Waar doen ze/je t van

Discussie in 'De lounge' gestart door River87, 6 sep 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    #101 Devilschase, 10 sep 2023
    Laatst bewerkt: 10 sep 2023
    Wij verdienen 5500 pm netto in loondienst en daarnaast nog een eigen bedrijf maar ik vraag me hetzelfde af. Hier ook, de meest aftandse huizen plaatsen overal kunststof kozijnen, dakkapellen, 20 zonnepanelen etc, dan denk ik, hoe dan?? Dat is minimaal 40.000 euro, waar haal je in hemelsnaam dat geld vandaan?

Onze vaste lasten zijn 2500 euro pm. Excl medicatie van 1 van onze honden a 250 euro per maand. We houden dus ongeveer 3000 euro pm over om van te leven. Het geld vh eigen bedrijf gaat op een speciale rekening waar we verder niet aankomen.

En dan denk je een keer lekker veel te kunnen sparen, hoppa auto onderhoud, 1200 euro. Nieuwe stofzuiger 200 euro, gaat ineens ons dak lekken, loodflappen vervangen a 2000 euro. O ineens houtrot in 1 van de kozijnen, hoppa 500 euro,. Ons tuinhuis is na 25 jaar aan vervanging toe a 2000 euro. Bedoel wtf??

Wij gaan al 3 jaar niet op verre vakanties omdat ik het gewoob onacceptabel duur vind. Ik ga echt geen 4500 euro betalen voor 2 weken in een krakkemikkig huisje in Kroatië. We hebben een oude caravan gekocht zodat we vrij goedkoop en vaker wegkunnen omdat we de prijzen van vakanties gewoon echt nergens op vinden slaan. Maar ondertussen zie ik op Facebook collegas die serieus elk jaar 15 dagen naar curacao gaan in de zomervakantie. Heb ik gekeken, ben je geeoon voor 4 man minimaal 12000 euro kwijt. Dan denk ik. Hoe dan?? Ik kan dat echt niet betalen hoor en wij doen echt geen achterlijke uitgaven.....

Kwek en bluedrake vinden dit leuk.
  2. Lieve91

Lieve91 Actief lid

15 feb 2021
    384
    353
    63
    Vrouw
    Grappig dit topic! Want toevallig hadden mijn man en ik het er laatst ook over.
    Mijn man werkt 40 uur en ik heb een contract van 16 uur maar werk vaak meer.

Het viel ons op wat de boodschappen in onze vakantie eigenlijk hadden gekost. En toen we onze zoon naar school brachten na de vakantie, dat veel ouders een nieuwe auto hadden. Wij kijken ook al een tijdje naar een andere auto. Wel via lease via mijn man zn werk. Maar man man man we keken naar prijzen wat die auto’s kosten per maand. Schrok me dood! Mijn man vind het dat ook niet waard. Dan maar minder grote bak.

Het leven is idd echt duurder geworden. Twee jaar terug was ik 90 euro per week kwijt voor boodschappen. Nu bestaal ik €120.

Wij proberen ook wel te sparen hoor. Maar idd als je dakkapel wilt of een nieuwe fiets… je mag een dikke portemonnee bij je hebben!!!

3. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.800
    1.618
    113
    Ik vind het dan weer heel knap hoe je voor 120 euro boodschappen kan doen. Bij ons gaat er 210 euro per week aan boodschappen doorheen met z'n vieren. En dat is echt alleen voor gewoon gezond voedzaam eten. Geen snaai, geen alcohol etc. Nou ja, vooruit een zak chips voor de kids. Alleen al het fruit kost me z'n 20 tot 25 euro per week.

4. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.370
    21.747
    113
    Eten jullie vlees?
    Dat is namelijk best een grote kostenpost. In de jaren dat wij het niet breed hadden aten wij voornamelijk vega(n), vlees alleen bij uitzondering. En dan natuurlijk geen dure vleesvervangers maar gewoon linzen, bonen etc.
    Moet er wel bij zeggen dat dat inmiddels best lang geleden is, we wonen inmiddels alweer een aantal jaren in het buitenland. De prijzen zijn uiteraard veranderd, maar ik denk wel dat vlees altijd nog het duurste is.

Zelf maken is ook veel goedkoper. Als ik bijvoorbeeld kijk op de site van AH hoeveel 6 volkorenwraps kosten, dat is iets duurder dan 1 kilo volkorenmeel - waar je minstens 3x zoveel wraps zelf mee kan maken. En als dat met (bijna) alles zo gaat, dan tikt het natuurlijk wel aan om bij alles voor gemaksvoedsel te gaan.

