Ligt eraan hoeveel je ervan koopt he? Op 1 emmer yoghurt of kwark valt het mee, met 3 wordt het al meer. Maar goed, jij vindt de Jumbo niet duurder, ik wel. Prima toch, iedereen bepaald zelf waar die zn boodschappen doet.
Ik wil ook even mijn leefomstandigheden delen. Niet omdat ik beter ben, of omdat ik het beter doe dan anderen, totaal niet. Wij zijn met zn drieën als gezin. We hopen dat er nog meer kinderen mogen komen. Toen ons eerste kindje kwam, ben ik gestopt met werken. Bewuste keuze, en nee dat is niet zielig, ouderwets of wat dan ook. Ik voel me gewoon volwaardig volwassen. Ik werkte in de zorg, onregelmatige diensten. Wij hebben de keuze gemaakt dat ik hiermee zou stoppen als we een gezin zouden worden. Zodat ik thuis ben bij ons kind. Wij hebben hem gekregen dus wij willen niet dat hij door een ander opgevoed zou worden. Het is ook een kostbare periode die niet te vervangen is. Ook krijg ik zo zijn ontwikkeling helemaal mee en dat is prachtig. Een ander punt, die onregelmatige diensten, ik zou dan vaak in het weekend weg zijn, of savonds of snachts. Ik hoorde en zag om mij heen, (van collega.s en familie) dat dit gezinnen geen goed deed. (Met echtscheidingen tot gevolg) Er moet rust, reinheid en regelmaat zijn. En dat probeer ik te creëren. En nee dat is niet ouderwets. Dat geldt tegenwoordig nog steeds. Maar ik begrijp het moet financieel haalbaar zijn. Nou zaten wij in de luxe positie dat toen mijn man en ik elkaar leerde kennen, wij allebei een koophuis hadden. Mijn huis is verkocht, en daarmee hebben we de hypotheek van het andere huis af kunnen lossen. Zodat we dat maandelijkse bedrag niet meer af hoefden te dragen, maar nog wel steeds apart zetten. Het is tegenwoordig veel dat mensen een nieuwbouw huis willen, 2 auto.s voor de deur en luxe vakantie.s. en merk kleding. Wat kleding betreft, ik kom graag bij de kringloop. Maar daar koop ik vooral kinder kleding, speelgoed en wat dan ook. Toen ons kind kwam hebben we alleen de commode en wat kleertjes nieuw gekocht. Verder was alles tweedehands. Prima Wat mij betreft. Marktplaats staat zo vol. Er zijn zoveel dingen die opnieuw door een ander gebruikt kunnen worden. We komen rond van het loon van mijn man van €2000,- en houden hier echt nog minstens de helft van over. Zelfs zo dat we nu 2 dakkapellen kunnen plaatsen en de tuin kunnen laten doen. Ik ervaar het ook echt hoor dat we het erg getroffen hebben. En nogmaals ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar bewust met geld omgaan is echt belangrijk. Potjes maken voor het geval je auto kapot gaat, onvoorziene omstandigheden, potje voor je kind, voor het huis, apparaten enz. Dit geeft uiteindelijk ook overzicht. Ja we krijgen ook kinderbijslag, maar het is ons streven hier niet aan te komen, zodat we ons kind later ook tegemoet kunnen komen in het eea.
Ja precies. Sommige dingen zullen een paar cent goedkoper zijn, maar euro’s absoluut niet. En sommige dingen zijn ook duurder. Maar voor je weekboodschappen hoef je het echt niet (meer) te doen.
Dat vind ik wel heel knap idd. Minder dan 1000 euro aan uitgaven per maand? Maar ik snap t ook niet zo, als je alleen al naar gebruikelijk vaste lasten kijkt: zorgverzekering makkelijk 300 voor 2 volwassenen, gemeentebelastingen voor huiseigenaren minstens ruim over 100 euro per maand, Internet en telefoon minstens 50, auto minstens 40-50 aan vaste lasten, en dan moet je nog jezelf vervoeren, kleden, eten en drinken, je huis verwarmen (of heb je nul op de meter?), water, andere verzekeringen... lijkt me vrijwel onmogelijk in deze tijd.
