advies gevraagd.. 1 jaar geen stukjes eten..

Discussie in 'Prematuur' gestart door luuus, 29 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. luuus

luuus Niet meer actief

meiden ik heb even een vraag

mijn dochter is 10 weken te vroeg geboren en is nu 13 maanden oud.
    alleen zit ik met iets waarmee ik niet weet wat ik ermee moet.

met eten heeft ze altijd veel moeite gehad van klein af aan ze gaat heel snel overgeven bij vast voedsel. onze kinderarts zei altijd dat dit bij prematuriteit hoort.

maar nu is ze 13 maanden en eig gaat het nog niet veel beter. ze krijgt alles nog helemaal vloeibaar gepureerd. als ik vast voedsel geeft gaan de eerste paar happen goed en daarna stikt ze er bijna in en geeft ze meteen over. dit zelfs bij 4 maanden koekjes, brood, fruit met kleine stukjes.

de ene keer gaat het beter dan de andere keer, we blijven het langzaam aan proberen op advies van de kinderarts maar de ene keer gaat een hele boterham goed en de andere keer stikt ze er bijna in bij het 3de stukje bijv.

dit heeft ze al vanaf kleins afaan. ik heb nou al een paar keer bij een afspraak met de kinderarts of aan de tel dit aangegeven en gezegd dat ik me er zorgen over maak. maar telkens zegt ze dat dit bij prematuriteit hoort en dat het vanzelf komt, en dat we het moeten blijven proberen..

herkennen mensen dit? ik maak me er toch heel erg zorgen om.

2. randi

randi Niet meer actief

je moet je nog niet teveel zorgen maken hoor, in principe moeten ze pas ten laatste met 2 jaar stukjes kunnen eten. het ene kind is er gewoon sneller klaar voor dan het andere maar blijf de stukjes gewoon enkele keren per week aanbieden. zou het niet elke dag doen want eten moet natuurlijk voor haar ook wel leuk blijven. meestal lukt het brokjes eten van de ene dag op de andere. mijn nichtje kon pas met een 1.5 jaar brokjes eten en zij is zelfs niet prematuur. gewoon nog wat geduld oefenen, vroeg of laat eten ze toch zo hoor. succes ;)

3. luuus

luuus Niet meer actief

hey randi bedankt voor je antwoord dat stelt me toch wel gerust...!

we proberen het ook niet elke dag het moet voor haar ook leuk blijven indd..

maar om me heen krijg ik ook veel reacties zoals kdv enzo dat het niet normaal is en dat ze allang stukjes hoort te eten, van dat soort opmerkingen word je dan toch wel onzeker en ga je je afvragen of er dan wat fout zit.

ik was daarom ook benieuwd of ouders dit herkennen... maar de ervaringen met jou nichtje stelt me zeker wel gerust!

4. randi

randi Niet meer actief

nou vind het raar van het kdv dat ze zo reageren :( zij zouden toch ook al kindjes gehad hebben die nog geen brokjes eten. werk zelf op pediatrie in het ziekenhuis en kom daar regelmatig kindjes tegen van een jaar en ouder die nog gemixt moeten hebben. ik zou echt wel de raad van je ka volgen, hij heeft volgens mij meer gelijk dan het kdv. vind het zo sneu dat ze tegenwoordig echt verwachten dat de kleintjes alles direct kunnen, ze kijken al raar op als je verteld dat je kind met een jaar nog niet stapt bij manier van spreken en ja dat kan je op de duur enorm onzeker maken maar is hier in jouw geval echt niet nodig. veel succes ermee ! ;)

5. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    luister ajb niet naar het KDV!
    Hier ook geen echte fan van stukjes, hoewel hij het wel kan (maar ook geen grote stukjes of harde substanties hoor). Vooral als hij last heeft van tandjes of als hij erg moe is, zijn stukjes niet favoriet. Ik begrijp je zorg, maar ik denk ook dat het wel komt.
    Dat is makkelijk praten; ik weet het. Ik maak me ook zorgen dat die van mij zijn fles niet zelf wil/kan vasthouden en dat hij alleen liga/soepstengel zelf naar zijn mond brengt en verder dat ik het er in moet stoppen.... en ook hier zegt de fysio dat het wel komt...
    Kauwt ze wel eerst? En als je wel pureert, maar iets minder fijn, hoe gaat dat?

Komt echt goed (kan lang duren kan kort duren, maar uiteindelijk komt het!)!

6. luuus

luuus Niet meer actief

hey mary thnx voor je reactie!
    andere mensen kunnen je zeker aan het twijfelen maken met opmerkingen.. dat kauwen heeft begint ze steeds meer door te krijgen soms wil ze het ook in een keer doorslikken en dan gaat het fout..

ik geef nu eig het fruit en avondeten vloeibaar en tussedemiddag geef ik brood als dat uiteindelijk helemaal goed gaat probeer ik de rest..

7. eerlijkbeertje

eerlijkbeertje Bekend lid

10 okt 2007
    686
    0
    0
    Friesland
    he luuus hier nog zo een alleen mijn dochtertje is wel wat jonger...teug gerekend is zij nu net 9mnd ze is een maand te vroeg geboren en ze heeft tot eind december sonde voeding gehad...maar onze ka heeft ons er voor gewaarschuwd dat te vroeg geboren kindjes en kindjes die lang sonde hebben gehad er eerst heel erg aan moeten wennen.ik pureer ook alles en we zijn net wat bezig met brood...dit gaat op zich redelijk maar het is niet zo dat ze al een helft op kan...logopedie is afgelopen vrijdag geweest en die zegt als het brood straks goed gaat dan mogen we pas proberen om het allemaal wat groffer te maken ze moet het eerst goed onder de knie krijgen...het gaat niet zo hard maar ons dochtertje houd het allemaal keurig binnen en verslikt zich ook niet zo vaak meer maar ook hier de ene x is de andere niet suc6 ermee...

Deel Deze Pagina