Waar doen we goed aan? Concentratieproblemen school.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door vruchtje24, 11 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik ken niet alles en alleen wat ik hier lees en wat mijn eigen ervaring is.

Maar ik ben van mening dat als een moeder-instinct zegt dat er 'iets' is dat er meestal iets is. Daarnaast als je ziet welk traject wij hebben doorstaan, daarbij is zo'n test van 2 uur echt 3x niets.

Echter als je als moeder eerlijk naar je kind kijkt en durft te kijken naar de kwaliteiten en de mindere kanten van je kind, dus geen struisvogelpolitiek wat sommige ouders ook heel goed kunnen, en denkt dat er niets aan de hand is vraag ik mij af wat school dan wil. *(zie hieronder)
    Een kind met concentratie problemen op school zal dit doorgaans ook thuis laten zien. Een kind wat alleen problemen laat zien op school (mits ouders goed kijken) zal het waarschijnlijk geen kind-probleem zijn, maar een wisselwerking van kind/school.

Een kind met adhd zal zowel thuis als op school bepaald gedrag uiten. Als ouder kan je er wellicht beter mee om gaan of minder ervaren door aanpassingen. Maar een kind zal nooit alleen op school adhd hebben.

En ik denk zelf dat als een organisatie zegt "ik weet het niet", kan dit 2 dingen betekenen. Of er speelt niets en het 'probleem' ligt bij school, maar dan zou je verwachten dat ze duidelijk kunnen aangeven "wij zien niets" (als in een afwijking/aandoening). Of ze zijn, op dit gebied, niet kundig genoeg. En ja, dat komt helaas vaak genoeg voor. Als ik de ervaringen van een organisatie hier in de omgeving hoor :eek:. Maar daarin zie je ook duidelijk verschil tussen de onderzoeken die ze daar afnemen en de onderzoeken die wij hebben laten doen.
    En welke het is, dat kan ik niet beoordelen. Maar jij mogelijk wel.

* met niet willen zien of zoals ik hier zeg struisvogel politiek wil ik niemand kwetsen..
    Ik merk echter dat er gewoon verschil zit in willen en kunnen zien en eerlijk kijken naar je kind. Soms is een ouder er gewoon op dat moment nog niet aan toe om open en eerlijk te kunnen kijken. En sommige ouders willen het niet, terwijl anderen een reëel beeld hebben hebben van hun kind. En ieder heeft daar een eigen gevoel of reden bij. Ik kan en wil hier niet over oordelen.
    Het enige wat belangrijk is dat jij voor jezelf kan nagaan of je dit wel of niet kan.

vruchtje24, Roanna en tuc vinden dit leuk.
  2. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.283
    2.984
    113
    Op verzoek heropend.

Met vriendelijke groet,
    Beheer Zwangerschapspagina.nl

3. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.212
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Bedankt voor t openen:)

Wij hebben afgelopen maandag het adviesgesprek gehad over ons zoontje net 9 jr

Zal t proberen kort te houden. Adhd is uitgesloten (waar juf zo haar zinnen op zet). Dat is duidelijk niet uit de test? en gekomen. Alle onderzoeken waren gemiddeld qua uitslag vergeleken zijn leeftijdsgenoten. Wat het probleem is is dat disharmonisch intelligentie profiel. Zijn verbale iq is gemiddeld maar zijn performale iq is laag (in het rapport staat zelfs laag begaafd dat komt dan wel hard aan☹). Performale iq houdt in het plannen, organiseren, overzicht/structuur, uitvoeren van taken etc. Hij denkt heel enthousiast aan een werkje te beginnen en loopt dan tegen van alles aan wat niet lukt. Hij heeft (daardoor) ook wel een negatief zelfbeeld/ eigenwaarde. Dat kwam ook uit de vragenlijst die hij heeft ingevuld. Ook niet leuk om te horen. Als de moeilijkheid van de taak toeneemt wordt hij wat onrustiger. Toch nog lang verhaal geworden. Nu moeten we met school in gesprek wat zij kunnen bieden hierin en denk dat ik wel wil kijken dat zijn onzekerheid en zelfbeeld beter wordt. Moest wel even laten bezinken hoor.

Hopelijk kan school hier iets mee of t regulier onderwijs.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Jeetje, snap dat je het moeilijk vindt!
    Komt ook even hard binnen hoor, ken dat gevoel.
    Maar van alles wat jij beschreef en nu weer beschrijft verbaas ik mij er echt over dat er geen ADD uitgekomen is.
    Zo'n herkenbaar verhaal wat jij schrijft.

5. Syl72

Syl72 Bekend lid

14 mrt 2008
    817
    176
    43
    Is die uitslag n.a.v. de test van 2 uur eruit gekomen? Is dat niet te kort voor een betrouwbare uitslag?

6. tuc

tuc Niet meer actief

Dat is wel waar. Hier werd op ASS ADHD getest en een IQ test gedaan. En daar zijn we meerdere keren uren mee bezig geweest. Volgens mij in totaal 9 uur (3x3 uur) en als er aanwijzingen voor ASS waren geweest was er nog verder onderzocht.

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Wij hebben 2x het traject voor ass doorlopen.
    1 traject hield bij ons in: 2x (intake)gesprek van minimaal 1,5 uur, ados afname, iq test, daar observeren, thuisobservatie en schoolobservatie. Volgens mij was dat het....
    Dat schijnt vrij uitgebreid te zijn en ik hoor hele verschillende verhalen over hoe een iq test afgenomen wordt. En dat kan een iq test op negatieve wijze beinvloeden. Daarnaast is het vaak toch ook een moment opname.
    Wij hebben dus ook 2x een iq test laten doen, mede vanwege zijn leeftijd. Bij de eerste test werd er al direct gezegd dat hij zeer waarschijnlijk hoger zou zitten. En dat bleek ook bij de 2e test, wel pas 2 jaar later ivm niet snel mogen herhalen.

Sommige organisaties willen liever snel (en veel) diagnoses stellen en anderen pleiten meer voor de correcte diagnose.

8. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.191
    823
    113
    Over de medicijnen: weleens gedacht aan LTO3? Is geen medicijn maar meer een voedingssupplement. Wordt vaak eerst geprobeerd. Als hij niet de diagnose ADHD krijgt lijkt het me dat je ook niet zomaar Ritalin kunt krijgen hoor.
    Zelf neem ik ook weleens LTO3 als ik s avonds moet rijden of als ik 4uur achter elkaar college heb. Ook bij dingen als een belangrijke presentatie. Het helpt me echt om me langer te concentreren en vooral om me relaxt te voelen en alles te overzien.

Probeer anders zelf eens een weekje LTO3, is nog erg gezond ook! (Omega vetzuren en anti-oxidanten)

Deel Deze Pagina