Maar moeten die dan ook echt besparen? Kijk als we moeten besparen zullen we ook meer gaan opletten, maar als dat niet echt nodig, koop ik liever wat we lekker vinden.
Ja, maar zelfs dan, ik heb echt geen zin om telkens naar 2 of meer winkels te gaan hoor. Wat een gesleep. Ik ging altijd naar de plus, nu zoon bij de Jumbo werkt ga ik daar vaak heen. Voor de lidl zou ik ook met de auto moeten, dus dan is het sowieso al niet meer goedkoper.
Wat boodschappen betreft, de Jumbo zit in ons dorp. Ik ga dan niet met de auto weer heel ergens anders heen omdat het daar dan zogenaamd wat goedkoper is, want dan ben ik benzine geld kwijt. Dan heb ik nog geen goedkopere boodschappen. Indd op aanbiedingen letten, alleen kopen wat je nodig hebt. Of anders invriezen. Vlees bijv. Ik heb van huis uit altijd meegekregen dat brood, boter en melk goed moet zijn. Dus volle melk en yoghurt. Brood van de bakker, is ook echt vele malen lekkerder dan uit de supermarkt. Maar goed het moet niet altijd om het lekker gaan. We eten ook gerust brood uit de supermarkt. Maar niet standaard zeg maar. We proberen vaak eerst het goedkopere merk uit van iets. Smaakt dat echt niet dan nemen we het duurdere. Indd fruit van het seizoen eten of in de aanbieding. Jammer dat dat zo prijzig is. Anders zou ik best vaker iets van bramen of blauwe bessen willen eten. Nog even over de zorgverzekering. Dit betalen wij meestal in 1x. Scheelt een paar euro. Wel zetten we dan al iedere maand dat bedrag opzij, zodat je eind van het jaar, het nieuwe bedrag al klaar hebt staan. Echt op de kleine dingen letten. Doe ik heus niet iedere dag en met alles hoor. Maar ik ben wel bewust waar ik mn geld aan uit geeft.
Ja dat komt naar voren tijdens gesprekken over besparen. Want als het niet nodig is, tuurlijk moet je dan kopen wat je lekker vind. Dan aten wij ook de hele week blauwe bessen
Ik heb een aantal weken in een schrift bijgehouden wat ik kwijt was aan boodschappen in een week tijd. Heel verhelderend om die prijzen zo zwart op wit te zien. Dan wordt je echt wel bewuster hoor.
Bramen gewoon zelf plukken. Er groeien er zoveel overal! Je kan ze invriezen of bramenjam van maken. Meteen een leuke en leerzame activiteit met de kinderen.
Ja toch lukt het ons echt. De energie rekening zal straks best wel oplopen hoor als we de kachel aan gaan doen. Ons huis is flink geïsoleerd. Maar nu kost het ons €50,- per maand. Wij hebben geen los internet, maar alleen mobiel internet, wat bij elkaar €34,- is. En €100,- per week aan eten/drinken We hebben 1 auto die we weinig gebruiken. Ik denk twee x per week. Veel tweedehands en zelf ook zuinig met je eigen kleding zijn, dan kom je een heel eind
Je mag een handje plukken. Meer niet. Anders ben je strafbaar. Ook zijn er momenteel veel bramenstruiken omdat deze het goed doen op pfas. Dus laat maar zitten.
Afhankelijk waarvoor je het wil gebruiken kun je ook bessen uit de diepvries kopen. Betaal je 5,50 voor een kg ipv 6 euro voor 500 gram. Ik doe in de ochtend een handje door mijn yoghurt, dan gaat zo'n zak wel even mee. Even ontdooien in de magnetron en dan is het prima te eten.
Ik ontdooi het niet eens. Gooi t bevroren in de yoghurt de avond ervoor en dan is het in de ochtend ontdooid.
Dat komt waarschijnlijk ook omdat er nogal verschil zit tussen Jumbofilialen. De Jumbo in onze oude woonplaats was met veel dingen echt goedkoper dan Lidl, maar heb ook wel eens "dure" Jumbo's meegemaakt.