waar denk jij naartoe te gaan na je dood?

Discussie in 'De lounge' gestart door mamabri, 20 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.491
    17.430
    113
    Ik denk dat je dat dan wel fijn vind. Zo zie ik bijv mijn opa niet juichend en zingend voor Zijn troon (type "doe maar normaal" en een kraai kon mooier zingen ;) ) maar zo staat het wel in de bijbel

2. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ja, ik weet het, maar kan het me gewoon niet voorstellen eigenlijk.

Om heel eerlijk te zijn leek me een paradijs waar je heerlijk mag uitrusten en heerlijkheden mag eten enzo me vele malen aantrekkelijker...:rolleyes: maar dat zal mijn menselijke kant wel zijn lijkt me.

Boommm en maartje84 vinden dit leuk.
  3. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Hoewel ik weet dat er mensen zijn die geloven in een hiernamaals (heb het hele topic uit nieuwsgierigheid dan ook gelezen) kán ik mij gewoon niet voorstellen dat het echt gedacht wordt door mensen dat er hierna nog iets bestaat. Zo had ik eens een bijzonder gesprek met een collega. Hij moslim, ik... Tsja, hoe moet ik mijzelf beschrijven... Nuchter? Hmm, ik besef mij ter deze dat er genoeg gelovigen zijn die verder heel nuchter zijn... Dus dat is vast geen goede omschrijving... Anyway... Het gesprek met hem was als volgt. Hij kon zich zo niet voorstellen dat je als mens niet gelooft in god. Ik kon op mijn beurt het weer niet voorstellen hoe iemand er echt van overtuigd kan zijn. Hij nam mij mee naar het raam en liet mij naar buiten kijken. Hij zei: als je zo naar buiten kijkt dan wéét je toch gewoon dat god bestaat. Je ziet dan toch de door hem geschapen bomen, lucht en aarde?

Nope, ik zag het niet. Wel de bomen, de lucht en de aarde. Prachtige natuurverschijnselen gemaakt door moeder aarde. Ik denk dan ook als als mijn tijd op aarde er op zit en verga tot niets. Ik zie mijzelf als een bloem, Eerst was ik een bloembol, ik werd gepland en ging groeien en bloeien. Op mijn mooist kon ik - met hulp, dat wel ;) - mijzelf voortplanten. Ik zal er steeds iets minder mooi gaan uitzien, als een bloem die aan het uitbloeien is. En als ik dan uiteindelijke helemaal dor zal worden, dan zal ik veranderen in stof. En ergens anders zal een bloembol van een ander weer gaan bloemen. Altijd zullen er bloemen blijven bloeien, maar mijn bloeitijd is dan geweest. Ik geloof niet dat ik dan nog ergens zal rondzweven. Wel vond ik het een hele mooie geruststellende gedachte om toen mijn gelovige oma op sterven lag haar te zeggen dat het goed was dat ze naar opa zou gaan. Ik wist dat zij er rust uit haalde. En ik vond dat een mooiere gedachte dan niets nada noppes. En op dat moment wilde ik maar al te graag dat ze echt naar mijn opa ging. Mijn ratio zegt dat haar tijd is geweest en zij enkel veranderd is in stof. Maar in onze harten nog levendig aanwezig.

Gizzie1983, Boommm, Hopsatee en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. roundandaround

roundandaround Niet meer actief

Soms wel.. maar ik geloof absoluut niet, omdat ik dat niet kan. Zou wel mooi, geruststellend zijn, maarergrns voelt het naïef.

5. heidiane

heidiane Fanatiek lid

5 jul 2010
    1.724
    1.647
    113
    Niet alles gelezen nog. Maar wat een bijzonder topic. Erg interessant.

6. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.672
    8.416
    113
    Vrouw
    #126 Zonnestralen, 21 nov 2017
    Laatst bewerkt: 21 nov 2017
    Het is een onderwerp waar ik meer aan denk dan ik zou willen, het liefste denk ik er helemaal niet aan. Ik geloof dat het dan gewoon ophoud voor mij. Maar dat idee vind ik wel heel raar om mij voor te stellen. Ik ben er ook bang voor, terwijl ik ook niet zou weten wat ik met een eeuwig leven aan zou moeten.

Als kind geloofde ik wel in een hemel. Maar wat zou het daar druk zijn. Ik zou niets liever willen dan herenigd worden met geliefden later. Maar er zijn zoveel lijntjes tussen mensen, allemaal mensen die met elkaar verbonden zijn, dat ik het niet voor mij kan zien. Stel je zou zijn met degenen die je het meest dierbaar zijn, jouw gezin. Dan is dat toch best onmogelijk omdat hun ook een gezin krijgen en ga zo maar door. Maar goed dat waren mijn kindergedachten erover.

En toch vond ik het heel belangrijk om te weten dat mijn vader zich over gaf aan God voor hij stierf. Zo dubbel... Ik geloof dat er niks is maar ik hoop op een hemel. Dus hang ik er een beetje tussen.

7. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Ik denk er daarom ook zo weinig mogelijk over na.
    We zullen er tot onze dood geen antwoord op krijgen.
    Ergens hoop ik dat je geest blijft bestaan.
    Maar niet weten wat ons uiteindelijk te wachten staat vind ik echt beangstigend.

monique7 vindt dit leuk.
  8. Mamamijn

Mamamijn Fanatiek lid

14 feb 2013
    1.043
    365
    83
    Vrouw
    Een nieuw lichaam

Je krijgt ook een nieuw lichaam. Je huidige lichaam is als een zaadkorrel, het nieuwe lichaam is het graan dat uit die korrel groeit. Het is je eigen lichaam, maar verheerlijkt en ontdaan van alle zonde en onvolmaaktheid. Je zult altijd bij God zijn als een evenbeeld van Jezus (1 Johannes 3:2). Dan ben je de volkomen mens, door niets gehinderd in het leven met God.

