Wie heeft dit ook en wat doen jullie eraan? Ik ben het gestaar naar mijn onderarmen namelijk helemaal zat en ben inmiddels zover dat ik zelfs daar van mijn haar af wil. Laat staan de tijd die het kost om zomers iedere dag mijn benen en oksels te scheren en wenkbrauwen, bovenlip en kin bij te werken (epileren). Ik ben namelijk ook nog eens gezegend met donkere beharing en met het ouder worden lijkt de overbeharing ook toe te nemen. Ik heb een IPL apparaat maar het kost me meer dan 1,5 uur om alles te doen en dan nog moet ik scheren. Geld voor een laserbehandeling heb ik niet. Mijn moeder moet namelijk na 15 jaar nog steeds iedere maand een laserbehandeling en als ik zie op welk tempo het groeit zou het me niet verbazen als dat bij mij ook zo zou zijn. Dus wat dan wel?
Krijg je iets vergoed vanuit de zorgverzekering? Dat is misschien de moeite om uit te zoeken. Ik heb ook een lazer apparaat, ik vind het erg fijn en goed werken. Maar doe er minder lichaamsdelen mee als jij, dus ook minder tijd mee kwijt. Betere opties als een ipl apparaat zou ik niet weten eigenlijk
Ben je aan de anticonceptiepil? Bij mij hielp dat. Ik kreeg pcos klachten toen ik daarmee stopte. Nooit geweten dat ik pcos had. Maar ja, 15 jaar aan de pil geweest.
Als eerste stap zou ik naar de huisarts gaan. Ik heb het ook alleen minder erg, vooral haar op mijn buik Dat trek ik er gewoon uit met een pincet, maar ik snap dat het bij jou erger is. Misschien dat de huisarts je verder kan helpen. Je zou ook bij je verzekering kunnen kijken wat er verzekerd word aan behandelingen.
Wat vervelend...ik heb geen pcos maar wel gezegend met veel donkere haren. Ik gebruik ook een IPL apparaat en inderdaad in het begin kost het veel tijd. Hoe lang gebruik je hem al? Mijn ervaring is dat ik 10 weken lang het wekelijks moet behandelen, maar daar a kan gaan afbouwen. Als ik het dan goed bijhoud is 1x in de 2 maanden voldoende. Dat vind ik acceptabel. Misschien moet je nog even doorzetten? En als je dat allang geprobeerd hebt zal ik inderdaad eens langs je huisarts gaan om de mogelijkheden die vergoed worden te bespreken. Succes
Haar blijft door de invloed van hormonen altijd groeien. Ook als je definitief ontharen doet is het geen 100%zekerheid dat het weg blijft. Je zou eventueel kunnen starten met harsen hierdoor KAN haargroei minder worden/dunner Qua vergoeding durf ik bijna met alle zekerheid te zeggen dat je dit vanuit de verzekering niet krijgt. De regels zijn nog meer aangescherpt.
Ja heb er ook last van, wel in stuk mindere mate.. maar het voelt niet fijn.. ik kan het er nu inderdaad uittrekken met een pincet dat is voor jou dan niet te doen natuurlijk.. super vervelend! Ik zou inderdaad even langs de huisarts gaan. Verder weet ik niet of je je al verdiept hebt in pcos supplementen etc? (Healthy hormones site) Ik heb het uiteindelijk zelf niet geprobeerd, omdat ik belangrijk vond om eerst bloed te laten prikken op alle mogelijke (en dat zijn er echt heel veel) problemen en daarvoor moet je minimaal 3 maanden geen multivitamine slikken en die slikte ik wel vanwege zwanger worden en nu ben ik zwanger. Voordat ik dus zo maar wat ging slikken. Maar ik lees daar best wel goede dingen over, ik wilde me daar verder in verdiepen maar dat ga ik ooit na de bevalling doen denk ik.
Thanks voor alle tips. De huisarts geeft als enige oplossing de pil. Maar daar kan ik dus heel slecht tegen. Ik wordt er dik van, continue pijnlijke borsten, misselijk en nog een hele waslijst. Daarnaast depressieve klachten en een libido als een ijskonijn. Helaas worden laserbehandelingen inderdaad niet vergoed. Ik heb een redelijk oud IPL apparaat. Stand vijf heb ik nodig qua huid- en haartype, maar dan duurt het tussen de flitsen ook erg lang en het schermpje is max 1,5x3 cm ongeveer. Misschien dat het daar aan ligt dat het minder goed werkt?
Ik zou naar een goede hormoontherapeut gaan en eventueel de mogelijkheden bekijken via bio-identieke hormonen. Deze zijn vaak veel beter te verdragen dan syntetische. En zo'n arts of therapeut kan ook met je meekijken naar je hormonale disbalans wat zich uit in PCOS. Wie weet kom je dan al een heel eind in de richting van de oorzaak om aan te pakken.
Ik val wat later in maar bij mij is ook PCOS geconstateerd. Ik heb nooit echt veel haargroei gehad op mijn gezicht bijvoorbeeld of benen. Nou sinds ik gestopt ben met de pil kan ik elke 3/4 weken me bovenlip laten harsen en ik check nu ook al langere haren op mijn kin. Vreselijk!! Ook hele erge acne waarvoor ik naar dermatoloog en alles ben geweest maar bleek dus ook door de pcos te komen.