Saartje33 vindt dit leuk.
  5. Lieve91

Lieve91 Actief lid

15 feb 2021
    384
    353
    63
    Vrouw
    Oh ja ik moet wel zeggen dat ik er een sport van maak. Iets duurs in de aanbieding bij een andere supermarkt kool ik wel. Maar bestel voornamelijk alles bij AH. Wij eten denk ik 2 keer geen vlees in de week. Ik koop 2/3 soorten fruit per week. Ik heb altijd standaard boodschappenlijstje en vul dit aan met weekmenu.

Ik gebruik ook potjes elke maand.
    Boodschappen €500
    Drogist/dieren €100
    Uiteten €100

Dit vind ik erg fijn werken.

6. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.819
    18.535
    113
    Vrouw
    Ik heb deze ervaring niet ? Ligt misschien ook aan de woonplaats.. maar ik reken hier op ongeveer €100 per week (soms meer, soms minder). Voorheen lukte het nog wel eens voor €70.. maar voor €200 boodschappen en dan geen snaai? Ik heb werkelijk geen idee wat je dan allemaal koopt/eet. Misschien dagelijks heel gevarieerd qua lunch/ avondeten?

Suzy85 vindt dit leuk.
  7. YaelStone

YaelStone Fanatiek lid

5 aug 2019
    2.439
    4.367
    113
    Dit vraag ik mij ook altijd af! Mijn budget is 130 per week voor 4 personen, daar red ik het altijd mee, soms iets meer, soms iets minder.

Kwek en Spectre vinden dit leuk.
  8. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.665
    18.730
    113
    Vrouw
    Wat je koopt en waar maakt een heel groot verschil natuurlijk.
    Wij zijn met 5 en bedragen rond de 100 euro zijn verleden tijd.
    Als ik goedkoper wil zal ik alles in de supermarkt moeten halen ( zolang het kan haal ik vlees en vis niet in de supermarkt).

9. tuc

tuc Niet meer actief

Wij betalen idd geen 5 euro voor een bak aardbeien of blauwe bessen bij de ah. Dat is seizoensfruit en kopen we alleen in de zomer.
    Sowieso als ik alles bij de ah of jumbo koop ben ik 3x zo duur uit als bij de lidl.
    En wij gaan niet naar een bakker, slager enz.
    Ik vind 200 voor 4 personen ook gigaveel.

Spectre en citroenrasp vinden dit leuk.
  10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Ik denk dat wij ook wel voor 200 euro boodschappen halen in de week... :oops: Maar daar moet ik wel bij zeggen dat ik niet echt heel erg oplet oid. Maar bv. met bananen, een zak appels en een zak sinaasappels zit je zo al aan 10 euro fruit. En dan hebben we vaak ook nog wel wat anders (seizoens)fruit erbij. Kaas en eieren zijn ook duur (ik koop alleen 3 ster eieren, dat is natuurlijk ook een keuze) en dat gaat hier ook hard. Eén van de kinderen eet glutenvrij, kost ook extra. En we drinken regelmatig sap en frisdrank, ook een keuze die geld kost. Dus ja, dan gaat het hard. Als we het niet konden betalen zou ik andere keuzes maken.

11. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.665
    18.730
    113
    Vrouw
    Ja ik vind het ook veel maar ik snap wel dat je er makkelijk kan aanzitten.

Ik vind spaghetti maken al een mooi voorbeeld.
    Je kan dat spotgoedkoop maken, wat goedkope pasta, wat paprika en courgette, zakje gemalen kaas, gehakt van de supermarkt en klaar.
    Je kan ook kiezen om verse pasta te kopen, veel groenten te gebruiken, vlees van de slager en kaas vers laten malen.

Als je voor de 1ste kiest ben je uiteraard goedkoper uit maar dat je hem op de 2de manier maakt is voor mij bijvoorbeeld niet gek ofzo.
    Dat is niet zot doen en niet opletten maar een volledig andere manier van koken.

En ik denk dat daar veel verschil vandaan komt.
    Gewoon door de manier van koken.

Ysabella en NiekeKris vinden dit leuk.
  12. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.665
    18.730
    113
    Vrouw
    En dan kijkt de 1ne bij het kiezen van appels naar de prijs en zal de anderen toch meer bezig zijn met de smaak( met wat geluk zijn de goedkoopste appels ook degene die je echt lekker vind).
    En zo gaat iedereen op een andere manier naar de winkel.

Spectre, NiekeKris en pareltje2212 vinden dit leuk.
  13. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Hier gaat het boodschappengeld ook enorm hard en wij doen ook geen gekke dingen. Ik vind het echt moeilijk daar goed in te schrappen. Maar met 120 euro red ik het ook niet.

bluedrake vindt dit leuk.
  14. tuc

tuc Niet meer actief

Iedereen mag daar natuurlijk zijn eigen keuzes in maken. Maar degene die zo koken moeten dan lijkt mij wel beseffen dat daar het geld in zit. Zoals jij dat nu ook uitlegt. Dus die verbazing over: " ik snap niet dat wij 1000 euro p/m aan boodschappen kwijt zijn" die snap ik nooit zo.
    En ook dat sommigen die dus zoveel uitgeven er vanuit gaan dat een ander dan dus niet gezond eet. Ik gebruik dus de harde houdbare pasta, maar maak er wel een saus bij die vol met groenten zit. Duurder is niet per se gezonder.

Saartje33 en citroenrasp vinden dit leuk.
  15. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.665
    18.730
    113
    Vrouw
    De verbaasde reacties over budgetten zijn gewoon soms wat overdreven in mijn ogen.
    Zowel degene die het zelf kopen en niet beseffen hoe het komt dat ze zoveel uitgeven, als degene die minder uitgeven en doen alsof het zo gek is dat anderen hun boodschappen duurder zijn.
    Iedereen weet namelijk dat vlees van de slager, brood van de bakker, vis van de visboer en nog zoveel meer duurder is volgens mij.

Duurder is zeker niet persé gezonder maar ook niet persé ongezonder.
    Ieder heeft zijn manier van winkelen en koken.
    Voor de 1ne is visdag fish sticks en voor de andere een stukje vis van de visboer.

Kwek, Villa Kakelbont, Saartje33 en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Ik kan wel vertellen hoe wij het hebben gedaan. Onze dakkapel hebben we van mijn moeder gekregen. Onze keuken en vloer van een erfenis. Zonnepanelen hebben we onze hypotheek iets voor opgehoogd. Maar die was al erg laag dus prima te doen. Kost ons nog geen 40 euro meer per maand. En is snel afgelost.

Auto lukte altijd zelf te kopen maar nu is hij zo snel stukgegaan dat we nog niet genoeg hadden gespaard.
    Nu gaan we dus voor Lease. Dat was een aanbieding waardoor we daar nu 380 euro aan kwijt zijn per maand.( na 1 jaar per maand opzegbaar ) Elektrisch en dat wekken we zelf op.
    Dat is voor ons bijna hetzelfde als dat we een eigen auto hadden met afschrijving.

Vakanties doen wij gewoon van het vakantiegeld. Niet te luxe en meestal niet langer dan 8 dagen. Wel altijd een hotel ( van der Valk kwaliteit hotels meestal. Dus prima) Niet vliegen...eigenlijk altijd met de auto.

Wij zouden zoveel meer kunnen hebben per maand maar we kiezen er nu nog voor om van 1 salaris te leven. Mijn man heeft twee keer modaal dus gewoon een goed salaris. En we wonen in Friesland. Daar woon je in een huis waar je in Haarlem 7 ton voor betaalt en hier betaalden we er 13 jaar geleden 150.000 euro voor. Nu is het dus het dubbele waard volgens taxatie( nodig voor de verhoging van de hypotheek)

We kunnen sparen en er netjes bijlopen ( kleding kopen, goed en gezond eten, naar de tandarts als dat moet, kapper wanneer nodig. ) We hebben het goed zonder teveel poespas. Dat vind ik meestal het fijnst. Simpel maar goed.

17. tuc

tuc Niet meer actief

O daar heb je helemaal gelijk in. Ik vind 200 euro voor 4 mensen heel veel. Maar ben niet verbaasd. Kan zo wel bedenken waar dat verschil in zit.

18. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Precies. :)

19. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.819
    18.535
    113
    Vrouw
    Moet zeggen dat wij ook echt een weekplanning maken adhv de aanbiedingen in de folders en kopen indd seizoensfruit en groenten. Hebben een lidl en jumbo in onze woonplaats dus dat is wel ideaal. In de lidl app staan ook vaak bruikbare korting coupons.

20. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Het is ook heel veel. Eerder redden we het prima met bv. 120 euro. Maar de laatste tijd zit ik met een mandje vaak al richting de 50 euro en dan heb ik vrij regelmatig niet eens een echte maaltijd er tussen zitten...

Deel Deze Pagina