Rust houden met twee kleine kids, wat zie ik over het hoofd?

Discussion in 'De lounge' started by Katenhond, Jun 1, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

Aug 14, 2014
    1,394
    174
    63
    Ik weet niet of het in de lounge thuishoort maar weet ook even niet waar dan wel ;).

Wij zijn pas verhuisd, kindjes zijn nog behoorlijk van slag, in onze nieuwe woonplaats geen netwerk, (want ja, pas verhuisd) en ik ben zwanger en kreeg gisteren te horen dat het raadzaam is dat ik fysiek meer ontlast ga worden en rust neem.

ML is zeer behulpzaam maar door zijn werkzaamheden is hij er meestal niet met de ochtend- en avondspits. De uren dat hij wel thuis is, is hij actief in het huishouden, kan gerust boodschappen doen (of die kunnen we desnoods laten bezorgen) en bemoeit hij zich actief met de kindjes.
    Daar valt m.i. weinig "winst" te behalen qua ontlasting voor mij.

Ik ben thuis, ons budget is beperkt en kinderopvang denk ik daarom niet echt betaalbaar en haalbaar. Daarnaast alleszins de vraag of dat op dit moment, vooral voor onze HSP oudste een goed idee is, die nachtmerries heeft, voortdurend in tranen is en merkbaar uit balans door onze verhuizing.

Ik dacht even om een scholiere te zoeken die als vakantiebaantje wil bijspringen, maar mijn rustprobleem is natuurlijk wat langer dan de vakantie.
    Zijn er nog opties, die ik even niet zie?

2. LiveLifeLovely

LiveLifeLovely Niet meer actief

Allereerst wat fijn dat je man zo actief is, dat lees ik hier vaak anders o_O

Snap dat familie nu wat op afstand woont. Is er geen moeder, schoonmoeder of nichtje die af en toe jullie kant op willen komen om een middag of een dagje op te passen, zodat jij meer rust hebt? Die zijn in ieder geval 'vertrouwd met de kinderen'. En dan kun je vanuit daar rustig zoeken naar een scholier in de buurt.

Heb jullie een stadskranten of dorpsblad? Een Facebook pagina van je woonplaats? Ik zou daar eens een oproep plaatsen. Of aan je buren vragen of zij iets weten.

En hulp inde huishouding, al dan niet tijdelijk?

3. klaver85

klaver85 Bekend lid

Nov 26, 2014
    757
    182
    43
    Suc6! Echt rust nemen met kinderen lijkt me heel moeilijk! Mij lukt het in ieder geval enorm slecht.

Hopsatee likes this.
  4. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Wbt opvang, heb je al eens naar een psz gekeken? Even nakijken wat de kosten daarvan zijn.

Hier is dat €50/60 waarvan 1 ouder niet werkt voor 2 dagdelen per week.

Verder kijken of er idd soms iemand langs kan komen voor een (halve) dag.

En dat je langer rust nodig hebt als de zomervakantie... dat duurt nog even dus waarom zou je niet beginnen met een oppas meisje :)

En probeer te netwerken, begin bij buren oid

Verder probeer lekker rustig aan te doen, zet een grote parasol in de tuin, klein zwembadje erbij met een laagje water en laat de kindjes lekker aanrommelen :)

5. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Vraag eens in de buurt rond naar een meisje dat wil bijspringen. De examens zijn achter de rug. Dus misschien is er wel en leuk buurmeisje die een paar keer per week jou een poosje wil helpen.
    Misschien een nichtje dat een nachtje wil komen logeren? En dan meteen wat helpen.
    Kunnen je kindjes een nachtje uit logeren? Of wil je ze het liefst thuis houden?

Moeilijk hoor. En verder zo veel mogelijk de boel de boel laten en lekker in een stoel in de tuin. Zwembadje erbij en geniet van het gespetter.

Sterkte!!

6. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Hoeveel rust moet je nemen en hoe oud zijn je kinderen? Ik zou het me zo comfortabel migelijk maken en gaan leven vanaf de bank en tuin bijv. Zoveel mogelijk blijven zitten en zo veel mogelijk binnen handbereik houden. Een spelletje aan tafel, een filmpje op de bank enz.

7. Eline88

Eline88 Niet meer actief

- (Schoon)moeder vragen om een paar nachtjes te komen logeren en helpen
    - Wat vaker een filmpje aan voor de kinderen of iets anders waardoor ze rustig zijn en jij kan rusten
    - Kinderen een weekendje uit logeren bij familie
    - Oppas zoeken (via buren of een opleidingsinstituut in de buurt)

8. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

Apr 21, 2014
    2,083
    295
    83
    Emmeloord
    Iemand van de pedagogische opleiding? Homestart als ze in je regio zitten. Zelf deed ik vrij weinig nog ivm harde buiken. Misschien heb je er iets aan: geen huishouden, kids zoveel mogelijk zelf laten dien en leren. Luierbroekje ipv luier dat konden ze zelf aan doen. Ze aankleden op hoogte zoals bed/ wc/ op tafel. Boodschappen uit besteden. Rusten als zij ook gingen rusten (sliepen niet altijd), extra keertje tv kijken als ik dat nodig had. Koken voor twee keer in de weekenden, scheelt door de week. Met mooi weer buiten met bakjes water laten rommelen.

Hier ook heel sensitieve kindjes. Kunnen moeilijk met veranderingen overweg. Dus uitbesteden is hier geen optie tenzij de nood hoog is dat ik het er voor over had. En het is wennen eennieuw huis, nieuwe omgeving ed. Komt vast goed. Veel boekjes er over lezen voor en achteraf helpt hier goed.

9. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

Aug 14, 2014
    1,394
    174
    63
    Bedankt voor de reacties dames!

De lokale krantjes is een goed idee. Ik ga eens even de sticker met "nee en nee" van de brievenbus peuteren.
    Familie om op terug te vallen is er niet. SO wonen ver weg en de relatie is euh...minder goed, zeg maar :rolleyes: en ouders wonen vlakbij maar zijn tegelijkertijd de hoofdreden van onze verhuizing. Mijn ouders hebben meer zorg nodig (zijn op leeftijd en één van hen is minder valide) , en ik ben dus mantelzorger.
    Ik zet nu af en toe de tv wel in inderdaad (wordt hogelijkst gewaardeerd door de kindjes:D) maar het ontlast mij helaas niet tijdens de ochtend en avondspits en dat zijn echt wel de fysieke momentjes.
    De kindjes zijn 1 en 3 en hoewel de oudste best zelfstandig is (gaat zelf naar toilet, zelf wassen, zelf aankleden etc) blijven het natuurlijk kleine kindjes. Gelukkig kunnen ze zichzelf goed vermaken, dat is het punt dus niet, overdag heb ik eigenlijk gerust gelegenheid om rust te nemen, al zijn er natuurlijk tig momenten dat er even getild en gebukt moet worden.

PSZ gaat 'm niet worden. Het leek ons op zich wel aantrekkelijk maar de zomervakantie komt er aan (en wachtlijsten hier, en we wonen er natuurlijk net) en daarnaast niet op loopafstand dus juist extra fysieke belasting voor mij want ik moet ze halen en brengen en dus een paar keer optillen om in en uit de bakfiets te komen.

We gaan rondkijken voor een oppasmeisje dat mij tijdens de avonduren kan ontlasten, de avond is echt wel het meest fysieke moment voor mij. En dan kan de oppas idd ook af en toe eens wat leuks met de kindjes gaan ondernemen.
    Boodschappen gaat ML deels overnemen en deels gaan we terugvallen op bezorgen.
    Ja het is best lastig, rust nemen met twee zeer actieve kleine kindjes maar goed, het welzijn van dit zeer gewenste bibje moet natuurlijk ook aan gedacht worden.
    Ik baal gewoon :oops: had heel graag een (laatste) zorgeloze zwangerschap gehad en nu toch weer allemaal van die "dingetjes".

Share This Page