Hoe het precies zit mentaal weet ik niet, ik denk dat we sowieso een hele andere denkwijze in de hemel hebben. We zijn daar straks echt om God te loven en te prijzen en ik denk dat er misschien wel verschil zal zijn maar dat we dat van elkaar niet opmerken omdat dat niet belangrijk meer is. Wat een fijn vooruitzicht hè.

Voor degene die van een film kijken houden. The Shack! Echt een prachtige film. Heb hem gekeken in de iTunes maar hij is nu ook te koop in de winkel

Chocolat vindt dit leuk.
  9. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.282
    6.195
    113
    Ik ben zelf razend benieuwd ook hoe het zal zijn. Dus in die context begrijp ik je zeker.

einad vindt dit leuk.
  10. Mamamijn

Mamamijn Fanatiek lid

14 feb 2013
    1.043
    365
    83
    Vrouw
    Ik lees dat er meerderen zijn die toch wel angstig zijn voor de dood, maar dan niet geloven in God of wat/iemand anders. Die angst komt toch ergens vandaan denk ik dan. Zou het niet heerlijk zijn zonder angst te leven?

Esila, Chocolat en einad vinden dit leuk.
  11. Mamamijn

Mamamijn Fanatiek lid

14 feb 2013
    1.043
    365
    83
    Vrouw
    Ja ik ook en ook wat moeten mijn kinderen allemaal nog meemaken en als ik het mag beleven evt kleinkinderen. Daarin kan ik het ook wel snappen

einad vindt dit leuk.
  12. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.212
    1.061
    113
    Vrouw
    Ik geloof nergens in. Soms vind ik dat wel moeilijk ja, zeker sinds mijn moeder is overleden. Soms hoop ik dat ze wat kan horen, of dat ze bij oma is. En dat ik haar weer zal zien als ik zelf overlijd. Maar ik geloof het niet, en dat doet me wel verdriet, omdat ik haar zo mis.

13. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Ik hoop/geloof dat er na mijn dood een plek is waar ik mijn nabestaanden kan zien/volgen. Zodat ik ze niet hoeft te missen. Hierdoor 'voel' ik dat mijn opa's en tantes nooit helemaal weg zijn. Klinkt raar maar ik haal echt troost hieruit.

Gizzie1983 vindt dit leuk.
  14. maliro

maliro Niet meer actief

Ik geloof in God (christelijk). Maar het idee dat ik na mijn overlijden alleen maar God zal aanbidden lijkt me heel saai. Zolang kan ik me helemaal niet concentreren. Maar in de hemel denk ik er vast anders over.

Het idee dat het na dit leven alles ophoudt lijkt me verschrikkelijk. Dan is alles wat ik doe en laat uiteindelijk zo zinloos naar mijn idee.

Of God echt bestaat? En de hemel? Geen idee. Daarom is het geloof. Maar ik geloof liever in iets wat uiteindelijk niet bestaat ookal is dat voor sommigen misschien naïef dan dat ik na dit leven spijt heb van mijn ongeloof.

Chocolat en Blijdorp vinden dit leuk.
  15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.513
    36.473
    113
    Je geest (waar ik dus niet in geloof) stopt er mee zodra je dood bent.

16. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Als ik dood ga, ga ik de oven in , en hoop ik dat ik bij mijn kinderen in de woonkamer mag staan :D

Gizzie1983 en Blijdorp vinden dit leuk.
  17. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Ik heb echt geen idee.

Geloof niet in een God die alles heeft geschapen. Geloof niet in een hemel waar iedereen de hele tijd God aanbidt (beetje narcistisch van God dan ook). Geloof niet in een hel.

Helemaal verdwijnen lijkt me bizar, maar wel het dichtst bij wat ik verwacht. En wat dan de reden van het bestaan was? Wie zegt dat er überhaupt een reden is? Misschien is alles wel helemaal nutteloos. Of misschien is het om het goed te hebben met je geliefden terwijl je leeft? Is dat niet belangrijk genoeg?

Gizzie1983 en maartje84 vinden dit leuk.
  18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.513
    36.473
    113
    Maar waar ben je dan precies zo bang voor? Als de ongelovigen gelijk hebben staat je niks te wachten. Als de gelovigen gelijk hebben en je bent een goed mens zul je vast ergens een mooi plekje krijgen.

Ik ben niet bang voor de dood, hoop alleen wel dat het nog een flink aantal jaartjes mag duren voordat het zover. Zou graag mijn kindjes groot zien worden.

Blijdorp vindt dit leuk.
  19. Aszz

Aszz Niet meer actief

Als ik dood ben, ga ik terug de natuur in.
    Niks geen God, bovennatuurlijke opperheerser die gaat bepalen hoe goed ik mijn leven heb geleefd.
    Geen hemel, of een hel.
    Ik heb geen geloof nodig om alles uit mijn leven te halen. Ik heb mijn kinderen, familie, vrienden.
    Ik begrijp wel ergens dat mensen geloven. Als troost, want ja uiteindelijk is het onbekende best eng.

20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.513
    36.473
    113
    Ja, ik vraag me af of het ook een doel moet hebben? Ik ga er min of meer vanuit dat we "per ongeluk" zijn ontstaan. We zijn geëvolueerd, er is niet iemand die met een achterliggende gedachte ons op de wereld heeft gezet naar mijn idee. We zijn er gewoon, niet met een doel of wat dan ook, laten we er dan maar gewoon wat moois van maken.

Little Feet en Blijdorp vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina