jongetjes tegen mijn dochter gezegd dat ze hem niet moest uitnodigen omdat hij stom is en niet goed kan praten..... Vond dit wel erg eigenlijk en heb mijn dochter uitgelegd dat hij gewoon komt omdat hij hier regelmatig komt spelen en dat Altijd erg gezellig is en hij een lief vriendje voor haar is. En dat als dat andere jongetjes het daar niet mee eens is hij zelf maar thuis moet blijven.....en dat als we hem niet uit zouden moeten nodigen omdat hij minder goed Nederlands praat we P niet uitnodigen omdat ze snel huilt, en J niet omdat hij een bril heeft, X niet omdat zijn ene oor anders is en A niet omdat haar huid bruin is...... Dochter had ogen als schoteltjes want als we daar aan zouden beginnen kwam er dus niemand..... Ze snapte het wel, iedereen heeft wel iets waar een ander iets over kan zeggen of iets van kan vinden.... Ze heeft het jongetje dat niet wilde dat ons buurjongetje kwam uitgelegd dat hij WEL zou komen omdat hij altijd aardig voor haar is en heel vaak en leuk met haar speelt!
Ik heb die twee jongetjes op haar feestje ook nog uitgelegd waarom hij er was toen ze hun verbazing er over uit spraken, niet om ons te "verdedigen" maar om uit te leggen dat hij hier meer dan welkom is omdat hij een vriendje van mijn dochter is en hij altijd lief voor haar is en nooit bazig of gemeen tegen haar doet... Die jongens zijn namelijk niet altijd aardig voor haar of doen bazig.... Ik hoop maar dat ze het snappen hahaha
ik heb er eigenlijk nog totaal geen zicht op of er kindjes zijn die nooit gevraagd worden. Tis hier ook nog maar groep 1/2. Maar ik denk niet dat ik mijn kind dwing om kindjes uit te nodigen die ze niet zo leuk vindt. Het is wel haar feestje. Ik zal haar wel stimuleren om uit alle kindjes te kiezen en niet alleen het vaste kliekje.
Toch vind ik het een beetje dubbel... Dat vaste kliekje is tenslotte het kliekje waar ze altijd mee speelt? Niet dat we hier enorm dik in de vriendinnen zitten trouwens.. Maar ik vind 5 ook wel genoeg eerlijk gezegd Wonen best ruim.. Voor 3 personen 5 extra kinderen en de woonkamer is ineens toch wel klein. (Hoop ook erg op mooi weer.. Dan kan een deel van het feestje zich op de stoep afspelen. Dat beviel me vorig jaar prima. )
Bij mijn dochter was het "het vaste kliekje" ze heeft met deze kinderen (op een na) ook op het Kdv gezeten in de zelfde groep, maar ook dat ene jongetje waar ze na school regelmatig heel fijn mee speelt en die heel lief voor haar is. Hij krijgt nooit een uitnodiging voor een feestje en had wel in mijn hoofd dat het leuk voor hem zou zijn als hij eens een feestje had. Het is dus niet zo dat we een kindje speciaal uitnodigen waar ze helemaal niets mee heeft omdat dit kindje nooit op een feestje komt anders.
Inderdaad, het hoeft niet iemand te zijn waar je nooit mee speelt. Nu heb ik een sociale dochter die met iedereen makkelijk contact heeft. Zij nodigt ook meiden uit die in de groep niet zo goed liggen maar ze vindt ze wel aardig. Een of twee meer op een partijtje maakt niet zo veel uit vind ik.
Eerlijk gezegd zou ik geen idee hebben welke kindjes vaak en welke kindjes nooit worden uitgenodigd. Volgens mij wisselt het heel erg bij mijn dochter in de klas en ook niet iedereen geeft een feestje geloof ik. Mijn dochter mocht op haar feestje 5 kindjes uitnodigen waaronder ze ook kindjes wilde die niet bij haar in de klas of op school zitten. dan blijven er 2 of 3 over uit de klas of van school, als er dan ook nog eentje vanaf moet om te kiezen voor een kindje waar ze niks mee heeft dan vind ik dat niet leuk voor mijn dochter. Voor hetzelfde geld heeft zo'n kindje wat zelden naar feestjes van klasgenoten gaat wel tig feestjes van voetbalvriendjes, tennismaatjes, BSO vriendinnen etc. Natuurlijk stimuleer ik mijn dochter om voor iedereen aardig te zijn maar het is niet eerlijk om een echt vriendinnetje aan de kant te moeten schuiven voor iemand waar je weinig mee hebt omdat mama het, wellicht onterecht, een beetje zielig vindt.