Hier sluit ik me bij aan. Ik koop wat we nodig hebben, ik vind het onzin om stapels kleding te hebben. Ik koop liever wat minder en dan van goede kwaliteit. Dus ja, ik geef rustig 100 euro uit aan een winterjas voor mijn zoontjes of aan goede schoenen. Ook voor mezelf koop ik mooie basics, die lang meegaan. Maar het puilt hier niet de kasten uit. Ik snap ook niet waarom mensen dit wel doen, maar dat moet iedereen lekker zelf weten. Waar iedereen het van doet? Geen idee, ik weet hoe wij het doen en daar ben ik dik tevreden over.
Stel je gaat 2x per jaar samen met je gezin van 2/3 kids op vakantie Dat is echt enkele duizenden euro's per jaar met kinderen Wij gaan bijv nooit op vakantie en besteed die duizenden euro's die andere aan vakantie besteden bijv aan kleding voor de kids /gadgets/ons huis Zo doet iedereen wat anders met hun "potje geld" Ligt dus echt aan waar je waarde aan hecht/je prioriteit ligt De 1 vind vakantie erg belangrijk, en de ander merkkleding of een mooi interieur
Maar ik neem aan dat je op een gegeven moment ook wel moet minderen toch als er meer kinderen zijn? Ik kocht voor mijn dochter ook meer kleding als dat ik nu voor 3 kinderen koop. Dat potje kun je maar 1 keer uitgeven en moet jij straks toch ook verdelen onder 2 kids?
hier wordt per seizoen veel uitgegeven aan kleding/schoenen/tassen. Dan heb ik het niet over honderden, maar over duizenden euro's. Dat is allemaal niet noodzakelijk, maar dat zijn wel meer dingen niet, ik hou gewoon van winkelen en koop de dingen die ik mooi vind. En nee, wij hebben geen lening, eten gewoon hagelslag, en eten ook gewoon groeten hoor. (beetje rare aannames allemaal)
Dat potje verdeel ik dan over 2 kids, maar dat is nog belachelijk veel per kind als ik dat omreken Net als dat je van vakanties houd je het vakantiepotje deelt onder je gezinsleden, deel ik dat potje geld in categorieën Het potje geld blijft elk jaar gelijk bij ons, dus dadelijk geef ik het bijv alleen uit aan kleding en gadgets En nu aan kleding/gadgets/ons huis Ik ken genoeg gezinnen die shoppen bij de zeeman en voor 50 euro per week boodschappen doen en geen luxe in huis hebben, maar wel 4x per jaar op vakantie gaan, die besteden hun hele spaargeld/potje dus aan vakantie omdat dat hun prioriteit is Wij kopen dus erg veel spullen en zijn nog nooit op vakantie geweest. Als wij elk jaar op vakantie gingen zoudn wij ook niet hebben als wat we nu hebben
Ik snap je wel maar op een gegeven moment is dat ook klaar toch wat betreft het besparen op andere zaken om maar kleding te kunnen kopen. Wij gaan ook bijna nooit op vakantie (ja vorig jaar een weekje sinds 6 jaar) maar ben nu gewoon met 3 kinderen meer kwijt aan alledaagse zaken. Dochter wil binnenkort op zwemles, schoolgeld, peuterspeelzaal a 70 euro pm, 2 volledig in de luiers en 1 s'nachts nog, melk voor de baby, speelgoed enz.. Ik denk dus wel degelijk met de hoeveelheid kinderen te maken heeft. eleckosten zijn ook hoger en we sparen nu ook meer met 3 kinderen.
water en brood eten we hier!!! maar heb wel vandaag weer heerlijk geshopt kom op zeg hier ga je toch niet op in lekker boeiend hoe ik mijn geld uitbesteed als ik maar weet dat ik het kan betalen
wij hebben het ook niet heel breed maar koop toch ook best veel kleding.. vooral voor zoon en man.. af en toe mag ik ook eens iets voor mezelf kopen. maargoed wij gaan niet op dure vliegvakanties gaan nooit uit of uiteten. en ook wij eten gewoon elke dag aardappels groente en vlees... het is maar net wat je belangrijker vind.. de 1 wil 3 keer in het jaar op vakantie de ander koopt graag kleding.. ga morgen weer lekker te shoppen
maar we eten vanavond niets en ik heb heeeeeeeeeeeeel veulllll schulden geld heb ik niet maar spullen
Tja.... Wij verdienen beiden boven modaal. En ik shop graag.... en veel.... en best duur. Geen Prada ofzo, maar wel merk. Ja, ik heb schoenen van 180 euro en een dure winterjas. Die draag ik overigens beiden minstens 5 jaar. Ik heb schoenen die al 20 jaar oud zijn en nog steeds naar de schoenmaker gaan, zo leuk vind ik ze. Er wordt hier maandelijks voor een flink bedrag kleding geshopt, ook voor onze meid. Ik besef me trouwens heel goed dat we enorm geluk hebben. Allebei een goedbetaalde baan, een huis dat niet te koop staat, geen schulden, enz. Dat is echt heel wat. We zouden ook met minder kunnen doen, hebben we beiden ook lange tijd gedaan. We zouden het ook absoluut weer kunnen doen als hetmoest en ik heb enorm veel respect voor mensen die het met weinig moeten doen. Mooie kleding is geen eerste levensbehoefte, maar ik wordt wel blij van mooie, aparte (en dus vaak dure) kleding van mooie stoffen en goede kwaliteit. We kregen thuis nooit hippe kleding en bijna nooit merkkleding ook al konden we dat best betalen. Als ik merkkleding kreeg dan was het heel tuttig, Laura Ashley ofzo, en zelden mijn smaak. Ik voelde me er ellendig bij. Als ik nu iets moois aan heb en (zelf vind dat) ik er mooi uitzie, dan heb ik daar de hele dag plezier van. So, shoot me, maar ik hou er idd van om te shoppen en het mag ook best wat kosten. NB: We eten trouwens ook duur en gezond (heerlijk, die bio-winkel) en gaan op vakantie. Ik bespaar op een auto (heb geen rijbewijs), maar ik heb niet het gevoel dat ik nou heel erg ergens op moet beknibbelen om kleding te kopen. Misschien op dingen als een dure tv en 3x per jaar op vakantie/weekendje weg/ etc.?
en dit zijn alleen haar najaarskleren de winter zit er nog niet in tja zal het er voor het gemak even bijzetten voor jullie gaan denken hihihihi
oh dan is het wel veel ja haha. Ik denk dat die kast zo'n beetje de kleding is wat mijn dochter heeft voor het hele jaar.
met 1 kind merken we 0,0 in de kosten tot nu toe Ja, luiers.. verder eet hij met de pot mee, etc kleding maken we zelf zo duur, maar hadden dat ook van bijv zeeman kunnen kopen. maar je krijgt ook bijna 200 euro PER kind in de 3 maanden als je 3 kids hebt is dat toch bijna 600 euro in de 3 maanden, daar kun je ook veel zwemles, melk, luiers, kleding voor betalen hoor daarbij krijg je per kind kindgebonden budget waar je ook de PSZ en schoolgeld van kan betalen. en als je daar dan de belastingteruggave a 2000 per jaar bijtelt, vakantiegeld a 1800, gas/water/electra van 700 ( we schatten ons verbruik express veeeelte hoog in zodat we altijd terugkrijgen), toeslagen, etc zitten we al aan de 5000 euro per jaar wat we sparen aan zulke dingen, dat maak je echt niet zomaar op, en daar kun je een berg merkkleding van kopen kan ik je vertellen
nu even serieus...... iedereen maakt zijn geld op aan andere dingen en waarom zou je je ingodsnaam afvragen waar een ander het van doet? je weet niet wat iemand verdiend hoe hoog een hypotheek is enz enz je moet kijken wat je zelf kan besteden en wil besteden dat is veeeeel belangrijker dan je afvragen waar een ander het van doet.